handdator

Visa fullständig version : Recension: IKörkort MC (App till iPhone)



pewa
2011-02-11, 08:39
http://www.hojen.nu/bilder/recensioner/ikorkort/ik1.gif

Recension: IKörkort MC (App till iPhone)
Av: Phaedre (http://www.hojen.nu/forum/member.php?u=1395)

Intro
I några veckor har ju nu testat iKörkort MC. En app för Iphone som passar mig perfekt eftersom jag håller på att ta körkort för MC. Appen är otroligt lätt att använda och jag förstår direkt hur upplägget är tänkt, faktiskt redan på de första klicken. Det är en mycket lättbegriplig förstasida, möjligen kan jag önska att knapparna till teorin och vägmärkena låg överst, sedan proven och knappen för min statistik längst ned. Ordningen nu är inte logisk.

Innehåll
Delen Teori och trafikregler är uppdelad på 17 kapitel. Jag klickar mig enkelt vidare från menyn till rätt kapitel där jag väljer bland olika rubriker för att läsa det jag vill. Textmassan är lättläst eftersom jag kan hålla telefonen liggande och även zooma in och ut. Det enda jag saknar är en sökruta. Funderade t.ex. på utfartsregeln och ville läsa mer men hittar inte rätt avsnitt i teoridelen, tyvärr. Det får mig att undra om allt jag behöver veta för att göra rätt i trafiken verkligen finns med i iKörkort MC. I kapitlet Viktiga ord & begrepp finns många klargöranden men de står inte alltid i bokstavsordning vilket krånglar till det lite. I kapitlet Nya trafikregler §4 finns en klicka här-länk som ska leda till den aktuella listan över bötesbelopp. Den fungerar tyvärr inte. I sista § i samma kapitel står ”….måste den som vill bli godkänd som privat övningskörningshandledare först genomgå en introduktionsutbildning tillsammans med eleven.” Sedan den 1 september 2010 behöver inte eleven och handledaren gå tillsammans. Jag ställer mig frågan finns det fler faktafel som behöver uppdateras?

http://www.hojen.nu/bilder/recensioner/ikorkort/ik2.gif
Skärmdumpar från iKörkort MC

Jag kan välja vilken teoridel jag vill göra ett kunskapsprov på alternativt blanda frågor från alla delarna. Jag kan också välja hur många frågor jag vill ha vilket gör att jag kan starta ett prov även om jag inte har så mycket tid till förfogande. När det finns en beskrivande bild knuten till en fråga kan jag klicka på bilden och få den i helskärm, mycket bra! När jag har gjort ett kunskapsprov väljer jag att rätta det. På vissa svarsalternativ, oavsett om jag har svarat rätt eller fel, kan jag få en förklaring. Det vill jag gärna ha på alla! Helst med en hänvisning till vilket kapitel jag kan läsa mer i.

Alla vägmärken är tydligt förklarade med bilder och förklarande text. Vägmärkesproven är mycket enkla att genomföra.

http://www.hojen.nu/bilder/recensioner/ikorkort/ik3.gif
Skärmdumpar från iKörkort MC

Ett samlat prov med frågor på områden där jag uppvisat brister vore toppen. Det har de på trafikskolorna och det brukar även finnas på CD-skivor med körkortsfrågor.

För mig som är lite tävlingsinriktad finns möjligheten att utmana en kompis via Facebook eller mejl. Det ger förstås lite extra krydda men jag förmodar att det betyder att den som jag vill utmana på ett prov också måste betala 75:- för appen och det tvivlar jag på att man gör om man inte själv håller på att ta körkort.

Summering
Recensionen är skriven med reservation för att jag inte gjort teoriprovet för MC ännu och därför inte vet om appen i sig egentligen kommer hjälpa mig på traven. Dock är det bara några år sedan jag tog mitt körkort för bil och jag hade gladeligen använt mig av sådan här app inför det teoriprovet. iKörkort MC får mina rekommendationer men det finns förbättringspotential!

iKörkort MC (http://boboshi.se/ikorkort-mc.html)

sally101
2011-02-11, 14:18
"Recensionen är skriven med reservation för att jag inte gjort teoriprovet för MC ännu och därför inte vet om appen i sig egentligen kommer hjälpa mig på traven."

Jodå, all övning är bra övning!! :)

Viragomannen
2011-02-19, 00:30
Hej!
Har också denna applikation som ett komplement till böckerna,fördelen jag ser är ju att man kan öva lite trafikmärken eller kunskapsfrågor när som helst man har lite tid över på jobbet eller bussen mm.

