handdator

Visa fullständig version : Mest sålda modellerna 2010



pewa
2011-01-10, 14:38
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2011/salu2011.jpg

Mest sålda MC-modellerna 2010

Saxat från McRF:
När vi summerar nyregistreringarna 2010 får vi följande tio-i-topplista. Sedan flera år tillbaka ligger en Kawasaki i topp, och ER-6 tar nu sin tredje raka seger. Yamaha håller ställningarna som tvåa med en glidare i den större klassen. BMW har kommit starkt de senaste åren och har inte mindre än fem modeller med i topplistan.

erkagn
2011-01-10, 14:47
Ja, BMW är populära. Glidare är inte så inne nu. Tror dem reat ut fjolårsmodeller av Yamahas glidare.

Mc.Binis
2011-01-10, 15:05
Kawasaki <3

Ingemar
2011-01-10, 15:53
:rolleyes: Och jag som aldrig ens ägt en Kawa,har dock blängt lite på Versys-modellen.

räven
2011-01-10, 16:03
Att dela på 1200GS å1200Gs adv, är ju på kanten till hårklyveri. Därför ser jag 1200GS som segrare.

swischmc
2011-01-10, 20:40
Jag kan inte fatta att Kawasaki er6:an är så poppis. Har provkört den (ja, jag är en kort tjej och borde gilla den), men hela hojen är ju för... kort och känns som en leksak.

Provkörde Yamaha xj6:an samtidigt och där finns en bra hoj! Fyrcylindrig, går mjukt och fint och känns som en "riktig" hoj. Finns ju både som naken och touring. Hade jag inte haft den hoj jag har nu skulle jag helt klart köpt en Yamaha.

Nån som har någon förklaring till fenomenet er6?

Phaedre
2011-01-10, 22:18
Att dela på 1200GS å1200Gs adv, är ju på kanten till hårklyveri. Därför ser jag 1200GS som segrare.

Böjd att hålla med även om jag inte kört någon av dem bara läst om dem.

Mats Liifv
2011-01-10, 23:34
Att dela på 1200GS å1200Gs adv, är ju på kanten till hårklyveri. Därför ser jag 1200GS som segrare.Bara att hålla med!

Olle Å
2011-01-11, 10:38
Att dela på 1200GS å1200Gs adv, är ju på kanten till hårklyveri. Därför ser jag 1200GS som segrare.

Jag har själv aldrig kört någon av modellerna heller, men åkt tillsammans med dem på olika både bra och urusla vägar. De verkar vara helt otroligt anpassningsbara till de olika underlagen.

Mavve65
2011-01-11, 10:56
Borde man inte dela på Yamaha xj 600 moch xj 600 s också, då?
Skulle då inte hamna på listan kanske?

Olle Å
2011-01-13, 14:53
Om man tittar lite på fakta om de två främst placerade så finns det några likheter. Båda har ju V2 motorer och ca 70 hkr. Sedan kommer ju största skillnaden. Skiljer ju mycket på cc. 650 mot 1300.
Viktskillnaden på nästan 100 kg.
Frågan kommer då vid ett köpval. Vill man åka hoj eller köra?
Statistiken är ju lurig för man kan tolka den lite hur som helst. Verkar iallafall som de flesta vill aktivt köra hoj.

Mats Liifv
2011-01-13, 22:25
Om man tittar lite på fakta om de två främst placerade så finns det några likheter. Båda har ju V2 motorer och ca 70 hkr. Sedan kommer ju största skillnaden. Skiljer ju mycket på cc. 650 mot 1300.
Viktskillnaden på nästan 100 kg.
Frågan kommer då vid ett köpval. Vill man åka hoj eller köra?
Statistiken är ju lurig för man kan tolka den lite hur som helst. Verkar iallafall som de flesta vill aktivt köra hoj.

Är väl inte så många likheter egentligen. ER6:an har ju en parallelltwin och Yamahan en v-twin. Två helt olika typer av hojar. Ändå är de dom mest sålda, ganska intressant.

