handdator

Visa fullständig version : Nya Triumph Tiger XC 800



Mats Liifv
2010-10-21, 12:25
http://www.fastbikes.se/images/morfeoshow/triumph_tige-7887/big/fb_triumph_tiger800_11.jpg

En så´n skulle jag vilja ha. Blir riktigt kul att se hur dom står sig, mot i första hand BMW !

gunther
2010-10-21, 12:29
den gatgående versionen är en stark kandidat till att vara min nästa båge. måste bara se till att få tag på ett ex att provköra och sen hoppas att dom finns tillgängliga ASAP.

Mats Liifv
2010-10-21, 12:34
Tror att båda modellerna kommer att bli kanonhojar. Ska definitivt provas! :rock:

adara
2010-10-21, 13:03
Skulle vara konstigt om dom inte släppet dom (eller åtminstone gatuversionen) med ABS som tillval tycker jag. Men det har varit lite dåligt med bilder eller information om det. Håller tummarna!

gunther
2010-10-21, 13:04
följande är mina tankar/observationer:
1) gatmodellen får en kort näbb jämfört med XCns långa näbb.
2) XCn verkar få handskydd som standard.
3) dimljus verkar gå att få till båda varianter.
4) 12v-uttag (vid styrkronan) verkar finnas som tillval (kanske standard?).
5) XCn syns med vanliga gatdäck på vissa bilder.
6) XCn verkar få någon annorlunda dämpning bak, kanske även fram. på bilderna syns iallafall något på XCns vänstra sida vid ramen under sadeln som ser ut som ett externt expansionskärl. detta ses inte på gatmodellerna.
7) tidiga prototypskisser visar att ABS-sensorringar finns monterade på både XCn och gatmodellen. dock så ses inga ABS-sensorer på någon av bilderna som släpptes via fastbikes.se (http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/3536-bildgalleri-officiella-bilder-pa-triumph-tiger-800-och-800xc) idag.
8) skyddsbågar för motorblocket verkar finnas som tillval.

min önskekombination vore en Tiger med lång näbb, ABS och gatdäck. Handskydd känns som en option som alltid kommer gå att sätta på i efterhand. Frågan är vad skillnaderna i upphängningen kan betyda. Är en XC med gatdäck bättre än en gatmodell med lång näbb?

Härdsmälta! Måste jobba lite nu. =)

nippe
2010-10-21, 13:45
såg fin ut.. kanske något att satsa på när det är dax att byta ut affen...

Nina
2010-10-21, 14:17
Ååh, allt som heter Triumph är vackert, tror den där kan bli skoj. Har dock hört rykten att ABS ska komma men ingen vet när och på vilka modeller. :)

DearHunter
2010-10-21, 16:27
Vad är det jag ser..........hmmm Konkurrenterna är ju Yamas XT och Beamerns F800 GS
Ramen liknar Ducatis..

Jämför man den mot beamern så är vikten samma (185 kg) men Tigern har ngt mer vrid och fler hästar (ca 100 mot 85?). Den har dessutom större tank (2lit mer, dvs 18?).


Tja, nu är det bara att vänta tills barnsjukdomarna är åtgärdade och slå till eller vänta på deras 1200 modell som kommer att konkurera med Teneren och GS i samma kubiklass :eating:

Molgan
2010-10-21, 19:29
Chain guide, se å lär Yamaha. =) Vill se lite seriöst offroadtest av XC, kan hända att min Z fått en konkurrent. Samma vikt men en miljard mer hästar och ett förmodligen generösare register, men verkar saknas lite fjädringsväg och markfrigång. Verkar ju vara en trend att skaffa trajja här på hojen.nu, vart kan jag provköra?

RobbeS
2010-10-21, 20:49
Ser riktig fin ut. Men varför inte smälla på en kardan också. Det är i alla fall ett grundkrav för mig...

Molgan
2010-10-22, 13:37
Känner ett sånt där obehagligt sug nu, förra gången jag kände det så slutade det med att jag rullade ut från handlarn på en Tenere.

Ser ut som ett gediget bygge när man tittar på bilderna. Lite synd bara att de dragit rören och placerat katalysatorn under motorn där det inte heller finns någon ram som skydd. Blir nog dyrt att hänga upp hojen på en sten i skogen. Lär väl iofs komma ut rejäla hasplåtar och skyddsbågar på eftermarknaden med en gång. Tror dock skjuts- och långåkaegenskaperna på denna vida överträffar min nuvarande, och med ett par nabbiga däck lär den ta sig överallt där tenerén kan ta sig. Fast kanske inte lika servicefritt?

Precis som gunther borde jag nog jobba nu...

Mats Liifv
2010-10-22, 15:55
Ser ut som ett gediget bygge när man tittar på bilderna. Lite synd bara att de dragit rören och placerat katalysatorn under motorn där det inte heller finns någon ram som skydd. Blir nog dyrt att hänga upp hojen på en sten i skogen. Lär väl iofs komma ut rejäla hasplåtar och skyddsbågar på eftermarknaden med en gång. Hasplåten ser väl okay ut på bilden? Annars tror jag säkert Touratech kan erbjuda skydd för allt möjligt...och omöjligt så snart hojarna kommer ut på marknaden!

engström67
2010-10-22, 19:34
Känner ett sånt där obehagligt sug nu, förra gången jag kände det så slutade det med att jag rullade ut från handlarn på en Tenere.

