handdator

Visa fullständig version : MC klasser



Olle Å
2010-10-28, 07:56
De flesta hojar passar ju in i ett speciellt användningsoråde, men en hojtyp tycker jag är lite diffus. Det är vad man kallar för offroad. Ta en Husky och en Honda XR 650 och jämför med en Tenere eller en Varadero eller Transalp. De första är ju klart Offroad , men de senare borde kallas Allroad i stället.

erkagn
2010-10-28, 08:09
Tror de största hojarna av den typen kallas för äventyrshojar.

Mavve65
2010-10-28, 09:46
Verkar finnas många olika begerepp , här en text från Motorcykle.com

"On-Off Road
There are a variety of bikes in this category, often termed Dual-Sport or Dual-Purpose. They look similar in many ways to dirt or MX motorcycles but are built for use on streets and highways in addition to off-road. As public land becomes scarcer and riding areas are less accessible, the street-licensed dual-sport opens up more opportunity for riding locations. As with any machine that is built for disparate purposes, Dual-Sports are always a compromise between light-weight dirt performance and comfortable street abilities. There are also two sub-categories: Adventure-Tourers, which are large dual-sports that can be taken on long trips for riders who don't want to stop riding when the pavement ends; and there are also Supermoto bikes that are hybrids built from a dirt bike platform for racing or riding on pavement."

Crossover är också ett begrepp som förekommer...

Molgan
2010-10-28, 10:11
Min personliga definition, vilket innebär att den inte behöver vara universell, är den här:

Enduro: Är vad dom heter, tex KTM EXC400.

Dual-sport: Gatreggade endurohojar med lite komfortdetaljer så man kan överleva några mil på asfalt.

Offroad: Grushojar som är mindre tävlingsinriktade och lite biffigare än enduro, tex XR650, XT660 etc

Grus- eller offroadtourers: Mer komfort, räckvidd och helst längre serviceintervall än vanlig offroad, tex Teneré, AT, 990Adventure etc.

Allroad eller Äventyrshojar: Byggda för gata och grusväg men inte offroad, tex nya Transalp samt alla hojar med längre fjädringsväg, 19+ tums framhjul och 1000+ kubik.

Finns iofs även hojar som vägrar falla in i någon kategori.

räven
2010-10-28, 10:22
Min privata tolkning är att min BMW1200GS är en Äventyrshoj för en eller två personer. Föredrar att bara ha en hoj, därför är GSen ett självklart val för mig å frun. Nåja den å jag klarar inte riktiga sumphål, men det ligger inte innom mina intressen.

Mats Liifv
2010-10-28, 10:26
Molgans beskrivning stämmer till fullo överens med min uppfattning!

Gränserna är flytande och det är inte helt enkelt att dela in alla hojar i någon av klasserna. Kan vara svårt att veta ibland vad man talar om när var och en har sin uppfattning om vad som är vad...