handdator

Visa fullständig version : Rekordfå MC-åkare omkom 2010



pewa
2011-02-09, 17:22
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/mcolyckor.gif

Rekordfå MC-åkare omkom 2010
Att motorcykel innebär ökade risker och en större utsatthet i trafiken är ingen
direkt hemlighet. En tröst, om än klen, är att statistiken iaf går åt rätt håll.

Ny statistik visar att antalet omkomna motorcyklister minskade under 2010 jämfört
med tidigare år. I fjol fanns det närmare 304 000 motorcyklar i trafik i Sverige och
det växer.

2010 omkom 36 personer vilket är en minskning med 24 procent jämfört med
2009. Enligt McRF finns det flera anledningar.

-Det är den tekniska utvecklingen där ABS-bromsar breder ut sig jättemycket
och en större medvetenhet bland motorcyklisterna, förklarar Per Johansson.
Bättre vägar med mitträcken spelar också in men det är ABS-bromsarna som gör
den stora skillnaden. Förra året hade sex av tio sålda nya motorcyklar i Sverige
ABS-bromsar (låsningsfria bromsar).

-Vi insåg tidigt vikten av att kunna bromsa rätt och att ha bra bromssystem så
att i McRF har vi fattat det beslutet att om en motorcykelmodell finns i två
versioner, med eller utan ABS, så är det ABS som ska sättas på den svenska
marknaden, säger Per Johansson.

Låt nu 2011 bli ett ännu "bättre" år!

Källa: Rapport

erkagn
2011-02-09, 17:58
Bra att ABS-bromsar blivit vanligare. Synd bara att inte alla mc-märken har det på alla sina modeller. Man kan bara hoppas de ser över vägbeläggningar och andra farliga grejor i trafikmiljön, så kanske olyckorna kan minska ännu mera.

Mc.Binis
2011-02-09, 22:31
Skulle det inte bli obligatoriskt med ABS-bromsar? Eller har jag hört helt fel?

Seth
2011-02-10, 01:05
Skulle det inte bli obligatoriskt med ABS-bromsar? Eller har jag hört helt fel?

har läst det med
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8478

Mc-Bosse
2011-02-10, 21:33
Det där med check engine och servicelampor har jag ju åsikter om. Det verkar vara enbart för verkstäder och möjligheten att tjäna pengar. Men å andra sidan sidan finns det ju nu oerhört billiga diagnostiska instrument för vem som helst att köpa. Jag köpte för 449 kr och kan kolla de flesta bilar vad jag vet från 1996 och framåt. OBD 2 heter visst protokollet som ska vara standard enligt en EU-förordning.

Hittade att en lambdasond var trasig på bilen och hittade även felkoder på en VW från 2000. Släcka felkoder kan jag också.

Felkodsläsaren min. (http://www.24.se/can-obd2-felkodslasare-p-693-c-227.aspx)

"OBS! Klarar inte Skoda eller Seat!" läser jag nu. Nåja, man får inte allt för 449 kr...

Jåke
2011-02-12, 22:49
ABS är kanonbra, men har väldigt lite med 2010-års dödstal att göra. Det räcker att göra ett snabbt överslag på siffrorna för att inse att det Per säger är rent säljsnack.

Angående obligatoriskt ABS finns det naturligtvis många tjänstemän i Sverige och Europa som påverkar politiker i den riktningen, i så fall talar man om ett krav från typ 2015 år modell. SMC arbetar dock med frågan då man anser att det kan få lösa sig själv, utan tvingande lagar. Vilket det troligen kommer att göra, precis som det gjort i många andra fall.

Molgan
2011-02-12, 23:18
ABS är kanonbra, men har väldigt lite med 2010-års dödstal att göra. Det räcker att göra ett snabbt överslag på siffrorna för att inse att det Per säger är rent säljsnack.
Hur menar du då? Jag har inte siffrorna så jag förstår inte vad du menar, bättre bromsar och högre medvetenhet borde väl kunna göra någonslags inverkan på statistiken?

Jåke
2011-02-12, 23:39
Hur menar du då? Jag har inte siffrorna så jag förstår inte vad du menar, bättre bromsar och högre medvetenhet borde väl kunna göra någonslags inverkan på statistiken?
Låt oss säga såhär, helt hypotetiskt med siffror ur luften:

Anta att andelen hojar med ABS är 20%. En siffra garanterat högre än verkligheten. Dödsolyckorna har minskat med 24%. Skulle alltså mer än 24% av alla dödolyckor med mc vara direkt relaterade till bromsning där ABS hade räddat utgången?Skulle dessa 20% av kollektivet vara inblandat i sån väldigt stor andel av dödsolyckorna? Då är det ju rent livsfarligt att åka med ABS...

