handdator

Visa fullständig version : Nolan N43 air



Jan-Olov
2011-02-04, 17:22
Har någon erfarenhet av denna http://www.hjalmlagret.se/mc-hjalmar/jet-oppna/nolan/nolan-n43-air-motorrad-n-com-vit-svart
Min tanke är att använda denna när det är väldigt varmt. Hakbågen bör ge ett extra skydd om olyckan är framme.

Mats Liifv
2011-02-04, 17:55
http://www.nogg.se/upload/7211/83888/Photo_7211_677593.JPG

Så här såg jag ut efter att ha landat på ansiktet med en crossintegralhjälm. Personligen skulle jag aldrig någonsin köra utan en riktig integralhjälm, cross eller för landsvägsbruk. Det är naturligtvis alltid en riskbedömning man gör varje gång man ger sig ut. Vill inte lita till slumpen och hoppas att det ska gå bra, utan vill alltid vara så bra skyddad jag bara kan. Det kan vara en riktigt skrämmande upplevelse att se hur integralhjälmar ser ut efter en marksyning. Går lätt att föreställa sig effekten av att ha kört i en jethjälm eller en hjälm av typen du funderar på. Skulle inte lita så mycket på hakbågen i detta fall. Varför inte istället köra med crossintegral eller öppet visir och glasögon?

engström67
2011-02-04, 19:16
Håller med dig Mats.Satsa på en riktig hjälm.Har man en riktig hjälm då har man bra ventilation med:)

MEHall
2011-02-04, 19:59
Jag måste faktiskt gå emot er olykskorpar! :rolleyes: Jag hade en liknande hjälm då jag krockade med en bil 97, lyckligtvis i låg hastighet. En liknande hjälm var faktiskt bäst i test kring det året. Det enda som pajade var visiret och glasögonbågarna. ;)



:D

Ove
2011-02-04, 20:22
Jag måste faktiskt gå emot er olykskorpar! :rolleyes: Jag hade en liknande hjälm då jag krockade med en bil 97, lyckligtvis i låg hastighet. En liknande hjälm var faktiskt bäst i test kring det året. Det enda som pajade var visiret och glasögonbågarna. ;) :D

:hmmmm2: Håller nog med här. Säkerhet kommer alltid att vara relativ. Som med bilarna ungefär - att dom som är säkrast är dom som får bärgas längst ifrån vägen.

Nej någon 100%- säkerhet kommer alltid att vara en utopi så man får väl välja var på skalan man vill hålla sig. Kör själv med öppen hjälm och har inte alltid alla skyddskläder på mig. Anledning? Bekväm naturligtvis och dessutom förtar integralhjälmen en hel del av charmen med MC-åkandet - frisk luft mot ansiktet. :rolleyes:

engström67
2011-02-04, 21:37
Jo men så är det ju.en öppen hjälm är ju skönast på det viset att det är mycket frisk luft.Och jag tror ju inte att det finns så många hjälmar som räddar liv mer än andra.Men jag köper hjälm även efter komfort då är det inga hjälmar för ett par tusen som hjälper utan då lär man upp runt 5000 och över.men åker man runt hemma på gårn och ca,150mil om året så då spelar det ju ingen roll,vad man har.Man får ju var man betalar för,ALLTID:)

Jan-Olov
2011-02-04, 22:44
Jag har i dag en Shoei Multec, och den är bra på många sätt men ventilationen var inte vad jag räknat med. Jag far väldigt illa av värmen och att köra med helt öppet vesir funkar inte eftersom det kommer alltid in lite skräp och damm, som inte mina ögon gillar. Om jag kunde hitta lämpliga glasögon så vore det det bästa, men hitta något som går utanpå mina vanliga är inte lätt. Nolanhjälmen har ju skyddsbågen framför hakan som skulle göra viss skillnad om jag går i backen därför ser jag kanske den som ett alternativ.

Mats Liifv
2011-02-04, 23:44
Jag har i dag en Shoei Multec, och den är bra på många sätt men ventilationen var inte vad jag räknat med. Jag far väldigt illa av värmen och att köra med helt öppet vesir funkar inte eftersom det kommer alltid in lite skräp och damm, som inte mina ögon gillar. Om jag kunde hitta lämpliga glasögon så vore det det bästa, men hitta något som går utanpå mina vanliga är inte lätt. Nolanhjälmen har ju skyddsbågen framför hakan som skulle göra viss skillnad om jag går i backen därför ser jag kanske den som ett alternativ.
Tycker också att det är skönt att känna lite vind i ansiktet.
Jag kör ju hoj med kåpglas som skyddar, har i princip bara visiret nere om det regnar annars får det vara öppet.

En crossintegral med lämpliga glasögon bör ju kunna funka för dig. Finns crossglasögon som är avsedda att använda med vanliga glasögon under.

Jan-Olov
2011-02-05, 10:29
Jag har varit och testat flera crosshjälmar vilket jag avsåg att köpa. Få den på sig gick bra men sätta på sig glasögonen efteråt var ett elände, att sedan få av sig hjälmen var nästan omöjligt, öronen tog emot, snacka om röda öron. Detta är orsaken att jag kollat på Nolanhjälmen.

MEHall
2011-02-05, 19:57
Har man glasögon så passar bara öppna eller öpningsbara integral hjälmar tycker jag. ;) Den andra hälften av all säkerhet är ju att tänka till och/eller tänka sig för. Hade jag tänk mig för just innan min olycka hade den inte hänt, men det var tur jag hade hjälm.;) :rolleyes: