handdator

Visa fullständig version : TRANRESAN 2011



Ove
2011-02-28, 11:41
:) Börjar bli dags att fundera på vårens första träff - Tranresan till Hornborgasjön. :)

Tradition vid det här laget, men med en liten skillnad - det blir på Lördag för att dom som tillbringar sin vardag på jobbet ska få en möjlighet.
Det för med sig att lunchbuffen på Kinnekulle inte är helt självklar men jag får kolla upp och ev. kolla runt vad som finns att välja på. Ordnar sig säkert - brukar det ju göra. ;)

Finns, beroende på hur våren utvecklar sig 2 alternativ, 2;e eller 9;e april. Lutar väl mest åt 2:e därför att fåglarnas hormoner och dagslängden verkar styra mer än väderleken om den inte är alltför extrem. Sen har vi vår egen vädergud som bor i Småland, :adore: , som aldrig misslyckas att får solsken på våra färder. (Men det är mycket :adore: :adore: :adore: för att han ska ta i så det räcker!:rolleyes:)

:) Vilka som är välkomna? Alla som har lyckats få ut hojen ur idet och vill ta en tur i tidig vår. Titta på blommor, träffa tranor och lukta på kamrater eller hur det nu skulle vara. :D

Mera info kommer efterhand i vanlig ordning.

Olle Å
2011-02-28, 20:26
Skall bli trevligt att täffa gamla bekanta bland pippisar och hojåkare.

räven
2011-03-02, 18:49
:) Börjar bli dags att fundera på vårens första träff - Tranresan till Hornborgasjön. :)

Tradition vid det här laget, men med en liten skillnad - det blir på Lördag för att dom som tillbringar sin vardag på jobbet ska få en möjlighet.
Det för med sig att lunchbuffen på Kinnekulle inte är helt självklar men jag får kolla upp och ev. kolla runt vad som finns att välja på. Ordnar sig säkert - brukar det ju göra. ;)

Finns, beroende på hur våren utvecklar sig 2 alternativ, 2;e eller 9;e april. Lutar väl mest åt 2:e därför att fåglarnas hormoner och dagslängden verkar styra mer än väderleken om den inte är alltför extrem. Sen har vi vår egen vädergud som bor i Småland, :adore: , som aldrig misslyckas att får solsken på våra färder. (Men det är mycket :adore: :adore: :adore: för att han ska ta i så det räcker!:rolleyes:)

:) Vilka som är välkomna? Alla som har lyckats få ut hojen ur idet och vill ta en tur i tidig vår. Titta på blommor, träffa tranor och lukta på kamrater eller hur det nu skulle vara. :D

Mera info kommer efterhand i vanlig ordning.

Lovar inget nu när det är oroligt i bönemattans hemland.

Ove
2011-03-04, 11:23
Lovar inget nu när det är oroligt i bönemattans hemland.

:hmmmm2: Dom får väl sluta :fight: och bli lite :shakehands::knuddel: snart, för isen tinar så sakta västerifrån. Har hör ryktas att det är körbart utan dubb i Göteborgsområdet och det är ju inte så långt borta. Här tär den enda plusgraden hårt på isen och jag känner en dragning mot hojgaraget. Det blir väl att jag tar någon runda till Hornborgasjön för att kolla väglaget innan det är dags.

Ännu inga rapporter om tranor på plats.....

Ove
2011-03-05, 12:16
:hmmmm2: Det här med väder och fåglar är inte lätt att gissa på. 2007 fanns det 8 fåglar på plats 5/3 och en rad vårar har dom inte kommit förrän 20/3 och ändå har dom varit flest på plats inom den första veckan i April. Ett undantag var det 2006 då det blev en förskjutning en vecka framåt.
I år ser det ut så att isen ligger på hela Vänern vilket gör att värmen brukar komma senare men hur inverkar det på Hornborgasjö och tranorna? Vet ej - vi får väl chansa när vi kommer lite närmare - vi har ju haft ganska bra tur hittills. :flute:

Bergh
2011-03-07, 08:58
För tillfället så finns det inga tranor vid hornborga ( pendlar förbi där var dag) fast vägarna är faktist torra och fina, även ute i naturen börjar snön försvinna.

Ove
2011-03-07, 09:55
För tillfället så finns det inga tranor vid hornborga ( pendlar förbi där var dag) fast vägarna är faktist torra och fina, även ute i naturen börjar snön försvinna.

:) Hallo Bergh och välkommen på tråden! Jo, jag var ute och kollade igår. Stämmer bra att 184;an är torr och isfri. Dessvärre salt så det dammar i högan sky. Däremot vägarna genom Valle härad och ner mot Brodddetorp o.s.v. har en del partier med is över hela vägbanan fortfarande. Jag ska köra en runda igen om någon vecka för att kolla läget och då ska jag dessutom se vad som finns för bra matställen i änden på nån riktigt krokig väg. :):D

Bergh
2011-03-08, 14:36
:) Hallo Bergh och välkommen på tråden!

Tackar tackar.
Hörde på radion att första tranan har landat vid hornborga idag tillsammans med två gäss :eating:

Ove
2011-03-08, 16:57
Tackar tackar.
Hörde på radion att första tranan har landat vid hornborga idag tillsammans med två gäss :eating:

:) Jo jag hörde detsamma. Den kraken måste väl inse att hon kommit i fel sällskap för dom andra är väl på sin höjd på väg mot Tyskland så här dags. :rolleyes:

Va bra att du har stenkoll på tranorna för då kan ju jag slappna av litegrann. :)

lindor
2011-03-08, 19:41
Låter trevligt med en liten trantur om några veckor.
Som nybliven Skaraborgare hänger jag gärna på och kollar in fåglarna!

Ove
2011-03-08, 23:01
Låter trevligt med en liten trantur om några veckor.
Som nybliven Skaraborgare hänger jag gärna på och kollar in fåglarna!

