handdator

Visa fullständig version : Ställer ni av hojen vintertid?



pewa
2010-11-10, 13:11
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2010/forsakring.gif

Omröstning: Ställer du av hojen vintertid?
Allt fler försäkringar erbjuds på årsbasis, alltså utan möjlighet att ställa av
motorcykeln kortare eller längre perioder.

Hur fungerar din försäkring? Ställer du av motorcykeln om du inte kommer
använda den under en längre period, exempelvis vintermånaderna?

GeländeSport
2010-11-10, 13:24
Har en BMW-försäkring via If och därmed är alla mina hojar ständigt inregistrerade. Vet inte hur jag hade gjort om jag hade haft en "vanlig" försäkring, förmodlingen detsamma. Det är bekvämt att kunna köra hoj närsomhelst och slippa krånglet med att ställa av och på motorcyklarna.

erkagn
2010-11-10, 13:32
Har en billig 40+ försäkring via Bilsport & MC och den är inte avställningsbar. Men kostar bara 2 350 kr per år för helförsäkring.

Chappy
2010-11-10, 13:33
Mina är på hela året. En av få fördelar med att bli lite äldre. är billig mc-försäkring

Mats Liifv
2010-11-10, 15:15
Har inte ställt av någon hoj på minst tjugo år, eller hur länge det nu funnits årsförsäkringar!

engström67
2010-11-10, 15:59
Har en billig 40+ försäkring via Bilsport & MC och den är inte avställningsbar. Men kostar bara 2 350 kr per år för helförsäkring.

samma här:) fast 3700kr helår

Ingemar
2010-11-10, 16:14
Har Hondas märkesförsäkring Skönt att kunna åka när tillfälle ges.:)
Ska högerregeringen slå till med steg 2 i försäkringsreformen tro.:eek:

Nina
2010-11-10, 17:04
Har en billig 40+ försäkring via Bilsport & MC och den är inte avställningsbar. Men kostar bara 2 350 kr per år för helförsäkring.

Samma här fast med andra belopp förstås.

nippe
2010-11-10, 17:11
Har en billig 40+ försäkring via Bilsport & MC och den är inte avställningsbar. Men kostar bara 2 350 kr per år för helförsäkring.

Jag gick på deras 30+ försäkring jag vilket var nästan halva priset jämfört med andra bolag. kostade runt 2400 för helförsäkring/år

Hamre
2010-11-10, 18:23
Helårsförs. 1600 om året. Inte lönt att ens fundera på att ställa av, man får ju lust att köra nån fin vinterdag.

veteranmc
2010-11-10, 18:30
nä mina motorcyklar kostar under 400kr st att helförsäkra så det är ingen ide. å så brukar jag ju vara ute å köra på vintrarna med

Seth
2010-11-10, 21:01
Varken vill eller kan på nåt lätt sätt ställa av min. onödigt att ställa av hojar som kostar 1600:-/ år :)

Mavve65
2010-11-11, 09:11
Har läst någonstans att EU kommissionen tycker att unga, som ju ofta betalar högre premier just för att de är unga och mindre erfarna förare, inte ska behöva betala detta då detta ses som en form av diskriminering. Om det är så kan ju detta leda på sikt att 30 + och 40 + försäkringar försvinner och då leda till dyrare försäkringar för de flesta gubbar.....

erkagn
2010-11-11, 09:19
Har läst någonstans att EU kommissionen tycker att unga, som ju ofta betalar högre premier just för att de är unga och mindre erfarna förare, inte ska behöva betala detta då detta ses som en form av diskriminering. Om det är så kan ju detta leda på sikt att 30 + och 40 + försäkringar försvinner och då leda till dyrare försäkringar för de flesta gubbar.....

OJj, de var en dålig idé av EU. Har ingen lust att betala mer i premie för att en massa unga hetsporrar kör sporthoj.

erkagn
2010-11-11, 09:20
Förresten så har jag läst att en del med dyra premier brukar sken-sälja bilen till nå släkting på hösten och sedan köpa tillbaka den. Då kan de ställa av hojen i den vevan trots de har årsförsäkring.

klaus
2010-11-12, 03:58
går inte att ställa av,har årsförsäkring,om jag säljer till grabben så kan jag ställa av men då har hojen ingen försäkring alls,känns inte bra
Förlorar ungefär 2.000kr på vinterhalvåret eftersom försäkringen är prisanpassad beroende på årstid,men då är den ändå helförsäkrad ifall det skulle hända nåt i garaget,så tycker att det är inte värt besväret att hålla på med av och påställning. Min årsavgift är ca 9.000

erkagn
2010-11-12, 06:49
går inte att ställa av,har årsförsäkring,om jag säljer till grabben så kan jag ställa av men då har hojen ingen försäkring alls,känns inte bra
Förlorar ungefär 2.000kr på vinterhalvåret eftersom försäkringen är prisanpassad beroende på årstid,men då är den ändå helförsäkrad ifall det skulle hända nåt i garaget,så tycker att det är inte värt besväret att hålla på med av och påställning. Min årsavgift är ca 9.000

Oj, att den är så dyr. Tycker din borde räknas som glidarhoj och inte som sporthoj ju.

Mats Liifv
2010-11-12, 08:41
Oj, att den är så dyr. Tycker din borde räknas som glidarhoj och inte som sporthoj ju.Men den kostar ju som fem, sex "vanliga" så en totalskada blir dyr för försäkringsbolaget. Själv får jag alla mina tre hojar försäkrade för ungefär samma pengar som Klaus betalar. Värdet på dom är väl kanske en fjärdedel av vad Klaus hoj kostat, så han gör kanske den "bästa" dealen....?

