handdator

Visa fullständig version : Vad gör ni?



Ove
2010-11-23, 12:55
:hmmmm2: Hallå vad gör ni? Det är så tyst här. :sleep: alla? :hmmmm2:


Ett tips i vintermörkret - plocka fram kartboken och leta krokiga streck som kan vara roliga att undersöka sen när snön försvinner och värmen kommer igen. ;)

lindor
2010-11-23, 13:04
Hej där!

Jodå här planeras det för fullt.
Jag tog mitt kort i oktober och köpte då också en liten cykel att åka runt på.

Nu planeras det inför den stora sommarturen 2011, som är planerad att utgå från Skövde och sedan ta mig genom inlandet upp till Kiruna innan jag vänder söderut igen.

Det är mycket som skall funderas på, vägval, utrustning, boende med mera, så jag håller mig sysselsatt i snöyran.

Är det fler som planerar några spännande turer nästa sommar?

Mats Liifv
2010-11-23, 13:22
Kommer att bli en vända ner till Österrike även denna sommar. Bokningar och grovplanering avklarat. Inte så mycket att fixa med egentligen mer än att kolla fina bilder och fundera över vilka alppass vi ska besegra denna sommar. Sen finns det planer för en sväng till Bohuslän och en IronButt. Blev inte av förra året men tanken är att det ska köras en denna sommar. Kommer att ta en liten träningsrunda innan genom att sträckköra från Hamburg till Stockholm, lite drygt hundra mil. Kommer att åkas motorcykel varje helg under säsongen. Finns ju hur mycket som helst att se även inom landet.

Mavve65
2010-11-23, 13:36
Kollar lite nya kläder och hjälm, samt skydd på nätet. En hel del reor nu:D
Liten packbox ska det också bli och kanske en windscreen. MCn står nu på MC varuhuset i Stockholm över vintern, så det känns ju lite tråkigt att inte få se den förrän i april:bawling:

PS! IFK VÄRNAMO I SUPERETTAN:banana::banana::banana: TACK Jonas Thern:adore:

Manneman
2010-11-23, 13:39
Hej alla
Danmark, jag har för första gången på 20 år fått hustrun att följa med och tänkte då inte köra så långt så min tanke är att vi åker över till Danmark på en tur med hoj och tält. Planerat var annars Norge och trollstigen som man hört/sett så mycket om, det får dock vänta för vem vet detta kanske ger mersmak hos den äkta hälften så att hon följer med dit också eller så åker hon aldrig mer med, vem vet.

Tänkte ta vägen från blekinge upp till Varberg och där färjan över till Greenå och vidare upp till Skagen, har inte planerat så mycket mer än så länge, någon som har några tips om trevliga campingplatser, rutter eller annat i de trakterna så skriv gärna i tråden, tar tacksamt emot alla uppslag som kan göra resan trevligare för mig men framförallt för hustrun för det som gagnar henne gagnar även mig :-) hoppas jag.

Ingemar
2010-11-23, 13:56
Jag sitter och funderar på om det inte var bra mycket bättre förr t.ex förra året då jag bestämt vill minnas att jag puttrade runt vid den här tiden. Nu vräker blötsnön ner och något åka har det inte varit på flera veckor. Nåväl tiden går fort och en ny förhoppningsvis mc-vänlig säsong kan påbörjas. Är alltid lika spännande att se om man lyckas kravla sig upp i sadeln trots stela värkande leder,släppa kopplingen och bara njuta...jag längtar dit.

Mavve65
2010-11-23, 14:04
Stränderna mot västerhavet (Danmarks västra kust) är ju grymt fina och det finns många campingplatser längs kusten. Man får ju köra bil på delar av stranden och kan köra flera kilometer, så det borde ju funka med MC också.:) Sanden är ju väldigt hårdpackad och jag har själv kört bil på stranden, Där vi körde fanns en traktor med stor Carlsberg tunna på släpet som åkte fram och tillbaka och sålde öl:p

Undvik Lökken, det var rätt mycket busliv där på campingarna, mycket "bilburen ungdom"

Gurrag
2010-11-23, 14:38
Jobbar på för att få råd med en fin mc till våren.

har nog skrivit detta många gånger på detta forum nu men det lutar åt xrv 750, xtz 750 eller dr 800 beroende lite på hur mycket man gnetat ihop till när våren kommer.