LowTech
2011-01-18, 08:57
Jag kan inte fatta att Kawasaki er6:an är så poppis. Har provkört den (ja, jag är en kort tjej och borde gilla den), men hela hojen är ju för... kort och känns som en leksak.
Nån som har någon förklaring till fenomenet er6?
Reagerade på samma sätt. En ER-6 pekas ju på de flesta häftiga mc-forum ut som ungefär lika upphetsande som en Volvo 240 -78, med 42000mil på mätaren.
Men, det är tydligen vad folk vill ha!
Man drömmer om en hoj med litermotor och +200hk - men köper något mer vettigt..
Har ingen uppfattning eller kunskap om försäkringsläget för en ER-6. Den kanske är billig att försäkra? Inte helt oväsentligt för en yngre person..

Mavve65
2011-01-18, 09:39
Swischmc och LowTech; Ni sammanfattar det bra- "leksak" och "vettig" = vettig leksak. (Men är inte alla mc egentligen leksaker, som är mer eller mindre vettiga?)

räven
2011-01-18, 10:57
Swischmc och LowTech; Ni sammanfattar det bra- "leksak" och "vettig" = vettig leksak. (Men är inte alla mc egentligen leksaker, som är mer eller mindre vettiga?)

Hmmm, vi som mognat till tänker nog lite längre? Användningsområde är nog det primära?

Ove
2011-01-18, 11:17
:hello: Skulle lätt kunna tänka mig att ha en ER-6 i garaget. Eftersom jag inte vill släpa på onödig vikt och effekt som aldrig kommer till användning så ser jag den som en "lagom" maskin. ;)

Olle Å
2011-01-18, 11:20
Tror att ER 6 N ger de flesta av sina ägare möjlighet att kunna uppleva mc-åkning på ett fint sätt. Hojen går ju att använda till det mesta.
Förare som har större krav på hastighet eller att glida mellan cafeér köper ju andra märken.
Den är ju ganska lätt att hantera och relativt billig att försäkra, varför jag tror att många har den som en pendlarhoj i stället för att köa i en Volvo.

Mavve65
2011-01-18, 12:18
Jo, som återfallare (eller egentligen nybörjare - för det var så länge sedan jag körde mc) var användningsområdet en huvudanledning vid valet av mc, dvs. smidig (och rolig) pendling till jobbet inne i Stockholm. + en mc som jag kan hantera som nybörjare.
Hade kunnat tänka mig en ER 6 med ABS (gärna modellen med kåpa) men av olika anledningar blev det att valet föll på en Honda.

DearHunter
2011-01-18, 15:46
Här har vi de 10 mest sålda hojarna, fram till nov-10, där man kör på fel sida av vägen i Europa (ej förvirrade norrmän som spelat hockey mot Sverige :D)

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2010/November/nov0510-top-selling-bikes-of-2010/

Vi ser att det finns en stor marknad för bakvibratorer i 125 cc segmentet. Sedan så kommer ju BMW marscherandes. Imponerande hur BMW har ryckt upp sig. Är gubb-stämpeln borta måntro ? :D

Ove
2011-01-18, 18:00
Vi ser att det finns en stor marknad för bakvibratorer i 125 cc segmentet.

:hmmmm2: Jomenvisst? Finns ju inte en enda scooter med och inte något under 600 cc i den svenka varianten? Har marknaden helt försvunnit för dom mindre hojarna? :hmmmm2:

erkagn
2011-01-18, 18:04
Konstigt! Tycker det borde finnas en marknad för billiga scootrar. Kineserna bygger väl biliga sådana. Men vi svenskar kanske tänker mera på statusen att ha stor hoj av fint och dyrt märke.

engström67
2011-01-19, 09:12
Jag tycker inte det är så konstigt,visst det finns väl många som köper billiga kineser och åker på till jobbet,men till annat så är väl det inte så mycket att ha.Visst det kanske är status för många att åka på ett känt märke, (som det är med bilar,Bmw,Mercedes,och så kallade trotoar jeepar).Men vi andra som andvänder hojen,på resor,och kör mycket,då vill man ju ha riktiga grejer.:)Snart mässa då får vi se vad som står på tapeten:)

erkagn
2011-01-19, 11:40
Vist finns det hojar och moppar från Sydkorea oxå? De borde ju komit längre i kvaliteten. Deras bilar verkar ju funka.