Ser ut som ett gediget bygge när man tittar på bilderna. Lite synd bara att de dragit rören och placerat katalysatorn under motorn där det inte heller finns någon ram som skydd. Blir nog dyrt att hänga upp hojen på en sten i skogen. Lär väl iofs komma ut rejäla hasplåtar och skyddsbågar på eftermarknaden med en gång. Tror dock skjuts- och långåkaegenskaperna på denna vida överträffar min nuvarande, och med ett par nabbiga däck lär den ta sig överallt där tenerén kan ta sig. Fast kanske inte lika servicefritt?

Precis som gunther borde jag nog jobba nu...

Hänga på en sten i skogen??jag tycker det är aldeles för fina hojar att leka med i skogen,det finns ju ktm,husqvarna,husaberg,yamaha wr,dom är till för skogen:D alla dom där är ju gjorda till 80% asfalt.Min tenere kommer då aldrig få gå i skogen,möjligtvis lite grusväg,och att köra ifrån sporthojar på krokiga vägar med:D

Ove
2010-10-22, 22:33
Hänga på en sten i skogen??jag tycker det är aldeles för fina hojar att leka med i skogen,det finns ju ktm,husqvarna,husaberg,yamaha wr,dom är till för skogen:D alla dom där är ju gjorda till 80% asfalt.Min tenere kommer då aldrig få gå i skogen,möjligtvis lite grusväg,och att köra ifrån sporthojar på krokiga vägar med:D

:cool: Visst finns det sten och sånt även i 20% skog och hojen ser ut att ha bra hasplåt under. Min idé med en sån hoj att den ska bära mig dit jag vill även om vägen är lite "obanad" ;)

Mats Liifv
2010-10-23, 11:18
Duger garanterat till grusvägar och lite lättenduro. Vill man bara åka asfalt väljer man självklart landsvägsmodellen. Det är ju därför man köper hojen, för att kunna köra överallt...

780615
2010-10-23, 19:30
Det kommer nog att bli riktigt bra,men undrar var priset kommer landa?

Molgan
2010-10-24, 00:33
Hänga på en sten i skogen??jag tycker det är aldeles för fina hojar att leka med i skogen,det finns ju ktm,husqvarna,husaberg,yamaha wr,dom är till för skogen:D alla dom där är ju gjorda till 80% asfalt.Min tenere kommer då aldrig få gå i skogen,möjligtvis lite grusväg,och att köra ifrån sporthojar på krokiga vägar med:D
Så man ska ha en WR på släp utifall att man blir sugen på skogsåka? Låt säga att man ska till affären och köpa 2 liter mjölk och en lök: På vägen råkar man se en liten stig bana sig in i skogen vid sidan av vägen. 2 timmar senare står man där hemma och försöker förklara vart man varit, varför man är så lerig och varför man inte hade nån mjölk och lök med sig hem.

Det är vad jag anser att dom här hojarna handlar om, ska man inte ut i skogen kan man lika gärna skaffa en sporthoj. =)

engström67
2010-10-24, 11:55
Så man ska ha en WR på släp utifall att man blir sugen på skogsåka? Låt säga att man ska till affären och köpa 2 liter mjölk och en lök: På vägen råkar man se en liten stig bana sig in i skogen vid sidan av vägen. 2 timmar senare står man där hemma och försöker förklara vart man varit, varför man är så lerig och varför man inte hade nån mjölk och lök med sig hem.

Det är vad jag anser att dom här hojarna handlar om, ska man inte ut i skogen kan man lika gärna skaffa en sporthoj. =)

Det jag menar är att dom där stora offroadarna är alldeles för klumpiga att åka i skogen med,men väldigt smidiga på krokiga vägar,även grusvägar.Sporthoj? hur kul är det att åka på touring med packning och passagerare:confused:,dom här stora offroad maskinerna är ju som gjorda för det,men skall man åka på stubb och sten,nja det är nog bara 2%som gör,det finns ju bättre maskiner för detta.Men det är vad jag tycker,och min maskin kommer aldrig gå i skogen,möjligtvis lite grus:)Men det är klart har man en gammal sliten maskin så spelar det ju ingen roll,men jag skabbar inte ned en maskin för 150-160000 bara för att jag skall släpa den runt i terrängen,men det finns ju dom som gör det.

BIG1
2010-10-24, 13:02
Klart man förstår dom som inte vill släpa runt en dyr hoj på närmare 300 kilo i skogen. Men en Triumph 800? Självklart! Den är ju gjord för det! :D

Mats Liifv
2010-10-24, 15:47
Klart man förstår dom som inte vill släpa runt en dyr hoj på närmare 300 kilo i skogen.
Det finns en del som släpar ut sina touringlok i leran också. Han kör en likadan touringhoj som jag äger. Väger 400 kilo fulltankad! Skulle dock aldrig komma på idén att ta ut min på endoroslingan, alla är vi olika och allt går.....

