handdator

Visa fullständig version : Honda NT700V på långfärd?



Motormannen
2011-02-02, 01:15
Efter att ha varit på mässan och klämt och känt på NT700V och sett den överkomliga prislappen så har Deauvillen förtjänat en plats på min önskelista på hojar som jag överväger.

Det skulle vara trevligt att ha en kombinerad pendlings- och långfärds-tourer, en hoj som inte känns för klumpig i stadstrafik och som trivs minst lika bra på motorvägen men jag är orolig för att den kan göra båda delarna?

Det jag tänker på främst är om sittkomforten är tillräckligt hög, motorljudet tillräckligt lågt och motorn tillräckligt stark för att orka med två vuxna samt packning i några timmars körande i 110 km/h?

Synpunkter? :)

erkagn
2011-02-02, 05:00
Har inte kört den själv. Men det verkar en fin liten touringhoj. Borde ju vara klart mycket smidigare i stadstrafik än en större touringhoj. Och komforten borde det inte vara nå fel på. Men kanske lite mera vibrationer än en radfyra eller v-fyra. Det kanske finns nån här på forumet som har en sådan...

GeCe
2011-02-02, 08:24
Har ingen själv ingen men har bara hört goda omdömen om denna hoj, det enda jag har emot är tyngden för sina kubik vid jämförelser.

Bighoj
2011-02-02, 09:48
Efter att ha varit på mässan och klämt och känt på NT700V och sett den överkomliga prislappen så har Deauvillen förtjänat en plats på min önskelista på hojar som jag överväger.

Det skulle vara trevligt att ha en kombinerad pendlings- och långfärds-tourer, en hoj som inte känns för klumpig i stadstrafik och som trivs minst lika bra på motorvägen men jag är orolig för att den kan göra båda delarna?

Det jag tänker på främst är om sittkomforten är tillräckligt hög, motorljudet tillräckligt lågt och motorn tillräckligt stark för att orka med två vuxna samt packning i några timmars körande i 110 km/h?

Synpunkter? :)

Jag läste i någon tidning att hojen är kanon i det mesta,men jag noterade en grej och det var att passageraren hade problem med vibrationer genom fotpinnarna.Nu är ju detta väldigt individuelt hur kännslig man är.Jag skulle testat att ta en ordentlig tur dvs både stad och motorväg och försöka testa kritiskt hur den är.När det är nytt för en själv blir det så himmla kul att köra att man glömmer om något inte är ok.Jag har ibland testat 3-4 gånger och det kanske inte är helt fel.Blir ni nöjda skulle jag tro att ni får en problemfri hoj många år framöver.Lycka till med framtida köp.

Mats Liifv
2011-02-02, 09:54
Danne här få forumet köpte en i början på förra säsongen. Då hade jag en Pan European och han frågade mig lite om hur den funkade. Jag kunde reservationslöst rekommendera den. Han trodde dock att den skulle vara onödigt stor och tung och valde slutligen en nästan ny Deauville. Tror att han körde den någonstans kring 500 mil på allehanda uppdrag från touring till jobbpendling. Ledsnade efter ett tag på, om jag minns rätt, surrighet och vibrationer vid motorvägskörning. Han bytte sedan till en begagnad Pan European 1300 och hittade direkt sin hoj. Pannan är en hoj att verkligen gilla med sin avstressade motorgång och björnstarka motor. Min rekommendation är att du testar även en Panna innan du bestämmer dig. Om du är intresserad av längre turer och med passagerare tror jag att du ångrar dig efter ett tag om du väljer Deauvillen. Köp begagnat och du kan få riktigt mycket hoj för pengarna. Köper du nytt och ångrar dig kostar det en massa pengar i onödan...

Motormannen
2011-02-02, 13:25
Danne här få forumet köpte en i början på förra säsongen. Då hade jag en Pan European och han frågade mig lite om hur den funkade. Jag kunde reservationslöst rekommendera den. Han trodde dock att den skulle vara onödigt stor och tung och valde slutligen en nästan ny Deauville. Tror att han körde den någonstans kring 500 mil på allehanda uppdrag från touring till jobbpendling. Ledsnade efter ett tag på, om jag minns rätt, surrighet och vibrationer vid motorvägskörning. Han bytte sedan till en begagnad Pan European 1300 och hittade direkt sin hoj. Pannan är en hoj att verkligen gilla med sin avstressade motorgång och björnstarka motor. Min rekommendation är att du testar även en Panna innan du bestämmer dig. Om du är intresserad av längre turer och med passagerare tror jag att du ångrar dig efter ett tag om du väljer Deauvillen. Köp begagnat och du kan få riktigt mycket hoj för pengarna. Köper du nytt och ångrar dig kostar det en massa pengar i onödan...

Jo, det sägs ju att de är förvånansvärt smidiga i stadstrafik också vad jag har hört. Däremot lite gnäll om för hård sadel och att den uppför sig konstigt i högra hastigheter, fast det kanske inte gäller om man kör lagligt?

Talar nu om Deauvillen's storebror, den är en skönhet i mina ögon faktiskt. :)

Mogens
2011-02-02, 13:45
Hej på er.Jag har kört 2 säsonger på Deauvillen. Mycket bra cykel när man kör solo, men mindre bra med passagerare motorn lite för svag ( Svårt att hänga med andra ) fjädringen för mjuk. Har nu bytt till en BMW R1150RT // Mogens

Bighoj
2011-02-02, 13:50
Jo, det sägs ju att de är förvånansvärt smidiga i stadstrafik också vad jag har hört. Däremot lite gnäll om för hård sadel och att den uppför sig konstigt i högra hastigheter, fast det kanske inte gäller om man kör lagligt?

Talar nu om Deauvillen's storebror, den är en skönhet i mina ögon faktiskt. :)

Jag hade en panna 1100cc i 4 år,men när vi skulle byta stod det mellan panna 1300cc och GL 1800cc.Nu blev det vingen av andra anledningar,men vi testade pannan 1300cc och jag märkte inte ett dugg att den var sämre än 1100cc.Vi låg kring 170 km/h och den uppförde sig mycket bra i den hastigheten.Den är oxå smidigare att köra i stadstraffik än vad den ser ut till att vara.

Mats Liifv
2011-02-02, 13:59
Jag hade en panna 1100cc i 4 år,men när vi skulle byta stod det mellan panna 1300cc och GL 1800cc.Nu blev det vingen av andra anledningar,men vi testade pannan 1300cc och jag märkte inte ett dugg att den var sämre än 1100cc.Vi låg kring 170 km/h och den uppförde sig mycket bra i den hastigheten.Den är oxå smidigare att köra i stadstraffik än vad den ser ut till att vara.

