handdator

Visa fullständig version : Amatör, vilken hoj?



krekula
2010-11-14, 00:46
Tjenare


Har blivit mer och mer sugen på att införskaffa mig en hoj att använda när jag är ute i byn. Kommer mest att köras efter skogsbilvägar och lite terräng, i princip aldrig på landsväg eller på nån avancerad crossbana om man säger så.


Vill inte stå och skruva i hojen så himla mycket, är en 4-taktare något att satsa på om de är mindre egenservice på en sådan? (drar eventuellt iväg för mkt i prisväg då?)


Har kollat på några men inser att jag har noll koll på området :D
Är 195 cm och väger 95 kg, kan ni ge några exempel på hojar som kan passa?


Prismässigt är lite svårt att säga utan någon större insikt på vilka modeller som är lämpade för mitt område, runt 20 k, +- 5 k.

erkagn
2010-11-14, 01:12
Tjenare


Har blivit mer och mer sugen på att införskaffa mig en hoj att använda när jag är ute i byn. Kommer mest att köras efter skogsbilvägar och lite terräng, i princip aldrig på landsväg eller på nån avancerad crossbana om man säger så.


Vill inte stå och skruva i hojen så himla mycket, är en 4-taktare något att satsa på om de är mindre egenservice på en sådan? (drar eventuellt iväg för mkt i prisväg då?)


Har kollat på några men inser att jag har noll koll på området :D
Är 195 cm och väger 95 kg, kan ni ge några exempel på hojar som kan passa?


Prismässigt är lite svårt att säga utan någon större insikt på vilka modeller som är lämpade för mitt område, runt 20 k, +- 5 k.

Hej och välkommen!

Yamahas offroadhojar, typ XT 500 och XT 600 eller Hondas motsvarnade modeller som heter XL 500 och XL 600 borde ju ligga i den prisklassen. De är ju hojar av bra kvalitet. Men har själv aldrig ägt någon. Suzuki har ju haft motsvarande modeller som her DR.

Molgan
2010-11-14, 02:00
Klart du ska ha 4-takt, och det du verkar behöva är en XT. Funkar fin-fint till det du beskriver. Kan hitta fina XT600E i din prisklass, och om du hoppar upp i 30 K så kan du börja hitta den modernare XT660R. Jag är visserligen en inbiten XTist så det kan möjligen finnas andra modeller, men jag tror inte den skulle göra dig besviken.

Å välkommen! =)

krekula
2010-11-14, 02:17
Tack för välkomnandet!!


Tänkte eventuellt byta bort en lynx enduro 600 från 2001 mot en hoj, eller antingen köpa den kontant. Tänkte att det är lågsäsong för hojarna och att skotrarna är eftertraktade nu såhär i början av vintern = bra bytesaffär kanske? ;)


Jag ska kolla efter lite på de hojar som ni nämnde (=



Hur är det med körkort och sådant egentligen, vad kostar sådant och hur svårt är det? har körkort till bil och förarbevis för skoter, kommer givetvis ta körkort för hoj framöver! Tänkte mest för försäkringens skull då


Eller är körkort för motorcykeln onödigt att ta då man bara ska färdas efter skogsbilvägar och eventuell lite försiktig körning i skog?

engström67
2010-11-14, 10:03
Tack för välkomnandet!!


Tänkte eventuellt byta bort en lynx enduro 600 från 2001 mot en hoj, eller antingen köpa den kontant. Tänkte att det är lågsäsong för hojarna och att skotrarna är eftertraktade nu såhär i början av vintern = bra bytesaffär kanske? ;)


Jag ska kolla efter lite på de hojar som ni nämnde (=



Hur är det med körkort och sådant egentligen, vad kostar sådant och hur svårt är det? har körkort till bil och förarbevis för skoter, kommer givetvis ta körkort för hoj framöver! Tänkte mest för försäkringens skull då


Eller är körkort för motorcykeln onödigt att ta då man bara ska färdas efter skogsbilvägar och eventuell lite försiktig körning i skog?
Hade jag varit dig så hade nog jag satsat på en cross,eller enduro.xt 600 xl 600 är ju fina maskiner,men välj xr 600 eller tt600 istället,mycket bättre fjädring och högre,i tanke på att du är lång så blir dom andra xt-xl lite små.Körkort kan väl vara bra att ha,men är man i skogen bara så är det väl upp till var och en:)

BIG1
2010-11-14, 14:34
För 25 000 kan du få en Suzuki DR 800. Den klarar stigar och roliga traktorspår men är samtidigt så stor och stabil så du kan ta den jorden runt med packning när du fixat A-lappen.

AT-gubben
2010-11-14, 17:25
Noterar din längd och tror att du kommer att trivas mer på en större hoj, typ Honda Africa Twin, eller som BIG 1 föreslår, en Suzuki Dr Big. Båda kan du få till ett pris som passar din plånbok. Jag har själv bägge dessa och använder Africanen mest på asfalt och fasta underlag. På Dr;en sitter MT21;or som är mera anpassade för lite ruffigare underlag.

Ang. din fråga om körkort så anser jag att ett sådant bör gå i första rummet för även skogsvägar är olagliga att köra på utan körkort. Troligtvis är det inte bra för ditt bilkörkort om du möter herr Blå och definitivt inte för din plånbok heller. :flute:

Glöm sen inte det som kallas skyddskläder. Kan kosta en hel del.

Lycka till :D