Johan T
2010-10-25, 22:35
Det finns en del som släpar ut sina touringlok i leran också. Han kör en likadan touringhoj som jag äger. Väger 400 kilo fulltankad! Skulle dock aldrig komma på idén att ta ut min på endoroslingan, alla är vi olika och allt går.....

Mats! är det inte han som brukar vara på Tuvängen och är väldigt duktig på att hantera LT:en. Om det är han jag tänker på så är han med i BMW klubben.

Mats Liifv
2010-10-26, 07:31
Mats! är det inte han som brukar vara på Tuvängen och är väldigt duktig på att hantera LT:en. Om det är han jag tänker på så är han med i BMW klubben.

Jodå, det är han. Har hört att han åker i snabba gruppen. Har även varit med på gruskörningar och kört så att stenarna smattrat mot underredet på LT:n samtidigt som han spelar musik på stereon. En annorlunda upplevelse....

engström67
2010-10-26, 08:38
Det finns en del som släpar ut sina touringlok i leran också. Han kör en likadan touringhoj som jag äger. Väger 400 kilo fulltankad! Skulle dock aldrig komma på idén att ta ut min på endoroslingan, alla är vi olika och allt går.....

:banghead::banghead::banghead:

DearHunter
2010-10-26, 12:09
Tydligen så går det att köra i lera och sörja och samtidigt ha ett glatt liv och vara ute på hal is om man kör fast :hmmmm2:

Tja, det finns ju de som kör fast med en jeep som väger två ton och klarar det om man har kompisar...

Kan kör inte ensam va? :D

Mats Liifv
2010-10-26, 12:24
Han kör inte ensam va? :D Nää, vi fanns ju till hands. Hade han vält hade det varit "Game over!" Kände mig lite cool när jag åkte igenom enduroslingan på avrostningen. Den känslan gick över efter hans körning kan jag säga....:flute:

DearHunter
2010-10-26, 12:29
Nää, vi fanns ju till hands. Hade han vält hade det varit "Game over!" Kände mig lite cool när jag åkte igenom enduroslingan på avrostningen. Den känslan gick över efter hans körning kan jag säga....:flute:

Brukar lösa sig efter en första service map skador och repor i plasten som f-bolagen inte vill pröjsa till 100%... nästa gång så ser man dem på en Puch - 73 ute i skogen.

(Och den jäkeln som körde på mig hade inte försäkring, visade det sig....)

Dags för träff och terapi nu när det är svårt att köra ? :beer::beer:
Har hört att DearHunter ....pspsppspsspp...och ppspsppsss :banana::cheers:

Ove
2010-10-26, 12:31
:banghead::banghead::banghead:

:D Lugn och fin nu! Det går t.o.m. att använda en HD offroad även om den måste dras i koppel. :rolleyes: :)

http://www.youtube.com/watch?v=TRQTR3V_2Acyes:

En till: http://www.youtube.com/watch?v=ffYFbH0qngs

Mats Liifv
2010-10-26, 14:56
Dags för träff och terapi nu när det är svårt att köra ? :beer::beer:
Vi får göra som förra vintern, träffas över lite gott att dricka och äta. Var alldeles utmärkt trevligt och väl värt att göra igen!

räven
2010-10-26, 16:30
Vintertid är det bra att ha nära till varandra, sommartid kan det vara tvärtom.

Mats Liifv
2010-10-27, 14:15
Wunderlichkittad BMW 800 GS (http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/3556-wuenderlichkittade-bmw-f800gs-light) En annan kul hoj för oss som gillar att köra på lite lösare underlag....:thefinger:

gunther
2010-10-30, 19:12
Så där, världens första provkörning av Triumph Tiger 800 har genomförts och den filmades såklart: http://link.brightcove.com/services/player/bcpid652290349001?bctid=652325262001

gunther
2010-11-02, 14:40
Se där, då har specarna kommit ut (triumphadventure.com):

Jag har gjort en sammanställning av dom specifikationer som finns ute och följande är skillnaderna:
* hjulen - 800n har gjutna fälgar och XCn har ekerfälgar. storleksmässigt så får XCn 21" framhjul och 800n får ett 19". Bak har båda ett 17".

* framgaffeln: XCn får 45mm tjocka ben med 220mm fjädringsväg. 800n får 43mm tjocka ben och stannar på 180mm fjädringsväg. Ingen notis om justeringsmöjligheter på någon av modellerna.

* bakdämparen: här slår min spaning in! XCn får en utlokaliserad oljereservoar, plus att den är fullt justerbar med 215mm fjädringsväg. 800n får nöja sig med justerbar förspänning och 170mm fjädringsväg.

* XCn får bredare styre (865mm mot 795mm)

* XCn blir också något högre (1390mm mot 1350mm (utan backspeglar))

* sadelhöjderna är justerbara, men i olika spann: XCn 845mm-865mm, 800n 810mm-830mm.

* hjulbasen är kortare på 800n (1555mm mot 1568mm)

* gaffelvinkeln är också annorlunda: 23,7 grader på 800n jämfört med 23,1 på XCn

* tyngden påverkas också negativt för XCns räkning, 215kg mot 800n 210kg (våt).