Den omtalade instabiliteten fanns på den första modellen av 1300:an, under vissa omständigheter och i farter klart över 150 km/h. Ryktet har sedan levt kvar genom åren. Skulle gärna köra en sådan om jag var ute efter en tourer. Min BMW k1200LT är i många stycken jämförbar med en GoldWing. När man börjat köra hojar i det här segmentet känns det inte aktuellt att byta till något annat. Funkar utmärkt på såväl serpentivägar i Alperna som i Stockholmstrafiken. Som sagt, testa olika hojar innan du bestämmer dig. Trist att upptäcka att man valde fel...vilket är lätt hänt när man är ny i gamet!

Kimmo
2011-02-02, 14:01
Har en Deauville NT650V som vi åker runt med. Tycker den fungerar utmärkt i stan, landsväg som på motorväg. Hade inga problem med att hänga på varken bilar eller andra hojar när jag åkte med den till stugan i Finland i sommras. Körde mellan Falun och Jönköping med den i tjänsteärende och det vara bara att tuta och köra. Det blev oxå varierane körning med mindre och större vägar. Frugan som sitter bakpå har inte haft några som helst problem med vibrationer eller öm bak efter några timmars körning och hon har problem med diskbrock så då tycker jag att det är ett gott betyg. Brukar tanka efter ca 35 mils körning. Kan inte annat än att rekomendera den. Vi kommer att på touring i södra England
i sommar och kommer då att hyra en Deauville i England för att få fler resdagar på plats.

Linnex
2011-02-02, 16:37
Jag har oxå den äldre NT650V. Jag har provkört Pannan. Inte mer än provsuttit NT700V.

När det gäller 650 så går den inte att jämföra med Pannan. Där är det helt och hållet vad för cykel man är ute efter. Pannan är en komfortmaskin som jag personligt tycker gör sig bäst på motorvägar och jag blir fartblind på den. Dvs jag känner inte farten.
NT650V tycker jag är bekväm, man känner farten mer. Vibrationer finns från V2:an men jag känner mest av det vid gaspådrag. Vid jämn hastighet, även på motorväg finner jag inte det störande. Dock kan jag inte svara för NT700V. Där var väl Danne riktigt missnöjd.
NT650 är lite svag. Axet vid omkörning är inte mycket bättre än en standardbil.

Ang fjädringen om man åker två på NT700V som Mogens skrev. Min NT650 har justerbar fjädring. Sitter en liten ratt under sadeln som jag kan ställa om jag vill ha mjukare eller stummare. NT700V borde väl ha liknande. Inte så att det missades att det gick att justera fjädringen.

Personligt så är jag mycket nöjd med min NT650V. Är det något att anmärka på så är det motorn. Lite mer power hade inte skadat. Personligt så tycker jag att ungefär 750CC ligger den magiska gränsen och lite synd att de inte satte dit en rad-4 på 750CC på den nya Deauvillen. Då hade den blivit en riktig jackpott.

Mats Liifv
2011-02-02, 20:00
Om det är en ny för 110.000:- du funderar på finns det en del andra Touringhojar att välja på, om du köper en som är några år gammal. BMW K1200 RS/GT, Yamaha FJR 1300, BMW R1150RT och så naturligtvis Pannan. Samtliga är mycket kompetenta touringhojar som du kan hitta fina exemplar av för mindre än vad en ny Deauville kostar. Inventera Blocket så ska du se att det finns en hel del hojar att välja bland.

V Saarela
2011-02-02, 21:05
Jag har varit på ett par turer i europa med 700:an(not jag har 150 mil enkel väg först genom Sverige)

Mina reflektioner:
-Lättkörd och lätthanterlig hoj.
-Bränslesnål direkt från den är ny. Ligger på ca 0,42 milen med jättepackning på(inkl topbox och breda väsklock) och då har man en marschfart på ca 110. Transalpen som har samma motor behöver minst 300mil innan den sjunker en dec milen.
- Sadeln är otroligt bekväm. Dagsetapper på 100 mil flera dagar i sträck är inga problem. Betyder ju också att man stör sig då inte heller av några vibrationer.
- Effekten räcker gott o väl till. Toppar 190 knyck mätarfart
- Chassit räcker också bra för två pers och packning

Rutan räcker bra till. Öppet visir om man är under 180 cm. Är man längre så finns förhöjda rutor för under tusenlappen(tex Kappa och Givi)
Köper man begad så fördel 2008 o nyare, då rutan är justerbar utan verktyg.

Visst är den surrig i motorn, men så är ju alla mindre motorer. Däremot vänjer man sig ganska snabbt och tänker inte på det efter ett tag(jo, jag har då också kört långturer med större motorer, däribland även med ST1300)
Den varvar(om jag inte minns fel) dock ca 600 varv mindre än 650:an när man ligger i 110 knyck.

Finns ju också några nackdelar, tex har den skruvventiler och ska då kollas var 1200 mil. Den är också vindkänslig med den stora topboxen på.(blir lite vinglig när det blåser kraftigt)

Så.....är man inte fixerad i att man måste ha en bautamaskin, så är denna kärra ett klockrent köp. Ett köp för den sunda köparen som jag inbillar sig kör hojen och tänker...."för tusan, jag behöver ju inte mer hoj än detta, här finns ju allt jag behöver egentligen"

Ett RTG-kit med större väsklock etc etc tycker jag att man ska också ha

Motormannen
2011-02-03, 13:56
Jag har varit på ett par turer i europa med 700:an(not jag har 150 mil enkel väg först genom Sverige)

Mina reflektioner:
-Lättkörd och lätthanterlig hoj.
-Bränslesnål direkt från den är ny. Ligger på ca 0,42 milen med jättepackning på(inkl topbox och breda väsklock) och då har man en marschfart på ca 110. Transalpen som har samma motor behöver minst 300mil innan den sjunker en dec milen.
- Sadeln är otroligt bekväm. Dagsetapper på 100 mil flera dagar i sträck är inga problem. Betyder ju också att man stör sig då inte heller av några vibrationer.
- Effekten räcker gott o väl till. Toppar 190 knyck mätarfart
- Chassit räcker också bra för två pers och packning

Rutan räcker bra till. Öppet visir om man är under 180 cm. Är man längre så finns förhöjda rutor för under tusenlappen(tex Kappa och Givi)
Köper man begad så fördel 2008 o nyare, då rutan är justerbar utan verktyg.

Visst är den surrig i motorn, men så är ju alla mindre motorer. Däremot vänjer man sig ganska snabbt och tänker inte på det efter ett tag(jo, jag har då också kört långturer med större motorer, däribland även med ST1300)
Den varvar(om jag inte minns fel) dock ca 600 varv mindre än 650:an när man ligger i 110 knyck.

