handdator

Visa fullständig version : Första val!?



Methx
2010-12-10, 21:14
Vill först och främst säga hej till alla glada motorcyklister här!
Ser fram emot en lång relation med mycket glatt och trevligt informationsutbyte med mera.
:D

Ok. Nu till mitt problem, jag har sån jädrans beslutsångest!
Tog styrlappen 13 oktober i år, äger ingen båge och har sjukt svårt att bestämma
mig för instegshoj. Har sen augusti köpt 3-4 olika MC tidningar, varje månad och läst
dem pärm till pärm. Läst om märken, modeller och kollat timsvis med YouTube klipp.
Även besökt 5 olika MC shopar för att titta på, smeka och sitta på hojar.

En sak vet jag, det blir en Triumph. Mitt hjärta slår frivolter när jag ser deras utbud.
En annan sak jag vet är att det ska vara kåplöst, dvs custom eller naken buse.
Jag vet även att min budget ligger kring 150 lusingar.

Genom en ganska enkel process har jag landat på att det antingen blir:
Triumph Speed Triple 2011 (med ABS)
eller en Triumph Speedmaster 2011

Problemet är nu alltså, vilken?
Ska jag börja min MC karriär med en mysig cruiser (Kört en hel del Suzuki Intruder i Thailand), där det härligt bubblande ljudet och insupandet av omgivningen, lukterna och solskenet i kromet ligger i fokus.

Eller ska jag välja en råbuse, som inbjuder till mer lekfull körning, där svepande kurvor kan tas med knäpuckarna slipandes mot asfalten och möjligheten finns till inhägnad träning med SMC eller andra organisatörer för förbättrad körtekning.


Saken är den att jag älskar båda alternativen, men det blir lite klurigt att köpa två.

Min tanke lutar åt att jag borde köpa en custom först, ta den där tre månaders europatouren med flickvännen (hon tar MC kort i vår och kommer köpa en Speedmaster eller Triumph America) och bli varm i kläderna. Men mitt hjärta blöder av den tanken, den nya trippeln är som en nakenbild på Megan Fox för en brunstig 17 åring.

Gaaah! Jag ligger vaken till 02 om nätterna och vrider och vänder på alternativen.
Help!

Ove
2010-12-10, 21:48
Gaaah! Jag ligger vaken till 02 om nätterna och vrider och vänder på alternativen.
Help!

:) Hej och välkommen! Varför välja? Köp båda med ett par år på nacken och nyss inkörda. :dancing:

Methx
2010-12-10, 22:00
:) Hej och välkommen! Varför välja? Köp båda med ett par år på nacken och nyss inkörda. :dancing:

Jag lider av en inbildning att en ny hoj passar mig..
Vill ta hand om den som mitt egna barn, från start till slut =)

Gurrag
2010-12-10, 22:38
Välkommen. mitt råd är att ta en provtur på de båda och ta den som känns bäst!

erkagn
2010-12-10, 22:46
Välkommen! Inte lätt att välja. Men en glidarhoj är väl mera ekonomisk när det gäller försäkring och sånt. Eller har det inte någon större betydelse?

engström67
2010-12-10, 22:53
Jag lider av en inbildning att en ny hoj passar mig..
Vill ta hand om den som mitt egna barn, från start till slut =)

Jag håller med dig,finns inget som är så kul som att hämta en ny cykel:beer: men valet är ditt.Mitt bästa tips är:vad ska du ha cykeln till?vill du ha en maskin som det är lite drag i så ska du ju välja trippeln,men skall du bara glida runt lite så välj speedmastern.Långresor funkar nog lika bra på båda.Men skall du åka i typ norge eller alperna så är ju faktiskt trippeln över lägsen,speedmastern är lite trött för det,visst går det men:rolleyes:

Methx
2010-12-10, 23:12
Välkommen! Inte lätt att välja. Men en glidarhoj är väl mera ekonomisk när det gäller försäkring och sånt. Eller har det inte någon större betydelse?

Det är det tunga argumentet för Speedmastern, skiljer drygt 9000 för mig i försäkring mellan de två. Och köper jag Speedmastern först, som för övrigt är 30.000 billigare än trippeln, så spar jag ihop till en trippel (med sänkt premie för längre MC-kortsinnehav) betydligt fortare än tvärt om.