:) Välkommen! Ju fler ju roligare. :cool:

räven
2011-03-08, 23:25
:) Välkommen! Ju fler ju roligare. :cool:

Håller med , Ove

Bergh
2011-03-09, 09:01
Tog faktist första turen igår. man fick dock ta de lite försiktigt, akta sig för blöta partier och rullgrus.
Men vilken skön känsla de var att få gränsla maskinen igen:rock:

räven
2011-03-09, 09:14
Tog faktist första turen igår. man fick dock ta de lite försiktigt, akta sig för blöta partier och rullgrus.
Men vilken skön känsla de var att få gränsla maskinen igen:rock:

Jäkla sugen, väntar att isen smälter på byvägen

Olle Å
2011-03-09, 09:40
Går också i väntans tider. Vill ut med Yamahan, men har bara isfritt alldeles utaför där jag bor , så det vill väl till att vänta lite till. Har visserligen dubb på Transalpen.
Hoppas verkligen att vi lyckas hitta ett gemensamt datum då vi kan skåda tranorna.
Fint att Bergh håller stenkoll på beståndet.

AT-gubben
2011-03-09, 11:16
Hörde på nyheterna i morsa att det anlänt EN trana till sjön. Håller bara vädret i sig och värmen kommer som utlovat så kommer fler.

Ove
2011-03-09, 11:35
Från Hornborgasjöns färltstation:


Dagboksanteckning

7 mars 2011 Var är tranorna?

Tranorna har faktiskt börjat röra på sig norrut, det indikerar de räkningar som görs av tranor i Spanien, Frankrike och Tyskland. I Spanien, där de flesta övervintrar, fanns det den 24 februari, ca 114.000 ex, medan den 6 mars står det bara 15.000 kvar. I spanska Extremadura fanns det den 17 december ca 35.000 ex, den 4 mars fanns det ca 800 ex kvar. Tittar man lite längre norrut i europa och i franska Arjuanx, fanns det den 31 januai ca 24.000 ex, medan den 3 mars fanns ca 2500 ex kvar.

Däremot i Marburg, i mellersta Tyskland, fanns det den 6 februari bara 166 ex, men den 27 februari hade det ökat till mer än 20.000 rastande tranor. I Rügen-Bock finns dock inga rapporter gällande några tranor än.

Källor:
http://www.kraniche.de/Start/Rastplaetze.shtml
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=534&typ=1

:cool: Dom kommer. Men det är lite som med sjömannen, man vet inte riktigt när, det beror på vädret. :cool:

Chappy
2011-03-10, 11:29
Lugn nu grabbar.
Ni frustar o har er värre än galopphästar i startboxarna.
Förra årets tranresa var den 7e april om jag inte missminner mig.

Håller vi den här takten har vi snart klarat av både midsommar o surströmmingen. Vem blir Lucia i år?

Ove
2011-03-10, 19:49
Lugn nu grabbar.
Ni frustar o har er värre än galopphästar i startboxarna.


:D Helt rätt Chappy, frusta fram några tranor funkar nog inte. Vi siktar väl preliminärt på

Lördagen den 2;e April kl 10.00 i hembygdsgården vid Bjurums kyrka.

Jag ska se till att jag tar en runda och kollar opp öppettider o.s.v. som jag brukar. Om det mot förmodan inte skulle kommit några fåglar så får vi väl flytta fram en vecka - men den dagen den sorgen.... :rolleyes:

PS! Förslag till Luciakandidat lämnas tiill Chappy på plats.. :D DS

räven
2011-03-13, 23:02
Såg ett tranpar på en åkerlapp på min hojtur i dag, undrar om dom bara vilade sig lite. Sen mötte jag en duva. Snacka om vårtecken. Det käns minst lika gott att köra hoj som i fjol. Bara så ni vet om ni inte provat ännnn.

Ove
2011-03-16, 17:29
:) Ja nu har tranräkningen börjat, 3 st igår. Alltid en början. ;)

Nyordningar vid trandansen: Slingan utefter området är enkelriktad söderifrån och under den mest aktiva tiden stängd för all trafik utom bussar, MC, funktionshindrade och personal. Snällt att vi får defilera förbi men vi får se till att göra det tyst så vi inte skrämmer fåglarna till väders. :rolleyes:

Jag har kollat med Kinnekulle om lunch och det funkar om vi (=jag) ringer från Trandansen och meddelar hur många och när vi kommer så reserveras bord för oss. Blir väl lite dyrare när det är helg .... men vaddå? Buffen ÄR prisvärd. ;)

Bergh
2011-03-17, 08:49
Tog en liten sväng igår med cykeln. kan villigt erkänna att de blev aningen kallt i ansiktet med hel öppen hjälm :cool: men nu ser man verkligen fram mot mc sommaren.

Ove
2011-03-19, 14:23
:confused: Tranorna räknas tydligen lite sporadiskt för tillfället. Hoppas att det blir bättre.

Senaste räkningen 16/3 var det fem tranor på plats. Knappast anledning för dom att ställa till med dans, särskilt som dom inte ens är jämna par. :rolleyes:

Jag förstår att dom tar det lite lugnt med att närma sig för vädret är inte gästvänlligt ännu, men sen kommer dom säkert i stora flockar när sunnanvinden ger dom lite skjuts på vägen. :)

Ove
2011-03-19, 22:29
:eek: Hoppsan!! det minskar på fäglarna - bara 3 idag. Aschdå, ordnar sig. Såg ett par vårtecken i Torsdags när jag tog en runda i sydöstra Värmland på väg till Kristinehamn. 26;an är så tråkig så jag vill inte ens åka bil på den så det blev åt väster den här gången. Körde på omväxlande skridskois och tjällossning mjuk som att köra i gräddtårta. Dels såg jag en stor flock med sångsvan och sen skrämde jag upp en rovfågel som ville ta med sig godiset när den flög iväg: en orm, säket 2 fot lång hade den i klorna. Fick sen höra att tranor kommit till sin vanliga häckningsplats. Visst är våren på väg trots en del strul på vägen. :)

Olle Å
2011-03-20, 19:56
Jag tittade på webbkamra från Hornborgarsjön i dag . För tillfället får vi väl kalla det för svandans i väntan på bättre.

