handdator

Visa fullständig version : Försäljingsstatistik 2007



pewa
2007-07-29, 18:38
Gör en liten spin-off på bmw-tråden..(http://www.hojen.nu/forum/index.php?topic=386.0)

Eftersom det vore intressant att se hur mycket det säljs av olika märken googlade jag runt lite och hittade statistik för nyreggade hojar hittils i år.

Yamaha toppar listan inte helt oväntat. Kul att Ducati ökat med 80% under Juni jämför med förra året! :)

Excel-filen hittar ni här:
Nyregistrerade motorcyklar 2007 (http://www.mcrf.se/documents/nyreg_mc_juni_2007.xls)

turbo
2007-07-30, 00:22
buell verkar tappa.. :-\ jag tycker de gör grymma hojar!

Guzzi-Leif
2007-07-30, 00:30
Otroligt att försäljningen och ökningen av densamma fortfarande håller i sig! Skoj!!

Den dag det slutar att vara "inne" att köra Custom eller Sporthoj (de två "modeberoende segmenten") blir det inte nådigt att sälja en begagnad mc! Sammanfaller det med nästa förändring av försäkringssystemet, får vi nog en repris av det sena 50- och tidiga 60-talet med maskiner som bara ställs undan i en vrå...

Nina
2007-07-30, 07:28
Kul! Honda hamnar på 2:a plats efter Yamaha, på 3:e plats hittas HD! ;D
Om man bortser från ”Övriga fabrikat” för där vet man ju inte vad det döljer sig för märken (Hyosung m fl?).

En jämförelse mellan juni 2006 och juni 2007 såldes en hel del Piaggio under juni -07, kan det vara den där scootern MP3 som toppar listan? :D

pewa
2007-07-30, 17:29
Kul! Honda hamnar på 2:a plats efter Yamaha, på 3:e plats hittas HD! ;D
Om man bortser från ”Övriga fabrikat” för där vet man ju inte vad det döljer sig för märken (Hyosung m fl?).

En jämförelse mellan juni 2006 och juni 2007 såldes en hel del Piaggio under juni -07, kan det vara den där scootern MP3 som toppar listan? :D


Att det säljs så pass många HD är lite förvånande faktiskt, de är ju rätt dyra.

Hehe, hade inte sett MP3:an innan, det ser ju helt freaky ut :)

http://www.marcelwidmer.com/uploads/piaggiomp3.jpg

pewa
2007-07-30, 17:32
Otroligt att försäljningen och ökningen av densamma fortfarande håller i sig! Skoj!!

Den dag det slutar att vara "inne" att köra Custom eller Sporthoj (de två "modeberoende segmenten") blir det inte nådigt att sälja en begagnad mc! Sammanfaller det med nästa förändring av försäkringssystemet, får vi nog en repris av det sena 50- och tidiga 60-talet med maskiner som bara ställs undan i en vrå...


Tror du det kommer bli "ute" att köra sporthoj eller custom? Även om det svänger lite i trender känns de så pass inarbeta att de alltid kommer att finnas ett intresse..

Men det är bra att vi blir fler hojägare, då är det lättare att göra våra röster hörda också!

Guzzi-Leif
2007-07-30, 17:41
Otroligt att försäljningen och ökningen av densamma fortfarande håller i sig! Skoj!!

Den dag det slutar att vara "inne" att köra Custom eller Sporthoj (de två "modeberoende segmenten") blir det inte nådigt att sälja en begagnad mc! Sammanfaller det med nästa förändring av försäkringssystemet, får vi nog en repris av det sena 50- och tidiga 60-talet med maskiner som bara ställs undan i en vrå...


Tror du det kommer bli "ute" att köra sporthoj eller custom? Även om det svänger lite i trender känns de så pass inarbeta att de alltid kommer att finnas ett intresse..

Men det är bra att vi blir fler hojägare, då är det lättare att göra våra röster hörda också!


Följande är min åsikt/sanning, vad den nu kan vara värd:
Det finns flera "stabila" grupper av mc-åkare; sådana som har ett gediget intresse av såväl teknik som körning och som "alltid har varit motorcyklister" oavsett konjuktur och hype. En del tävlingsfolk (exempelvis endurofolket), commuteråkarna, chopperfolket och touringfolket får lov att räknas dit.

Visserligen har såväl custom- som sporthojstrenderna hållt i sig väldigt länge nu men lita på att de kommer att falla platt som pannkakor en vacker dag, modeflugor som de ändå är!

Mmmm; jag gillar också valfriheten och de allra flesta av de på senare tid tillkomna mc-åkarna! Skoj att hobbyn lever och frodas!
Hoppas också att vi kan få till en situation med nyrekrytering underifrån igen, via 125-klassen. En "trappa" upp från mindre mc främjar de flesta aspekterna inom gebitet.

Nina
2007-07-30, 18:03
Hehe, hade inte sett MP3:an innan, det ser ju helt freaky ut :)


Ja MP3 ska vara precis som en mc att köra, är på 250 cc (finns också med 500 cc men inte i Sverige). Har inte sett nån köra en sån ännu, bara på TV, men jag tror nog det blivit ett sug efter dom, man får ju köra dom på B-kort. De är mc-reggade men får köras med B-kort, blir ju billigt då. Och så har de 67 liters lastutrymme (!). ;D
Tror för övrigt de är bättre än de härna fyrhjulingarna som många köper. Läste härom veckan att många skadats på fyrhjulingar för de har en helt annan körteknik och nu funderar Vägverket över om folk måste gå en kurs i handhavande och få ett intyg på genomförd kurs.

Det blir väl nåt intyg + kurs i handhavande för MP3 också när tillräckligt många druttat i dikena… ;)

pewa
2007-07-31, 18:47
Otroligt att försäljningen och ökningen av densamma fortfarande håller i sig! Skoj!!

Den dag det slutar att vara "inne" att köra Custom eller Sporthoj (de två "modeberoende segmenten") blir det inte nådigt att sälja en begagnad mc! Sammanfaller det med nästa förändring av försäkringssystemet, får vi nog en repris av det sena 50- och tidiga 60-talet med maskiner som bara ställs undan i en vrå...


Tror du det kommer bli "ute" att köra sporthoj eller custom? Även om det svänger lite i trender känns de så pass inarbeta att de alltid kommer att finnas ett intresse..

Men det är bra att vi blir fler hojägare, då är det lättare att göra våra röster hörda också!

...

Mmmm; jag gillar också valfriheten och de allra flesta av de på senare tid tillkomna mc-åkarna! Skoj att hobbyn lever och frodas!
Hoppas också att vi kan få till en situation med nyrekrytering underifrån igen, via 125-klassen. En "trappa" upp från mindre mc främjar de flesta aspekterna inom gebitet.


Du har en intressant poäng där! Många ger sig i kast med stora hojar direkt.. allt färre som kör sig upp via moppe, 125:a, lättare mc, för att sen kanske skaffa en "fullblodare". Känns som folk stressar och måste börja på minst en R1:a, varför vet jag inte.

Appropå trender så tror jag inte varken custom eller sporthojar kommer att falla platt. De går en del mode i dom genrerna men de är så pass stora att det blivit nya standarder, i mina ögon iaf.

turbo
2007-07-31, 20:23
jag ser inte aprilia i listan, klassa de under övriga märken?