handdator

Visa fullständig version : Jag är kär i en DragStar...



MrFluke
2011-01-27, 10:03
Hur svårt är det att släppa tanken på customhoj?

Jag köpte min Bandit 1200 för att ta MC kortet med, det gick ju vägen tydligen. Men jag har aldrig kunnat släppa tanken på customhoj, närmare bestämt Dragstar 1100:an. Jag tycker den är så fruktansvärt fin att se på. Funderar seriöst på att byta bort min skurk mot en dylik makapär.

Hur funkar det att åka 2 på en sån? Beväm för ca 15 mil i stöten?
Tänkte glida till jobbet ca 9 mil enkel resa i sommar på den, borde funka?

Tell me moooooaaaar hehe :D

Snaaaart börjar säsongen :)

erkagn
2011-01-27, 10:38
Jag har haft en Dragstar 1100 Custom, dvs den med fotpinnar istället för fotplattor. Det funkar åka 9 mil med den. Men har aldrig provat skjutsa nån med den.

Den svaga punkten är startmotorn. Jag fick strul med min och firman där jag köpte den fick aldrig till den. Men annars är det en fin och prisvärd hoj. Se bara till att köpa en som är fullutrustad med luft och buller och packväskor och sånt. Det är dyrt köpa till sådant i efterhand.

Jan-Olov
2011-01-27, 20:48
Jag hade en Dragstar1100 och var ganska förtjust i den men den är klumpig på kurviga vägar du får trycka ner den i kurvorna inte alls så följsam som Varaderon. Sittställningen frestar väldigt på ryggen trotts att jag monterade ett ryggstöd. Att ha någon där bak går utmärkt, låg och fin för passageraren orken räcker till utan problem. Ljudet med Silvertail var jättegott inte speciellt högt utan riktigt njutbart. Är det custom du är utefter och sittställningen passar så är Dragstaren ett bra alternativ, jag föredrar den enkla modellen före classic, men det är en smaksak. Jag hade inga problem med något så den funkade fint, men om den passar dig måste du ta reda på själv genom att provköra, gärna båda modellerna.

pinnen
2011-01-27, 23:12
Halloj, har 2 polare som äger varsin, den ena killen har nog haft sin i 5år, kört i ur o skur, till o från jobbet, semester på ca. 100-180 mil varje sommar, han har haft 1 fel och det var startmotorn som är lite försvagad, bultarna som håller den vrider sig med åren och byts dom i tid så är det lugnt, då brukar dom hålla.

Dessa 2 har även monterat ett dragbar styre (rakt och ganska lågt, flyttat fram fotpinnarna några cm så sittställning = fällkniv, ändå så kör man ganska smidigt 10-15 mil i stöten, eller ja, dom 2 gör det, jag är för ovig och kort och får kramp i lårmuskeln efter några km...

Vibrationerna från hojen är inte heller så jobbiga i moderata farter, över 120 börjar det dock bli segt och allmänt värre vibrerande, men så är det oftast med V-Twin

Soppaförbrukningen ligger runt 0.55L/milen, även vid hårdare körning

Buskörning genom snabba kurvparti på småvägar är inga bekymmer, dragstaren är nog en av dom mest lättkörda och lättsvängda, inga bekymmer för dessa grabbar att ligga runt 120-160 efter sportigare hojar och dessutom köra om dom!!! (Jag har själv blivit förnedrad :( )
känns mycket välbalanserad och fin i kurvor, håller inte alls med Jan-Olov i att man måste trycka ner hojen, räcker ju att luta sig lite så faller hojen ner blixtsnabbt, givetvis med lite skrap från fotpinnarna... men att dessa 2 är så lättkörda beror säkerligen på körställningen och styret, kroppen är ju lutad framåt och det ger bättre viktfördelning och även styret gör tydligen stor skillnad mot original enl. dessa 2 vänner.

Det som är negativt är effekten, många som säljer dom pga. att dom är så trötta, och att bönpallen tydligen är lite för smal så den bär inte upp häcken på damerna ordentligt har jag fått berättat. Stod själv och funderade över en sån innan jag köpte min royalstar, fast den är "lite" mer bångstyrig i snabba kurvor ;)

Gör som Jan-Ove säger, åk och provkör en lite längre, är stor skillnad på körkänsla och användningsområde gentemot banditen i mina ögon.

Hoppas du blir nöjd med svaret :)

MrFluke
2011-01-28, 10:04
Suveränt, tack alla för era svar. Mycket god läsning :)

Ska provköra så fort snön försvinner, alla modeller jag kan hitta. Vad är Royalstar för nåt? (googlar snart på det) måste vara skönt för sambon att åka med, hon älskar att åka bakom så det måste vara bekvämt.

Låter som en hoj jag vill ha faktiskt, men sen ska det stämma med sittställning osv så vi får se i vår.
Ska kika lite på flera typer av glidare, Kawa har ju några finingar också.

erkagn
2011-01-28, 12:13
På detta forum

http://www.vstar.se/index.html

finns många som kör Dragstar och mekar med dem också. Så du kan gärna ställa frågor där om det är nåt du undrar.

pinnen
2011-01-28, 18:54
Suveränt, tack alla för era svar. Mycket god läsning :)

Vad är Royalstar för nåt? (googlar snart på det) måste vara skönt för sambon att åka med, hon älskar att åka bakom så det måste vara bekvämt.

.

vanlig royalstar är en ganska stor glidare, är nog snäppet större (fysiskt) än yamaha wildstar, finns även en royalstar venture men den ser mera ut som en guldvinge....

Sitter något så ovanligt som en v4:a i denna istället för twin och detta är ju underbart om man gillar custom men inte vibrationerna.... denna hoj tillverkas än idag till staterna där den är ganska populär, här i sverige var det inte någon större hit, och det beror nog på att den var snuskigt dyr i inköp har jag fått berättat.

V4:an är en uppborrad v-max motor i grunden, har dock snällare kammar och mindre förgasare så effekten är ganska moderat, 74hk och 110 Nm på 330kg. det är inte så man blir mörkrädd vid rullomvridning men lite hjulspinn går det allt att få vid blött väglag på 2:an ;) , har även läst på forum i usa där dom har ersatt förgasare och kammar och på så sätt hamnat strax över 100hk iallafall, lite sugen är man ju att bygga men det kostar nog mer än vad det smakar...

Har inte ägt den själv så länge, köpte den i höstas och har väl kört 1 månad ungefär, så nu vill jag ha värme och torra o fina vägar så jag kan testa hojen ordentligt, givetvis hoppas jag att även min sambo kommer trivas bättre bak på denna än vad hon gjorde på min gamla vfr800.