handdator

Visa fullständig version : Gaffelfjädrar



Slowmec
2011-03-07, 21:30
Hej hopp

Är det någon som har tips på hur man skall få tag på gaffelfjädrar till en gammhoj och man vill ha styvare än orginal? Och orginalfjädrar går inte ens att få tag på?? :eek:
Hojen ifråga är en 75:as Kawa kz400d.
Glad för tips!

räven
2011-03-07, 22:13
Du kan prova med en distans på toppen av fjädern. Förslagsvis 20 mm. Prova, kostar inte mycket.

Slowmec
2011-03-08, 18:06
Tack för tipset! Men den gubben går inge bra, alls.
Fjädringsvägen är bara 10cm fram på gamla Bettan, serru, så det skulle nästan bli en steloperation.. Hmm, stelben fram... DET är retro! :D
Nej, jag måste få tag på fjädrar, som det är nu får jag genomslag och det är f*n obehagligt.

erkagn
2011-03-08, 18:30
Kanske det passar från en lite nyare modell, typ 440:n eller 400:a kawa från 80-talet?

Slowmec
2011-03-09, 17:47
Ja, kanske det... problemet är väl att ta reda på längd, tjocklek, diameter och styrka/styvhet på den senare hojens fjädrar...
Jag undrar om man kan få Öhlins eller liknande att linda ett par fjädrar, och vad DET skulle kosta? :eek:

Freda
2011-03-09, 18:49
Antar du menar framgaffeln?
Har själv en 550 LTD -82 och där fyller man på med tryckluft i toppen på gaffeln under en gummipropp.
Har ingen aning om när man började med det... Är du säker på det är en fjäder i?
Om du mot förmodan menar bak så är det förmodligen inte fjädern som är slut utan gasdämparen.

OM det är så du har samma typ på framgaffeln där man fyller på med tryckluft så är det väldigt viktigt man fyller på luft enligt tillverkarens instruktioner för annars kan du blåsa sönder packningarna i gaffeln.

Jag har en verkstadshandbok nånstans till min 550 och om du behöver instruktionerna för hur man fyller på luft på den så kan jag leta rätt på boken.

DearHunter
2011-03-09, 18:52
skicka mail till Hagon som tillverkar fjädrar och dämpare:

sales@hagon-shocks.co.uk

http://www.hagon-shocks.co.uk/

Hör även med:

http://www.cmsnl.com/kawasaki-1975-kz400-d_model15458/partslist/52474.html

Verkar vara slut, tyvärr.

Freda
2011-03-09, 18:57
Ser nu på DearHunters inlägg på sista länken sprängskissen att det verkar vara en annan typ av gaffel på din ngt äldre hoj....

Slowmec
2011-03-11, 20:38
Tack Freda.
Ja min FRAMGAFFEL (nu var den frågan ur världen) är en annan typ.
Den är inte luftassisterad och jag har en utmärkt mekhandbok.

Dearhunters tanke om att maila och fråga tillverkare är jag också lite inne på, men frågan är hur fan Dom ska veta hur styva orginalfjädrar är och hur mycket styvare som är lämpligt för mig????!!...suck

Missförstå mig inte, jag är inte överlägsen eller syrlig, jag är tacksam för hjälp och idéer!!!
Men det ÄR besvärligt att nosa reda på fjädrar till gamm-skruttan..annars hade jag ju redan dom, juh!
Snälla goa människor, fler idéer!