Ove
2011-03-21, 08:45
Jag tittade på webbkamra från Hornborgarsjön i dag . För tillfället får vi väl kalla det för svandans i väntan på bättre.

:D Rätt så Olle mest sångsvan som sjunger och dansar. Men igår var det ändå 85 tranor på plats! Kanske att dom inte ännu vågat sig fram i första raden i baletten eller också jobbar dom med att ge svanarna lite koreografi för deras moves är inte något som river ner ovationer. :D

Bergh
2011-03-21, 08:50
Såg faktist en blandad kompott av fåglar vid trandansen idag, så våren är helt klart på G.

räven
2011-03-21, 09:01
:D Rätt så Olle mest sångsvan som sjunger och dansar. Men igår var det ändå 85 tranor på plats! Kanske att dom inte ännu vågat sig fram i första raden i baletten eller också jobbar dom med att ge svanarna lite koreografi för deras moves är inte något som river ner ovationer. :D

Pippina börjar att få våkänslor då?

Ove
2011-03-22, 08:45
Pippina börjar att få våkänslor då?

:) Jo så är det och när jag var inne och tittade på hemsidan visade den ena av kamerorna nästan lika många tranor som svanar. I går var det räknat 550 tranor. :)

Det närmar sig alltså och det blir väl bra att spika 2;e april. Om vi alla riktar våra :adore::adore::adore: om vackert väder mot södra Småland, fixar du det då? :)

Ove
2011-03-22, 22:40
Dagens notering 1550 tranor. Tänk vad lite värme kan göra. :)

räven
2011-03-22, 22:50
Dagens notering 1550 tranor. Tänk vad lite värme kan göra. :)

Nu går det undan, plogar med fåglar kör över småland.

Ove
2011-03-23, 10:24
Nu går det undan, plogar med fåglar kör över småland.

:cool: Jo det märks nu i kamerorna. Den i mitten på hemsidan är full i tranor och knappt några svanar alls. På dom andra kamerorna ser man bara fåglar på långt håll.

Ska ta en sväng p.g.a. vackert väder. Får se om det blir en besiktning på plats. ;)

Ove
2011-03-23, 17:02
:) Japp! Det blev en liten runda som började i sol och värme och fortsatte med frisk bris som hämtade sin temp över frusna sjöar. Fy attan va kallt när jag äntligen seglande in till Trandansen med svår krängning åt babord pga hård vindkörare i sidan. In på Hembygdsgården för att kolla värme och tider o.s.v.. Kommer att meddela om det är många som förvarnar sin ankomst så att dom kan börja bre mackor i ottan.

Tittade ut över fälten och visst fanns det tranor på plats men inte som det kommer att vara om ett par veckor. :cool:

Ove
2011-03-24, 09:23
Räknade i går kväll: 2550. Blir bra med det tempot. :)

Olle Å
2011-03-25, 08:50
Om vi skall följa tidigare statistik så bör det väl var mellan 12-15 tusen tranor den 2/4, så det kanske blir lite svårt att känna igen gamla bekanta.

räven
2011-03-25, 12:27
Om vi skall följa tidigare statistik så bör det väl var mellan 12-15 tusen tranor den 2/4, så det kanske blir lite svårt att känna igen gamla bekanta.

Inga problem Olle, dom känner nog igen dig.

lindor
2011-03-25, 12:28
:) Japp! Det blev en liten runda som började i sol och värme och fortsatte med frisk bris som hämtade sin temp över frusna sjöar. Fy attan va kallt när jag äntligen seglande in till Trandansen med svår krängning åt babord pga hård vindkörare i sidan. In på Hembygdsgården för att kolla värme och tider o.s.v.. Kommer att meddela om det är många som förvarnar sin ankomst så att dom kan börja bre mackor i ottan.

Tittade ut över fälten och visst fanns det tranor på plats men inte som det kommer att vara om ett par veckor. :cool:

Jag åkte förbi igår eftermiddag i strålande solsken, och visst fanns det tranor på plats.
Men det blåste rackarns över slätten, starka kastvindar - tur man hade styret att hålla sig i. Skulle säga att för en nybliven MC:förare var det riktigt otäckt stundtals.

Vi får hoppas att vårvindarna lägger sig när dom har jagat iväg det kalla vädret.

Ove
2011-03-26, 10:37
Jag åkte förbi igår eftermiddag i strålande solsken, och visst fanns det tranor på plats.
Men det blåste rackarns över slätten, starka kastvindar - tur man hade styret att hålla sig i. Skulle säga att för en nybliven MC:förare var det riktigt otäckt stundtals.

Vi får hoppas att vårvindarna lägger sig när dom har jagat iväg det kalla vädret.

:eek: Nä fy vad det kan blåsa över gärdena vid Bjurum. Får hoppas att det lugnar sig och blir varmare under veckan. T.o.m. tranorna tycker det har blåst årt fel håll så det har varit stabilt på 3400 under ett par dagar. Bara det kommer värme så blir det lika magnifikt som det brukar.

Olle Å
2011-03-26, 11:58
Risken är väl kanske att det annars blir skridskodans för tranorna. Blir väl troligen varmare till nästa helg.

Ove
2011-03-27, 08:30
Risken är väl kanske att det annars blir skridskodans för tranorna. Blir väl troligen varmare till nästa helg.

:) Värme utlovat av SMHI men det är Jan som har sista ordet i den frågan. ;) (Glöm inte :adore: mot södra Småland!)