Finns ju också några nackdelar, tex har den skruvventiler och ska då kollas var 1200 mil. Den är också vindkänslig med den stora topboxen på.(blir lite vinglig när det blåser kraftigt)

Så.....är man inte fixerad i att man måste ha en bautamaskin, så är denna kärra ett klockrent köp. Ett köp för den sunda köparen som jag inbillar sig kör hojen och tänker...."för tusan, jag behöver ju inte mer hoj än detta, här finns ju allt jag behöver egentligen"

Ett RTG-kit med större väsklock etc etc tycker jag att man ska också ha

Låter ju nästan för bra för att vara sant, dock så tåls det att fundera på och klämma och känna på det antalet man tycker är intressant precis som Mats säger, innan man kan vara helt hundra. En provkörning på 30 min som man får i Stockholm är ju inte mycket att ha till grund för en rättvis jämförelse, brukar inte handlarna ha demo-cyklar som man får låna ett par dagar?

Finns det audiosystem till Deauvillen? ;)

Linnex
2011-02-03, 14:06
Låter ju nästan för bra för att vara sant, dock så tåls det att fundera på och klämma och känna på det antalet man tycker är intressant precis som Mats säger, innan man kan vara helt hundra. En provkörning på 30 min som man får i Stockholm är ju inte mycket att ha till grund för en rättvis jämförelse, brukar inte handlarna ha demo-cyklar som man får låna ett par dagar?

Finns det audiosystem till Deauvillen? ;)

Jag tycker att det står ett riktigt intressant objekt på Verona i Ljungby.
http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_NT700VA_Deauville_ABS_1100mil_25392872.htm?c a=21&w=1&last=1

Jan-Olov bor väl i Ljungby så om du skulle vara intresserad så kanske han kan inspektera...

Mats Liifv
2011-02-03, 16:04
Jag tycker att det står ett riktigt intressant objekt på Verona i Ljungby.
http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_NT700VA_Deauville_ABS_1100mil_25392872.htm?c a=21&w=1&last=1

Jan-Olov bor väl i Ljungby så om du skulle vara intresserad så kanske han kan inspektera...

Här har du ett alternativ till, på samma firma! Alla möjligheter till jämförelse! Samma pris för båda. Jag vet vilken jag skulle välja, men vi är ju alla olika. Gäller att hitta den man själv gillar!

http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_ST_1300_Pan_European_29208430.htm?ca=21&w=1

Mats Liifv
2011-02-03, 17:24
Låter ju nästan för bra för att vara sant, dock så tåls det att fundera på och klämma och känna på det antalet man tycker är intressant precis som Mats säger, innan man kan vara helt hundra. En provkörning på 30 min som man får i Stockholm är ju inte mycket att ha till grund för en rättvis jämförelse, brukar inte handlarna ha demo-cyklar som man får låna ett par dagar?

Finns det audiosystem till Deauvillen? ;)Du får nog vara glad om du får provköra en hoj, inte alla som låter en göra det ens. Låna en ett par dagar tror jag att du kan avskriva helt, i varje fall i Stockholm. MC-varuhuset brukar ha hojar för uthyrning, men säkert inte de modeller som just du är intresserad av. Själv har jag lånat hojar av kompisar under ett par dar, när det varit aktuellt med byte, liksom dom lånat mina hojar. Det är den smidigaste vägen, om möjligheten ges.

Nu såg jag att Verona Motor har en Yamaha FJR också, alla till samma förmånliga pris!

Motormannen
2011-02-03, 18:25
Du får nog vara glad om du får provköra en hoj, inte alla som låter en göra det ens. Låna en ett par dagar tror jag att du kan avskriva helt, i varje fall i Stockholm. MC-varuhuset brukar ha hojar för uthyrning, men säkert inte de modeller som just du är intresserad av. Själv har jag lånat hojar av kompisar under ett par dar, när det varit aktuellt med byte, liksom dom lånat mina hojar. Det är den smidigaste vägen, om möjligheten ges.

Nu såg jag att Verona Motor har en Yamaha FJR också, alla till samma förmånliga pris!

MC-försäljarna tycks vara besläktade med arten bilförsäljare alltså? Lika kinkiga och dollartecknen skiner för fulla muggar i deras ögon. :P

FJR'n finner jag inte lika visuellt tilltalande, tycker instrumentpanelen är alldeles för ''plottrig'' också. Fast får man chansen så ska jag nog klämma och känna på en sådan också, kanske gör helt om på stället haha! :)

Denna Deauville har ju allt lull-lull man kan tänka sig:
http://www.blocket.se/orebro/NT_700_Deauville_31852775.htm?ca=4&w=3

RobbeS
2011-02-03, 18:41
MC-försäljarna tycks vara besläktade med arten bilförsäljare alltså? Lika kinkiga och dollartecknen skiner för fulla muggar i deras ögon. :P

FJR'n finner jag inte lika visuellt tilltalande, tycker instrumentpanelen är alldeles för ''plottrig'' också. Fast får man chansen så ska jag nog klämma och känna på en sådan också, kanske gör helt om på stället haha! :)

Denna Deauville har ju allt lull-lull man kan tänka sig:
http://www.blocket.se/orebro/NT_700_Deauville_31852775.htm?ca=4&w=3

Nu är ju jag lite partisk som kör FJR själv men prova en innan du dömer ut den. Väldigt mycket hoj, prestanda och komfort till en relativt billig penning om man är beredd att gå på begagnat. Dom där 1300 cc:en är ganska skönt att ha mellan benen:).
Borde det förresten inte vara dags för Yamaha att presentera nästa generation av FJR nu? Hoppas i såna fall att det inte blir samma platta fall som Honda gjorde med sin VFR 1200. Fattar forfarande inte hur man kan sätta en 17 liters tank på en hoj som är tänkt för längre touringresor....

erkagn
2011-02-03, 19:15
Ett annat alternativ är ju en glidarhoj av classictyp med fotplattor utrustad med vindruta och packväskor. Typ Kawa 900 eller Suzuki 800 classic. Då får man ju mellanklasstouringhoj med v-twin.

engström67
2011-02-03, 20:42
Nu är ju jag lite partisk som kör FJR själv men prova en innan du dömer ut den. Väldigt mycket hoj, prestanda och komfort till en relativt billig penning om man är beredd att gå på begagnat. Dom där 1300 cc:en är ganska skönt att ha mellan benen:).
Borde det förresten inte vara dags för Yamaha att presentera nästa generation av FJR nu? Hoppas i såna fall att det inte blir samma platta fall som Honda gjorde med sin VFR 1200. Fattar forfarande inte hur man kan sätta en 17 liters tank på en hoj som är tänkt för längre touringresor....