I övrigt är dom lika på följande punkter:
* 12 ventilers trecylindersmotor på 799 kubik med dubbla överliggande kamaxlar som producerar 94 hästkrafter vid 9300 varv, tillsammans med 79Nm vid 7850 varv.

* 3-1 avgassystem i rostfritt stål

* våt koppling

* 6-växlad växellåda

* 19 liters bränslekapacitet

* frambromsar, dubbla 308mm flytande skivor genom flytande tvåkolvsok.

* bakbroms, enkel 255mm skiva nypt av ett singelkolvsok.

* och frånkopplingsbar ABS på båda som tillval! Fest!

Liamn
2010-11-02, 16:20
Undra vad priset kommer att hamna på.

Svenska Triumph och dealers verkar vara lite "slow" med information om de 2 hojarna.
Har sett lite priser på engelska siter ca 7600 pund (XC) + 600 för ABS, vilket med dagens (forex) valuta på 8,99 så skulle den hamna på ca 91-92 000 kr.

Längtar att få känna ock "klämma" på den och även se vad priset kommer att hamna på.

pewa
2010-11-10, 12:50
MCN har testat hojen här (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/First-rides--tests/2010/november/nov0910-triumph-tiger-800/)

oban
2010-11-10, 23:46
Undra vad priset kommer att hamna på.


Johans MC har på sin nyhetssida erbjudande om förbeställning
http://www.johansmc.se/Nyheter.htm


om priset skriver man så här:
"Priset är inte fastslaget, men kommer troligtvis att hamna runt 100.000 kr.""

Liamn
2010-11-12, 15:19
Önskar man hade pengar i överflöd så man kunde beställa en hoj utan att ha sett (förutom på papper / digitalt) och utan att veta vad priset är :)

Tycker det är lite underligt att inga priser har dykt upp än med tanke på att det finns redan i England.

Skall bli intressant att se om Triumph gör som några andra märken, dvs enbart tar in ABS versionen. (går att koppla ur om man. Försäkrings bolagen börjar inse att ABS är som regel bra att ha för gemene man.)

Liamn
2010-11-12, 15:24
MCN har testat hojen här (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/First-rides--tests/2010/november/nov0910-triumph-tiger-800/)

MCN testen går ju inte riktigt att kalla för en test.

Även om hojen skulle vara skit (vilket jag absolut inte tror), så hade reporten skrivit att hojen var SUUUUPER.

Han hade ju inte tid att testa den ordentligt, för 5-10 min brukar inte vara nog att se om en hos är bra eller inte.

Väntar med spänning på när den kommer till affären och även när det kommer ut en riktig test av de båda hojarna.

Och framförallt en test som belyser skillnaden mellan 800 och 800XC (förutom det uppenbara som större hjul och högre)

gunther
2010-11-21, 14:08
Den första lite längre videon jag hittat avseende tester av Triump Tiger 800 och 800 XC.
http://www.moto-station.com/article9946.html - dock är hela talet på franska vilket såklart kan vara svårt för somliga av oss. =)

Det jag tycker är intressant är att den ergonomiska skillnaden mellan 800:an och XC:n verkar vara relativt stor, iaf enligt reportern. Får väl se när dom väl finns tillgängliga för provkörning.

Liamn
2010-11-22, 14:31
Man får väl hoppas att det snart kommer ut en lite längre video på engelska snart.
Min franska är ganska rostig :p

Men framförallt så skulle det vara trevligt att se en som jämförde 800 GS med 800 Tiger.
Se om Tigern har mer karaktär än vad GS har.

gunther
2010-11-22, 17:16
Inte så mycket recension, men ändock en video: http://www.youtube.com/watch?v=4pnWTuU0BCE
Nio minuter Tiger 800XC både på grus och på gata.

Min främsta fundering ligger i om jag ska ha en XC eller en vanlig. http://cycle-ergo.com/ har båda tillgängliga för mått-bedömning avseende benlängd o.s.v.

gunther
2010-11-23, 16:58
http://www.ultimatemotorcycling.com/2011-triumph-tiger-800-xc-first-ride

Och här kommer den första lite längre engelska reviewen. inkl. 10 minuters körning on/off-road.
Vad som förbryllar mig en smula är att i princip alla som skriver ngt om den här hojjen envisas med att jämföra gat-modellen med en F650GS och XCn med en F800GS. Jag personligen är inte lika övertygad om att det är en rättvis koppling.

Mats Liifv
2010-11-24, 12:40
http://www.ultimatemotorcycling.com/2011-triumph-tiger-800-xc-first-ride

Och här kommer den första lite längre engelska reviewen. inkl. 10 minuters körning on/off-road.
Vad som förbryllar mig en smula är att i princip alla som skriver ngt om den här hojjen envisas med att jämföra gat-modellen med en F650GS och XCn med en F800GS. Jag personligen är inte lika övertygad om att det är en rättvis koppling.