Molgan
2010-11-12, 11:36
Förlorar ungefär 2.000kr på vinterhalvåret eftersom försäkringen är prisanpassad beroende på årstid
Har inte funderat på dubbar så förlusten inte känns lika svidande? Skulle ge mycket för att få se bossen karva 8'or i isen på nån frusen sjö. =)

V-max klubben här uppe brukar ha picknick (och dragracing) på isen:

http://img94.imageshack.us/img94/1605/vmaxsmall.jpg

Wempa
2010-11-12, 18:48
Nej, min cykel är påställd hela vintern, just för att försäkringen är sådan. Förr ställde man alltid av och på den.

Figurehead
2010-11-13, 14:58
Näe, har den påställd hela vintern. 1500 spänn i helförsäkring, och jag är ändå under 30 år. Inte lönt pinan att se torrt och fint väglag en dag i mars och inte kunna köra, för att den är avställd... =)

950v2
2010-11-15, 00:38
Nej. Kör dubbat under vintern och ställer alltså inte av. Betalar bara 2500kr i försäkring per helår.
http://highland.racing.gs/mcbilder/highland043.jpg
Körde dubbat 17" fram i fjol, men har nu skaffat 21" offroad hjul till i år. Dubbar med Best-Grip skruvdubbar eftersom vanliga enduro-dubbdäck har för långt utstick för körning på saltade vägar.

Kret
2010-11-15, 01:30
Helförsäkrad märkesförsäkring. Och den är helår- Så ingen avställning här.

MetalTroll
2010-11-15, 19:47
Hehe, min helförsäkring är skamligt billig - 800 kr om året för mitt lilla kräk!
Inget man ställer av direkt... Fick förresten reda på att försäkringen hade legat på ca 2100 kr om jag "hade varit kille", tycker det är fånigt stor skillnad, men det är i alla fall första gången i livet jag har känt att jag har haft nytta av en kvinnlig fysik.

erkagn
2010-11-15, 20:38
Hehe, min helförsäkring är skamligt billig - 800 kr om året för mitt lilla kräk!
Inget man ställer av direkt... Fick förresten reda på att försäkringen hade legat på ca 2100 kr om jag "hade varit kille", tycker det är fånigt stor skillnad, men det är i alla fall första gången i livet jag har känt att jag har haft nytta av en kvinnlig fysik.

Det var stor skillnad. Men det är nog så att många unga killar kör alldeles för galet fort.

Therese82
2010-11-16, 20:26
Japp jag ställer av den fast det inte kostar mer än drygt 300kr/mån

Guzzi-Leif
2010-11-21, 00:18
Sedan 2004 har jag helårsförsäkring så den är på året om.

Tänk hur det var FÖRR! Då var av-/påprocessen ett smärre helvete, särskilt då man blev åksugen på hösten. Fanns ett system för förskottsbetalning men det var ofta svårt att få tillgänglighet till det.
Tack och lov för det häringa Inter-nätet!

Lord Helmet
2010-11-23, 23:59
Jag får betala över 13000 om året i helförsäkring för min triumph och då är jag snart 40. Jag blir straffad för att jag bor centralt i en storstad. I år tröttnade jag o "sålde" hojen när det var dags att ställa in för vintern.

erkagn
2010-11-24, 06:53
Jag får betala över 13000 om året i helförsäkring för min triumph och då är jag snart 40. Jag blir straffad för att jag bor centralt i en storstad. I år tröttnade jag o "sålde" hojen när det var dags att ställa in för vintern.

Välkommen hit till forumet! Tur att det finns den lösningen för de med dyra försäkringar. Förresten tror du att din försäkring kommer sjunka när du fyller 40?

Lord Helmet
2010-11-24, 12:23
Välkommen hit till forumet! Tur att det finns den lösningen för de med dyra försäkringar. Förresten tror du att din försäkring kommer sjunka när du fyller 40?

Ja det är ju tur att man kan lösa det även om det kändes lite ruttet att behöva göra på det sätt som jag gjorde. Försäkringen blir några tusen billigare när jag blir 40+ men den största vinsten skulle jag göra om jag flyttade några mil utanför stan. Jag har en kollega som har en likadan hoj och han bor tre mil utanför stan. Tror han ligger ca 5000 under mig i premie. :cool:

erkagn
2010-11-24, 13:20
Ja det är ju tur att man kan lösa det även om det kändes lite ruttet att behöva göra på det sätt som jag gjorde. Försäkringen blir några tusen billigare när jag blir 40+ men den största vinsten skulle jag göra om jag flyttade några mil utanför stan. Jag har en kollega som har en likadan hoj och han bor tre mil utanför stan. Tror han ligger ca 5000 under mig i premie. :cool:

Ja, det var en rejäl skillnad på några mil.

MetalTroll
2010-12-14, 20:54
Det var stor skillnad. Men det är nog så att många unga killar kör alldeles för galet fort.


Det är väl sant, men samtidigt är det så få minderåriga tjejer som kör motorcykel att de där bestämmande människorna borde ha alldeles för lite att jämföra med - jag menar, det är klart att de t ex flesta olyckor som sker med minderåriga motorcyklister involverade gäller killar eftersom det är så pass få tjejer som kör!