Blir mer pengar över till krom och annat bling till speedmastern med =)

Molgan
2010-12-11, 00:57
Hej å välkommen! Det du kan göra med en speedmaster kan du oxå göra på en speedtriple men inte tvärt om, så jag skulle föreslå triplen. Åka cruiser får du tid med när du blir gammal och farträdd. (det sista sagt med glimten i ögat förståss;))

erkagn
2010-12-11, 16:48
Det är det tunga argumentet för Speedmastern, skiljer drygt 9000 för mig i försäkring mellan de två. Och köper jag Speedmastern först, som för övrigt är 30.000 billigare än trippeln, så spar jag ihop till en trippel (med sänkt premie för längre MC-kortsinnehav) betydligt fortare än tvärt om.

Blir mer pengar över till krom och annat bling till speedmastern med =)

Oj, det var stor skillnad! Har för mig att Speedmastern är rätt så sportig för att vara den typen av hoj. Så den kankse kombinerar "tillräcklig" sportighet med billigare försäkring då.

Methx
2010-12-11, 17:35
Oj, det var stor skillnad! Har för mig att Speedmastern är rätt så sportig för att vara den typen av hoj. Så den kankse kombinerar "tillräcklig" sportighet med billigare försäkring då.

Hos bilsport & mc kostar speedmastern 4000 nånting om året (halv) medans triplen ligger på ca 13500 (halv)... Detta som första-års kortinnehavare, medlem i SMC samt att man använder full skyddsutrustning

erkagn
2010-12-11, 18:49
Hos bilsport & mc kostar speedmastern 4000 nånting om året (halv) medans triplen ligger på ca 13500 (halv)... Detta som första-års kortinnehavare, medlem i SMC samt att man använder full skyddsutrustning

Oki, har oxå Bilsport & MC och betalar 2350 kr helföräskring per år för min Sporster 1200:a. Men jag är ju 40+ och bor i Umeå. Du kan ju köra mycket för de 9 tusen som skiljer de bägge hojarna åt. Fast å andra sidan om Speed triplen är din drömhoj så är det dumt att köpa nåt och sen byta igen. Då förlorar man pengar oxå.

Kanske bäst du väntar till våren och se om du får chans provköra bägge hojarna innan du besämmer dig...

Methx
2010-12-11, 19:03
Oki, har oxå Bilsport & MC och betalar 2350 kr helföräskring per år för min Sporster 1200:a. Men jag är ju 40+ och bor i Umeå. Du kan ju köra mycket för de 9 tusen som skiljer de bägge hojarna åt. Fast å andra sidan om Speed triplen är din drömhoj så är det dumt att köpa nåt och sen byta igen. Då förlorar man pengar oxå.

Kanske bäst du väntar till våren och se om du får chans provköra bägge hojarna innan du besämmer dig...

Jo provkörning blir det, oh 2 hojar blir det nog i slutändan ändå =)
Kanske e klokast oh börja med Speedmastern oh köpa triplen om 2-3 år..
Aja, vi får se.. tack för all input! :adore:

Mats Liifv
2010-12-11, 19:10
För min del skulle jag köpa en begagnad hoj av den ena eller andra modellen. Om du inte skiljer dig radikalt från de flesta andra nyblivna körkortsinnehavare kommer du snart att vilja byta hoj. Satsa på begagnat och testa dig fram. Tror knappt jag vet någon som hittat rätt hoj från början, utan efter en tid är man nyfiken på något annat. Du bör kunna hitta båda modellerna för någonstans mellan 50 och 60.000:-. Gott att kunna ha pengar kvar och kunna byta när andan faller på istället för att ta en värdeminskning på åtskilliga tusenlappar på en ny hoj. Kan vara värt att fundera över.

Har du kollat vad IF tar för sin Triumphförsäkring?

Mats Liifv
2010-12-11, 19:32
Här (http://www.hojgaraget.se/?page=2&sFab=triumph) finns ett begagnat alternativ. Priset känns överkomligt.

Methx
2010-12-11, 20:11
Här (http://www.hojgaraget.se/?page=2&sFab=triumph) finns ett begagnat alternativ. Priset känns överkomligt.

Jag hade en Street Triple i tankarna, innan jag såg en och satt på den "lajv". Tanken
känns som ett sköldpaddsskal mellan låren och de dubble runda lyktorna va nog den
största faktorn till varför jag inte slog till på en sån. Och en Speed Triple hade jag inte ens
funderat på, med det högre priset för samma lampor =)

När lanseringen av 2011 triplen kom, sa jag till mig själv, där... där har jag min drömhojj.
De nya lyktorna gjorde biffen, så någon begagnad Triple blir det inte.