Själv tycker jag att det låter som en rimlig jämförelse. 650:an och 800:an är ju i grunden samma hojar, men med olika inriktning på underlaget dom är tänkta att användas på. Precis som Triumphs version på samma tema. Kanske har testarna rätt, vi får se när dom finns till provkörning. Bör kunna sälja bra, båda två!

adara
2010-11-24, 14:46
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/3651-triumph-tiger-800-och-tgier-800xc-2011-provkoerda

Mats Liifv
2010-11-24, 15:30
Den provkörningen tilltalade mig i allra högsta grad....hur tusan ska jag få råd med en så´n också? :banghead:

Molgan
2010-11-25, 13:53
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/3651-triumph-tiger-800-och-tgier-800xc-2011-provkoerda
Låter ju hur spännande som helst. En grej jag inte tänkt på som de nämnde där är det här med motorbroms. När jag kör med stånkan så använder jag aldrig fotbromsen utan reglerar helt med motorbroms och frambroms, utan motorbroms blir det ju ett helt annat sätt att köra. Nåja, detaljer. Nu vill jag som sagt provköra. =)

Mats Liifv
2010-11-25, 17:00
När jag kör med stånkan så använder jag aldrig fotbromsen utan reglerar helt med motorbroms och frambroms, utan motorbroms blir det ju ett helt annat sätt att köra. Nåja, detaljer. Nu vill jag som sagt provköra. =) Kör exakt på samma sätt som du, bromsar nästan aldrig och uteslutande med frambromsen. Återstår att se hur det funkar i praktiken....

DearHunter
2010-11-25, 17:15
Rimligen så bör bromsunderhållet öka, jämförelsevist. Om man dessutom vill reglera med bakbromsen så vill ivarjefall jag har ABS i baken. Lätt hänt att man låser annars. ;)

Liamn
2011-01-24, 11:34
En sak som jag tycker är lite underligt och det är försäkringen på 800'an.
Köper jag en märkesförsäkring (If) och jämför med BMW 800 GS (den som Triumph har använt som "måttstock") så ser det ut på följande för en som är 37 år och bor i stockholm.

Märke Helårs premie Självrisk
MBW 4336 kr 2000, 4000 sport plus. (Vad nu sport plus är)
Triumph 6970 kr 5000, 15000 sport plus. (Vad nu sport plus är)

:banghead:


Detta är samma bolag, IF båda två och de är på papper skrämmande lika.
Vänder sig till samma kundgrupp och ungefär samma vikt / hk rotation.

Kan inte förstå hur de tänker, eller varför skillnaden är så stor mellan 2 så likna bågar.

Mats Liifv
2011-01-24, 13:19
Det var verkligen en rejäl skillnad i premie. Testa med att kontakta IF och fråga vad dom baserar premiesättningen på. Uppenbarligen räknar dom med en massa skador bland Triumphåkarna.....lite märkligt kan man tycka!

gunther
2011-01-24, 16:52
Jag ringde precis och frågade på en Triumph Tiger 800 utan ABS (dock tänker jag köpa en med ABS, men har inget reg-nr tillgängligt för den med ABS).

Resultatet är för mig (31 år gammal boende i Sumpan) 9060:- för hel/hel. En BMW F800 GS skulle för mig kosta 6200:- hel/hel.

Skillnaden är att BMW:n är inklassad som "offroad 2" och Tiger:n är inklassad som "sport classic". Säljaren kunde inte förklara det för mig på ngt annat sätt än att ngn dator har tänkt till och att man går på skadestatistik samt vad andra jämförbara modeller från Triumph resulterat i. På uttalandet "men det _finns_ ju inga jämförbara modeller från triumph!" kom inget av värde tillbaka.

Nä, dags att ringa till andra bolag. Så mycket för orginalförsäkring.

gunther
2011-01-24, 17:05
11810:- hos Folksam, samma parametrar som tidigare. Det priset inkl. 15% rabatt för ABS.

engström67
2011-01-24, 18:16
Det är lite knepigt hur dom räknar,försäkringsbolagen.När jag försäkrade min xtz 1200 i höstas så skulle bilsport,mc ha 5500,helår när försäljaren ringde.Han kom ut och berättade det för mig när jag stod och pratade med lite folk.Kan väl aldrig vara möjligt sa jag,betalade försjutton 3700 för kawa gtr 1400 och fjr 1300 inte fan kan väl en stor offroad hoj vara dyrare sa jag.Konstigt tyckte säljaren med.Han ringde upp dom igen och ifråga satte premien och hipp vipps så vart premien 3800kr helår.

Mavve65
2011-01-25, 09:26
Han försökte nog med en fuling ? Hade du accepterat hade de nog aldrig korrigerat det i efterhand. Kunskap är aldrig fel att ha....

Chappy
2011-01-25, 12:06
Att inte ha kunskap kan ge positiv överraskning ibland.
Fick Faktura från Bilsport o Mc igår.
Min Suzuki GS 1000 Som jag brukar ge 1669:- om året för kostade nu bara 752:-
Gammal, Javisst! Men bara ett år äldre än förra året!

Mavve65
2011-01-25, 12:40
Oj, det är ju en halvering =bra början på mc-året!
Jag tror min försäkring ska gå ner efter första året om man är skadefri.....

DearHunter
2011-01-25, 13:24
Jag ringde precis och frågade på en Triumph Tiger 800 utan ABS (dock tänker jag köpa en med ABS, men har inget reg-nr tillgängligt för den med ABS).