Håller med dig fullständigt om vfr120,an. Lika så med Fjr,n har själv haft 2st och skall man ha en maskin som skall bära packning och damen bak på,då är det ultimata hojen,fanimej lika bra prestanda nästan som när man åker solo,och billig att köpa begagnad med,och skapligt billig att försäkra med,i allafall här uppe.40+ bilsport/mc 3700kr helf,helår.Det värsta jag vet är att ha en hoj som är motorsvag.Ska man köra mycket med packning och passagerare då ska det vara minst 1000cc,tycker jag.Pannan är väl också ett bra alternativ,fast den är inte lika sportig och så är den tyngre och 20hk klenare.Jag rekomenderar att man tar damen med sig och provar lite olika hojar,framför allt Fjr,n.Ta motorvägen upp till Gävle och Lingvalls motor och så provar ni där,kan lova du kan låna vilken hoj som helst och köra hela dan:) Har dom ingen beg,eller demo så plockar nog dom ut en ny om du säger till före

Molgan
2011-02-03, 23:48
FJR'n finner jag inte lika visuellt tilltalande
FJR'en ser ju presentabel ut utan packväskor till skillnad mot andra tourers, tex Deauvillen som ser ut som en bäver oavsett utrustning. =)

erkagn
2011-02-04, 05:58
FJR'en ser ju presentabel ut utan packväskor till skillnad mot andra tourers, tex Deauvillen som ser ut som en bäver oavsett utrustning. =)

Deauvill blir väl rent ut sagt ful om man tar bort väskorna? Stora hål i karossen där dem ska sitta...

V Saarela
2011-02-04, 06:21
Jag gillar ju bävrar så...:)

Tycker med ett RTG-kit ser den ut som en riktigt seriös långtourer:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070720b1.jpg

V Saarela
2011-02-04, 06:28
borttaget
....dubbelpost

Bighoj
2011-02-04, 08:41
Deauvill blir väl rent ut sagt ful om man tar bort väskorna? Stora hål i karossen där dem ska sitta...

Hej ! Allt går ju i och för sig,men Deauvillens väskor är integrerade.Däremot kan man byta ut locken till större.Skulle jag kört helt själv kanske jag hade funderat på Deauvillen.Eftersom jag gillar att toura så har den ju det mesta.Att åka två och då hålla ett tempo kring 140 km/h + så hade valet blivit Fjr eller Panna som minimum.

erkagn
2011-02-04, 08:44
Hej ! Allt går ju i och för sig,men Deauvillens väskor är integrerade.Däremot kan man byta ut locken till större.Skulle jag kört helt själv kanske jag hade funderat på Deauvillen.Eftersom jag gillar att toura så har den ju det mesta.Att åka två och då hålla ett tempo kring 140 km/h + så hade valet blivit Fjr eller Panna som minimum.

Oki! då är det inte meningen att man ska kunna ta bort dem då. Min brorsa hade en FJR och han körde nästan alltid utan packväskorna eftersom de så lätt fick repor i lacken. Istället hade han en topbox till vardagskörning.

Bighoj
2011-02-04, 09:29
Oki! då är det inte meningen att man ska kunna ta bort dem då. Min brorsa hade en FJR och han körde nästan alltid utan packväskorna eftersom de så lätt fick repor i lacken. Istället hade han en topbox till vardagskörning.

D e lugnt.Försökte tänka mig tanken på en deauville utan väskor men jag började må illa så det är nog därför dom är integrerade.

gunther
2011-02-04, 10:02
Du får nog vara glad om du får provköra en hoj, inte alla som låter en göra det ens. [...]

Vi har börjat prata med Aprilia här i Sthlm om att köpa båge och enligt den säljare vi fått kontakt med där så verkade det inte vara något problem att få låna en båge under en dag eller kanske till och med två (vi förklarade dock att vi ska åka norge runt i sommar, så det är viktigt för oss att den båge som evt. köps är rätt). Undrens tid kanske inte är förbi ännu? =)

Mavve65
2011-02-04, 11:47
Jag har en undran om toring mc såsom Honda, Yamaha och Kawasaki etc. som disktuteras i tråden,
Som begagnade verkar de ha ett hyggligt pris och då har de gått ca 3-5000 mil, och har då inte heller så många år på nacken. Kan det kanske vara bättre att köpa en begagnad sådan än en nästan ny Deauville med betydligt mindre motor? Skulle vara intressant att höra era funderingar kring detta :hello:

räven
2011-02-04, 12:07
Jag har en undran om toring mc såsom Honda, Yamaha och Kawasaki etc. som disktuteras i tråden,
Som begagnade verkar de ha ett hyggligt pris och då har de gått ca 3-5000 mil, och har då inte heller så många år på nacken. Kan det kanske vara bättre att köpa en begagnad sådan än en nästan ny Deauville med betydligt mindre motor? Skulle vara intressant att höra era funderingar kring detta :hello:

Absolut. Enligt min synpunkt.

Mats Liifv
2011-02-04, 12:38
Jag har en undran om toring mc såsom Honda, Yamaha och Kawasaki etc. som disktuteras i tråden,
Som begagnade verkar de ha ett hyggligt pris och då har de gått ca 3-5000 mil, och har då inte heller så många år på nacken. Kan det kanske vara bättre att köpa en begagnad sådan än en nästan ny Deauville med betydligt mindre motor? Skulle vara intressant att höra era funderingar kring detta :hello: En välskött hoj med ett par år på nacken skulle inte jag tveka att köpa. 3-5.000 mil är inga som helst problem, nästan tvärsom istället. Priset har kommit ner rejält och det finns många, många mer mil att köra. Köpte själv min BMW i somras med dryga 5.000 mil på mätaren. Servad enligt bok och i närmast mint condition, för 89.000:-. Som ny hade den kostat den förre ägaren 185.000:- .....

Bighoj
2011-02-04, 13:13
Jag har en undran om toring mc såsom Honda, Yamaha och Kawasaki etc. som disktuteras i tråden,
Som begagnade verkar de ha ett hyggligt pris och då har de gått ca 3-5000 mil, och har då inte heller så många år på nacken. Kan det kanske vara bättre att köpa en begagnad sådan än en nästan ny Deauville med betydligt mindre motor? Skulle vara intressant att höra era funderingar kring detta :hello:

Hej ! Både en hoj och bil sjunker ju extremt mycket i pris första året.nytt är nytt men jag tror inte man får en sämre hoj för att den är något begagnad,däremot får man den till ett betydligt angenämare pris.Man ska också ha i tanke att en större touring-mc är i stort en bilmotor som går på ett behagligt varv kring 3-4000/pm.Är hojen i gott skick och servad regelbundet vilket dom flesta är finns ingen som helst annledning till oro.