Kom även ihåg att vi pratar en olycksskillnad mellan 2009 och 2010, vilket betyder att vi måste räkna med de ABS-hojar som såldes 2010. INTE hela beståndet... Då är vi plötsligt nere på att en ökning med X antal procent (av dessa hypotetiska 20) skulle stå för en minskning på 24%...
Addera det faktum att man har mage att påstå att alla dessa nya hojar borde varit med i dödsolyckor men inte varit det bara för att de haft ABS. Hur skulle de annars kunna påverka statistiken som man säger att de gjort...?

Om vi sedan betänker vad ABS är, så är det inte bättre bromsar generellt. Det är ett system som förhindrar låsning. Vilket betyder att om man inte bromsar tillräckligt hårt så kommer man inte ens att använda funktionen, då är inte bromsarna bättre än på motsvarande hoj utan ABS.

Sen var det kanske inte så Per menade med det han sagt, men kontentan blir lite sån när tidningen skriver det. Eller så är det säljsnack, för givetvis vill de sälja den dyrare modellen oavsett anledning till prisskillnaden.

Min egen åsikt i ämnet är dessutom att det fokuserat åt h-vete för mycket på att bromsa... Ofta bromsar man bara in i ett hinder man kunde åkt runt, ABS eller inte. Men det hör inte hit, avslutar en vilt spekulerande Jåke. :-)

Jan-Olov
2011-02-13, 01:33
Som Jåke säger ABS har nog inte så mycket att göra med minskat dödstal av oss MCförare, det är nog annat som spelar in, ABS tror jag ännu är så pass utbrett. Jag har ABS men har inte utlöst någon gång utan jag själv vill.

engström67
2011-02-13, 10:06
Mycket olika åsikter om abs,kommer ju framför allt från folk som aldrig kört en modern maskin med abs.Det är ju klart,dom hojar som inte har abs är mycket sämre,framför allt på våt vägbana.Räddar liv gör dom helt klart,tänk så många mc förare det finns som sitter på kontor hela vintern och sedan ska ut och gasa på våren 0 trafikvana.Alla är olika har själv kört mc i 25år och mest utan abs.Har kört både i skogen och efter vägen,och jag kan bara säga abs är super,inte från att rädda mig ifrån nånting utan att jag kan köra fortare och våldsammare och sedan utnyttja abs,ens fördelar.Lika med antispinn.Värdelöst på bilar,lastbilar.Men suveränt på hoj,sitter ju snart på alla racehojar,har ju redan kommit signaler på att man kör fortare på banan,och det hade man väl räknat ut för länge sedan.Men faktum är ju att alla dom här elektroniska hjäpmedlen är ju till för dom som inte kan köra,men nu på senare tid så har det blivit ett superbra hjälpmedel som man kan andvända att köra aktivare med.Skulle aldrig köpa en hoj utan abs och det är ju min syn på abs.För att rädda livet så ser jag hellre till att inte hamna i någon trängd situation:)då det är ganska enkelt om man hänger med:)

Mavve65
2011-02-14, 10:41
I rapporten framgår följande "Vägverket har under en längre period sett en tydlig koppling mellan lågkon- junktur och lägre dödstal i trafiken". ABS m.m. i all ära men det är nog huvudorsaken..........

erkagn
2011-02-14, 10:49
I rapporten framgår följande "Vägverket har under en längre period sett en tydlig koppling mellan lågkon- junktur och lägre dödstal i trafiken". ABS m.m. i all ära men det är nog huvudorsaken..........

Jo, undrar om det är så folk inte har råd. Och dem som har råd är de som kanske uppnått en lite högre ålder och kanske mognat lite i sin körstil. Men svårt att säga...

lassefo
2011-02-14, 21:06
Jaha, så vi ska köra fortare med ABS, och på så vis minska olyckorna ?

Hur många andra slags fordon är inblandade i dödsolyckorna, och hur uppstår olyckorna (p.g.a. vad/vem).
Hastighet, avstånd och uppsikt är nog nyckelorden för samtliga inblandade, och kanske alkohol och droger....

Sedan har vi ju viltet också, men med rätt hastighet är nog inte det något större problem heller...

Jag har aldrig använt ABS på annat än personbil, buss och lastbil. Men vill för det gärna prova hur det känns på en hoj också.

engström67
2011-02-14, 21:34
Fortare behöver man ju inte köra för att man har abs,men du bromsar ju inte kul en hoj med abs.Men jag kan bara säga att min tenere som bromshantaget påverkar bägge hjulen med elektronisk reglering och abs är helt suveränt speciellt på grus,helt fantastiskt vill jag påstå:).Men uppmärksamhet i trafiken är som du säger a och o i trafiken:)