Resultatet är för mig (31 år gammal boende i Sumpan) 9060:- för hel/hel. En BMW F800 GS skulle för mig kosta 6200:- hel/hel.

Skillnaden är att BMW:n är inklassad som "offroad 2" och Tiger:n är inklassad som "sport classic". Säljaren kunde inte förklara det för mig på ngt annat sätt än att ngn dator har tänkt till och att man går på skadestatistik samt vad andra jämförbara modeller från Triumph resulterat i. På uttalandet "men det _finns_ ju inga jämförbara modeller från triumph!" kom inget av värde tillbaka.

Nä, dags att ringa till andra bolag. Så mycket för orginalförsäkring.

Ha!

Kanske resultatet av att BMW fortfarande har '' Gubbstämpel'' på sig. Och gubbar i kask kör ju försiktigt och är därmed inte inblandade i så många olyckor....:confused:

Vore ju bra att ta fram statistik (stöld, skador mm) per modell och granska bolagen (och systemet). :cool:

gunther
2011-01-25, 15:42
Ah, vaf-n. Nu har jag beställt en. Således blir det nu förbjudet för alla andra att beställa en giftgul Tiger 800. ;)

Mats Liifv
2011-01-25, 16:03
Ah, vaf-n. Nu har jag beställt en. Således blir det nu förbjudet för alla andra att beställa en giftgul Tiger 800. ;)Det blev en vanlig, ingen XC?

gunther
2011-01-25, 17:55
Det blev en vanlig, ingen XC?

Japp! Eftersom jag huvudsakligen kommer hålla mig på landsväg med något undantag då och då för en grusväg/kostig så ser jag inte riktigt någon rim och reson i att beställa en motorcykel som är tydligare anpassad för hårdare off-road-körning.

Specifikt så är det bredden på styret (lane splitting i sthlms rusningstrafik) och framhjulsstorleken (rappheten i kurvor) som avgör. Den extra sadelhöjden och den ballare upphängningen är inte något jag känner att jag måste ha. Dessutom så finns ju den coolaste färgen bara att få om man köper den vanliga. ;)

Siktar på leverans i början på april. 66 dagar kvar innan jag kommer bli hopplös att leva tillsammans med. =)

DearHunter
2011-01-25, 20:31
Japp! Eftersom jag huvudsakligen kommer hålla mig på landsväg med något undantag då och då för en grusväg/kostig så ser jag inte riktigt någon rim och reson i att beställa en motorcykel som är tydligare anpassad för hårdare off-road-körning.

Specifikt så är det bredden på styret (lane splitting i sthlms rusningstrafik) och framhjulsstorleken (rappheten i kurvor) som avgör. Den extra sadelhöjden och den ballare upphängningen är inte något jag känner att jag måste ha. Dessutom så finns ju den coolaste färgen bara att få om man köper den vanliga. ;)

Siktar på leverans i början på april. 66 dagar kvar innan jag kommer bli hopplös att leva tillsammans med. =)

Grattis till en fin hoj. :shakehands:

Hoppas Du inte behöver vänta till juni för att få din premiärtur. :eek:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/meteorologer-vargavintern-ater_5892289.svd

engström67
2011-01-25, 21:36
Grattis till nya hojen.Det är drygt att vänta,jag vet.Ett bra val tycker jag dessa maskiner blir ju aldrig skogsmaskiner utan är ju bäst på krokiga vägar.Ska man åka i skogen så finns det ju maskiner för det.Ska bli kul att kika på tigern på torsdag.

Mats Liifv
2011-01-26, 09:51
Du blir säkert väldigt nöjd med din nya hoj! Blir en hel del nya hojar i gänget till denna säsong som det verkar. Omväxling förnöjer!

gunther
2011-01-26, 13:09
Tackar tackar! Nu hoppas jag väl iofs att jag kommer behålla den här ett tag. Vore kanske hälsosamt för ekonomin. ;)

Finns en fördel med det dåliga vädret: jag hinner inte köra så mycket (om ens) med min gamla båge vilket kraftigt reducerar risken för evt. klotningar innan bytet är gjort. =)

Mavve65
2011-01-26, 14:11
Den giftgula ser riktigt läcker ut......modellen kommer nog sälja bra. Får vi en recension så småning om måntro?

gunther
2011-01-27, 09:38
Den giftgula ser riktigt läcker ut......modellen kommer nog sälja bra. Får vi en recension så småning om måntro?

Klart man kan få det, om den nu kan tillföra något utöver alla de redan publicerade sådana. =)

Mats Liifv
2011-01-27, 12:18
Klart man kan få det, om den nu kan tillföra något utöver alla de redan publicerade sådana. =)Klart du kan!
Du är ju en verklig användare, dom andra kör bara en sväng medan du använder den på riktigt. Blir kul att se vad du gillar den!