Motormannen
2011-02-04, 14:33
En kollega på jobbet skrämde upp mig rejält igår... Pannan ska tydligen ha en kraftig tendens till att wobbla i farter över 140 km/h? Jag sökte vidare på ämnet och fann att Polisen i Västernorrland har satt skyddsstopp på sina Pannor efter det att en polis råkat ut för detta under en biljakt. Även polismyndigheter i England har efter en dödsolycka ställt sina Pannor. Ligger det någon sanning i att detta även kan hända den civila versionen? Har Honda gjort något för att bekräfta eller dementera händelserna? :-S

Mats Liifv
2011-02-04, 15:22
Så här skrev Bighoj tidigare i den här tråden!


Nu blev det vingen av andra anledningar,men vi testade pannan 1300cc och jag märkte inte ett dugg att den var sämre än 1100cc.Vi låg kring 170 km/h och den uppförde sig mycket bra i den hastigheten.

Det gällde den första årsmodellen under vissa omständigheter och extremt höga hastigheter och långt ifrån alla hojar. Har själv talat med poliser i Stockholm som kör dessa hojar. Var lite intresserad eftersom jag själv funderade på en 1300:a. Dom tre jag talat med hade i alla fall inte haft några problem. Har inte hört någon annan heller av mina kompisar som råkat ut för detta. I någon av de svenska hojtidningarna hade man nyligen en begagnatguide på just Pannan. Osäker på vilken det var, men tror det kan varit MOTORRAD. Vill även minnas att man tog upp detta "problem" i någon form. Försök att kolla upp vilken tidning det var och beställ testen för att bilda dig en egen uppfattning.

Sökte lite på nätet och hittade att Allt om MC har en begagnattest i nummer 05 -09. Går att beställa på deras hemsida!

Här (http://www.bike.se/node/82048) kan du läsa mer om vad ägarna tycker!

Linnex
2011-02-04, 15:45
En kollega på jobbet skrämde upp mig rejält igår... Pannan ska tydligen ha en kraftig tendens till att wobbla i farter över 140 km/h?

O/T men jag fick en flash från när jag för några år sedan dundrade ner för Hallandsåsen med den pedaldrivna tvåhjulingen i ca 70 km/h, med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd och fick wobbel...
Den gången berodde det på taskigt spänt styrlager och tack och lov hävdes wobblingen när jag satte mig upp och tog vind... Det var ingen kul känsla precis. Var väl nästan så man fick byta byxor....:cool:

Ove
2011-02-04, 16:10
En kollega på jobbet skrämde upp mig rejält igår... Pannan ska tydligen ha en kraftig tendens till att wobbla i farter över 140 km/h? Jag sökte vidare på ämnet och fann att Polisen i Västernorrland har satt skyddsstopp på sina Pannor efter det att en polis råkat ut för detta under en biljakt. Även polismyndigheter i England har efter en dödsolycka ställt sina Pannor. Ligger det någon sanning i att detta även kan hända den civila versionen? Har Honda gjort något för att bekräfta eller dementera händelserna? :-S

:) Kom ihåg att det varit något skrivet någonstans. Hittade lite i ett gammalt nr av MC-folket, 2 / 09 och där står det om en del olika erfarenheter. Det som jag fann är tydligen fortsättning på artikel som varit med tidigare. Kanske tips för att leta vidare? :)

Mats Liifv
2011-02-04, 17:40
Finns många parametrar som kan orsaka wobbel. Många med problem kan uppleva att det försvinner om dom kör utan topbox. Hur man lastat hojen inverkar även det. Mycket vikt högt och långt bak kan ge sådana tendenser. Om man däremot kör med passagerare brukar det kunna gå stadigare. Som vanligt så får man testa sig fram själv, en lättare förare kan uppleva problem medan en tyngre inte alls märker av dom.

engström67
2011-02-04, 19:12
Polisen är inte nöjd med pannan över lag,oavsett års modell.Pratade med Lingvalls i Gävle och dom servar pannorna åt polisen där och alla säger samma sak.Dom är ostabila,men det förstår man ju,det är för mycket glidare över dom.Hollänska polisen kör ju Fjr detborde ju Svenska polisen göra med,då är ju problemet borta,och sedan får dom en mycket snabbare och smidigare hoj:)

V Saarela
2011-02-04, 21:30
Pannan tycker jag har blivit felaktigt jämförd med FJR:en. Den har andra fina konkurrenter att jämföras mot, typ dvs BMW K1200RT. FJR:en är mer närmare mot hojar som ZZR1400 osv.
Om nån har en FJR och får chansen att skifta hoj med en panna under en provtur.....det är då man märker saker som hur underbar växellådan är i jämförelse.


Pannan är en helt sanslös underbar maskin. Elrutan som man kan justera efter humör....längst ner om det för varmt ute, mitten om det regnar och....längst upp om man vill röka en cigg :)
Dom första modellerna kom med o utan elruta(utan ABS då också) Minns att det skiljde ca 25.000:- på prislappen, så många köpte utan elruta. Dom flesta har också sen ångrat att dom inte la ut 25´till.
Finns dock möjlighet att köpa elrutan i efterskott nuförtiden. Förmodligen en dyr historia?

Märkliga med det sk "wobblandet" på Pannorna, en del beter sig oroligt och en del gör det inte. Samma är det med polisens hojar, vissa distrikt har inga problem, medans en del har t o m gett dom som nämns, körförbud.
En polishoj kostar i utrustning(radio, etc etc) lika mycket som bara en ren hoj. Har för mig att det också sitter andra dämpare, däck osv på dom också.

Sen är det väl inte direkt wobbel på hojarna. Inget jag märkt iallafall. Har toppat ett par gånger(har för mig att den gjorde dryga 240) och har aldrig varit med om en sån adrenalinkick. Inget wobbel, utan fronten vandrar kanske en halvmeter-meter fram o tillbaka.

Vad är nackdelarna med Pannan?
Den känns baktung som tusan. Med topbox, full last och frugan på känns den obehagligt vinglig precis innan när man stannar med hojen.
Den är med Honda-mått mätt dyr att serva.
Sen är ju hojar i det segmentet så jäkla tråkiga. Underbara på långturen, men tråkiga i vardagsanvändandet och.....tunga as att knuffa runt

engström67
2011-02-04, 21:45
Elruta är det på Fjr,n med och zzr är en sport hoj,fjr,n är en touringhoj med upprätt körställning.Men ska vi blanda in zzr,n så är det ju lika bra att vi ta med hayabusan med,det är sak samma.Pannan är e n trevlig och komfortabel touringmaskin som går fint och mimimala vibrationer,men Fjr,n är i allafall bättre på det mesta tycker jag.Framför allt när det gäller prestandan:D

Mats Liifv
2011-02-04, 23:53
Elruta är ovärderligt på en hoj. Hur skönt är det inte att kunna ställa om rutan under färd, alltefter förhållandena? Har just idag fått hem en större ruta till min BMW, kommer förhoppningsvis hamna i total stillhet bakom rutan. Underbart tyst och skönt plus att regn inte utgör någon större olägenhet, sitter gott skyddad bakom och fäller inte ner visiret många gånger per säsong.