4600 tranor i gårdagens räkning och dom som kommer nu stannar nog för att titta på oss. Har hört att dom stannar en vecka för att festa om vid Hornborgasjön innan dom drar till häckningsplatserna. Så ni som bor i södern, om ni träffar på några fåglar så säg till dom att dom kan komma nu. :D

simen
2011-03-27, 10:40
:hello:Hej

Vart skal man mötas på lördagen? och vilket klokkslätt?:) Jag sitter her och:adore: for vackert väder och värme:cool: hämtat ut hojen på fredag, så de första 10mil er åkt::banana:



Simen:)
__________________

Yamahadriver
Tanumshede

Ove
2011-03-27, 12:58
:hello:Hej

Vart skal man mötas på lördagen? och vilket klokkslätt?:) Jag sitter her och:adore: for vackert väder och värme:cool: hämtat ut hojen på fredag, så de första 10mil er åkt::banana:

:) Var? - Mitt mellan Falköping och Skara, längs väg 184, ligger Bjurums kyrka. Alldeles söder om den finns Hembygdsgården. Jag tror att enkelriktning gör att man får köra in söderifrån, men jag kan ha fel där. Nåja inget problem för dät är skyltat "Tranor" miltals ifrån.

När?: Om vi siktar på 10.00 Lördag 2;e April så blir det bra. Jag ska försöka väcka mina övernattningar så vi hittar dit i tid. :D

Vad göra där? Jo Träffas, få lite värme i kroppen titta på fågel och komma överens vilka som vill bli med till Kinnekulle för att käka lunch. Det ordnar sig för det brukar det göra. :D

Vilka som får komma? ALLA så klart. :D

simen
2011-03-27, 13:31
:) Var? - Mitt mellan Falköping och Skara, längs väg 184, ligger Bjurums kyrka. Alldeles söder om den finns Hembygdsgården. Jag tror att enkelriktning gör att man får köra in söderifrån, men jag kan ha fel där. Nåja inget problem för dät är skyltat "Tranor" miltals ifrån.

När?: Om vi siktar på 10.00 Lördag 2;e April så blir det bra. Jag ska försöka väcka mina övernattningar så vi hittar dit i tid. :D

Vad göra där? Jo Träffas, få lite värme i kroppen titta på fågel och komma överens vilka som vill bli med till Kinnekulle för att käka lunch. Det ordnar sig för det brukar det göra. :D

Vilka som får komma? ALLA så klart. :D

Men nu måste jag få hjälp ut av flera til å:adore::adore::adore::adore::adore: för nu vräker snön ner her i Tanum:mad:. Hoppas at man inte må åka bil til trandansen.

_________________
Simen

Mats Liifv
2011-03-27, 14:15
Måste tillstå att jag är bra sugen på att åka dit.

Om bara vädret är hyggligt så tar jag Hondan och kommer. Har då ännu inte hämtat hem min BMW, med sadelvärme och heltäckande vindruta. Kan bli lite "friskt". Måste ha i alla fall några plusgrader på min sida eftersom det är runt trettiofem mil för mig att köra. Får starta runt klockan fem på morgonen för att hinna, men det ska nog gå! Full fart på värmehandtagen och gud i hågen så löser det sig säkert! Tror att det är ett fascinerande skådespel att se alla dessa tranor, som jag bara läst om hittills....

DearHunter
2011-03-27, 17:15
Måste tillstå att jag är bra sugen på att åka dit.

Om bara vädret är hyggligt så tar jag Hondan och kommer. Har då ännu inte hämtat hem min BMW, med sadelvärme och heltäckande vindruta. Kan bli lite "friskt". Måste ha i alla fall några plusgrader på min sida eftersom det är runt trettiofem mil för mig att köra. Får starta runt klockan fem på morgonen för att hinna, men det ska nog gå! Full fart på värmehandtagen och gud i hågen så löser det sig säkert! Tror att det är ett fascinerande skådespel att se alla dessa tranor, som jag bara läst om hittills....

Har ett par vänner som är fågelskådisar. Telefonen kan ringa 02.40 mitt i natten och de slänger sig in i bilen för att åka 40 mil för att höra den '' vitsvanstuffsade ollonknorren'' ge ifrån sig läten över en sjö någonstans i vårat avlånga land.. De är verkliga entusiaster med Leica teleskop som kostar som en BMW :)

Man bör nog läsa på lite om fåglar för att få mer behållning av det. Och skulle Du fastna i fågelträsket så finns det hjälp att få..... ;)

Mats Liifv
2011-03-27, 17:24
Har en kompis som är med i "300-klubben", en exklusiv skara för de verkliga entusiasterna. Man ska ha sett minst 300 av de fåglar som man kan se i vårt land. Har inga kunskaper alls utan räknar mest med att det blir en mäktig upplevelse att se alla dessa tranor. Själv är jag mest "sparv i tranedansen"....;)

räven
2011-03-27, 18:06
För mig är det liksom första lite längre vårturen. Träffa folket,snacka å umgås. Visst kollar jag på pippina en stund oxå.

räven
2011-03-27, 20:22
Tyvärr kommer det bli skitväder i veckan, blötsnö å regn bara någon +grad mitt på dagen.

Mats Liifv
2011-03-27, 21:20
Tyvärr kommer det bli skitväder i veckan, blötsnö å regn bara någon +grad mitt på dagen.

Då ser det illa ut för min del!:mad:

Ove
2011-03-27, 21:28
Tyvärr kommer det bli skitväder i veckan, blötsnö å regn bara någon +grad mitt på dagen.

:eek: Nu tar du väl iiiiiii !! :confused: Skulle det inte komma värme mot slutet av veckan iallafall, - snälla? :adore:

:) Vi får hoppas, och i absolut värsta fall får vi väl justera en vecka. :rolleyes:

Idag har det inte varit någon räkning p.g.a. snöoväder. Det är väl i och för sig inte ovanligt. För några år sen hade det varit ett ordentligt snödrev med höga drivor över vägarna bara dagar före tranresan. Brukar ordna sig till sist. ;)

Olle Å
2011-03-27, 22:19
Tja, annars så får väl åskådarna dansa för att hålla sig varma i stället.

räven
2011-03-28, 07:48
Ojoj, snöfall över småland. Eftersom vädret inte verkar bli så bra i veckan föreslår jag framflyttning en vecka. Personligen sätter vädret hinder för mig att få ordning på mina jobb å djur för att kunna vara borta några dagar.
Anser oxå att det är trevligare med värmare väder på en så pass lång utflykt. Ove som är VD för tranresan får avgöra.

