handdator

Visa fullständig version : Krystalltallyt i Norge ???



Olle Å
2010-11-11, 10:20
Är det någon av Hojens skribenter som deltagit i detta kylslagna rally. Har läst lite om det och vet att det kommer deltagare från kontinenten och hela Norden dit för att frysa häcken av sig och ändå betala för det.
Varför är det så populärt?
Har faktiskt funderingar på att åka dit nästa år.

Gösta
2010-12-18, 08:12
Har varit där,men det var länge sedan, tidigt 70-tal. Åkte på en BSA Lighting 1970.Som passagerare hade jag med mig Micael Stålberg. Resvägen var inte så värst lång för jag bodde i Frövi på den tiden Hade dubbade däck, och inte var det superkallt mellllan 17och 20-. Men det var på vippen att jag tog mig hem för egen maskin. Brände en kolv så övre ringen trasades sönder och ett 8 mm stort hål uppenbarades i kolven. Såg föresten kolven liggande hemma på mina föräldrars gamla gård när jag var på skrotjakt i höstas, ska nog rädda den kolven till ett bättre öde. Det var BMW och Guzzi och lite blandat . Harry Helgesson var ju given Åkandes på sin gamla AC 7 Vid den tiden lät BMW åkarna montera en bilväxelströmsgenerator monterad utanför motorn,driven med rem. Då var man imponerad av det arrangemanget. Det tillät ju att föraren kunde ha elvärme lite här och där. Vi hade inte de möjligheterna. Hade Kamelhårsställ i mellanskiktet och ett par nummer förstora, alldeles nyinköpta Graningekängor på mig,Tidningar påframsidan knän och bröst var ett knep som var effektivare än man kunde ana. Jethjälm och strut var dåtidens huvudprydnad. Kul var det och man kände sig som en odödlig överlevare där man for fram.

Olle Å
2010-12-18, 15:02
Tack för den rapporten Gösta. Undrar om det inte var roligare förr när man tog det mesta på skoj. Såg några bilder på senare års deltagare. Vilka ekipage en del har!. Nu börjar det nästan bli som att vara störst och bäst och dyrast för att väcka mest beundran.

Gösta
2010-12-18, 20:05
Hej Jo visst är det lite som du säjer störst och dyra maskiner,men det är ju ett stort spann och smaken växlar. När det är som kallast brukar det dra ett gäng tyskar förbi här. Dom stannar och går in här och äter. Då brukar jag smyga mig fram och kolla på vad dom åker på. Och det är välinkörda BMW med några år på nacken, med hemsnickrade packfickor i aluminium. Helt i min smak. Önskar att man kunde göra sig förstådd och snacka lite. De har nog ett och annat intressant att berätta. Själv är min nyast Mc av 71 årsmodel, R70-5. Köpte den 82 efter första turen tyckte jag att den kändes alltför ny.Såden fick en konservering och blev undanställd i 17 år. När jag dåtog den i bruk var den helrätt för mig. Sådet där tåget som du beskriver har då jag definitivt inte klivit på.