Mats Liifv
2011-01-19, 14:09
Vist finns det hojar och moppar från Sydkorea oxå? De borde ju komit längre i kvaliteten. Deras bilar verkar ju funka.Tror mer på Koreanska hojar än på Kinesiska för min del. Bilarna funkar i alla fall utmärkt. Kör en Hyundai Getz sedan åtta år. Bara bytt ett par glödlampor under den tiden, förutom den vanliga servicen. Helt nöjd!

DearHunter
2011-01-19, 15:01
Konstigt! Tycker det borde finnas en marknad för billiga scootrar. Kineserna bygger väl biliga sådana. Men vi svenskar kanske tänker mera på statusen att ha stor hoj av fint och dyrt märke.

I många städer så är skotern det enda praktiska alternativet. Den som har varit i Rom vet.
Tror nog att både Honda och Kymco säljer sina skotrar i mängder.

I Frankrike, tex, så räcker det med ett vanligt bilkörkort för att få köra skoter upp till 125 cc.
En skoter som har 50 cc (EU moppe 45 km/h) är för slö för att hänga med i stadstrafiken och de är bara ivägen för bilarna och dessutom så får de inte köra på cyklebanor. Totalt obrukliga fordon. Mer hästar och säg upp till 60-70 km/h för de som har körkort.

räven
2011-01-19, 16:11
Tror mer på Koreanska hojar än på Kinesiska för min del. Bilarna funkar i alla fall utmärkt. Kör en Hyundai Getz sedan åtta år. Bara bytt ett par glödlampor under den tiden, förutom den vanliga servicen. Helt nöjd!

Korea gör väl några större hojar, har inte träffat någon som kör sån?

erkagn
2011-01-19, 16:37
Ja, visst gör de några typ 400-kubikare eller nåt sånt?

erkagn
2011-01-19, 16:37
Ja, även 650. Tror det är nån här på forumet som har en sådan.

Mats Liifv
2011-01-19, 17:20
Korea gör väl några större hojar, har inte träffat någon som kör sån?Bland annat finns det en kopia på Suzukis SV650. Görs av Hyosung, om jag inte missminner mig. Finns säkert fler modeller och tillverkare. Har inte satt mig så mycket in den delen av marknaden.

Hamre
2011-01-19, 21:17
Reagerade på samma sätt. En ER-6 pekas ju på de flesta häftiga mc-forum ut som ungefär lika upphetsande som en Volvo 240 -78, med 42000mil på mätaren.
Men, det är tydligen vad folk vill ha!
Man drömmer om en hoj med litermotor och +200hk - men köper något mer vettigt..
Har ingen uppfattning eller kunskap om försäkringsläget för en ER-6. Den kanske är billig att försäkra? Inte helt oväsentligt för en yngre person..

Förmodligen av såna som aldrig har kört hojen. Många vill ha en billig och snygg hoj, då passar ER6 an perfekt. Köpte själv en ny 2006, skitkul hoj.
Den kallas nybörjarhoj, ack så fel. Jag har kört hoj i över 30 år och jag njöt av varje mil!
Den har billig försäkring också!

adara
2011-01-21, 09:35
Jag kan inte fatta att Kawasaki er6:an är så poppis. Har provkört den (ja, jag är en kort tjej och borde gilla den), men hela hojen är ju för... kort och känns som en leksak.

Provkörde Yamaha xj6:an samtidigt och där finns en bra hoj! Fyrcylindrig, går mjukt och fint och känns som en "riktig" hoj. Finns ju både som naken och touring. Hade jag inte haft den hoj jag har nu skulle jag helt klart köpt en Yamaha.

Nån som har någon förklaring till fenomenet er6?

Har själv en ER6a som förstahoj. Ångrar inte köpet, även om jag kommer att byta nu till våras (har haft den i 1,5 år).

Anledning till att jag köpte den var:
Påstås vara en bra nybörjarhoj
ABS
Låg inköpspris (köpte begangnad)
Låg försäkringspremie
Fint utseende (tyckte jag då=)

Köpte den innan jag ens hade tagit körkort, så jag kunde inte provköra. Och då ville jag inte lägga en massa pengar på någonting som jag inte var helt hundra på jag skulle gilla. Sen tror jag att det är lite av en självuppfyllande profetia också: alla säger att det är en bra nybörjarhoj och som nybörjare har man ingen aning och kan inte bedömma det, så man köper den..