Bergh
2011-03-28, 08:33
Får se fram i veckan, just nu ser ju vädret ganska bra ut till skillnad från igår då det snöade på tvären.

Ove
2011-03-28, 09:03
:hmmmm2: Inte lätt! Läget är detta: Ingen räkning som jag når fär tillfället - sidan har ballat ur på något sätt men det fanns ju fågel på väg. Snöoväder i helgen och tydligen ska det komma mer, typ i morgon, men veckohelgen skall bli fin med temp upp till 12 grader i området( natttemp. 4-6 grader). Tycker att det låter ganska bra men lite osäkert. :confused:

Jag föreslår att alla intresserade yttrar sig så skall jag som en god diktator försöka komma fram till ett beslut. Så ... kom igen nu Mats, Bergh, Simen, Chappy, Olle, Räven, GeCe, Dear och alla andra och säg er mening. :)

Alltså: ska vi åka 2;e April eller 9;e April?

Chappy
2011-03-28, 10:28
Aprilsnö ger fåragö heter det. Vilket naturligtvis skulle glädja en och annan "bonne". Men jag betvivlar att "bonngubbarna" i 60+ håller med. Som lantbruksteoretiker med husdjursinriktning borde även jag glädjas åt vädret, men jag är bara delvis förtjust i får. Gärna då ett rökt lår. eller en vitlöksspäckad stek.
När det gäller resdag har jag likt Pastor Jansson inga bestämda åsikter om nå´n ting.

Mats Liifv
2011-03-28, 12:24
:
:hmmmm2: Inte lätt! Läget är detta: Ingen räkning som jag når fär tillfället - sidan har ballat ur på något sätt men det fanns ju fågel på väg. Snöoväder i helgen och tydligen ska det komma mer, typ i morgon, men veckohelgen skall bli fin med temp upp till 12 grader i området( natttemp. 4-6 grader). Tycker att det låter ganska bra men lite osäkert. :confused:

Jag föreslår att alla intresserade yttrar sig så skall jag som en god diktator försöka komma fram till ett beslut. Så ... kom igen nu Mats, Bergh, Simen, Chappy, Olle, Räven, GeCe, Dear och alla andra och säg er mening. :)

Alltså: ska vi åka 2;e April eller 9;e April?Den 9:e funkar dessvärre inte för min del. Men är det dåligt väder så går det inte med den 2:a heller. Närmare 80 mil att åka kräver plusgrader. Om vädret blir anständigt kommer jag gärna den 2:a om det blir något då.

Olle Å
2011-03-28, 18:16
Jag brukar besöka en ganska tillförlitlig vädersida som heter www.pent.no och dess spådomar brukar vara ganska bra. Om man kollar till kommande helg så verkar det bli dansväder.
Vi ses.

Mats Liifv
2011-03-28, 20:09
Jag brukar besöka en ganska tillförlitlig vädersida som heter www.pent.no och dess spådomar brukar vara ganska bra. Om man kollar till kommande helg så verkar det bli dansväder.
Vi ses.Låter bra Olle! :)

simen
2011-03-28, 20:16
Hej på er:hello:

Før min del passar lørdagen 9. lika bra. Men vi måste fortssetta och:adore: på sol och høgra temperatur.:) Sitter nu i Oslo och på min lap-top har jag Norskt tastatur, men ni forstår vel endå.:hmmmm2:



Simen;)___________________________
Yamahadriver
Tanumshede

Ove
2011-03-28, 21:14
:hmmmm2: Nu har jag försökt kolla väder + vart fåglarna tagit vägen osv + ringt och mailat en del.

Det bästa är nog ändå att skjuta fram en vecka, till 9;e April. Väder blir olika besked beroende på var man frågar. Tranräkningen har legat nere några dagar pga snö och mera snö kommer. Det har slängt omkring flingor i luften en stund hos mig ikväll och skall komma mera så det kommer nog att försena fåglarna en del. Retligt att ändra för jag vet att det kan ställa till en del , men... :confused:

Alltså nästa datum:
9;April kl 10.00 på Hembygdsgården alldeles söder om Bjurums kyrka.

Bergh
2011-03-29, 09:22
9:e blir tyvärr tufft för mig, då är det Robert Gustavsson i Gbg som gäller istället.

Ove
2011-03-29, 21:48
:eek: Hoppsan! Notering 28;e var 9300 tranor. Lite överraskad är jag för jag har varit utan statistik några dagar och trodde att skitvädret skulle hållit emot mer. Tänka som en trana är inte lätt. :rolleyes:

Synd att ändrade datumet strular till det för några men det är svårt att få det att passa alla.

Chappy
2011-03-30, 01:45
Har efter mitt senaste inlägg här kommit till insikt om att den 9:e inte är något alternativ för min del.
Hoppas ni får fint väder och många tranor.Chansar nu på en tur söderut till helgen.stäpphöns?

räven
2011-03-30, 18:44
Överaskad att de va så mycket fåglar. Ni som vill å kan ,kan väl träffas den 2-4. Ursäkta snäll D. att jag la mig i.

Olle Å
2011-03-31, 07:59
Efter ett påpekanda från min fru att den 9:de inte var en så bra dag, kom jag ju på att den dagen sammanfaller med hennes födelsedag. så är det inte så lyckat med den dagen för min del.
Frugan gillade tydligen inte konkuransen med tranorna, så jag förstår henne.

räven
2011-03-31, 08:17
Efter ett påpekanda från min fru att den 9:de inte var en så bra dag, kom jag ju på att den dagen sammanfaller med hennes födelsedag. så är det inte så lyckat med den dagen för min del.
Frugan gillade tydligen inte konkuransen med tranorna, så jag förstår henne.

Å jag kommer inte ifrån den 2a, djurskötare på rymmen.

räven
2011-03-31, 08:19
Men sugen att köra upp någon dag att räkna fåglar.

