handdator

Visa fullständig version : H-D Mastercard?



erkagn
2010-11-07, 08:52
Är det någon här som har eller har haft H-D Mastercard? Är det förmånligt och bra? Jag läste man kunde dela upp servicar i 4-månader typ volvo-kortet.

Tänker ju inte utnyttja krediter så ofta utan mera betala med kortet och sedan betala det hela när fakturan kommer.

Roadking
2010-11-08, 11:19
Är det någon här som har eller har haft H-D Mastercard? Är det förmånligt och bra? Jag läste man kunde dela upp servicar i 4-månader typ volvo-kortet.

Tänker ju inte utnyttja krediter så ofta utan mera betala med kortet och sedan betala det hela när fakturan kommer.

Har inte själv kortet, men funderar på att skaffa det. Ser bara fördelar med att kunna dela upp kostnaderna så länge dom inte tar ut en ockerränta för tjänsten.
//Micke

erkagn
2010-11-08, 14:06
Ja, visst måste de väl ändå vara räntefritt om man delar upp det på typ 4 månader? Att börja köpa på dyr ränta är ju ingen höjdare. Men så länge man betalar varje månadsräkning alternativt tar räntefri service eller nåt sånt så borde de funka.

Mats Liifv
2010-11-08, 15:36
Ja, visst måste de väl ändå vara räntefritt om man delar upp det på typ 4 månader? Att börja köpa på dyr ränta är ju ingen höjdare. Men så länge man betalar varje månadsräkning alternativt tar räntefri service eller nåt sånt så borde de funka.

Du får läsa villkoren noga!

Räkna inte med att det är gratis att dela upp betalningen. Någon form av avgift lär det vara, var så säker! Tillkommer nästan alltid någon form av avgift som aviavgift, uppläggningsavgift eller vad de nu hittar på att kalla det. Om det låter för bra för att vara sant....brukar det vara just så, för bra alltså.

Bara man är införstådd med vad som gäller kan det vara bra med korten. Man kan få trettio dagars kredit eller liknande och sedan betala hela summan utan andra avgifter.
Det är ju inte vad dom hoppas på egentligen men står dig fritt att utnyttja om du vill.

erkagn
2010-11-08, 18:36
Du får läsa villkoren noga!

Räkna inte med att det är gratis att dela upp betalningen. Någon form av avgift lär det vara, var så säker! Tillkommer nästan alltid någon form av avgift som aviavgift, uppläggningsavgift eller vad de nu hittar på att kalla det. Om det låter för bra för att vara sant....brukar det vara just så, för bra alltså.

Bara man är införstådd med vad som gäller kan det vara bra med korten. Man kan få trettio dagars kredit eller liknande och sedan betala hela summan utan andra avgifter.
Det är ju inte vad dom hoppas på egentligen men står dig fritt att utnyttja om du vill.

Jag ställde frågan på hd-portalen och där fick jag ett svar där jag avråddes. I fall man skaffar det måste man nog som du säger kolla upp väldans noga alla villkor.

Roadking
2010-11-09, 10:30
Jag ställde frågan på hd-portalen och där fick jag ett svar där jag avråddes. I fall man skaffar det måste man nog som du säger kolla upp väldans noga alla villkor.

Varför avråddes du?

erkagn
2010-11-09, 11:04
Jag fick bara ett svar och det löd så hära:

"Jag har haft det en gång i tiden då man fick det utan årsavgift första året. Sedan sade jag upp det. Nej, de håller inte på med välgörenhet. Det är inte förmånligt. Kreditkort går ut på att fok skall utnyttja krediten och då suger de blodet ur en. Jag betalar alltid allt samma månad jag handlar. Och sparar innan jag köper något dyrt. Tråkigt och präktigt men lönsamt i längden. Men det finns några bra kort numera. GE har kort utan årsavgift, men nu kör jag med OK/Q8 med Visa. Det kortet är utan årsavgift plus att man får bonus på allt man handlar på andra ställen än OK/Q8. På det man handlar på macken får man återbäring. Men jag hade under några månader handlat för 40 000:- och fick då 400:- i kontanter. Det är ju alltid något. Det finns även andra kort med liknande upplägg."

Mats Liifv
2010-11-09, 12:20
Själva använder vi i familjen det omtalade OK/Q8 med VISA, funkar utmärkt för oss.
Eftersom vi handlar i princip allt på det så blir det en del i bonus, runt 800:- så här långt i år.

erkagn
2010-11-09, 12:33
Själva använder vi i familjen det omtalade OK/Q8 med VISA, funkar utmärkt för oss.
Eftersom vi handlar i princip allt på det så blir det en del i bonus, runt 800:- så här långt i år.

