handdator

Visa fullständig version : Hojar och bensinförbrukning



Olle Å
2011-03-10, 09:44
Kan någon förklara varför en hoj oftast har en förbrukning runt 0.5 l/mil, när en bil som är så mycket större och tyngre bara drar just lite mer?
Verkar vara ganska snarlikt då det gäller hojar oavsett motortyp. Nu talar jag om vanlig körning och inte olika slags buskörning.
Hur mycket drar din hoj+
Min Transalp ligger på 0,5-0,55. hade en Dominator förut och den hade ung. samma förbrukning.

Linnex
2011-03-10, 09:55
Är väl aerodynamiken. En Hoj har betydligt mer luftmotstånd än vad man kan tro.

Fruns Toyota IQ drar mindre än din Hoj ;-)

nippe
2011-03-10, 10:42
Är väl aerodynamiken. En Hoj har betydligt mer luftmotstånd än vad man kan tro.

Fruns Toyota IQ drar mindre än din Hoj ;-)

vet inte riktigt om intresset för att göra bränslesnåla motorcyklar är lika stort som för bilar. Bilar och miljön har ju varit väldigt i hetluften medan jag knappt hade en tanke på vad cykeln skulle dra innan jag köpte..

för mej är bilen ett transportmedel och då är bränsleekonomi viktigt men mc:n är mer åt hobby hållet och då är nån dl hit eller dit inte så noga... (har haft jeepar som dragit 3l milen också utan att det gjorde så mycket)

nog kanske aerodynamiken är en större bov men det är en teori i alla fall.. :)

Ove
2011-03-10, 11:09
:hmmmm2: Jaa du Olle, det är aerodynamiken. Och ju rynkigare vi blir ju mera soppa går det åt.... :D

:) Det blir väl att fortsätta utvecklingen med kåpor och vindrutor a´la scooter så vi glider lättare genom luften. Lite större och smalare hjul och ordentlig sitthöjd på en offroadscooter vore väl idealiskt? :D

räven
2011-03-10, 11:33
Fruns C3 dricker knappt 0,4 diesel. Min Gs 0,45 bensin. Ungefär samma inköpspris. Valet är vad man vill ha, rent ekonomiskt är det ungefär samma.

klaus
2011-03-10, 18:56
min drar 0,8 på motorväg om jag får i tvåans växel, normalt får jag räkna 1 liter milen, max som jag haft var 1,2 men då burna jag ganska hårt
bryr inte så mycket om bränsleförbrukningen,det är njutningen med körning som räknas

Greven
2011-03-10, 21:34
sen så är ju Boss Hoss en pansarhoj ;)

MEHall
2011-03-11, 00:00
Hum! Hur många förgasare sitter det i en typ VW Golf gentemot en radfyra som har typ samma kubik?

Mitt svar blir en förgasare på 4 cylindrar i Golfen gentemot en förgasare per cylinder på en radfyra! :rolleyes:

Dessutom om bilen har insprutning så blir den ännu snålare. :cheers:

:D

Nina
2011-03-11, 06:16
Nja, min BMW F650 GS låg på 0,3 liter milen. Är väl rätt lågt?
Min Scrambler brukar ligga på omkring 0,46 liter milen, Streeten medan jag körde in den låg på 0,7 liter milen under första tanken, efter tankning nr 2 låg den på 0,6 liter milen, jag räknar med att den ska sjunka lite till i förbrukning, återstår att se under sommaren.

Alla mina hojar är bränslesnålare än min bil. :)

erkagn
2011-03-11, 08:12
Nja, min BMW F650 GS låg på 0,3 liter milen. Är väl rätt lågt?
Min Scrambler brukar ligga på omkring 0,46 liter milen, Streeten medan jag körde in den låg på 0,7 liter milen under första tanken, efter tankning nr 2 låg den på 0,6 liter milen, jag räknar med att den ska sjunka lite till i förbrukning, återstår att se under sommaren.