Dr 800 känns manlig men åt andra sidan ska xrv och xtz vara lite mindre vibberationer i. kan vara en fördel när man vill se Svealand från två hjul. Har så svårt att bestämma mig

Ove
2010-11-23, 14:38
MCn står nu på MC varuhuset i Stockholm över vintern, så det känns ju lite tråkigt att inte få se den förrän i april:bawling:

:eek: Men.... men !? Säsongen börjar väl som senast i Mars? Väl? :confused:

:rolleyes: Nåja, lätt att sitta här i en snödriva och vara kaxig, men vi får väl se vad som blir. :D

Gece brukar hitta på lite fågeläventyr i närkingska sjöar i Mars och sen kommer tranorna i början april. Vi får väl se till att träffa en veckohelg så att dom som jobbar på sin förmögenhet kan vara med om dom vill. Vi gamle har redan givit upp den biten så vi kan dra när vi vill. :rolleyes:

:hmmmm2: Som vanlligt är det en massa som inte blev av. Vägarna söder om linjen Hjo, Skövde, Falköping står på tur för utforskning.

räven
2010-11-23, 14:41
Hej alla
Danmark, jag har för första gången på 20 år fått hustrun att följa med och tänkte då inte köra så långt så min tanke är att vi åker över till Danmark på en tur med hoj och tält. Planerat var annars Norge och trollstigen som man hört/sett så mycket om, det får dock vänta för vem vet detta kanske ger mersmak hos den äkta hälften så att hon följer med dit också eller så åker hon aldrig mer med, vem vet.

Tänkte ta vägen från blekinge upp till Varberg och där färjan över till Greenå och vidare upp till Skagen, har inte planerat så mycket mer än så länge, någon som har några tips om trevliga campingplatser, rutter eller annat i de trakterna så skriv gärna i tråden, tar tacksamt emot alla uppslag som kan göra resan trevligare för mig men framförallt för hustrun för det som gagnar henne gagnar även mig :-) hoppas jag.

Ser det som rätt ordning, Danmark först. Norges djupa diken kan skrämmas om man är ovan

Kimmo
2010-11-23, 15:45
Planerna är att flyga till England och sedan hyra hoj där för att utforska de södra delarna av England. Vi kommer besöka lite engelska trädgårdar för att få lite inspiration till våran egen trädgård.

Molgan
2010-11-23, 16:08
Just nu jobbar jag som en iller och river väggar på fritiden. Vi har tänkt bygga om villan till en volumiös etta med kokvrå. :) Till sommaren ska jag och ett gäng enstånkor åka till Norge, Geiranger närmare bestämt, på lite kurv- och grusäventyr. 120 mil enkel väg så det blir lagom långt.

Ove
2010-11-23, 17:07
Just nu jobbar jag som en iller och river väggar på fritiden. Vi har tänkt bygga om villan till en volumiös etta med kokvrå. :)

:eek: Tänk dig för unge man - sen om du får ett kvarts dussin avkommor så är det väldigt trevligt med välisolerade väggar. :D

Olle Å
2010-11-23, 19:26
Just nu jobbar jag som en iller och river väggar på fritiden. Vi har tänkt bygga om villan till en volumiös etta med kokvrå. :) Till sommaren ska jag och ett gäng enstånkor åka till Norge, Geiranger närmare bestämt, på lite kurv- och grusäventyr. 120 mil enkel väg så det blir lagom långt.

