handdator

Visa fullständig version : CDI paj eller?



Borken
2011-02-18, 16:05
Det krångade lite med min hoj. CDI: föreföll vara trasig, jag hade ingen tändförställning alls.

MEHall
2011-02-21, 20:54
:confused::hmmmm2:
Nä varför det? Vad var felet?
Delge oss informationen! ;)

Borken
2011-02-22, 11:12
Trodde knappt nån var på det här forumet?

Nåja, cdi:n är nog hyffsad förre ägaren hade blandat ihop några kablar. Tändpunktsgivarspolen var korsad med högspänningsspolen, rätt kopplat går hojjen mycket bättre.
Dock verkar det som den går lite magert på höga varv, förgasaren är rengjord.

/Janne

DearHunter
2011-02-22, 11:52
Trodde knappt nån var på det här forumet?

Nåja, cdi:n är nog hyffsad förre ägaren hade blandat ihop några kablar. Tändpunktsgivarspolen var korsad med högspänningsspolen, rätt kopplat går hojjen mycket bättre.
Dock verkar det som den går lite magert på höga varv, förgasaren är rengjord.

/Janne

Hur vet Du att den går tunt?
Hmm.. nu vet jag inte just hur modern din hoj är men

- kolla om luftfiltret är original. Byter man till sportfilter så kan den suga in för mycket luft och då måste man byta till ngt större förgasarmunstycken.

- Är hojen mappad ?

Borken
2011-02-22, 13:27
Nja, helt hundra är jag inte men det kan "nysa" lite i mellanåt och tändstiftet var mer åt det ljusa hållet.

Hojjen är en gammal xt250 från -81.
Filtret är oljat skumgummi, klippt från en större bit vad det ser ut som, jag har rengjort och oljat in den.

Tror fortfarande att cdi:n inte flyttar tändpunkten, men det återstår att kolla när det blir lite varmare.

Borken
2011-02-26, 16:30
Det var cdi:n trots allt, jag monterade en bättre begagnad och nu har jag kraft på alla varv.
Kan ju vara bra att veta om nån annan råkar ut för liknande.

/Janne

Borken
2011-03-22, 21:16
Dessutom läckte det via toppackningen när hojjen var kall, efter en justering av toppbultarnas moment så verkar det problemet löst å ett par tre hästar till är med på resan.

/Janne

MEHall
2011-03-22, 21:38
;):cool: Det var ju bra att veta, hoppas den fortsätter att gå bra! :D



:cool:

Hojpunkten
2011-04-03, 17:13
Hur vet Du att den går tunt?
Hmm.. nu vet jag inte just hur modern din hoj är men

- kolla om luftfiltret är original. Byter man till sportfilter så kan den suga in för mycket luft och då måste man byta till ngt större förgasarmunstycken.

?

Byter man i någon ända på MC:n d vill säga Luft /Avgas. så måste munstycken bytas mot nästa steg uppåt samt att nålarna måste shimsas upp för att få ut maximal effekt av munstyckbytet.

//Nikko Hojpunkten

Borken
2011-06-17, 10:54
Jaha då hittade man mer fel på xt:n
Jag blev inte av med tickandet så till slut rev jag ur kammen å se på fan, en vippa hade gett sig, tyvärr var även kammen lite sliten på avgassidan.

Nån som har en frisk kam till xt250 eller SR250? Vippor köpes gärna med.

Sen såg jag en annan lustig detalj, kamsynken var "off" med 2 kuggar. verkar vara en klåpare som haft den innan, hur fan kan man missa med så tydliga markeringar?

Guzzi-Leif
2011-06-17, 16:21
Tungt!
Inte helt ovanligt att ägare ger sig i kast med uppgifter som de inte klarar, tyvärr...
Har du kollat med mc-skrotarna om de råkar ha en kam + vippor? Antar att dessa delar bör hänga ihop pga inslitningen/härdningen?!

Borken
2011-06-17, 20:44
Det vore det ideala om man hittade något sånt, men det får bli en NOS vippa och en beggad kam från Ebay. Svenska skrotar tror dom sitter på guldtackor :P

Borken
2011-06-18, 10:43
Nån som vet om man vågar använda Mobdylensulfid för inkörning av kamaxeln?
Kan det sabba kopplingen eller?
Alternativ?

Olle Å
2011-06-18, 11:02
Vet att för många år sedan använde vi molybdendisulfidfett till lagersmörjning osv. Ett jäkligt kladdigt fett med en enorm vidhäftning. Om det idag finns en olja med de egenskaperna så måste det ju fungera. Om motorn i övrigt verkar en smula sliten, så kan exvis STP-tillsats göra den tystare. Ett knep som en del handlare praktiserar. I sig inget fel men tar bort lite oljud. Funkar ju även bra i bilmotorer.

akems
2011-06-18, 12:01
Hej
Tror du ska vara lite försiktig med molybdendisulfidfett,det är en typ av keramiskt baserat smörjfett som tål höga tempraturer men samtidigt inte höga varv,tror inte heller det är så bra på kopplingen.Var bara noga med att du smörjer in allt vid monteringen så det inte går torrt i starten innan oljan når ut överallt.

Borken
2011-06-18, 14:50
Haha, man lärde sig stava till molybdendisulfidfett iallafall.
Jag skannade av nätet, och en del menar att den lilla mängd som appliceras på kammarna inte spelar någon roll för kopplingen, däremot är det många som tycker det är en bra ide.

Så vete faen om jag inte testar en lite klick ändå blandat med 50% olja enligt hondas modell.

akems
2011-06-18, 16:12
En tunnt lager på kamarna kan väl inte skada,det har ju bra vidhäftning i allafall.Förr till vissa bilar när man bytade kamaxel följde där med någon goja man skulle smörja in nockarna med.Har jag inte sett på många år och vet inte vad det var heller.Kallades inkörningspasta.

Borken
2011-06-18, 18:37
jo, kommer också ihåg pastan, nu såhär i efterskott tror jag nog det också var moly samma färg å konsistens iallafall.

Borken
2011-06-28, 19:30
Jaha nästa bakslag, vippan jag fick tag på E-bay var identisk förutom att den hade en grövre gänga för justeringsskruven :P

Om nån sitter på en M7 x 0.75 justerskruv å mutter så köper jag gärna detta.

Borken
2011-06-30, 19:07
Vad tror ni om jag gör en justerskruv i silverstål å härdar den till max...utan att anlöpa blir det bra?
Eller ska man dra ur den lite typ till halmfärg. Muttern behöver väl inte härdas?
Jag antar att den arbetande änden skall vara plan å polerad, rätt?

Borken
2011-07-05, 21:07
Blir ganska mycket monolog i den här tråden :-)
Jag fick en justerskruv från en schysst snubbe från sporthoj.com, en gpz900:skruv passade som handsken.
Nu går XT:n riktigt bra, toppar 120Km/h med endurodäcken.

Nu är det bara bromsarna som borde vara bättre, men jag antar att det inte går att göra något åt det hela? Frambromsen är helt usel trots nya backar, bak funkar det bättre.