handdator

Visa fullständig version : Sommarstuga



Nina
2007-07-30, 08:06
En titt på en sommarstuga blev det igår och medan vi for dit satt jag mest i bilen och tittade ”Åh vilken bra hojväg det här är!” och såg en och annan grusväg susa förbi åt sidorna. Då var jag därinne i tankarna ”Undrar vart den går?” och såg mig själv susa fram på svärfars BMW F650 GS på upptäcktsfärd. :D
Vi mötte också en hel del hojar på väg hem från nån träff som verkar ha blivit av i helgen nånstans. Jag såg en del snygga hojar och återigen satt jag och sa ”Åh titta vilken härlig färg den har!” och la märke till att när jag sa så var det en röd hoj. Jag är svag för röda hojar, speciellt om den har röd metalliclack. :)

Dock blev jag lite irriterad på bilisten framför oss som inte släppte in en hoj. Hojen saknade blinkers och hojåkaren är tvungen att veva ut med vänstra armen. Bilisten tyckte säkert det såg ut som nån halvdan pekning åt vänster, det var inte en distinkt vevning åt vänster. Så bilisten körde vidare bredvid, hojåkaren sänkte farten och ut med samma arm framför oss. Gubben missade att han blinkade vänster och började öka farten efter bilisten framför. Då sa jag till att hojåkaren vill visst byta fil, släpp in honom.
Jag sa till gubben att om hojåkaren inte är distinkt med tecknet så tror bilisterna att han bara vill visa passageraren nåt till vänster. Hojåkarens blinker var pekfingret ut och knuten hand, inte undra på att han hade problem att byta fil för det såg precis ut som om han visade nåt till vänster. Han borde veva mer bestämt med hela handen så folk uppfattar att han faktiskt vill byta fil och inte bara slövinkar för att visa nåt.

Stugan var jättefin, röd med vita knutar. Ett litet torp och litet var det, hela 37 kvm men har väl planerade ytor. Tomten var stor, ca 2 700 kvm men tvättstuga saknas. Man skulle få åka hem och tvätta med jämna mellanrum. På vinden har man gjort om det till ett sovloft. Precis mitt under taknocken kan man stå raklång. Väggar och golv var isolerade men inte taket, runt de halvmåneformade fönstren var det glipor så där drar det in kalluft. Ska man isolera taket måste man antingen lyfta det på utsidan och isolera där, ett jädrans jobb. Eller isolera på insidan och de hade lagt dit träpanel nyligen och så blir det så mycket mindre utrymme på loftet, stå raklång kan man rakt glömma. Skorstenen var inte tryckprovad eller ens besiktad, också nåt man måste göra innan man får använda braskamin eller vedspis.

Lite misstänksam blir jag dock när man har skurit upp limefrukter och lagt dessa i en skål. :-X