Om du vill ha resvägstips i trakterna eller ha en hel rutt upplagd så kan du höra av dig till mig via mail. Är rätt bra hemmastadd i trkterna du nämner.

engström67
2010-11-23, 21:23
väntar till våren,sedan till och börja med i juni,ner till Assen och kika på motogp och sedan till nordnorge i augusti sedan får man göra en utvärdering av min nya xtz 1200,men som det verkar nu så är det det optimala för mig nu:)

GeCe
2010-11-23, 22:39
Har ju några hojar så det går åt en del mekande och service för att hålla dem igång och förbereda nästa säsong så säsongen fortsätter, det blir bara lite paus med åkandet en stund bara. Sen ska en veteran-moppe trimmas till sommarens stora äventyr med alla veteran-rallyn.

Finns till sommaren också en del planer kvar sen i somras som inte blev förverkligade som Höga kusten, Småland, Blekinge ev Skåne beroende på vad som orkas och hinns med + en del annat smått och gått som västkusten ev. en Norgesväng.

Nina
2010-11-24, 07:36
Norrbotten står på schemat i sommar, har aldrig varit där uppåt och en sameby vill jag besöka liksom en stenåldersby som ska finnas nånstans. Jag har prickat ut en färdväg med fiske längs vägen.

Molgan
2010-11-24, 09:50
:eek: Tänk dig för unge man - sen om du får ett kvarts dussin avkommor så är det väldigt trevligt med välisolerade väggar. :D
Hm, så långt hade jag inte tänkt hehe.

Om du vill ha resvägstips i trakterna eller ha en hel rutt upplagd så kan du höra av dig till mig via mail. Är rätt bra hemmastadd i trkterna du nämner.
Kommer jag att göra!

Norrbotten står på schemat i sommar, har aldrig varit där uppåt och en sameby vill jag besöka liksom en stenåldersby som ska finnas nånstans. Jag har prickat ut en färdväg med fiske längs vägen.
Du har säkert sett den här tråden med killen som kör norrland på en 125'a, men det är sjyssta bilder som inspirerar (trots att jag redan bor här uppe :)):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234799

Nina
2010-11-24, 10:02
Oj den har jag missat! Ska kika närmare senare. Tack för länken! :)

Mats Liifv
2010-11-24, 13:56
Norrbotten står på schemat i sommar, har aldrig varit där uppåt och en sameby vill jag besöka liksom en stenåldersby som ska finnas nånstans. Jag har prickat ut en färdväg med fiske längs vägen.Väl värt att se i norra delen av landet är exempelvis Dundret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dundret), Samemuséet i Jokkmokk och gruvan i Kiruna. Vägen mellan Vilhelmina och Lycksele är inte dum den heller. Rena vildmarken.

klaus
2010-11-24, 18:49
nu är det full fart på skruva sesong,har delar så det räcker för hela vintern, och mera är på gång, nu servar man,på sommaren åker man och tankar bara
en resa till Tyskland till Boss träffen och ironbutt finns i planerna,annars blir det "bara å åka" som Ingemar sa :p

Nina
2010-11-24, 19:13
Vilken najs berättelse han gjort! Tack för länken än en gång, Molgan. :)

M@rie
2010-11-24, 21:29
Nina - Jag har en liten reseberättelse från vår Norrlandsresa i somras. Den har visserligen inte lika mycket bilder, men alltid ger det nåt ;)

Del 1: http://snorkelkompis.wordpress.com/2010/07/26/planering-naja/
Del 2: http://snorkelkompis.wordpress.com/2010/08/06/och-resan-gick-vidare/

erkagn
2010-11-24, 21:35
Nina - Jag har en liten reseberättelse från vår Norrlandsresa i somras. Den har visserligen inte lika mycket bilder, men alltid ger det nåt ;)

Del 1: http://snorkelkompis.wordpress.com/2010/07/26/planering-naja/
Del 2: http://snorkelkompis.wordpress.com/2010/08/06/och-resan-gick-vidare/

Vilken härlig reseberättelse!

Mats Liifv
2010-11-24, 23:48
Du har säkert sett den här tråden med killen som kör norrland på en 125'a, men det är sjyssta bilder som inspirerar (trots att jag redan bor här uppe :)):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234799Härligt att se att det fortfarande finns dom som visar att det inte är den häftiga motorcykeln och flashiga utrustningen som gör resan...utan det är inställningen som gör ´et! Gissar att resorna i franmtiden kan komma att göras med en till underlaget mer anpassad hoj. Han verkar ju ha en viss förkärlek för små, spännande vägar och vildmarksliv.

