handdator

Visa fullständig version : Vad är det här hjulet till?



pewa
2007-07-26, 16:48
Amatör-meckare som man är, vad är syftet med det här hjulet? :-[

http://www.hojen.nu/bilder/hjul1.jpg
http://www.hojen.nu/bilder/hjul2.jpg

Gibson
2007-07-26, 19:52
Vet inte riktigt men kan det inte vara något genomslagsgummi för kedjan och svingen?

pewa
2007-07-27, 19:03
Vet inte riktigt men kan det inte vara något genomslagsgummi för kedjan och svingen?


Möjligt, ska se om jag kan leta upp en manul och se vad den säger.. nån funktion lär det väl ha ;)

pewa
2008-04-08, 19:15
Lyfter tråden lite ifall någon ny medlem råkar sitta på info vad hjulet är till för?

Nina
2008-04-09, 09:16
Spontant tycker jag det ser ut som nån slags genomföring, att den är gummibeklädd kan ha att göra med att den ska dämpa ev vibrationer (?)
Bulten som går igenom den, var är den fäst i andra änden? Sitter den i en fast del som kanske då ger vibrationer?

pewa
2008-04-09, 09:32
Spontant tycker jag det ser ut som nån slags genomföring, att den är gummibeklädd kan ha att göra med att den ska dämpa ev vibrationer (?)
Bulten som går igenom den, var är den fäst i andra änden? Sitter den i en fast del som kanske då ger vibrationer?


Lite otydlig bild men den fäster alltså inte på andra sidan. Är ett fäste i ramen där det sitter ett gummihjul helt enkelt, inget genomgående.

Nina
2008-04-09, 09:44
Märklig del, går gummibussningen att snurra på? Kanske nåt har suttit där förut men vad?

tomahs900
2008-04-09, 16:51
De e en kedjerulle...sitter på alla crossar.
skyddar ram o kedja när du bottnar dämparen.
Bytes regelbundet.

pewa
2008-04-09, 21:51
De e en kedjerulle...sitter på alla crossar.
skyddar ram o kedja när du bottnar dämparen.
Bytes regelbundet.



Tack! Hade det på känn men tyckte det var lite väl långt avstånd ner till kedjan.. kan ju va bra och ha när jag börjar köra big jump sen :)

Nina
2008-04-10, 06:05
Se där, och nu har jag också lärt mig nåt nytt. :D

tomahs900
2008-04-10, 20:09
De e en kedjerulle...sitter på alla crossar.
skyddar ram o kedja när du bottnar dämparen.
Bytes regelbundet.



Tack! Hade det på känn men tyckte det var lite väl långt avstånd ner till kedjan.. kan ju va bra och ha när jag börjar köra big jump sen :)


Kan kännas långt men faktum e ju att vid ett "big Jump:)" vid landnigen så e hojjen helt ihoptryckt...nästan så bakhjulet snuddar i bakskärmen...
Du kan kolla själv genom att spänna ihop den med spänbamd för om du inte väger
typ 100kg+ så e de omöjligt att trycka ihop en cross(om inte dämparen e helt slut förstås,men då rekomenderar jag inga "big jumps" för de lär ju kännas om du förstår vad jag menar) :o :'(