Oh jag har sett oh läst om många som köpt med ögat, oh senare ångrat sig.
Men om jag känner mig själv rätt, räcker det om hojen kan rulla framåt, bara
den tilltalar min själ och mitt hjärta, kärlek vid första ögonkastet.

=)
Dock tackar jag för vinkeln och förslaget.

Methx
2010-12-11, 20:22
Har du kollat vad IF tar för sin Triumphförsäkring?

Yes, och försäkringen ser näst intill densamma ut förutomen en liten detalj.
Hos Bilsport & MC sänks premien (om skadefri) årligen baserat på hur länge man haft
sitt MC kort. Hos IF är det intervaller om 10 år nånting, om jag minns rätt.

Ex:
Bilsport & MC (Inte exakta siffror)
Antal år med mc kort : årspremie
År 1: 13500
År 2: 12200
År 3: 11000
Osv ner till runt 4000 efter 15 års MC korts innehav.

Medans IF har nåt i stil med
Ålder : årspremie
24-33: 13500
34-43: 10000
44-53: 8000
osv osv.

Har iof kollat 4-5 olika försäkringsbolag, så kan ha blandat ihop det med nåt annat.
Oavsett, så har jag 6 år kvar till 33, och det gör ett par tusenlappar.

Mats Liifv
2010-12-11, 21:38
Var det märkesförsäkringen du kollade? För mig har den varit billigast för både min Triumph och min BMW. Samma har gällt mina Hondor. Märkesförsäkringen har alltid varit billigast. Därmed inte sagt att den är det för din del. Försäkringar är en djungel att ta sig igenom, minst sagt! Har alla mina hojar försäkrade för runt 1.000:-/månad, dock bara trafik på grushojen.

Hittade följande på IF:s hemsida, så det kanske är värt att kolla igen.

"Fordonsbonus
Försäkringen gäller med rätt till bonus om detta framgår av ditt
försäkringsbrev. Bonus innebär att du får rabatt på försäkringen för
skadefria år. Efter varje försäkringsår utan skada flyttas försäkringen
till närmast högre klass. Skada som leder till utbetalning från trafik-
och/eller vagnskadeförsäkringen medför att bonusen sänks med tre
klasser from nästkommande försäkringsår. Högsta bonusklass är 19
och ger 75 % rabatt på trafikförsäkringen"

Mats Liifv
2010-12-11, 22:07
Själv funderar jag vidare över vilken som blir min nästa grushoj. Dom här två är aktuella kandidater i dagsläget. Båda har sina för och nackdelar. Gillar stånkor i allmänhet och Yamahas i synnerhet. Samtidigt gillar jag kraften hos en större motor, med vilken en KTM ger mig mitt lystmäte. Å ena sidan och å andra sidan...för och emot! Inga lätta beslut att ta, fast värre problem kan man ha.....:confused:

Methx
2010-12-12, 08:31
Själv funderar jag vidare över vilken som blir min nästa grushoj. Dom här två är aktuella kandidater i dagsläget. Båda har sina för och nackdelar. Gillar stånkor i allmänhet och Yamahas i synnerhet. Samtidigt gillar jag kraften hos en större motor, med vilken en KTM ger mig mitt lystmäte. Å ena sidan och å andra sidan...för och emot! Inga lätta beslut att ta, fast värre problem kan man ha.....:confused:

Vilka problem är värre? :eek:
För mig handlar det om ett val av livskamrat (intalar jag mig själv)..
Kanske därför det är så ångestladdat, trots att det inte blir någon affär
innan april/maj...

Hörde nåt om innomhusbana på Två hjul, kanske man kan provköra lite
mitt i januari, vore inte fel.

classe8
2010-12-12, 13:16
Funderat något på Thunderbirden. Själv funderade jag länge på speedmastern men saknade något. jag köpte något sportigare men när Thunderbirden kom skaffa jag mig den. Finns nog möjlighet att hitta någon demo till bra pris nu, fanns några förra våren men under sommaren var det svårt att hitta någon utan att betala fullt.http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_THUNDERBIRD_28448897.htm?ca=23_4&w=3

erkagn
2010-12-12, 13:19
Funderat något på Thunderbirden. Själv funderade jag länge på speedmastern men saknade något. jag köpte något sportigare men när Thunderbirden kom skaffa jag mig den. Finns nog möjlighet att hitta någon demo till bra pris nu, fanns några förra våren men under sommaren var det svårt att hitta någon utan att betala fullt.http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_THUNDERBIRD_28448897.htm?ca=23_4&w=3

