handdator

Visa fullständig version : Bästa övningsplatsen



Olle Å
2010-10-25, 12:40
I mitt tycke är den bästa platsen om man undantar vissa risker, en frusen sjö med lite snö på. Med bil eller mc och lagom dubb kan man lära sig var gränserna går och faktiskt lära sig mycket om hur fordonen reagerar i olika situationer. Det bästa av allt är ju att inget körkort behövs, men tänk på att ingen försäkring gäller på sjön.
Faktiskt så är mina ungdoms roligaste bilkörningsminnen just från våra improviserade tävlingar på sjön.
Kommer aldrig att glömma en söndagmorgon då jag och en kompis skulle ut och dra några varv. Banan hade formen av ett stort B. Drar iväg på rakan och kommer in i första böjen med ett brett uppställ och framhjulen nära innerkanten. Då får vi syn på en gubbe som sitter på en spark och pimplar i godan ro.Hann precis säppa ut bilen i ytterspåret, genom plogvallen. Snacka om en gubbe som fick fart under medarna. Vi hade nog göra en timme innan vi skottat oss till baka på banan igen.

Linnex
2010-10-25, 14:26
Det bästa av allt är ju att inget körkort behövs, men tänk på att ingen försäkring gäller på sjön.


Det påståendet stämmer väl inte riktigt?
Det stämmer att försäkringen inte gäller men det är nog inte det farbror blå reagerar på om du kör omkring utan körkort på icke avspärrat område.:rolleyes:

Förutom de självklara riskerna om man skulle gå igenom isen så kan man även bli tvingad att bärga och får då själv stå för dem kostnader.


Editerat: Missat ordet inte när det gällde försäkringen

Mats Liifv
2010-10-25, 21:33
Visste att försäkringen inte gäller på sjön, men att man inte skulle behöva ha körkort var en nyhet för min del!

Ove
2010-10-25, 21:55
Då får vi syn på en gubbe som sitter på en spark och pimplar i godan ro.Hann precis säppa ut bilen i ytterspåret, genom plogvallen. Snacka om en gubbe som fick fart under medarna. Vi hade nog göra en timme innan vi skottat oss till baka på banan igen.

:eek: Jo du Olle, det var väl det perfekta exemplet på att sjöis INTE man räknas som avspärrat område och därmed får man inte köra utan körkort där. Att det sen körs en massa mil på sjöar är en självtagen rätt och oftast går det ju bra, men jag vet att kontroller förekommer. Inte ens sjökort eller skepparexamen gills. :p

Olle Å
2010-10-26, 08:14
Undrar just när den bestämmelsen kom att körkort behövs för att köra på sjöis. Har i så fall föbigått mig. Vet någon?
Oavsett vad bestämmelserna säger, så kvarstår det faktum att jag tycker att frusen sjö är toppen att träna på.

Linnex
2010-10-26, 08:43
Undrar just när den bestämmelsen kom att körkort behövs för att köra på sjöis. Har i så fall föbigått mig. Vet någon?


Har det någon gång varit tillåtet att köra utan körkort?
Det är ju i en allmän plats och absolut inte inhägnat utan normalt kan det finnas folk på isen.

Och när det gäller inhägnat så sa en polis till mig en gång när diskussionen var uppe att det är ställs stora krav på inhägningen. Tex en inhägnad åker räcker inte då det kan alltid finnas risk för barn eller svamp/bärplockare kan förvirra sig in...

Olle Å
2010-10-26, 19:57
Jag skall maila till en polis, så får han reda ut begreppen.

Ove
2010-10-27, 12:35
Undrar just när den bestämmelsen kom att körkort behövs för att köra på sjöis. Har i så fall föbigått mig. Vet någon?

:hmmmm2: Förmodligen 1906. Har lite svårt att komma ihåg för jag var inte född då. :D

Däremot på Kreta var det tillåtet fram till ung. 1990. Då blev det tvång på körkort där men ett annat problem var bristen på isbelagda sjöar. :rolleyes:

Olle Å
2010-10-27, 13:53
Av vad jag kommer ihåg av detta så år 1967 så stakades en officiell isväg över Kvarken mellan Umeå och Waasa. Då fick vi veta att på dessa officiella isvägar gäller vanliga trafikregler, annars icke.
Vad som hände med den vägen efter ca 3 veckor var att strömmarna gjorde så att istäcket blev osäkert pga sprickor och vägen stängdes av.

