handdator

Visa fullständig version : 2011 års första tur



Bennie Bleking
2011-01-21, 20:32
2011-01-18 tisdag........
....... tog jag en liten MC-tur.
Det blev 200 meter innan jag vände hemåt.
Veteranhojen har så slippriga däck.....inte en dubb...
Åsså var det svall-is på gatorna, så det blev mest en skräckfärd :eek:
Nu inväntar jag torra vårvägar, då jädrans ska det åkas..... ;)

nippe
2011-01-22, 12:11
ja nog väntar man på torra snöfria vägar alltid.. vi här uppe har nog bra länge kvar. :(

Mc.Binis
2011-01-22, 12:18
ja snön ligger väl kvar ända till Maj Juni bara för att jävlas :(

Jonas
2011-01-22, 17:23
ja nog väntar man på torra snöfria vägar alltid.. vi här uppe har nog bra länge kvar. :(

När brukar ni börja köra där uppe?

nippe
2011-01-22, 17:46
När brukar ni börja köra där uppe?

tog kortet i somras så jag vet inte när folk börjar köra..

Jonas
2011-01-22, 17:48
tog kortet i somras så jag vet inte när folk börjar köra..

Okej, men när börjar ni ha torra vägar?

nippe
2011-01-22, 17:52
Okej, men när börjar ni ha torra vägar?

skulle gissa på april-maj nån gång..

Nilsson
2011-01-22, 18:57
det blev 9mil idag men fy fan vad kkkaaalllt lite is fanns kvar , så nu blir det till at tina upp

Phaedre
2011-01-23, 13:37
2011-01-18 tisdag........
....... tog jag en liten MC-tur.
Det blev 200 meter innan jag vände hemåt.
Veteranhojen har så slippriga däck.....inte en dubb...
Åsså var det svall-is på gatorna, så det blev mest en skräckfärd :eek:
Nu inväntar jag torra vårvägar, då jädrans ska det åkas..... ;)


det blev 9mil idag men fy fan vad kkkaaalllt lite is fanns kvar , så nu blir det till at tina upp

Ni är ju inte kloka! :eek: :D

Mats Liifv
2011-01-23, 16:52
Ännu återstår det allt lite väntan innan jag rullar ut på vägarna, i varje fall med landsvägsloket!

Nilsson
2011-01-23, 17:26
man e väl ingen solskens knutte , och nä jag e inte klok

TMax500
2011-02-06, 17:12
IDAG började min säsong! Nu har isen smält tillräckligt för att jag skulle finna mig ett spår ut på stora vägen (som varit snöfri ett bra tag). Fick zick-zacka nära 1 kilometer mellan pölar, hålor, små "bäckar" av smältvatten - i bland på höger vägbana, ibland på vänster - tills jag äntligen nådde asfalten!

Nu blev det bara en kort-kort tur - ny bensin och ny luft i däcken - men jag spräckte i alla fall nollan! http://forum.svmc.se/images/smilies/smile.gif Även asfaltvägarna är förstås i uselt skick för hojåkning. Grus, potthål, isfläckar och med kall och våt asfalt. Så man undrar ju hur man egentligen är funtad när det ändå kändes skönt att köra hoj...? http://forum.svmc.se/images/smilies/confused.gif

Trajjan fick stanna inne, den gillar inte saltstänk. TMaxen tål betydligt mer - lackade ytor, plastkåpor som är enklare att hålla rena.


Foto: "den röde" vilar sig lite, med frisk luft i däcken och V-Power i tanken.

Olle Å
2011-02-06, 17:26
Tog också ut hojen på en rejäl provtur idag. Hade lite problem innan jag kom ut på isbelagda vägar, Eftersom jag kör med dubb så är asfalten inte så kul. På is och snövägar kan man köra ungefär som på sommarväg om man bara tänker sig för lite extra. Verkligen ett kanonväder, runt nollan och strålande sol. Kan man tänka sig vackrare vyer? Synd att inte flera gör sig omaket att köra även på vintern.
Synd bara att asfalt och frusen grusväg knäcker dubben, men man får komplettera med skruvdubb.

Motormannen
2011-02-06, 19:36
Nej, vad grymt kul och vilken tur ni söderortsbor har som får vår snabbare än vi i norrland! :)

Beräknar väl min första tur ske i mitten på april om jag har tur, boende i Västernorrland! Jag håller tummarna att kung Bore håller sig borta!

Chappy
2011-02-06, 22:54
Har tjatat på morsan att hon ska skotta så garagedörren går att öppna, men hon vägrar.
Farsan tycker 50:- spänn är för lite. Va f´n Gubben är ju 88 och har pension, så det ska väl räcka??

räven
2011-02-06, 23:09
Har tjatat på morsan att hon ska skotta så garagedörren går att öppna, men hon vägrar.
Farsan tycker 50:- spänn är för lite. Va f´n Gubben är ju 88 och har pension, så det ska väl räcka??