Lutar att jag tecknar mig för det jag oxå. Perfekt med bonusen och att få betala i efterskott. Men kommer mycket sällan utnyttja någon kredit.

Mats Liifv
2010-11-09, 13:30
Lutar att jag tecknar mig för det jag oxå. Perfekt med bonusen och att få betala i efterskott. Men kommer mycket sällan utnyttja någon kredit.

Går bra att sätta in pengar i förskott om man så önskar. Är jättenöjd med funktionen för egen del. Har i princip aldrig några kontanter, kortet räcker för min del. Funkar naturligtvis bra även på semestern utomlands.

erkagn
2010-11-09, 14:30
Går bra att sätta in pengar i förskott om man så önskar. Är jättenöjd med funktionen för egen del. Har i princip aldrig några kontanter, kortet räcker för min del. Funkar naturligtvis bra även på semestern utomlands.

Ska ta en blankett nästa gång jag åker förbi OK och skicka in och få ett sådant kort.

Mats Liifv
2010-11-09, 15:54
Ska ta en blankett nästa gång jag åker förbi OK och skicka in och få ett sådant kort.

Här (https://www.okq8.se/privat/pastationen/okq8kort/okq8kort) kan du läsa villkor och beställa kort via nätet!

erkagn
2010-11-09, 18:05
Här (https://www.okq8.se/privat/pastationen/okq8kort/okq8kort) kan du läsa villkor och beställa kort via nätet!

Tackar! Ska kika!

Mc-Bosse
2010-11-10, 18:41
Så fort man ska köpa något räntefritt så kommer ofta ett kreditkort på posten. Utgivarna vill ju naturligtvis att man ska betala minimibeloppet på räkningen för att då få in räntepengar. Det brukar stå typ 100 kr att betala på räkningen. Många betalar säker inte mer och sen börjar räntan ticka.

Räntefrit brukar jag utnyttja. Dela upp betalningen räntefritt under t ex ett år mot en avgift på 25 kr varje månad är enligt mig ok. Alternativet är att spara ihop pengarna innan men vem gör det i dessa tider?

erkagn
2010-11-21, 17:56
Har tecknat mig för ett sådant dära kort på OKQ8 nu. Har fått kortet, och lär väl få koden vilken dag som helst.

DearHunter
2010-11-21, 18:46
Rent spontant så tycker jag att om man är tvungen att dela upp betalningen av servicekostnaden i flera omgångar för att ha råd så är det kanske dags att se sig om efter annan ''skruvbar'' hoj eller annan verkstad.

Verktädernas timpenning står inte i proportion mot folks disponibla inkomster. Något är fel.
Bara momsen som man införde på tjänster ligger ju på 25%. Sedan tillkommer statens övriga vampyrtilläg och naturligtvis så läggs även detta på resevdelspriserna. Hurra :thefinger:

Egen skiftnyckel är guld värd :banana:

erkagn
2010-11-21, 18:59
Jag kommer inte dela upp någon servicekostnad och ta det på ränta på OK-kortet. Utan mera ha det och betala med och sedan betala allt när fakturan kommer månaden efter. Men på Volvo-kortet brukar jag dela upp i 4 månader för där är det räntefritt.

engström67
2010-11-21, 20:15
Rent spontant så tycker jag att om man är tvungen att dela upp betalningen av servicekostnaden i flera omgångar för att ha råd så är det kanske dags att se sig om efter annan ''skruvbar'' hoj eller annan verkstad.

Verktädernas timpenning står inte i proportion mot folks disponibla inkomster. Något är fel.
Bara momsen som man införde på tjänster ligger ju på 25%. Sedan tillkommer statens övriga vampyrtilläg och naturligtvis så läggs även detta på resevdelspriserna. Hurra :thefinger:

Egen skiftnyckel är guld värd :banana:

Jag håller med.en service på mina hojar jag haft har ju legat mellan 1000-1700kr och det är ju inte mycket att dela upp,har man sedan en ny hoj så måste man ju lämna in den för att garantin ska gälla.Visst dom tar bra betalt.:)

erkagn
2010-11-21, 20:43
Det som retar mig mest är ju att man måste serva hojen varje år för garantin skall gälla, även om man kör mindre mil än vad serviceintervallet är.

Mats Liifv
2010-11-21, 22:47
Det som retar mig mest är ju att man måste serva hojen varje år för garantin skall gälla, även om man kör mindre mil än vad serviceintervallet är.

Om man kör så lite som du gjorde med din förra hoj blir ju kostnaderna per mil helt orimliga.

erkagn
2010-11-22, 07:04
Om man kör så lite som du gjorde med din förra hoj blir ju kostnaderna per mil helt orimliga.

Jo, då blir det helt otroligt dyrt. Ska försöka få tid köra mera sommarn 2011 med min HD.