Olle Å
2011-03-31, 12:35
Räknade i går 13800 fanns på plats då. Frågan är om det blir ett rekordår eller inte. Den som räknar får se.

Olle Å
2011-03-31, 14:51
Efter att Ove funderat, så kom han med förslag, att det blir två träffar med dansanta tranor för oss som åker hoj. Dels som vi sagt från början, men med förändringen att Bergh , om han kan tar hand om guidningen till Kinnekulle där vi skall äta lunch. kan göra detta.
Alltså om det hela funkar så ses vi som kan, den 2:a klockan 10oo vid hembygdsgårdens fik.
Eller den 9:de, samma tid och plats.

Freda
2011-03-31, 15:39
Jaha-ja kikat in på denna tråd lite men idag på premiärturen för besiktning (som fö gick bra) så vad skådar jag i träsket jag passerar när jag har 2 km kvar hem på Värmdö om inte 2 st TRANOR som går in för landning :)
Såg lite kyligt ut för isen har bara smält längst ut i kanterna :|

Ove
2011-03-31, 16:17
:o Som vi redan konstaterat - Att spå i tranor och att göra väderprognoser ska jag nog lämna till dom som kan bättre. Max fågel kommer nog att bli i kommande vecka och vacker blir det på Lördag. :p

Och som Olle redan skrivit så delar vi Tranturen 2011 till 2 tillfällen. Olle kommer till Trandansen nu på Lördag och Räven och jag kommer att guida till lunchen den 9;e.

Samma tid samma plats men 2 olika dagar = Hembygdsgården vid Bjurums kyrka kl 10.00 den 2;e och 9;e April.

räven
2011-03-31, 16:46
Så får de bli när andra aktiviteter splittrar trandansgänget.

Ove
2011-03-31, 16:58
Så får de bli när andra aktiviteter splittrar trandansgänget.

:hmmmm2: Om det blir två gäng i år som vi kan slå ihop till ett nästa måste bli jättemånga? ;)

lindor
2011-04-01, 10:02
Enligt dagens lokaltidning var det 13.800 tranor på plats igår, en ökning med 2400 från dagen innan.

Ni som åker dit imorgon kommer får ordentligt med fåglar att titta på.
Tyvärr missar jag årets gemensamma tur, men jag bor så nära så jag tittar dit en annan dag när jag är lite piggare.

Ha så trevligt ni som är där imorgon och nästa lördag!

Ove
2011-04-01, 14:15
Enligt dagens lokaltidning var det 13.800 tranor på plats igår, en ökning med 2400 från dagen innan.


:) Senaste noteringen för gårdagen är 14.300 så i morgon kommer det säkert att finnas mer än 15.000 på plats. Synd att du inte kan komma men vi får se till att träffas senare. Vi delar ju hemmarevir. :)

Väntar att det ska brumma till på baksidan av kåken - Olle ska komma och vara startgroparna i morgon för att fösa ihop fåglarna till kl 10. 00. Hårt jobb så han får natta över här så han inte behöver köra så många mil i ottan. :D

Ove
2011-04-01, 22:08
:D Olle på plats och påstår att han inte hittar i Skaraborg trots att jag har vallat honom både på tvären och längden i landskapet. :rolleyes:

:p Blir att jag får ta ut en hoj och visa vägen i morgon så att han inte kommer helt fel den gamle. Nåja, det skadar inte att komma ut och vädra bihålor och luftrör lite grann för det ahr inte blivit mycke kört på sistone. :D

Ove
2011-04-03, 09:00
:) Rapport från igår: Frukost på morgonen + medicinering för alla krämpor vi ådragit oss genom åren. Avresa söderut 8.30. Dimmigt och låga moln som släppte en del duggregn men annars varmt och skönt. Naturligtvis ligger gruset kvar på alla vägar + att en del vårbruk påbörjats så att en del åker har kommit upp på asfalten. Bara att ta det lugnt och rätta sig efter omständigheterna. :)

Kommer fran till Bjurum och inte någon annan hoj på plats. Knappast väntat heller som jag har krånglat och vädret inte heller det bästa men tranorna håller på och flyger in mot fälten och dom verkar ystrare än vad dom varit vid dom tidigare tillfällena. Lite flyguppvisning alltså. :D

In i värmen och en kopp kaffe. Medan vi sitter där och njuter råkar jag titta ut genom fönstret och där står en Suzuki med sidovagn, var kom den ifrån? Knappt att man hinner undra förrän svaret kommer med en bricka i näven - Chappy har tagit sig en liten morgonrunda från Småland. Kul! :D Sitter kvar inne i värmen en bra stund och går sen ut för att spana fågel. Därefter skills våra vägar igen för Chappy styr söderut och Olle och jag tar av österut. :shakehands:

Medan vi laddade för att komma iväg ringde sonen och meddelade att han var på MC-mässa i Väring, så vi lunchturen och åkte dit. Olle tittade lite extra på en AfricaTwin men det blev ingen affär. Sonen hade varit ute och kört något men med samma resultat - ingen affär. :) Hemåt för lite matlagning innan Olle styrde hemåt.

Rapport idag om Olles hemresa - tät dimma med dålig sikt.

Tack för sällskapet Olle och Chappy!