Molgan
2011-01-27, 15:34
Va kul, grattis! Och bilder, recensioner och erfarenheter är nåt man aldrig kan få för mycket av. Hoppas väntan blir kort. ;)

gunther
2011-01-27, 21:09
Då ska jag se till att leverera så gott jag kan när jag väl får den! Ska bli intressant att provsitta en XC på riktigt också nu under mässan.

gunther
2011-01-30, 12:47
Lite info ang. försäkring som jag snappade upp igår från If's representant på mässan. Tiger 800:n är som sagt klassad som "Sport Classic". Tiger 800 XC däremot är klassad som "Offroad". Dock gör inte det att den blir billigare, tvärtemot dyrare med ett par tusenlappar hel/hel.

Liamn
2011-02-07, 15:05
gunther, har du lyckats få till en bättre försäkring till ditt nyförvärv, eller är den fortfarande dubbelt så dyr som BMW?

Det känns mer som att försäkringsbolagen vill ha större vinst på en MC försäkring än vad de någonsin kan ta på en bil.
Hoppas det blir en revidering eller att det finns en bolag som har en mer vettig försäkring på Tiger 800, för annars ser jag många som kanske väljer bort förmodligen en trevlig hoj.

engström67
2011-05-16, 10:25
Testade nya tiger 800xc här om dagen.Visst gick den fint,jag är väldigt svag för 3pipor,men jag tyckte inte om körställningen.Man sitter ju mycket mera upprätt på min som jag är van vid.Är 178 lång och jag tror att en kille som är typ 190-2m får sitta med knäna under hakan;) lite överdrivet kanske:). Men rejäla styrhöjare och dynan i högsta läget så funkar det nog skapligt.Jag tyckte den kändes väldigt liten.Men annars är det ju en snygg hoj och rätt rapp i spisen för att vara en 800.Mycket hoj för pengarna.Ska bli spännande och se när en 1200 dyker upp,motorn är ju klar men inte riktigt hojen vad jag vet:).

Nina
2011-05-16, 10:42
Spännande, är själv nyfiken på en Tiger XC men det får allt räcka nu med byten här...

Stefan
2011-05-25, 23:30
[QUOTE=Ove;46201]:D Lugn och fin nu! Det går t.o.m. att använda en HD offroad även om den måste dras i koppel. :rolleyes: :)

http://www.youtube.com/watch?v=TRQTR3V_2Acyes:

:D:D:D

Molgan
2011-05-26, 00:01
[QUOTE=Ove;46201]:D Lugn och fin nu! Det går t.o.m. att använda en HD offroad även om den måste dras i koppel. :rolleyes: :)

http://www.youtube.com/watch?v=TRQTR3V_2Acyes:

:D:D:D
3nlq561aT08
It's not the gear, it's the lack of fear. :rock:

BIG1
2011-05-26, 08:38
Coolt! Det är den enda HD jag skulle känna mig riktigt tuff på. En äkta dirttrack-HD..:cool:

nippe
2011-05-26, 09:46
ja HDn i andra klippet skulle jag gärna ha...

StenT
2011-12-01, 16:33
Är väldigt sugen att byta hoj = Tiger 800 av det jag har provat/läst tester om den.
Provkört, tycker att vanliga 800 passar mig bäst, kör mest asfalt.
Ni som redan kört ett antal mil och har erfarenheter under lite längre tid av 800 skriv gärna om era erfarenheter bra som mindre bra, alla synpunkter är välkommna.

Hamre
2011-12-01, 19:03
Lånade en Tiger 800 i sommras en vecka. Den va inget för mej,skallen höll på att blåsa bort pga.turbulens! Kåpglaset satt alldeles för långt fram. Sen va motorn väldigt ryckig, beror väl på insputet antagligen. Kör en Street Triple nu, trivs jag betydligt bättre på!

Molgan
2011-12-01, 20:58
Lånade en Tiger 800 i sommras en vecka. Den va inget för mej,skallen höll på att blåsa bort pga.turbulens!
Verkar vara ett standardproblem för hojtypen, GSarna, Tenere osv har ju samma egenhet. Man kan ju plocka bort rutan men då försvinner liksom en del av idén med att skaffa en sån här.

Har inte själv testat en Tiger 800 ännu men är sugen!

engström67
2011-12-02, 00:07
Verkar vara ett standardproblem för hojtypen, GSarna, Tenere osv har ju samma egenhet. Man kan ju plocka bort rutan men då försvinner liksom en del av idén med att skaffa en sån här.

Har inte själv testat en Tiger 800 ännu men är sugen!

Det går ju att byta ruta:) Jag kan ligga och tuffa fram i 150-160 med visiret uppe utan problem.

räven
2011-12-02, 09:30
Det går ju att byta ruta:) Jag kan ligga och tuffa fram i 150-160 med visiret uppe utan problem.

Samma på min GS, bytt ruta. Mörktonad ruta med spoiler ,Mra. Passar mig bra.

StenT
2011-12-02, 11:05
Det går ju att byta ruta:) Jag kan ligga och tuffa fram i 150-160 med visiret uppe utan problem.

