handdator

Visa fullständig version : Kardandrift



Kimmo
2010-11-03, 09:20
Kan det vara billigare att tillverka med kedja än kardan?
Sälja mer service grejor för kedjedriften istället för byte av olja i kardan.

erkagn
2010-11-03, 09:26
Kan det vara billigare att tillverka med kedja än kardan?
Sälja mer service grejor för kedjedriften istället för byte av olja i kardan.

Jo, billigare tillverkning. Ja, och även mera vinst på slitdelar som ska bytas.

På glidarhojar föredrar jag remdrift, men på touringhojar kardan.

Fast å andra sidan, varför inte remdrift även på andra hojar än glidare? Är det för det för att remmen inte pajar för effekten eller?

Jåke
2010-11-03, 13:58
- Kedjan är lättare, billigare att tillverka, tar mindre plats, enklare konstruktion med färre delar.
- Kardan däremot är ju mindre servicebenägen och vida överlägsen i komfort.
- Remmen landar nånstans mitt emellan, dess nackdel är faktiskt bredden på remmen och att den är känslig för grus.

Finns en hel del skrivet om detta redan, men kardan på alla mc är inte en ersättning till kedjan. Inte än iaf...

Olle Å
2010-11-03, 18:06
Finns det verkligen inget tätt skydd till drivremmen? För länge sedan fanns det faktiskt hojar med tätt kedjeskydd som funkade bra.

erkagn
2010-11-03, 18:17
Finns det verkligen inget tätt skydd till drivremmen? För länge sedan fanns det faktiskt hojar med tätt kedjeskydd som funkade bra.

Ja, jag hade en Yamaha XV 1000 TR1 -81:a som hade kejdan helt inkapslad. Om man gjorde samma med en rem så skulle den ju vara helt skyddat mot grus och sten.

Ove
2010-11-03, 18:22
Finns det verkligen inget tätt skydd till drivremmen? För länge sedan fanns det faktiskt hojar med tätt kedjeskydd som funkade bra.

:hmmmm2: Rent tekniskt kan det inte vara något problem men .... vem vill ha det? Eftersom remhjulet är så stort skulle det bli ett rejält plast eller plåtsjok som vore nog ganska hopplöst att få någon design på.

På dom moppar som hade det en gång i tiden togs det nog bort per omgående när någon yndre förmåga kom över den p.g.a. fult.

räven
2010-11-03, 18:43
Kardan va oxå öppen en gång i tiden, en pinne som roterade

Linnex
2010-11-03, 20:02
Finns det verkligen inget tätt skydd till drivremmen? För länge sedan fanns det faktiskt hojar med tätt kedjeskydd som funkade bra.

Min V3:a är remdriven och har tätt skydd.