Alla mina hojar är bränslesnålare än min bil. :)

0,3 är lågt. De hojar jag ägt har legat mellan 0,4 och 0,5.

Olle Å
2011-03-11, 09:19
Vet att en BMW 1200 GS och Varadero är snålare än Transalp på samma körning som vi gjorde i Norge

V Saarela
2011-03-11, 10:23
Vet att en BMW 1200 GS och Varadero är snålare än Transalp på samma körning som vi gjorde i Norge

Litet påpekande bara......
Nyare(insprut) Varadero är snålare än Transalp 600/650
Äldre(förgasare) Varadero tar mer än Transalp 600/650
Transalp 700 är snålare än både nyare och äldre Varadero

räven
2011-03-11, 10:41
Litet påpekande bara......
Nyare(insprut) Varadero är snålare än Transalp 600/650
Äldre(förgasare) Varadero tar mer än Transalp 600/650
Transalp 700 är snålare än både nyare och äldre Varadero

Litet påpekande.... När det blir att jobba lite blir hondorna törstigare än BMWn

V Saarela
2011-03-11, 20:33
Litet påpekande.... När det blir att jobba lite blir hondorna törstigare än BMWn

Pyttelitet påpekande......

Har jag påstått det? :)

Seth
2011-03-11, 21:33
sen att om man ärligt talat ser på på motorstyrning etc så ligger hojjarna efter gentemot bilarna.

Olle Å
2011-03-12, 22:46
Funderar på om inte hojtillverkarna har fallit för åkarnas önskan att få större och större motorer. Då blir det ju mycket volym och få hästar och med det stor soppaförbrukning.

erkagn
2011-03-13, 06:26
Funderar på om inte hojtillverkarna har fallit för åkarnas önskan att få större och större motorer. Då blir det ju mycket volym och få hästar och med det stor soppaförbrukning.

Ja, jag tror vi som köper hojar har kubikhysteri. Men jag undrar vilken den perfekta kombinationen av cylindervolym / motortyp / antal hästar är.

räven
2011-03-13, 09:13
Ja, jag tror vi som köper hojar har kubikhysteri. Men jag undrar vilken den perfekta kombinationen av cylindervolym / motortyp / antal hästar är.

Ledsen, men det svaret finns inte. Brukarens krav är avgörande.

Freda
2011-03-13, 16:27
För egen del så är det lite av tjusningen med dovt motormuller och inte så höga varv så kubikhysteri vet jag inte om jag vill kalla det.... Alla har vi väl olika kriterier för vad som är tjusningen med att åka hoj.

Om man hakar upp sig på soppaförbrukningen... köp en trampcyckel ;)

Jåke
2011-03-13, 16:28
1. En hoj (bortsett från de flesta custom) har mycket högre litereffekt än vad flertalet bilar har. Jag har strax under 1000 kubik på två cylindrar med runt 130 hkr... det kostar på mer än samma effekt på dubbla volymen och fler cylindrar.
2. En hoj har faktiskt även mycket sämre aerodynamik. Speciellt om en lång eller tung förare sitter på som en bromskloss :-)
3. Varvtalet på en hoj är oftast högre och används dessutom bättre ;-)
4. Ingen tillverkare på hojsidan prioriterar förbrukning framför effekt. Vilket egentligen är synd, för effekt finns ofta så det räcker redan.

Fyra saker som gör att bränsleförbrukningen relativt sett blir mycket högre.

Edit: Lowtech har visst redan skrivit samma sak... doh!

engström67
2011-03-13, 23:39
För egen del så är det lite av tjusningen med dovt motormuller och inte så höga varv så kubikhysteri vet jag inte om jag vill kalla det.... Alla har vi väl olika kriterier för vad som är tjusningen med att åka hoj.

Om man hakar upp sig på soppaförbrukningen... köp en trampcyckel ;)

Håller med dig:)