Här har du en som gått 400 mil för 109 tusen:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Triumph_Thunderbird_1600_24624065.htm?ca=2&w=1

Mats Liifv
2010-12-12, 16:55
För mig handlar det om ett val av livskamrat (intalar jag mig själv)..
Kanske därför det är så ångestladdat, trots att det inte blir någon affär
innan april/maj...
Riktigt så ödesmättat är inte valet. Du kommer snart ha bytt eller skaffat dig en till hoj. Det är liksom lite av tjusningen med det hela, att köra olika typer av motorcyklar under olika perioder i livet. Så blir det för de flesta. Trodde också i början att "Den här hojen ska jag ha kvar resten av livet!" Så blev det naturligtvis inte. Köpte tre nya hojar på raken innan jag kom till insikten att det skulle vara begagnat som skulle gälla för min del. Har nästan alltid haft en touringhoj och en grus/endurohoj. Kompletterade stallet med en glidare för ett par år sedan. Kul och trevlig hoj, även den. Blev dock så att jag inte körde den tillräckligt mycket för att det ska kännas vettigt att ha den kvar. Får gå vidare till en kompis och jag uppgraderar på grushojssidan istället. Kan inte hitta någon bättre tourer än den jag har för tillfället, så den får rulla vidare.

Methx
2010-12-12, 17:22
Riktigt så ödesmättat är inte valet. Du kommer snart ha bytt eller skaffat dig en till hoj. Det är liksom lite av tjusningen med det hela, att köra olika typer av motorcyklar under olika perioder i livet. Så blir det för de flesta. Trodde också i början att "Den här hojen ska jag ha kvar resten av livet!" Så blev det naturligtvis inte. Köpte tre nya hojar på raken innan jag kom till insikten att det skulle vara begagnat som skulle gälla för min del. Har nästan alltid haft en touringhoj och en grus/endurohoj. Kompletterade stallet med en glidare för ett par år sedan. Kul och trevlig hoj även den. Blev dock så att jag inte körde den tillräckligt mycket för att det ska kännas vettigt att ha den kvar. Får gå vidare till en kompis och jag uppgraderar på grushojssidan istället. Kan inte hitta någon bättre tourer än den jag har för tillfället, så den får rulla vidare.

Appropå något helt annat, kikade in din blog o vill bara inflika med ett tips.
Du kan ändra storleken på ett YouTube klibb genom att ändra i parametrarna width och
height. Såg att några av dina klipp, kapas i högerkant iom designen på bloggen.

Ändringen är viktigast i bredd (din blogyta är 410pixlar bred), och där efter ändrar du
höjd relevant till breddminskningen. Viktigt att komma ihåg bara, höjden kan ligga i
överkant. Då skapas en automatisk letterbox, men kör du med för lågt värde i height
får du en croppad bild vågrätt.

Parametrar:
<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/b7IirR_-HmA?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/b7IirR_-HmA?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Mats Liifv
2010-12-12, 19:10
Tack för tipset!

Har justerat, så nu ser det bättre ut. Helt rudis på sånt där så det var utmärkt att få reda på!:banana:

Mavve65
2010-12-13, 10:43
Håller med föregående inlägg, man bör inte krånga till det för mycket.

Som extrem återfallare och ingen riktig pejl på marknaden, var det rena djungeln med alla olika mc-typer som finns, så för att inte bli helt galen satte jag tillslut upp några grundkrav (lite prettovarning-men ändå!)
1. ABS för jag är ännu ingen bra mc-förare, utan lär mig ständigt......
2. Inte för tung och klumpig, utan en som jag klarar av att hantera i stadstrafik ( pendling)
3. Hyfsat ny för jag kan inget om teknik (kan knappt byta dammsugarpåse...)
4. ca 70.000 i pris

En ung släktning i Glöteborg, gjorde helt motsatta

Köpte en fet HD för 150.000 och tog sedan körkort privat och drog ut i Europa på stört....

Good luck!!

Mats Liifv
2010-12-13, 17:47
Man bör lyssna på de råd man får. Vilka man sedan följer är upp till den enskilde att avgöra. Förhoppningsvis tar man sedan ett klokt beslut.

Methx
2010-12-13, 17:51
En ung släktning i Glöteborg, gjorde helt motsatta

Köpte en fet HD för 150.000 och tog sedan körkort privat och drog ut i Europa på stört....


Oh hur ser hans motorcykelåkande ut idag?

Mavve65
2010-12-14, 11:06
Alltså, han tog kortet på försommaren i år , så han har mc:n kvar.