På min test har jag funnit en fråga som innehåller 2st exakt likadana svar av 4st alternativ
en liten bug kan man säga då det ej går att få full pott.(frågan gäller hur man kommunicerar med andra trafikanter)

Men som sagt man får väl se den dagen man skriver det verkliga provet om det var till någon nytta.
Men jag rekommenderar appen till andra blivande hojåkare:)

stakamt
2011-03-25, 14:03
Hej!

Tänkte att jag skulle slänga in min åsikt här med.

Jag är i början av att ta kortet nu, och pluggar teori för fullt. Jag har sedan tidigare körkort för bil, så mycket har jag ju på köpet där. Det är inte alltid jag kan släpa med mig böcker och jag vill gärna bli klar med det så fort som möjligt. Därför är det fantastisk bra att ha denna appen i telefonen. Det underlättar oerhört! Jag åkte till Finland för en månad sedan, och eftersom appen inte kräver internetuppkoppling och därför inte kostar något att använda, så kunde jag med lätthet studera även där. Jag har en CD-ROM hemma med körkortsfrågor för bil och simulerade teoriprov, och det är inte alls lika bra som iKörkort MC. Jag var tveksam till att skaffa en app som kostade pengar att hämta hem, men jag känner redan nu att den är väl värd pengarna. Till och med min pappa, som tycker att min telefon är oerhört onödig, är imponerad över upplägget.

Jag rekommenderar den verkligen till andra som ska ta sitt efterlängtade kort! :)

/Mikkan

livewire
2011-05-16, 16:54
ja skulle vilja ha den här appen i min mobil men ja fattar inte hur ja ska få in den där..itunes funkar aldrig och är det sämsta program som finns..

bra att man fick lite info här om hur programet är iaf!

Snickaren
2011-05-16, 19:19
Hallå.

Jag klarade teoriprovet den 20/4 och det var nog dels tack vare denna appen i Ifåånen + att jag även använde mig av http://www.korkort.se/?a_aid=686 som jag tyckte var riktigt bra. (värt dom hundralappar som den kostade)

Lycka till med teorin!

Mvh N.

pewa
2011-05-25, 22:34
ja skulle vilja ha den här appen i min mobil men ja fattar inte hur ja ska få in den där..itunes funkar aldrig och är det sämsta program som finns..

bra att man fick lite info här om hur programet är iaf!

Har ingen iPhone själv så jag kan inte hjälpa dig med iTunes, men du kanske kan kolla med öretaget bakom appen - http://boboshi.se/index.html

nippe
2011-05-29, 12:20
Såg att appen nu även finns för oss som inte gått på Iphone flugan och använder Android istället.

Phaedre
2014-08-09, 11:04
Min recension är numera gammal som gatan men jag vill ändå kommentera så här ett par år senare att jag hade otroligt stor nytta av appen IKörkort MC inför mitt kunskapsprov (skrev teorin i aug-12). Guld värd, alltså betydligt mer än de 75:- som den kostade då. Har idag en Androidtelefon och då kostar den 119:- i fullversion. Om du ska ta kort för A-behörighet och tvivlar på nytta i jämförelse med pris, så gör inte det! Laddar ned appen och träna överallt och när som helst. Frågorna är mycket lika de som är på provet. Var bara vaksam på formuleringarna (oavsett om du använder appen eller någon annan övning). Lycka till!!

jrutgers
2014-08-10, 01:04
Min recension är numera gammal som gatan men jag vill ändå kommentera så här ett par år senare att jag hade otroligt stor nytta av appen IKörkort MC inför mitt kunskapsprov (skrev teorin i aug-12). Guld värd, alltså betydligt mer än de 75:- som den kostade då. Har idag en Androidtelefon och då kostar den 119:- i fullversion. Om du ska ta kort för A-behörighet och tvivlar på nytta i jämförelse med pris, så gör inte det! Laddar ned appen och träna överallt och när som helst. Frågorna är mycket lika de som är på provet. Var bara vaksam på formuleringarna (oavsett om du använder appen eller någon annan övning). Lycka till!!


Håller med! En kanon-app!

esm
2014-08-10, 09:28
Jag kan tycka att frågorna är lite för enkelt ställda i appen. Upplägget på frågor skiljer sig rätt mycket mot teoriprovet. Frågorna är bättre upplagda hos STR och speglar teoriprovet mycket bättre. Jag fick inlogg där via trafikskolan. Jag gjorde teoriprovet i våras.

Phaedre
2014-08-10, 10:39
Då kanske transportstyrelsen har justerat frågorna sen jag gjorde mitt teoriprov i aug 2012. Jag tyckte de var ganska lika även om det förstås var en aning förenklade för att passa app-formatet. Fördelen är ju lättillgängligheten :-)

fishbone
2014-08-30, 20:47
Körde endast med appen och det gick galant... rekommenderar till 100%