Tranresan etapp II nästa Lördag :rolleyes::D

Chappy
2011-04-03, 10:51
Det är en av livets höjdpunkter att få köra hoj o nosa på vårens härliga dofter från åkrar o fält. Årets första tur, den till traneträffen, startade i Lindshammar över Skara o slutade 55 mil senare i Bräkne-Hoby. Helt nöj med gubbträff o resa var jag jäkligt glad att det inte var jag som förväntades dansa när dagen var över

Ove
2011-04-03, 19:40
Det är en av livets höjdpunkter att få köra hoj o nosa på vårens härliga dofter från åkrar o fält. Årets första tur, den till traneträffen, startade i Lindshammar över Skara o slutade 55 mil senare i Bräkne-Hoby. Helt nöj med gubbträff o resa var jag jäkligt glad att det inte var jag som förväntades dansa när dagen var över

:D Håller absolut med om att Tranresan är en bra början så jag kommer att göra två turer i år, eftersom jag inte kunde riktigt hålla min åklust i styr när Olle drog iväg. :D

:eek: Förstår att du inte kände danslust när du hade 55 mil i ryggen och förmodligen duggregn mesta delen. Jag var trött efter totalt 20 som det blev den dagen( tranresan 18 mil + ytterligare 2 mil när jag körde in hojen i garaget.:rolleyes:)

Tranantalet var 14000 igår, 400 mindre än dagen innan. Tyckte väl att det var ett par luckor i leden. :confused:

räven
2011-04-03, 20:08
:D Håller absolut med om att Tranresan är en bra början så jag kommer att göra två turer i år, eftersom jag inte kunde riktigt hålla min åklust i styr när Olle drog iväg. :D

:eek: Förstår att du inte kände danslust när du hade 55 mil i ryggen och förmodligen duggregn mesta delen. Jag var trött efter totalt 20 som det blev den dagen( tranresan 18 mil + ytterligare 2 mil när jag körde in hojen i garaget.:rolleyes:)

Tranantalet var 14000 igår, 400 mindre än dagen innan. Tyckte väl att det var ett par luckor i leden. :confused:

Hmmm, tror du dom rest bort till nästa helg?

Ove
2011-04-03, 22:18
Hmmm, tror du dom rest bort till nästa helg?

:D O nejdå!! Det ska väl snarast vara flera. No problems, bara att komma. Du får ligga i "kylrummet" för Olle flyttade ut redan igår och kommer inte nästa Lördag för då har han viktigare saker än tranor på gång. :)

Ove
2011-04-04, 19:25
Hmmm? Verkar som det faktiskt minskar på fåglarna redan, 13.100 räknade igår. Men jag tror inte att det kommer att vara tomt på fågel till Lördag, det fyller ju fortfarande på söderifrån. :) Hur blir vädret i slutet av veckan (:adore:)? ;)

räven
2011-04-04, 22:09
Hmmmm, vi får väl se. I början på veckan lite regn 5-10, lördag lite sol +10. Fredagen är lite tveksamt om det blir regn. Nåja tänk på visan = man får ta de som de kommer.

Ove
2011-04-05, 09:46
Hmmmm, vi får väl se. I början på veckan lite regn 5-10, lördag lite sol +10. Fredagen är lite tveksamt om det blir regn. Nåja tänk på visan = man får ta de som de kommer.

:D Som vanligt alltså och det brukar ju bli bra. Var precis inne på hemsidan och där spår man att fågelmax ska komma till helgen. Det var 14.000 fågel igår men svårräknat av någon anledning. :)

räven
2011-04-05, 10:18
:D Som vanligt alltså och det brukar ju bli bra. Var precis inne på hemsidan och där spår man att fågelmax ska komma till helgen. Det var 14.000 fågel igår men svårräknat av någon anledning. :)

Ok, jag kollar noga när jag kör förbi. Tänkte köra till Touratech först på fredagen, kolla lite lullull är ju kul. Om du är intreserad Ove kunde vi ju träffas där ?

Ove
2011-04-05, 10:25
Ok, jag kollar noga när jag kör förbi. Tänkte köra till Touratech först på fredagen, kolla lite lullull är ju kul. Om du är intreserad Ove kunde vi ju träffas där ?

:hmmmm2: Hur var det nu - skulle det regna på Fredag. Jag har inte tvättat hojen efter förra resan så det kunde passa med en sväng för att skölja av den. :D

Vi får se vad som händer framåt i veckan. ;)

Ove
2011-04-06, 20:41
:eek: Hoppsan - dagens notering 15.400! Nu luktar det nog fågel kring Trandansen. Det kommer nog att bli lite motvind vad jag förstått så att då flyger dom inte vidare heller så chansen på rekord finns ännu. ;)

Ove
2011-04-08, 13:24
Värst vad tranantalet varierar i år. Gårdagens notering 12.200 låter lite tycker jag men det kan vara svårt att räkna när det blåser som det gjorde igår.

:) Smålänning på väg sen i morse och kommer att natta över här så vi gör en gemensam resa till Hornborgasjön i morgon. Tranor finns till alla så det är inga problem på den punkten. :)

Träffpunkt: Hembygdsgården söder om Bjurums kyrka, kl 10.00 i morgon, Lördag. Väl mött alla som vågar sig ut i vårens tid för att se tranorna dansa :dancing: . ;)

Ove
2011-04-10, 10:46
:) Nu är säsongen igång på riktigt. Tranresan är körd och det är den första träffen för oss på den här kanten. I år blev den lite annorlunda för det blev delat i två helger.

Igår var det Räven som låg över och startade med mig kl 09.30 för krokigast möjliga väg till Hornborgasjön. Fint väder med knappt +5 när vi drog iväg. Temperaturen steg sen ganska raskt till, iallafall över + 10 när vi var framme. Konstaterade att det hänt en del med vägarna sen jag åkte på dom för en vecka sen. Tjälen har plöjt upp en massa sår i asfalten på en del bitar, så det blev att se upp.

Vid mötesplatsen dit vi kommer exakt 10.00 väntar resan 3 gubbar och en dam. Det var Trike, Leif och Simen med fru Unni. Börjar dagens övningar med att Simen under högtidliga former ikläds en 60+väst och när han är ordentligt klädd så är det dags för fika medan fågelskådandet fortgår - enstaka förströdda blickar ut genom fönstren.

Vinkar farväl till fåglarna och drar vidare mot Kinnekulle som traditionen bjuder. Den här gången blir det via Skara för det är ett par hojar som blivit tanknödiga. Som vanligt drar Trike publik med sin trike och ett par från orten nästan funderar på att hänga med på resan. Som jag förstod det var inte hojen riktigt igång ännu för säsongen annars så...
Ena hälften av paret har kört den maskinen hem från Indien en gång i tiden. Han sa att det varit en del äventyr på resan inte minst temperaturmässigt. Hade varit kul att få höra mera....