Killen köpte förövrigt en Yamaha XJ6-n (fanns inte än när jag köpte ER6an) så jag har kört den också. Inte min grej. Fyrcylindrig för mig betyder ingen karaktär, det känns nästan som en automatlåda, man behöver ju knappt växla=)

DearHunter
2011-01-21, 10:45
Ojdå....nu blir det nya hojar överallt :birthday:

Vad blir det för hoj med karaktär?


Let me guess..........en Triumph eller Norton? :rock:

adara
2011-01-21, 14:49
Ojdå....nu blir det nya hojar överallt :birthday:

Vad blir det för hoj med karaktär?


Let me guess..........en Triumph eller Norton? :rock:

Vet faktiskt inte än vad det kommer att bli.. Drömmen skulle ju vara en street triple r, men just nu lutar det mot att jag väntar tills den kommer med ABS. Vilket antagligen blir nästa eller nästnästa år.. Speeden har ju kommit med ABS det här året. Har provsuttit den, men det är inte riktig min grej. Lite för tung, lite för stor, lite för mycket hästkrafter=)

Bighoj
2011-01-21, 20:19
Jag kan inte fatta att Kawasaki er6:an är så poppis. Har provkört den (ja, jag är en kort tjej och borde gilla den), men hela hojen är ju för... kort och känns som en leksak.

Provkörde Yamaha xj6:an samtidigt och där finns en bra hoj! Fyrcylindrig, går mjukt och fint och känns som en "riktig" hoj. Finns ju både som naken och touring. Hade jag inte haft den hoj jag har nu skulle jag helt klart köpt en Yamaha.

Nån som har någon förklaring till fenomenet er6?

Är inte er6:an en körskolehoj ? Kan ju vara en av anledningarna till att den säljer bra.Är man tjej och lite kort finns där väl inte så mycket att välja mellan dvs om man inte vill ha coustom.Har inte själv testat cykeln,men onekligen säljer den bra.

adara
2011-01-22, 10:28
Är inte er6:an en körskolehoj ? Kan ju vara en av anledningarna till att den säljer bra.Är man tjej och lite kort finns där väl inte så mycket att välja mellan dvs om man inte vill ha coustom.Har inte själv testat cykeln,men onekligen säljer den bra.

Tror inte att den används som körskolehoj så mycket. Om inget annat är den inte tillåten som uppkörningshoj för tung mc, den har ju bara 650 ccc.

classe8
2011-01-30, 11:39
Angående ER6 så provade jag den för några år sedan men tyckte den var något för liten. jag valde istället BMW F800S vilken var lite dyrare men största delen får du igen vid försäljning. dessutom mycket låg bränsleförbrukning och lägre försäkringskostnad gör att total kostnaden blev likvärdig mot om jag valt ER6.
Kinesisk moped vågar jag knappt köra, att köra kinesiskt 100 knyck går fetbort. Taiwaneser och koreaner är nog lite bättre.

Cubalibre
2011-02-25, 21:37
Jag kan inte fatta att Kawasaki er6:an är så poppis. Har provkört den (ja, jag är en kort tjej och borde gilla den), men hela hojen är ju för... kort och känns som en leksak.

Provkörde Yamaha xj6:an samtidigt och där finns en bra hoj! Fyrcylindrig, går mjukt och fint och känns som en "riktig" hoj. Finns ju både som naken och touring. Hade jag inte haft den hoj jag har nu skulle jag helt klart köpt en Yamaha.

Nån som har någon förklaring till fenomenet er6?

Jag har själv köpt en ER6F och jag är 192 lång och tycker inte den känns för liten. Tycker det verkar vara en riktigt bra ingångshoj för både tjejer och killar. Den har fått mycket bra betyg i alla tester jag har sett, och jag tycker den är riktigt snygg! Går ju givetvis inte att jämföra med dom större hojarna. Men man får en riktigt schyst hoj till ett mycket bra pris, både att köpa och försäkra.

