handdator

Visa fullständig version : Lång väntetid för uppkörning



pewa
2007-07-30, 19:15
http://www.hojen.nu/bilder/robinjohansson.jpg
Robin Johansson, Foto: Åsa Johansson


Robin Johansson har inte fått mycket glädje av sin nya
motorcykel den här sommaren. Två månader får han
vänta tills det är dags för uppkörning i Eskilstuna.

- Man blir ledsen, det är otroligt segt, han har kört över
100 mil och läst hela vintern och nu kommer han inte
kunna köra sin hoj förrän nästa sommar, säger Robins
pappa Matz Johansson.

- Det är tråkigt, jag kan inte åka och hälsa på mina
kompisar i Södertälje som jag planerat, säger Robin.

På Vägverket konstaterar de att en väntetid på upp till
åtta veckor på sommaren är normalt.

- Vårt mål är att ha max tre veckors väntan för alla
behörigheter, men sommarens semest­rar gör att det blir
fyra veckor extra, säger Rikard Granlund, avdelningschef
för Mälardalens förarenhet på Vägverket.

"Dåligt skött"
Robin har tillsammans med sin pappa Matz övningskört med
sin 125:a i ett år. I vintras klarade han teoriprovet och tog
även några lektioner vid en körskola i Södertälje. Efter det
fick han en uppkörningstid i Eskilstuna. Det var i mitten av
juli, men den klarade inte Robin och nästa tid som fanns i
Sörmland var den fjortonde september.

- Det är otroligt dåligt skött. Det är så många som vill köra
upp på sommaren, när ska de annars köra upp? Det borde
kunna organiseras bättre, säger Matz Johansson.

Ingen särbehandling
Enligt Rikard Granlund på Vägverket ska det inte vara någon
skillnad på väntetider vad gäller privatpersoner jämfört med
körskoleelever.

- Det ska inte vara någon särbehandling. De privata tiderna
kan dra i väg lite i praktiken eftersom vi har ett konstant
flöde från trafikskolorna, säger han.

- Mitt tips om man vill köra upp är att kika på vår hemsida
på morgnarna, ibland får vi in återbud. Annars ligger ju
Sörmland bra till, det är nära till andra orter. I Örebro finns
det en tid redan i morgon till exempel, säger Rikard Granlund.

Källa: Eskilstuna-Kuriren (http://www.ekuriren.se)

Nina
2007-07-31, 07:18
Ha ha ha, ”upp till 8 veckor”… Snarare 10-12 veckor eller fler, många trafikskolor tar inte heller in fler elever pga flaskhalsen Vägverket. Jag har sänt in förslag till Riksdagen på problemet, bland annat att även trafikskolorna skulle kunna få ta hand om uppkörningarna men om eller när det blir verklighet vet man aldrig. :-\

Printer
2007-07-31, 10:33
Jag pratade med min lärare, den hedervärde PerErik Eriksson på Älmhults Trafikskola, och han anser inte att trafikskolorna skall ha rätt att skriva ut körkort.
Den anledning han gav var att oseriösa skolor skulle kunna lockas att skriva ut körkort för att få snabba pengar, ev utan ngn utbildning alls. Visst, risken finns men det måste ju kunna hanteras på ett vettigt sätt också.
Eftersom staten inte skall driva företag så privatisera uppkörningsenheten på VV så att det blir konkurens där, då skulle det nog hända grejer. Fast det klart, priset på ett körkort skulle kanske bli mycket dyrare också.

8) Printer

Nina
2007-07-31, 15:17
Jo det är sant, de skulle dra en massa fördelar på att få utfärda körkorten och allt skulle bli sjuhelsikes dyrare. Men om de inte varit så gnidna som de är så hade det kanske varit en bra idé för det fungerar inte alls som det är i dag.

mammamu
2007-07-31, 15:56
Jag pratade med min lärare, den hedervärde PerErik Eriksson på Älmhults Trafikskola, och han anser inte att trafikskolorna skall ha rätt att skriva ut körkort.
Den anledning han gav var att oseriösa skolor skulle kunna lockas att skriva ut körkort för att få snabba pengar, ev utan ngn utbildning alls. Visst, risken finns men det måste ju kunna hanteras på ett vettigt sätt också.