Mats Liifv
2011-02-05, 00:15
Polisen är inte nöjd med pannan över lag,oavsett års modell.Pratade med Lingvalls i Gävle och dom servar pannorna åt polisen där och alla säger samma sak.Dom är ostabila,men det förstår man ju,det är för mycket glidare över dom.Hollänska polisen kör ju Fjr detborde ju Svenska polisen göra med,då är ju problemet borta,och sedan får dom en mycket snabbare och smidigare hoj:)

Konstigt det här med att välja tjänstehojar. Tar man inte in erfarenheter från andra länder tro? Engelska polisen har ju kört pannor ända sedan 1100:ans tid. Dom måste väl varit instabila där också, om det nu är det dom är? Märkligt då att man köper in dom till Svenska Polisen. Vill gärna att det är några erfarna poliser som utvärderar de olika märkena när det ska upphandlas nya hojar. Kanske är det några chefer som aldrig ens suttit på en hoj som bestämmer i slutändan....?

Dom har testat även FJR, bland annat har dom haft en civil som rullat i Stockholmstrakten. Nu har Polisen i alla fall börjat köra BMW igen. Kommer säkert att vara problem även med dom. När dom körde BMW senast var det något skyddsombud som ansåg att de vibrerade och gav hojarna körförbud en tid. Vi får se hur det går denna gång. Är väl som i övriga livet, inte alla som gillar alla hojar.

Jonxar
2011-02-05, 04:14
Varför Polisen har kört BMW är för att dom hade bäst service/reservdelsåtagande. Gällde förr nu vet jag inte.

V Saarela
2011-02-05, 08:05
Elruta är det på Fjr,n med och zzr är en sport hoj,fjr,n är en touringhoj med upprätt körställning.Men ska vi blanda in zzr,n så är det ju lika bra att vi ta med hayabusan med,det är sak samma.Pannan är e n trevlig och komfortabel touringmaskin som går fint och mimimala vibrationer,men Fjr,n är i allafall bättre på det mesta tycker jag.Framför allt när det gäller prestandan:D

Vad jag menar är att FJR:en är närmare ZZR, K1300S, etc etc än Pannan. Bara för att det sitter en elruta på FJR:en så är det ju inte automatiskt en ren touringhoj.
Observera att jag klankar inte ner på FJR:en, det är en jättebra touring-/sporttouringhoj, bara det att jag tycker inte dessa två hojar ska jämföras.

Både Pannan och FJR:en är idag gamla modeller, dock still going strong. Att lyfta fram FJR:ens prestanda som nåt plus tycker jag inte.....den blir smiskad med förbundna ögon av dagens civiliciserade sporttouringhojar.

V Saarela
2011-02-05, 08:10
Konstigt det här med att välja tjänstehojar. Tar man inte in erfarenheter från andra länder tro? Engelska polisen har ju kört pannor ända sedan 1100:ans tid. Dom måste väl varit instabila där också, om det nu är det dom är? Märkligt då att man köper in dom till Svenska Polisen. Vill gärna att det är några erfarna poliser som utvärderar de olika märkena när det ska upphandlas nya hojar. Kanske är det några chefer som aldrig ens suttit på en hoj som bestämmer i slutändan....?

Dom har testat även FJR, bland annat har dom haft en civil som rullat i Stockholmstrakten. Nu har Polisen i alla fall börjat köra BMW igen. Kommer säkert att vara problem även med dom. När dom körde BMW senast var det något skyddsombud som ansåg att de vibrerade och gav hojarna körförbud en tid. Vi får se hur det går denna gång. Är väl som i övriga livet, inte alla som gillar alla hojar.



Det måste vara nån som sitter bakom skrivbordet som väljer hojar?
I Luleå tog dom för ett antal år sedan i bruk 2 st Honda FMX650, framför allt för att jaga mopedister. Tog inte länge, så vurpade en av dom när dom jagade en moped över gräsmattorna.
Det var då dom kom på att motardhjul funkar inte. Dom kom också på att det finns ju inga 17 tums offroaddäck fram. Tror dom löste sig med nån slags regndäck....hur det nu funkar i längden?

Bighoj
2011-02-05, 10:02
Varför denna alltid återkommande jämförelse mellan hojar vad gäller fartresurser.Hade en Skoda Felicia som andrabil en gång och då fråga sonens kompis-Hur mycket gör den noll till hundra på ? Sedan fortsatte han-Min bil gör noll till hundra på typ 9 sec.Jag svarade-Tror du på fullt allvar att jag köper en Skoda Felicia om jag vill ha en bil som gör 0-100 på 9 sec ? Jag menar,man köper inte en fjr eller panna om man vill ha en racerhoj för då lär man bli besviken.Sedan tycker jag (Detta är min åsikt) att en riktig touringhoj ska ha kardan av den anledningen att man ska kunna köra med minimalt underhåll av cykeln då man är på semester.Touringhoj=Åka med komfort,bra packmöjligheter,minimalt underhåll av cykeln,lång radie på en tank(ca 40 mil>)

Motormannen
2011-02-05, 17:07
En annan sak som jag märkte nu är att ta hänsyn till försäkringskostnaden...

Jämförde Honda ST 1300 -05 med BMW R 1200 RT -05 på Bilsport och MC Försäkringar, för mig som är 87:a och om jag tecknar försäkring efter jag har passerat 1 år med A-behörighet kostar Pannan ca 10 000 kr jämfört med Bumsen som kostar 6 000 kr i helförsäkring, hur kan det skilja så mycket? Tror inte jag kan få det mycket billigare än hos det försäkringsbolaget, kanske någon hundring om man tecknar hos samma bolag som man har bilen försäkrad i... Törs man skriva försäkringar på föräldrarna nu för tiden?

gunther
2011-02-05, 17:30
En annan sak som jag märkte nu är att ta hänsyn till försäkringskostnaden...

Jämförde Honda ST 1300 -05 med BMW R 1200 RT -05 på Bilsport och MC Försäkringar, för mig som är 87:a och om jag tecknar försäkring efter jag har passerat 1 år med A-behörighet kostar Pannan ca 10 000 kr jämfört med Bumsen som kostar 6 000 kr i helförsäkring, hur kan det skilja så mycket? Tror inte jag kan få det mycket billigare än hos det försäkringsbolaget, kanske någon hundring om man tecknar hos samma bolag som man har bilen försäkrad i... Törs man skriva försäkringar på föräldrarna nu för tiden?

Läs försäkringsvillkoren.