Jonas76
2011-02-25, 22:27
Vet faktiskt inte än vad det kommer att bli.. Drömmen skulle ju vara en street triple r, men just nu lutar det mot att jag väntar tills den kommer med ABS. Vilket antagligen blir nästa eller nästnästa år.. Speeden har ju kommit med ABS det här året. Har provsuttit den, men det är inte riktig min grej. Lite för tung, lite för stor, lite för mycket hästkrafter=)

Ducati Monster 696 abs, den italienska karaktären får du på köpet

jag kanske är något partisk :D

Mats Liifv
2011-02-26, 01:11
Jag har själv köpt en ER6F och jag är 192 lång och tycker inte den känns för liten. Tycker det verkar vara en riktigt bra ingångshoj för både tjejer och killar. Den har fått mycket bra betyg i alla tester jag har sett, och jag tycker den är riktigt snygg! Går ju givetvis inte att jämföra med dom större hojarna. Men man får en riktigt schyst hoj till ett mycket bra pris, både att köpa och försäkra.Kul att du hittat en hoj som du trivs med. Ovanligt att någon så lång person som du trivs med en så liten hoj. För mig som är 185 centimeter lång känns dom närmast som mopeder. Känns det rätt för dig så är det rätt. Det är vars och ens egen upplevelse som gäller. Det är dock ganska vanligt att man efter en säsong "vuxit" ur 600-klassen och vill byta upp sig till något större och starkare, om det inte är så att man rent fysiskt är hänvisad till en 600:a

Cubalibre
2011-02-26, 03:11
Kul att du hittat en hoj som du trivs med. Ovanligt att någon så lång person som du trivs med en så liten hoj. För mig som är 185 centimeter lång känns dom närmast som mopeder. Känns det rätt för dig så är det rätt. Det är vars och ens egen upplevelse som gäller. Det är dock ganska vanligt att man efter en säsong "vuxit" ur 600-klassen och vill byta upp sig till något större och starkare, om det inte är så att man rent fysiskt är hänvisad till en 600:a

Jag skall väl egentligen inte säga för mycket då jag inte har kört den än. Har inte tagit mitt kort än. Men jag har givetvis provsuttit den i affären, och jag tyckte det kändes väldigt bra. Det finns ju till och med ett kitt med lägre sadel och kitt med sänkningssats till just den modellen, så att så liten kan den ju inte vara.....

Var inne på att börja med en Ninja 250 i från början, så en 650cc räcker gott och väl. Är inte ute efter att köra som någon idiot.

Mats Liifv
2011-02-26, 09:16
Du får skriva och berätta om dina erfarenheter när du kommit igång att köra med hojen.

Alltid kul att ta del av andras erfarenheter, speciellt dom som är nya i hojvärlden. Bara att ösa på med frågor om allt mellan himmel och jord, som rör hojar. Här får du nästan garanterat svar på det mesta!

BIG1
2011-02-28, 12:33
Om nu ER-6 känns lite leksaksaktig (själv minns jag bara en lite bräcklig känsla i växelpedalen vid provkörning) så är väl det den enda saken man kan anmärka på. Tycker hojen är riktigt snygg med en skön motor. Modellens framgång hänger nog ihop med att många mc-åkare i likhet med mig själv gillar känslan hos twinnen i motsats till en 600 kubiks radfyra.

Minns min gamla Kawa 550 med modiga 56 hästkrafter. Den gillade jag skarpt även om jag efter nåt år kunde fantisera om att byta upp mig till en motsvarande 750.

När jag provade en modern Yama 600 med nästan dubbla effektuttaget så var känslan bara ett stort antiklimax. Man undrar ju hur dom tänkt att en hoj ska tilltala nybörjare när allt bara måste handla om högt varvtal hela tiden..

adara
2011-03-01, 11:48
Ducati Monster 696 abs, den italienska karaktären får du på köpet

jag kanske är något partisk :D

Testade en 797, men inte riktig min grej. Plus lite för dyr enlig min smak, känns som man betalar för märket tyvärr. Det lutar dock åt att bli en italienare ändå, en Aprilia. Ska provköra så fort slasket försvinner från gatan!=)

engström67
2012-01-13, 22:47
Att dela på 1200GS å1200Gs adv, är ju på kanten till hårklyveri. Därför ser jag 1200GS som segrare.

men det är ju två olika modeller:hmmmm2:

fgkepirr
2012-08-08, 03:04
vi kör ju mest på sommaren och är ett begränsad antal i jämförelse med den totala fordonsparken gör väl sitt.



-------------------------------


Sac Longchamps (http://www.saclongchampcherfr.com)