Nina
2010-11-25, 06:27
Tack M@rie, skoj att läsa! Du skriver bra också och det gör en del att läsa. =)

När jag läste i killens reseberättelse slog det mig att han måste ha gått nån militär överlevnadskurs/utbildning. Hur ska man annars veta vad skogen har att ge till mat? =)

DearHunter
2010-11-25, 17:52
Härlig läsning. Tack för att ni delar med Er.. :beer:

veteranmc
2010-11-25, 19:05
Norrbotten står på schemat i sommar, har aldrig varit där uppåt och en sameby vill jag besöka liksom en stenåldersby som ska finnas nånstans. Jag har prickat ut en färdväg med fiske längs vägen.

ett klokt val. norrbotten är fantastiskt. det tycker några miljoner myggor:)
det finns en stenåldersbosättning i vuollerim ligger mellan boden å jokkmokk. å råkas du passera piteå har dom en paltseria. med många olika paltvarianter om ni gillar palt.

Ove
2010-11-25, 19:23
ett klokt val. norrbotten är fantastiskt. det tycker några miljoner myggor:)
å råkas du passera piteå har dom en paltseria. med många olika paltvarianter om ni gillar palt.

:) Helt klart rätt - miljoner myggor kan inte ha fel!

:hmmmm2: Paltseria? Låter som det skulle kunna vara ett resmål! Hur många sorters palt finns det? Man kan väl knappast äta palt mer än en till två gånger om dagen - hur lång tid behöver man då för att komma igenom listan + en repris på vinnaren? :eating:

Nina
2010-11-25, 19:44
ett klokt val. norrbotten är fantastiskt. det tycker några miljoner myggor:)
det finns en stenåldersbosättning i vuollerim ligger mellan boden å jokkmokk. å råkas du passera piteå har dom en paltseria. med många olika paltvarianter om ni gillar palt.

Ha, vi snackade just om Pitepalt vid köksbordet. :)

veteranmc
2010-11-25, 23:53
:) Helt klart rätt - miljoner myggor kan inte ha fel!

:hmmmm2: Paltseria? Låter som det skulle kunna vara ett resmål! Hur många sorters palt finns det? Man kan väl knappast äta palt mer än en till två gånger om dagen - hur lång tid behöver man då för att komma igenom listan + en repris på vinnaren? :eating:

här kommer en länk http://minx.se/palt/ 18 olika sorter har dom så man får nog övernatta några dagar om man ska provsmaka allt men dom har ju motell så det är inga problem

Ove
2010-11-26, 10:18
här kommer en länk http://minx.se/palt/ 18 olika sorter har dom så man får nog övernatta några dagar om man ska provsmaka allt men dom har ju motell så det är inga problem

:rolleyes: Mja det var ju ett gäng rätter i menyn som man lätt kan ta bort, vegetariskt och några "piffiga" moderniteter, men det blev ändå tillräckligt många kvar för att närheten till säng kan vara en fördel. Jo, med tanke på paltcoma. :sleep:

Ove
2010-11-26, 10:37
:hmmmm2: 102,3 mil raka spåret + hitta rolig väg = + 50% = 150 mil. Det kan alltså inte fungera så bra att åka dit över en lunchrast. Men en dryg vecka för att se nya delar av Sverige vore att tänka på. Det får bli lite funderingar under vintern. ;)

GeCe
2010-11-27, 09:14
:) Palt är gott!

tore
2010-11-27, 11:30
:hmmmm2: 102,3 mil raka spåret + hitta rolig väg = + 50% = 150 mil. Det kan alltså inte fungera så bra att åka dit över en lunchrast. Men en dryg vecka för att se nya delar av Sverige vore att tänka på. Det får bli lite funderingar under vintern. ;)