Ove
2010-10-27, 14:26
Av vad jag kommer ihåg av detta så år 1967 så stakades en officiell isväg över Kvarken mellan Umeå och Waasa. Då fick vi veta att på dessa officiella isvägar gäller vanliga trafikregler, annars icke.
Vad som hände med den vägen efter ca 3 veckor var att strömmarna gjorde så att istäcket blev osäkert pga sprickor och vägen stängdes av.

:) Det är riktigt att på officiella isvägar gäller normala trafikregler för väg. För övrigt gäller väl rimligen normala sjöfartsregler, oavsett farkost, men fortfarande med undantaget att är det ett fordon som man ska körkort till gäller det även där. :)

Linnex
2010-10-27, 16:35
Nu är jag och gissar lite och tror.... men är inne på Oves linje.

Bara för att trafikregler inte gäller så innebär det inte att man får framföra ett fordon utan körkort när det normalt ställs körkortskrav. Utan då skall det vara på inhägnat område.

Exempel är väl snöskoter/terrängskoter. Den kör man normalt inte på vägar med trafikregler men man får ändå inte framföra den i skog och mark utan körkort alternativt förarbevis.

Olle Å
2010-10-27, 21:39
Vänta med att tro tills svar kommit från polis och transportstyrelsen

Ove
2010-10-27, 22:14
Vänta med att tro tills svar kommit från polis och transportstyrelsen

:rolleyes: Nämen Ollelelle, liiiite religiösa får vi väl vara? ;)

Mats Liifv
2010-10-28, 07:24
Ser med spänning fram emot svaret!

Vore ju sensationellt om man kunde övningsköra fritt på sjöar utan att ta hänsyn till några regler. Vem vet, det kanske finns en lucka i lagen även om det inte känns så troligt?

Olle Å
2010-10-29, 09:41
Ser med spänning fram emot svaret!

Vore ju sensationellt om man kunde övningsköra fritt på sjöar utan att ta hänsyn till några regler. Vem vet, det kanske finns en lucka i lagen även om det inte känns så troligt?

Jag har inte fått något absolut svar från varken Transportstyrelsen eller polisen, men det största problemet kan vara att varje kommun måste få veta om sådan verksamhet skall förekomma för att kunna bedöma eventuella miljöaspekter om ett fordon skulle gå igenom isen. Då har ju isen smält för länge sedan. moment 22.

Ove
2010-10-29, 10:04
Jag har inte fått något absolut svar från varken Transportstyrelsen eller polisen, men det största problemet kan vara att varje kommun måste få veta om sådan verksamhet skall förekomma för att kunna bedöma eventuella miljöaspekter om ett fordon skulle gå igenom isen. Då har ju isen smält för länge sedan. moment 22.

:hmmmm2: Tolkar det svävande svar du fått som att du ställt frågan som att det gäller övningskörning på is. Då har ju man en handledare vid sidan och då är det OK. Hade du frågat om man får köra utan körkort på sjöis hade nog svaret blivit ett rakt och enkelt nej. :cool:

Olle Å
2010-10-29, 11:15
:hmmmm2: Tolkar det svävande svar du fått som att du ställt frågan som att det gäller övningskörning på is. Då har ju man en handledare vid sidan och då är det OK. Hade du frågat om man får köra utan körkort på sjöis hade nog svaret blivit ett rakt och enkelt nej. :cool:

Frågan ställdes generellt ang körning på sjöis. De övergripande svaret blev att varje kommun bestämmer över sådant pga.miljöskäl.

Linnex
2010-10-29, 13:36
För att komma till punkt ringde jag transportstyrelsen och fick ett direkt och entydigt svar:
Sjöar kan väghållas och upprätthålls det så gäller trafikregler. Gör de inte det så räknas sjöar som terräng. I terräng gäller körkortskrav.

Mats Liifv
2010-10-29, 14:02
För att komma till punkt ringde jag transportstyrelsen och fick ett direkt och entydigt svar:
Sjöar kan väghållas och upprätthålls det så gäller trafikregler. Gör de inte det så räknas sjöar som terräng. I terräng gäller körkortskrav.Låter logiskt och ungefär som man kunde anta att det skulle vara. Ibland missar dock myndigheterna att täcka upp allting, men tydligen inte i detta fall!

Olle Å
2010-10-29, 15:22
Ok, då är frågan utredd, men i allafall tycker jag att en sjö är perfekt att träna på.

Linnex
2010-10-29, 15:54
Ok, då är frågan utredd, men i allafall tycker jag att en sjö är perfekt att träna på.

Dock bör det vara en 4-hjuling va? :D;)