Nu skrev jag inte så för att vara sporthoj.com-snorkig, utan för att dom innehåller mycket information som är bra att känna till.

Några tips som jag själv snokat mig fram till:
Vissa försäkringar tillåter alla som du bor tillsammans med att förfoga över maskinen (således kan det ses som skenförsäkring om du försäkrar den på dina föräldrar och inte bor hos dom - d.v.s. 0:- i ersättning vid olycka). Vidare kan det förekomma åldersbegränsningar avseende vilka som får framföra fordonet när du lånar ut det under kort tid (oaktat din egna ålder).

Bilsport & MC tycker jag personligen att man ska akta sig för. Jag ogillar starkt att dom gärna vill sälja sina specialförsäkringar (30+, offroad o.s.v.) utan att direkt nämna att dom alla kräver att din båge nattförvaras i ett garage om du har den hemma över natten. Gör du inte det och den blir stulen så skrivs ersättningen ned med _minst_ 25%. Matigt. Den enda försäkringen som är rimlig hos dom i händelse av att man saknar garage är basförsäkringen och den har aldrig varit särskilt konkurrenskraftig när jag shoppat runt efter försäkring. Men har man garage (eller förråd, eg. allt som är låsbart med fyra väggar, tak och golv räkas som garage) så är det bara att signa upp sig! Sen är det väl också en fråga för hur ärlig man orkar/vill vara när bågen väl blir stulen från hemadressen nattetid utanför ett garage.

Kikar du på BMW så ska du ta kontakt med If - dom har orginalförsäkring, gäller även Honda och Triumph.

Mats Liifv
2011-02-05, 20:00
Som sagt, kolla kostnaden hos IF. Det kan vara billigare om man tecknar försäkring för Triumph, Honda eller BMW. I annat fall har dom inte varit billiga för min del. If ville ha två och en halv gång så mycket för försäkringen för en Yamaha 600 som Bilsport & MC. Man måste alltid kolla varje hoj individuellt hos alla bolag. Går inte att säga att det ena eller andra bolaget är generellt billigast. Så många parametrar som spelar in att man kan bli tokig för mindre....

erkagn
2011-02-05, 21:21
35 tusen var ju billigt för denna ju

http://www.norrlandsmc.se/default.asp?id=1106&incid=3145&CS_listPageNo=2#CS_list

Motormannen
2011-02-05, 21:29
35 tusen var ju billigt för denna ju

http://www.norrlandsmc.se/default.asp?id=1106&incid=3145&CS_listPageNo=2#CS_list

Fast de har väl skrivit fel? Det är väl en 650 och inte en 700? Alltså den fulare av de två! :P

erkagn
2011-02-05, 21:31
Fast de har väl skrivit fel? Det är väl en 650 och inte en 700? Alltså den fulare av de två! :P

Ja du, jag är inte så insatt. Men du har nog rätt. Den är väl för billig oxå för att vara en 700:a.

Linnex
2011-02-06, 00:08
Och för gammal. Det är en 650. Exakt som min. En röd -99.
Fast det där med ful vet jag inte...

Motormannen
2011-02-06, 02:40
Och för gammal. Det är en 650. Exakt som min. En röd -99.
Fast det där med ful vet jag inte...

Sorry, Linnex! Smaken är som baken, dvs delad! :D Personligen tycker jag Deauvillen fick ett skönhetslyft när 700 kom. :)

Linnex
2011-02-06, 10:53
Tycker inte alls att min hoj är ful:bawling:

Är lite modifierad med hand/fotskydd + varioscreen.

Sedan är 650 modellen bättre för mina korta ben. Den är nog ett par cm lägre. Kändes så när jag provsatt 700 modellen.
Vad jag saknar på 650 är ABS.

Mats Liifv
2011-02-06, 14:32
I senaste numret av MOTORRAD finns en begagnatguide på Pannan. Om Livgardisten ger mig namn och adress så skickar jag gärna tidningen!

Motormannen
2011-02-06, 15:25
I senaste numret av MOTORRAD finns en begagnatguide på Pannan. Om Livgardisten ger mig namn och adress så skickar jag gärna tidningen!

Det skulle nästan vara för schyst! Kan kika på Pressbyrån om de har tidningen och köpa den själv, annars återkommer jag. :)

Mats Liifv
2011-02-06, 16:15
Det skulle nästan vara för schyst! Kan kika på Pressbyrån om de har tidningen och köpa den själv, annars återkommer jag. :)

Bara att höra av dig så skickar jag den! Finns bättre sätt att spendera 89:- på.

Ger ändå bort mina lästa hojtidningar till grabbarna på Haninge Brandstation, så du kan lika gärna få den här. Dom klarar sig ändå.... ;)

Motormannen
2011-02-06, 17:12
Bara att höra av dig så skickar jag den! Finns bättre sätt att spendera 89:- på.

Ger ändå bort mina lästa hojtidningar till grabbarna på Haninge Brandstation, så du kan lika gärna få den här. Dom klarar sig ändå.... ;)

Åh herre j***ar!! :eek: För en bit papper med text på?!

PM kommer! :)

engström67
2011-02-06, 18:30
Åh herre j***ar!! :eek: För en bit papper med text på?!

PM kommer! :)

Ja dom kostar,men är man intresserad så är man,brukar arkivera nå,n banan låda om året med olika tidningar:)

NeXTer
2011-02-09, 21:25
I somras var jag ute i Europa på min Deauville och det blev nästan sexhindra mil innan jag var hemma i Linköping igen. Turen gick från Kiel mot Frankrike med övernattningar hos vänner i Holland och Belgien, därefter mötte jag upp med päronen i den trevliga staden Deauville.

Stora delar av dessa delsträckor var på lite mindre vägar för att få lite sight-seeing avklarad, men det blev en del motorväg också, i ungefär lagligt tempo där maskinen trivs bäst.

Från Deauville gick turen via Peage ned till ett litet ställe som heter Beynac-et-Cazenac, sista timmen eller två via trevliga småvägar. Därefter gick turen vidare till Cuxac-Cabardès några mil norr om Carcassonne där vi spenderade en vecka i ett hus vi hyrde.

Kan nämna att det är gott om trevliga vägar runt Mazamet, vägen mot Carcassonne är helt suverän med långa svepande kurvor.

Hittills har jag kört solo, men på hemresan fick morsan åka med första dagen. Turen gick via Mazamet och en mängd småvägar först över Viaduc de Millau, som är verkligt sevärd. Därefter irrade vi via smävägar till Chateau de Val, som var sevärt men lite mycket av en turistfälla. Därifrån fortsatte vi till Mont-Dore för övernattning.

Med morsan bakpå fick man växla lite mer i bergen, och man fick planera omkörningar lite mer, men det var fortfarande inga problem, och att hänga med exempelvis folk som var ute på R1200RT och liknande var aldrig några problem.

