handdator

Visa fullständig version : Måste man byta filter varenda gång vid oljebyte



lone wolf
2010-11-23, 00:08
det är ju ett jäkla kruks för mig att byta filtret måste jag buta det om jag byter olja välldigt offta

klaus
2010-11-23, 00:35
det är ju det som är finessen med allt skruvande,att man blir riktigt vass på det som man gör ofta :)
att byta olja oftare för att spara på att inte byta filter blir dyrt,filtern kostar inte så mycket
jag har ca 1/2 litern gammal olja kvar i filtern när jag tömt oljetråget och filtern min klarar av dubbla sträckan som jag har som oljebytesintervall ,så i princip skulle man kunna byta filter varannan gång
å andra sidan är ju meningen med oljebytet att motorn ska må bra och hålla länge ,så jag ser ingen mening med att inte byta filtern också när jag nu ännu är inne på oljebytesjobbet,att det är krångligt att få loss filtret kan jag hålla med om, men det får man ta
filtern skall ju ta bort smuts och annat skit,så man vill inte ha nån igensatt filter
sedan kan man ju låta nån annan göra jobbet om det inte är en penningfråga :)
jag skulle inte rekommendera att inte byta filter varje gång,men allt beror hur mycket du tycker om din hoj,kör du bara en sesong och byter hoj istället så behöver du inte bekymra.
Nu är det skruva sesong så ha det trevligt i garaget,gör man bra jobb så går körsesongen smärtfritt :santaclaus:

erkagn
2010-11-23, 07:29
Hade en Honda en gång och på den var det så att man skulle byta filtret vart-annat oljebyte. Tror inte det är någon fara om du byter filtret varannan gång ifall du byter olja ofta.

Gösta
2010-12-13, 21:01
Hur ser det ut om man följer instruktionerna på oljeintervallen,vad har du för sträckor då, på filter och olja.

erkagn
2010-12-13, 21:13
På Drastar är det service var 1000:e mil eller en gång per år. Så ifall du byter olja och filter var 1000:e mil och bara oljan var år ifall du kör lite tycker jag inte skulle göra nåt. Så skulle i all fall jag göra på en gammal Dragstar där man inte har garantin. Annars på en ny hoj där man är tvungen ha stämpel för garantin ska gälla.

Gösta
2010-12-14, 09:45
Filter och oljebyte en gång varje höst för normal användning är väl lämpligt för de flesta. Men för året runt användaren, är det väl inte så svårt att följa den rekomenderade intervallen,eller?

erkagn
2010-12-14, 10:43
Trådskaparen är ute efter att slippa byta filtret var gång eftersom det är något krångligare på Dragstar då man måste bort med avgasröret.

Men tycks ha sett det finns någon adeptersats att köpa som flyttar oljefiltret så man lättare kan byta det.