Färden går vidare via Lundsbrunn, Broby, Husaby till Högkullen och helgbuffe. Kantarellsoppa, västerbottengratinerad lax och porterstek + salladsbordet med allehanda sillinläggningar, gravad lax, rökt lax, diverse salladsröror och kallskurna grisar och får i olika former. :eating: Knuttelivet är härligt! Frisk luft och god mat! i trevligt sällskap. :dancing:

:( Dags att skiljas åt, Trike och Leif drar hemåt kallade av en av fruarna om att det ska bli kaffekalas. Räven, Simen med fru och jag tar svängen nedom kullens västra sida mot Lidköping. Ser en del av traktens värsta trafikfaror, dovhjortarna, i ett par stora flockar.

Vinkar farväl till paret Simen vid infarten till Lidköping. Tankar min hoj och fortsätter ut till Kållandsö med Läckö slott. Lyckas hitta värsta vägen v.b. tjälskador. Huvva! :eek:

Hemåt igen och det var ett par ganska stillsamma gubbar som firade kväll med lite tinad reservmat och ett glas vin. Vi hade kanske omkring 35 mil friskluft i näsan och sånt tröttar, särskilt som vi verkligen jobbat med att undvika raksträckor.

:hello: Tack alla för en trevlig Tranresa, För min del faktiskt två eftersom jag även var med på "del ett". Hoppas på att vi ses igen snart! :shakehands:

simen
2011-04-10, 14:06
Frugan och jag tackar så mycket for en jättefin lördag, blant tranor och nya vennar:hello: Vi dro på fredag hvor vi tok inn på hotell i Falköping, ut på stan og åt en god middag +:beer: Lördag morgen efter en god frukost var det på med mc stället och åka til Hornborgasjön för at träffa en gammal kompis + någon nya:shakehands: Der fikk jag min nya 60+ väst ut av Jan:banana: Ove som resledare fant många fina vägar innan vi til slutt kom til Kinnekulle:cool: och åt en mycket god lunch.:eating: så innan vi kom hem så hadde vi åkt ca 50 mil, en bra början på sesongen tycker jag.



_
Simen:)________________________

Yamahadriver
Tanumshede

Olle Å
2011-04-10, 16:44
Hejsan Simen. Eftersom du numera kan åka i en så snygg väst så är du ju också välkommen till 60+ Träffen i Maj. Vill du ha mera info , så maila mig.
olle.borgvik@swipnet.se

räven
2011-04-10, 17:10
Kan berätta att simen blev en stilig karl i sin väst. Tranresan har nu slutat hemma i småland efter 110 mil. Vädret är inget att gnälla över,å fåglarna tycktes tycka ingenting. Det blev en upptäcksfärd i Skaraborg på 30 mil med Ove som vägvisare. Tackar Ove med fru för gästfriheten i helgen.

simen
2011-04-10, 17:31
Tackar så mycket för inbjudande til åkning i Mai Olle. Jag har i dag ingen lämplig hoj för gruskjörning så du måste nog finna vägar med asfalt, en FJR 1300 er lite svårkjört på grusvägar. skulle önska at jag inte hadde solgt min xt 350 jättefin maskin at åka i skogen med.:)

Olle Å
2011-04-10, 20:39
Tackar så mycket för inbjudande til åkning i Mai Olle. Jag har i dag ingen lämplig hoj för gruskjörning så du måste nog finna vägar med asfalt, en FJR 1300 er lite svårkjört på grusvägar. skulle önska at jag inte hadde solgt min xt 350 jättefin maskin at åka i skogen med.:)

Hejsan . Det har nog blivit missuppfattning om 60+ turen Den skall gå på asfaltvägar i södra Värmland och norra Dalsland.

Ove
2011-04-10, 20:50
:) Lugn och fin Simen. Om du tänker dig de vägar du körde efter mig, men utan tjälhål och grus, då har du ungefär liknande vägar som Olle vill bjuda på. Hoppas bara att det är lite grönare än fjolårsgräs och vissna löv som jag hade att erbjuda. :D


PS: Kollade antalet tranor. 12.800 var det vi såg så fick ni det till något annat så var det fel. DS

Ove
2011-04-12, 08:03
:) Nu är säsongen närmast över vid Trandansen, bara 7500 fåglar räknade igår. Stora plogar flyger förbi norrut och jag gissar att om någon vecka finns det häckande tranor i Norrland. Då är sommaren här. :banana:

simen
2011-04-12, 18:27
:) Lugn och fin Simen. Om du tänker dig de vägar du körde efter mig, men utan tjälhål och grus, då har du ungefär liknande vägar som Olle vill bjuda på. Hoppas bara att det är lite grönare än fjolårsgräs och vissna löv som jag hade att erbjuda. :D


PS: Kollade antalet tranor. 12.800 var det vi såg så fick ni det till något annat så var det fel. DS

Då e de lungt Ove. Fjr'n klarade jo den turen utan noen problem, riktgt roligt :D med alla kurvor som du hittade på dom fina små veger:cool:

Ove
2011-04-12, 22:09
Då e de lungt Ove. Fjr'n klarade jo den turen utan noen problem, riktgt roligt :D med alla kurvor som du hittade på dom fina små veger:cool:

:shakehands: Jag får tacka! Var lite orolig för att det skulle bli för många raksträckor och enahanda för jag körde rakaste vägen mellan A och B. ;)

Ove
2011-04-20, 10:12
:hello: Hej då tranorna! 19/4 var det 140 fåglar kvar. Några av dem kommer att vara kvar som häckande och de övriga är såna där partyfåglar som vill ha ett singelår innan dom stadgar sig. :D

Nu bör det vara bobyggande och ruvning på gång längs hela vårt långa land. Nästa gång man vill se stora flockar med fåglar är till hösten, förslagsvis vid Kvismaren. Då är dom många fler för då har dom ungarna med sig också.

:dancing: Nästa dans i början April 2012! :)