Tycker absolut föräldrar ska hjälpa sina barn.

Bighoj
2011-02-07, 08:30
Tycker absolut föräldrar ska hjälpa sina barn.

Ja,vart

Bighoj
2011-02-07, 08:37
Tycker absolut föräldrar ska hjälpa sina barn.

Ja,vart är denna värld på väg.Läste om en kärring som blev 114 1/2 år.Hennes dotter blev bara 90 år.Jag tycker det är skam att föräldrarna ska slita ut sina barn.
För övrigt känns det som att värsta vintern lagt sig härnere i skåne så snart rullar hojen ut igen.

Olle Å
2011-02-07, 16:51
har fått för mig att regnställ och regndäck är vad som gäller i Skåne.

Nilsson
2011-03-05, 20:07
så då var den här , blev ca 20 mil idag i 8+ gr och strålande sol , och vår tecken ja det var det nog såg en bonde vara ute och harva på åkern vid lund

Jonas
2011-03-06, 09:53
så då var den här , blev ca 20 mil idag i 8+ gr och strålande sol , och vår tecken ja det var det nog såg en bonde vara ute och harva på åkern vid lund

Härligt!! Igår var det nära att jag tog en sväng, men vi hade endast 0 grader i skuggan. Men blir det tre-fyra grader så bär det av! :)

Mats Liifv
2011-03-06, 12:23
Snart, snart är det dags....;)

triumphtobbe
2011-03-06, 20:42
Hallå vänner! Jag körde min första runda i helgen 5:e Mars. 5 grader ute, torra fina vägar. Men det var ganska blåsigt. Men det är gött att vara igång!

Tobbe.

http://blogg.aftonbladet.se/bike

erkagn
2011-03-06, 20:43
Här i Umeå dröjer det ca 2 månader eller nåt sånt innan första turen.

Mats Liifv
2011-03-06, 20:58
Hoppas på fint väder till nästa söndag, när jag hoppas kunna köra mitt nyförvärv. En Honda Varadero -02:a blir min nya kompis. Ska bli kul att testa en sån. Har varit nyfiken på att äga en sån sedan dom kom i slutet på nittiotalet. Första turen lär väl gå till Rosenhill för en fika! Den första turen varje år är alltid något speciellt, i alla fall för mig!:rock:

nippe
2011-03-06, 21:06
Här i Umeå dröjer det ca 2 månader eller nåt sånt innan första turen.

ja det är alldeles för länge... :(

gunther
2011-03-06, 23:25
Här i Umeå dröjer det ca 2 månader eller nåt sånt innan första turen.

Åh tack för att jag inte behöver vänta två månader till! Jag sitter och tuggar på naglarna som det är. Man vet att det är illa när man i sökresultatet på youtube inte längre sorterar MC-videona på relevans, utan på uppladdningsdatum - allt för att slippa se videos man redan sett.

Chappy
2011-03-07, 00:53
Hallå vänner! Jag körde min första runda i helgen 5:e Mars. 5 grader ute, torra fina vägar. Men det var ganska blåsigt. Men det är gött att vara igång!

Tobbe.

http://blogg.aftonbladet.se/bike

5grader. Hoppas tjejen hade tagit vägen över garderoben då, om hon var med. :flute:

räven
2011-03-07, 08:40
5grader. Hoppas tjejen hade tagit vägen över garderoben då, om hon var med. :flute:

Vilket naturligt skinnställ hon har.

engström67
2011-04-04, 18:51
15 mil på hojen idag,fy vad kul det var,och hojen blir bara bättre och bättre:)

baseman
2011-04-05, 09:08
Har börjat pendla till jobbet med Wilden nu...lite kyligt på morgonen...men vid lunch igår var det sol och 10 grader...så då skippar man lunch och åker lite istället :)

nippe
2011-04-05, 16:15
Hade nog inte haft nagra problem med kyla pa morgonen om jag hade haft cykeln med mej hit till etiopien dar jag ar for tillfallet...

tycker det ar valdigt lite motorcyklar har och dom flesta man ser ar suzuki ts185 eller 125...

hoppas snon gor ett bra jobb med att forsvinna tills jag ar tillbaka...

triumphtobbe
2011-04-05, 17:46
Jodå vi har kommit igång ordentligt i Skåne. Jag har nog kört 8-10 gånger nu. Men nu har det blivit en ren katastrof med vägarna här nere.
Det är Bönderna!
Just nu ska det kastas ut gödsel på åkrarna och traktorerna med dubbla däck bak kör kors och tvärs över vägarna till sina olika fält. :thumpdown:
De däcken drar med sig lera flera hundra meter!
Tro inte att de gör vid efter sig heller! Till och med bilar kan kana av vägen!