Morsan tyckte det var lite turbulens över 130 på motorväg, men annars tyckte hon att hon satt väldigt bekvämt med topboxen som ryggstöd.

Från Mont-Dore gick färden via Peage och Autobahn till Griesheim söder om Frankfurt för att hälsa på ytterligare en bekant, och sedan vidare norrut till Kiel och färjan hem.

För att svara på Livgardistens frågor:

Var aldrig något tal om att den inte skulle "räcka till", den gör det man ber den om utan att knorra. Sedan att en starkare motor kan vara roligare med mer "oumph" är en annan sak. Kan dock vara farligare för körkortet...

Sitsen är en av de bekvämaste på marknaden i standardutförande. Vill man förbättra cirkulationen på långtur kan man införskaffa en airhawk eller kulsits (jag köpte en av de senare från USA innan jag gav mig iväg, luftigt och bekvämt så det förslår). Men visst är det skönt att sträcka på benen när man ska tanka efter 35 mil.

Motorljud är ingenting man stör sig på, om man ens märker av det.

Kåpan skyddar riktigt bra mot väder och vind. Vindavvisarna för händerna rekommenderas varmt och jag har även värmehandtag. Det är inga problem att ge sig ut med sommarhandskar även när temperaturen är nere och sniffar runt nollan. Finns en nedre kåpa också om man vill minska regnstänk på fötterna, men jag har svårt att se någon riktig nytta.

Som avslutning har jag svårt att se att det finns någon mer genomtänkt maskin som både funkar som pendlarhoj och som sedan, utan större förberedelser än att slänga på topboxen och packning, korsar kontinenten.

FJRHåkan
2011-06-09, 22:50
Håller med dig fullständigt om vfr120,an. Lika så med Fjr,n har själv haft 2st och skall man ha en maskin som skall bära packning och damen bak på,då är det ultimata hojen,fanimej lika bra prestanda nästan som när man åker solo,och billig att köpa begagnad med,och skapligt billig att försäkra med,i allafall här uppe.40+ bilsport/mc 3700kr helf,helår.Det värsta jag vet är att ha en hoj som är motorsvag.Ska man köra mycket med packning och passagerare då ska det vara minst 1000cc,tycker jag.Pannan är väl också ett bra alternativ,fast den är inte lika sportig och så är den tyngre och 20hk klenare.Jag rekomenderar att man tar damen med sig och provar lite olika hojar,framför allt Fjr,n.Ta motorvägen upp till Gävle och Lingvalls motor och så provar ni där,kan lova du kan låna vilken hoj som helst och köra hela dan:) Har dom ingen beg,eller demo så plockar nog dom ut en ny om du säger till före

Håller med o jag betalar endast 3100 i helförsäkring varje år på min 07 a.
Körde en deville till beiktningen förra vecka åt en kompis o det är i min mening en ren enmans hoj o en lite "gubbhoj" för de som inte längre kan eller orkar med en tyngre
hoj. Jättebra att Honda har så brett utbud på denna typ av hojar o det har ingen annan leverantör. Har även upplevt vid resor att med två pers på en devill så blir vänsterhanden blå innan man når resmålet på grund av allt växlande.
Mitt råd är att ska man köra två så bör man kolla effekt på hojen samt att gumman mår kanon där bak då blir allt kanon.
Mvh
FJR Håkan:)

V Saarela
2011-06-10, 06:56
Håller med o jag betalar endast 3100 i helförsäkring varje år på min 07 a.
Körde en deville till beiktningen förra vecka åt en kompis o det är i min mening en ren enmans hoj o en lite "gubbhoj" för de som inte längre kan eller orkar med en tyngre
hoj. Jättebra att Honda har så brett utbud på denna typ av hojar o det har ingen annan leverantör. Har även upplevt vid resor att med två pers på en devill så blir vänsterhanden blå innan man når resmålet på grund av allt växlande.
Mitt råd är att ska man köra två så bör man kolla effekt på hojen samt att gumman mår kanon där bak då blir allt kanon.
Mvh
FJR Håkan:)

Nja, när hojarna börjar bli lite mindre i kubikstorlek så stirrar sig dom flesta på effekten och glömmer bort det viktigaste......räcker chassit till för två pers och packning(dvs, blir slekig). Chassimässigt klarar Deauvillen uppgiften galant.

Blå vänsterhand? För tusan, min bil, en Opel Agila från 2001 med stora motorn :) har 58 kusar, den har ju lite mer att släpa på...

Deauvillen prisdumpad, kostar nu 99.900:- Körde igår en och glodde på economimätaren som pendlade mellan 3,4-3,7l/100km i soppaförbrukning. Flashback/var ju nöjd med soppaförbrukningen på min 07:a)....soppan har blivit så förbaskat dyr att man har t o m börjat ifrågasätta vissa långturer på hoj. Vart är världen på väg?!? :)

Fast och andra sidan: var en tur till Åland förra helgen med Varaderobussen:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110606/110606b47.jpg

Trots tung packning(fast tältet hemma) så pinnade den på med en soppaförbrukning som bäst 0,46

Mats Liifv
2011-06-10, 11:29
Fast och andra sidan: var en tur till Åland förra helgen med Varaderobussen:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110606/110606b47.jpg


Lustigt, även jag var där i helgen. Dock var jag där med BMW:n, familjebussen. Bilderna tagna i söndags vid utsiktstornet lite ovanför Bomarsunds ruinerna, där din bild togs. Hade varit betydligt bättre att köra min Varadero, som det visade sig en stund senare. Dom vedermödorna finns beskrivna på bloggen...

V Saarela
2011-06-10, 19:24
Lustigt, även jag var där i helgen. Dock var jag där med BMW:n, familjebussen. Bilderna tagna i söndags vid utsiktstornet lite ovanför Bomarsunds ruinerna, där din bild togs. Hade varit betydligt bättre att köra min Varadero, som det visade sig en stund senare. Dom vedermödorna finns beskrivna på bloggen...

Jorå Mats, har not det....jag skriver inte ofta här, men jag läser i princip allt :)

Körde på Eckeröfärjan kl 15.00 på lördag. Klev av från färjan ett stort gäng hojar från Åland....kan ju hända att du var där?

Mats Liifv
2011-06-10, 19:30
Jorå Mats, har not det....jag skriver inte ofta här, men jag läser i princip allt :)

Körde på Eckeröfärjan kl 15.00 på lördag. Klev av från färjan ett stort gäng hojar från Åland....kan ju hända att du var där?Vi åkte över till Åland klockan tio på lördag och hem på måndagen klockan 13:30 lokal tid. Vi var ett gäng på arton hojar och drygt trettio personer som åkte över tillsammans.