handdator

Visa fullständig version : Timpenning mc-service



Olle Å
2011-03-05, 08:05
Man kan undra lite hur en mc-firma kan ta ut 850 kr per timma för service.:mad:
Jag vill alltså köpa en tjänst som ofta redan är specifierad.
Normalt är ju att servicefirmor eller företag räknar vad den som utför tjänsten har för timkostnad och sedan läggs på en viss administration plus lokalkostnad.
Misstänker att mcserviceöverskottet som troligen är minst 200% går till annat än serviceverksamheten.
Om man räknar på ett ungefär så kostar väl en montör brutto ca 200:- per tim. Vad går resten till utöver lokal och administrations kostnader?:evil:

Cubalibre
2011-03-05, 09:21
Man kan undra lite hur en mc-firma kan ta ut 850 kr per timma för service.:mad:
Jag vill alltså köpa en tjänst som ofta redan är specifierad.
Normalt är ju att servicefirmor eller företag räknar vad den som utför tjänsten har för timkostnad och sedan läggs på en viss administration plus lokalkostnad.
Misstänker att mcserviceöverskottet som troligen är minst 200% går till annat än serviceverksamheten.
Om man räknar på ett ungefär så kostar väl en montör brutto ca 200:- per tim. Vad går resten till utöver lokal och administrations kostnader?:evil:

Resten går ner i ägarens ficka som sedan läggs på dyra bilar, båtar, sommarställen och dyligt.

Om jag inte minns fel så tar väl en volvoverkstad 1200:- i timmen, helt sjukt egentligen.

/N

Jonas76
2011-03-05, 10:11
Enkel lösning, ni servar själva!

gunther
2011-03-05, 10:45
Enkel lösning, ni servar själva!

Det funkar ju eg. bara om man har en båge vars garanti inte är beroende av att dess servicebok är stämplad av auktoriserade verkstäder under garantiperioden.

Jonas76
2011-03-05, 11:35
Det funkar ju eg. bara om man har en båge vars garanti inte är beroende av att dess servicebok är stämplad av auktoriserade verkstäder under garantiperioden.

Sant.

nippe
2011-03-05, 11:42
Det funkar ju eg. bara om man har en båge vars garanti inte är beroende av att dess servicebok är stämplad av auktoriserade verkstäder under garantiperioden.

ja ibland är det ju tur att man inte har några garantier kvar på sina fordon...

hade tur som hittade en kompis som har "verkstad" och som ger mej bra timpris på service på motorfordon...

Freda
2011-03-05, 15:03
Tror inte ni vet riktigt vad ni snackar om...
Ok 800/tim inte direkt gratis det kan jag hålla med om men inte så mycket ni tror hamnar i ägarens ficka.

Moms = 160 lön till den anställde inkl arbetsgivaravgifter och semester ers. ca 280 - 300 för att sen inte glömma att sjuklön betalar numera arbetsgivaren så det går säkert minst 100 till den med....

Försäkringar lokalkostnader VÄRME och el de kostnaderna har stigit mycket kraftigt senaste åren och om det blir nån vinst så ska staten ha 30% på den och jag kan garantera det blir inte mycket vinst på 800.

Nina
2011-03-05, 15:30
Freda är inne på rätt spår, det är mycket som ska betalas så nån direkt vinst blir det inte i de summorna. Jag driver eget företag och är medveten om hur lite jag faktiskt får behålla själv och då tar jag inte ens ut fett med lön heller.

engström67
2011-03-05, 16:10
Tror inte ni vet riktigt vad ni snackar om...
Ok 800/tim inte direkt gratis det kan jag hålla med om men inte så mycket ni tror hamnar i ägarens ficka.

Moms = 160 lön till den anställde inkl arbetsgivaravgifter och semester ers. ca 280 - 300 för att sen inte glömma att sjuklön betalar numera arbetsgivaren så det går säkert minst 100 till den med....

Försäkringar lokalkostnader VÄRME och el de kostnaderna har stigit mycket kraftigt senaste åren och om det blir nån vinst så ska staten ha 30% på den och jag kan garantera det blir inte mycket vinst på 800.

Helt rätt:)

Nilsson
2011-03-05, 16:33
satt och spånade lite på detta , det blir ca 80 kr över och då är ej hyra av lokal el m m inräknat sen får man ju inte glömma det kostar med verktyg utrustning och inte att förglömma bokförings kostnader , och till er som tror det är en guldgruva att driva eget , säger jag bara prova så får ni se