Imorgon börjar vi med vår vanliga Onsdagsrunda om nu vädret håller i sig vill säga!

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

Molgan
2011-04-05, 20:13
Såg en VFR och en Varadero på Bodenvägen idag (Saarela?) men min hoj står med endurodubbarna på i förrådet. =( Hade tänkt slänga på landsvägsdäck på Tenerén i sommar då vi har planerat lite resor till Norge bland annat men inte hunnit beställa än. Funderar på att slänga på ett halvhyfsat MT21 fram och ett bedagat Karoo bak i väntan på de nya däcken. Har aldrig bytt däck själv förut så man kanske skulle passa på att lära sig?

nippe
2011-04-14, 20:54
Ja nu är äntligen första turen gjord. Skyndade hem efter jobbet, skruvade i batteriet och startade upp henne... sen blev det en lugn tur på ett par mil med en övningskörande Sigglet och tillhörande handledare... härligt härligt...

erkagn
2011-04-14, 21:01
Imorgon fredag ska jag hämta hojen från broderns garage. Det blir efter jobbet vid 16-tiden. Så skoj!

nippe
2011-04-14, 21:09
är en del grus på vägarna men eftersom hela umeå är ett ända stort vägarbete så är det väll bara att gilla läget...

erkagn
2011-04-14, 21:17
Ja, otroligt va mycke vägarbeten. Ska ta det försiktigt pga gruset och vägarbetena imorgon. Blir nog mest troligt bara att köra hem den direkt till mitt garage.

V Saarela
2011-04-14, 21:43
Såg en VFR och en Varadero på Bodenvägen idag (Saarela?) men......


Neeeh, har inte ens hunnit ta ut hojen:eek:
......konstigt egentligen

erkagn
2011-04-15, 17:36
är en del grus på vägarna men eftersom hela umeå är ett ända stort vägarbete så är det väll bara att gilla läget...

Otroligt vad trafik och vägarbeten vid värmeverket. Men har då fått hem hojen nu. Så blir väl en bättre tur i helgen och då ska jag undvika att köra åt det hållet :rolleyes:

nippe
2011-04-15, 20:17
Otroligt vad trafik och vägarbeten vid värmeverket.

Haha... ja det är där jag bor så jag tvingas köra där på tok dör ofta...

erkagn
2011-04-15, 21:09
Usch, och det verkar ju pågå länge till innan de är färdig med nya E4.

Guzzi-Leif
2011-04-15, 23:17
Igår blev det årets första tur.
32 mil i tjänsten med start i endast plus 1 grad.
Guzzin går som en klocka och allt blev enbart njutning så snart solen började värma.
Hoppas vi alla får en lång, skön och olycksfri säsong!

erkagn
2011-04-16, 04:38
Igår blev det årets första tur.
32 mil i tjänsten med start i endast plus 1 grad.
Guzzin går som en klocka och allt blev enbart njutning så snart solen började värma.
Hoppas vi alla får en lång, skön och olycksfri säsong!

Härligt med så lång tur i fint väder.

Olle Å
2011-04-16, 07:38
Jag vill tjata igen på er som tar årets första turer. Ni som inte har kört hoj på flera månader och tar första turen känner er som vana i sadeln efter en kort stund. Det är en jäkligt farlig känsla för ni invaggas i en falsk känsla av säkerhet. Jag kan inte säga hur länge ni bör köra tills det sitter i ryggmärgen igen, men tänk er noga för i början, så kanske vi ses i sommar.

Det är ju alltför många som kör åt helvete under någon av de första turerna varje år.

Guzzi-Leif
2011-04-16, 14:32
Jag vill tjata igen på er som tar årets första turer. Ni som inte har kört hoj på flera månader och tar första turen känner er som vana i sadeln efter en kort stund. Det är en jäkligt farlig känsla för ni invaggas i en falsk känsla av säkerhet. Jag kan inte säga hur länge ni bör köra tills det sitter i ryggmärgen igen, men tänk er noga för i början, så kanske vi ses i sommar.

Det är ju alltför många som kör åt helvete under någon av de första turerna varje år.

Klokt!

erkagn
2011-04-16, 18:27
Ja, klokt ta det lugnt. Man är själv lite ovan och dessutom är bilisterna ovana att möta hojar i trafiken oxå.

Molgan
2011-04-28, 20:29
Första sommarturen avklarad! =) Fick på sommarskorna lagom i tid för den årliga 1:a Maj - rundan.

Var tvungen att rota fram ett par bedagade däck som inte använts på 2 år och är snyggt slitna. Ett Karoo bak och ett MT21 fram. Ska ändå beställa ett par touringdäck till norgeresan så dessa får duga tills dess.