8) Printer


Det vore bättre att utföra kontroller av trafikskolor istället. Då kanske man skulle få bort de oseriösa.

pewa
2007-07-31, 18:50
En sak jag inte förstår är varför man från vägverket inte "parerar" semestrarna bättre. Man vet ju att mc-säsongen har sin höjdpunkt under sommaren och att det är då de allra flesta vill ta sitt mc-kort.

Klart uppköningsgubbarna och gummorna ska ha semester men man måste ju kunna planera in så man har full personal under högkonjukturen. Hade det varit ett privat företag med vinstintressen hade väntetiden INTE varit två månader, på gott och ont :)

turbo
2007-07-31, 20:27
när jag körde upp hade jag tur och fick en återbudstid. annars hade det blivit en del väntan för mig också. de flesta bilskolor har bokat ett gäng fasta tider men om man missar sin första chans kan det bli svårare.

kan alla besiktningsmän göra prov på både bil och mc? annars borde alla som har för bil också få för mc så de kan rycka in under sommaren till exempel.

Printer
2007-07-31, 20:36
Nix, alla bilinspektörer har inte mc behörighet.
Men alla mc har bil.
Sa min första grinpelle till uppkörningsman.

En polare till mig, pensionerad militär brukar jobba Xtra på VV med uppkörningar.
Men det finns väl inte hur många som helst.

Vet icke vad man skulle kunna göra, staten verkar ju inte vilja ha mc i trafiken, kanske man ligger lågt medvetet så att säga.

8) Printer

Fredd
2007-07-31, 20:41
Nix, alla bilinspektörer har inte mc behörighet.
Men alla mc har bil.
Sa min första grinpelle till uppkörningsman.

En polare till mig, pensionerad militär brukar jobba Xtra på VV med uppkörningar.
Men det finns väl inte hur många som helst.

Vet icke vad man skulle kunna göra, staten verkar ju inte vilja ha mc i trafiken, kanske man ligger lågt medvetet så att säga.

8) Printer


Konspirationer gillar jag :) Staten ser till att fler inte kan köra upp för att de vill få bort motorcyklister..

Men att måsta vänta 2 månader gör väl att fler kör utan kort eller? Då borde även VV och staten tjäna på att korta köerna tycker man.

Nina
2007-08-01, 06:55
Visst finns det säkert en och annan som kuggats på uppkörningen och kör i alla fall!

Printer: jag körde upp för lastbil förra året och hade samma griniga typ som nu senast men då var han tydligen på bra humör för jag fick C-lappen den dagen. ;D
Han tar även hand om personbilssidan… Förmodligen tar han hand om alla behörigheterna.

pewa
2007-08-04, 17:54
Är det någon som har koll på här länge man får köra upp på olika ställen i landet?

Jag har hört Maj-September i Uppsala men det kanske beror på klimat osv?
En anledning att bo i Malmö, ta kortet lagom till Jul ;)

Printer
2007-08-05, 07:15
I Ystad börjar uppkörningarna den 15 april och slutar sista oktober men då måste det väl vara barmark som förutsättning.
När jag körde upp regnade det (när har det inte gjort det?) men det var inga problem för VV de kom ändå.
Lyckades låsa framhjulet på sista finslipningen innan provet men det var nyttigt att få prova det på "övningskörning".

8) Printer

pewa
2007-08-06, 19:45
I Ystad börjar uppkörningarna den 15 april och slutar sista oktober men då måste det väl vara barmark som förutsättning.
När jag körde upp regnade det (när har det inte gjort det?) men det var inga problem för VV de kom ändå.
Lyckades låsa framhjulet på sista finslipningen innan provet men det var nyttigt att få prova det på "övningskörning".

8) Printer


Lite regnkörning är nog nyttigt som sagt 8)

Bilskolan jag körade upp med var riktigt bra! Läraren där var enorm mc-entusiast och ville att så många som möjligt skulle hinna ta kortet och att köerna inte skulle va så långa till bilskolan..

Min att jag körde min första lektion i April nån gång, typ en vecka efter snön försvunnit :)