Kanske ett resmål för den tänkta 60+ träffen våren 2011 Ni är Välkkommna

Tore

GeCe
2010-11-27, 12:06
:hmmmm2: 102,3 mil raka spåret + hitta rolig väg = + 50% = 150 mil. Det kan alltså inte fungera så bra att åka dit över en lunchrast. Men en dryg vecka för att se nya delar av Sverige vore att tänka på. Det får bli lite funderingar under vintern. ;)


En tredagars tripp till Piteå för att äta palt och dricka en kopp vore ett äventyr det. Varför inte för den som är frisk och kry!

veteranmc
2010-11-27, 17:41
jag kommer också å äter palt den Dan har bara ca 14-15 mil dit. en lagom tur med våran bsa golden flash,

Olle Å
2010-11-29, 09:00
Skall ge mig ut på en liten snösväng med traktorn och kanske kan fundera på en norrlandstur till sommaren. Blir troligen en liten sväng med lillhojen i morgon om det inte är för kalt.Pitepalt, hmmmmmmmmm?

räven
2010-11-29, 11:47
Jo du Olle, vi skottar snö med alla tillgängliga medel. Undrar varför jag köpte hus i småland. Hört att husen är jättebilliga på södra Grekland å södra Spannien just nu.

Ove
2010-11-29, 12:47
Jo du Olle, vi skottar snö med alla tillgängliga medel. Undrar varför jag köpte hus i småland. Hört att husen är jättebilliga på södra Grekland å södra Spannien just nu.

:thumpdown: Tittade på vädret igå kväll och konstaterade att vädret har kommit till Medelhavet nu. Sahara kanske?:rolleyes:

Mats Liifv
2010-11-29, 13:08
:thumpdown: Tittade på vädret igå kväll och konstaterade att vädret har kommit till Medelhavet nu. Sahara kanske?:rolleyes:Kommer säkert en sandstorm så det blir till att skotta sand i stället. Summan av olägenheterna är konstant....

Mange
2010-11-29, 16:32
Skulle också kunna tänka mig ett litet ställe i Spanien nu för att slippa snön o blåsten. Själv sitter jag och tittar lite på familjeresan till föräldrarnas stuga i Jokkmokk till sommaren. Jag har varit där uppe många gånger men hustrun och ungarna har aldrig varit där uppe. Kan tycka att det är på tiden att de får se hela Sveriges skönhet.

Dessutom funderar jag o min far att sticka en tur ner till Österrike med hojarna men det blir ingen längre vistelse då, max en vecka. Funderar på om det är smidigast och ta tåg en bra bit ner för att slippa transportsträckan även om det också är en del av resan. Det är väl mest "passen" som lockar denna gång. Kom gärna med tips. Familjen körde över alperna förra året när vi stack till Kroatien men egentligen är Österrike alldeles för fint för att bara passera igenom. Kan bli skoj att sticka iväg med "gubben" och ta in på lite fina ställen o ta en eller två:beer: .

Mats Liifv
2010-11-29, 17:25
Dessutom funderar jag o min far att sticka en tur ner till Österrike med hojarna men det blir ingen längre vistelse då, max en vecka. Funderar på om det är smidigast och ta tåg en bra bit ner för att slippa transportsträckan även om det också är en del av resan. Det är väl mest "passen" som lockar denna gång.

Här (http://matshojblogg.blogspot.com/2010/06/osterrike-2010.html) kan du läsa om vår resa till Österrike i somras. Blir en ny tur ner i sommar. Denna gång kommer vi att ha Ischgl som basläger för våra utflykter.

Tycker du tänker helt rätt när du funderar på tåget. Transporten genom Tyskland är inte rolig. För min del är det totalt själsdödande att åka Autobahn och ska man åka småvägar tar det en evig tid.

Mange
2010-11-30, 19:47
Såg härligt ut, nu längtar man ju än mer efter våren. Tack för tipset.

Mats Liifv
2010-12-01, 08:50
Såg härligt ut, nu längtar man ju än mer efter våren. Tack för tipset.

Det viktigaste tipset var nog det angående tåget. Rör inte hojen, utan låt personalen sköta lossningen.... :)