Menar du på Tiger 800? tänkte inte så mycket på ev. turbulens eller obehag från rutan. Finns en org. Triump tillbehörsruta som är högre/bredare samt går att vinkla i olika lägen.
Den hojen jag provade under c:a 10 mil fungerade mycket bra, motor gick utan konstigheter,inga ryck på låga varv eller under acc. mappad för Arrow slip on kan ha gjort susen. Provade även XC men med originalljuddämpare gick lika fint den. Det jag reflekterade mest över var hur fjädringen jobbade, eller inte ? ! Okänslig och stötig/hård
upplevde jag den. Den var ju inte inställd för mig, hänget osv. Har ni justerat det , och fått till det bra? Jag väger 90kg.
Min andra fundering gäller kvalite, fungerar den utan störningar typ el, en del Triumph 675 har haft lite otur med just el fel.
Tycker att det verkar vara kanonhoj som skulle passa mig till det jag tänkt använda den till. Ffa till små kurviga asfalterade vägar- till semester resa Dolomiterna- Knix- storbanekörningar + lite grusvägar dvs det mesta som är kul på hoj.
Har jag missat nåt? :D

Nina
2011-12-02, 11:18
För den som tycker att 800cc är för klent så finns det en Tiger med 1200cc, Tiger Explorer (http://www.triumphmotorcycles.se/motorcyklar/utbud/äventyr/10280) heter den. :)

engström67
2011-12-02, 11:40
För den som tycker att 800cc är för klent så finns det en Tiger med 1200cc, Tiger Explorer (http://www.triumphmotorcycles.se/motorcyklar/utbud/äventyr/10280) heter den. :)

är nog bra med kraft i motorn.Men ser ju så klumpig ut för min smak.Men lär väl låna hem en över en helg till våren och se om det är något,den skall ju slå ut gs 1200 och alla andra liknande hojar,vilket jag betvivlar.Men ett plus är ju effekten.

RobbeS
2011-12-02, 16:02
är nog bra med kraft i motorn.Men ser ju så klumpig ut för min smak.Men lär väl låna hem en över en helg till våren och se om det är något,den skall ju slå ut gs 1200 och alla andra liknande hojar,vilket jag betvivlar.Men ett plus är ju effekten.

Tror inte heller att den kan slå ut GS som år efter år varit obesegrad i klassen.
Ett alternativ till Triumphen är annars Ducati Multistrada, tyvärr har Italienarna ännu inte insett att den typen av hojar ska ha kardan. När till och med Engelsmännen förstått detta så är det lite underligt.

engström67
2011-12-02, 16:18
Tror inte heller att den kan slå ut GS som år efter år varit obesegrad i klassen.
Ett alternativ till Triumphen är annars Ducati Multistrada, tyvärr har Italienarna ännu inte insett att den typen av hojar ska ha kardan. När till och med Engelsmännen förstått detta så är det lite underligt.

Visst är gs,n en skön hoj och att den ska vara bäst är nog bara tidningarna som tycker,Bmw är lite prestige,har väl mycket med bilar att göra kanske.Jag själv valde yamaha bara för att jag tycker den är snyggare,bättre kvalite,lite rappare,sedan är ju abs system och antislir överlägset:).Men har kunnat tagit en bmw kanske om min handlare sålde bmw,är ju en kanon hoj ändå.Men triumph har han:).Multistradan är ju ett strå ännu vassare än tigern,den enda hoj som hänger på där är ju r-maskiner och jag tycker ducce är en ren landsvägsmaskin,med sitt 17tums framhjul och 190 däck bak,men det är en grym hoj,och grymt ljud om man tar bort skiten som tar bort ljudet:).Men det ska bli kul att testa tigern,får väl kika på den på mässan i januari:)

räven
2011-12-02, 18:15
Brukar oxå provköra äventyrshojar när tillfälle kommer. Tycker oxå att Yamahan är snygg,spec. den blåa. Vad övrigt är att jobba på är chassit å framfjädring enligt min uppfattning. Ska väl känna på trajan till våren.

engström67
2011-12-02, 19:45
Brukar oxå provköra äventyrshojar när tillfälle kommer. Tycker oxå att Yamahan är snygg,spec. den blåa. Vad övrigt är att jobba på är chassit å framfjädring enligt min uppfattning. Ska väl känna på trajan till våren.

finner inga fel på mitt chassi,all är fullt justerbart och jag har skruvat på den rejält,går som fen i kurvorna.Åkt sporttouring i många år både Fjr och Gtr och denna hoj hänger lätt på om inte snabbare:D

GeländeSport
2011-12-02, 22:23
Visst är gs,n en skön hoj och att den ska vara bäst är nog bara tidningarna som tycker

Och så jag!

:rolleyes:

Molgan
2011-12-02, 23:27
finner inga fel på mitt chassi,all är fullt justerbart och jag har skruvat på den rejält,går som fen i kurvorna.Åkt sporttouring i många år både Fjr och Gtr och denna hoj hänger lätt på om inte snabbare:D
Jag tror att räven menar att Yamaha måste jobba på att få dit telelever. =)

räven
2011-12-02, 23:59
Jag tror att räven menar att Yamaha måste jobba på att få dit telelever. =)

Lika bra eller bättre.

engström67
2011-12-03, 00:41
Jag tror att räven menar att Yamaha måste jobba på att få dit telelever. =)

vad skä ja mä hä tä:)

Molgan
2011-12-03, 01:25
vad skä ja mä hä tä:)

Åsit vo i vejt, men döm som håva pråove ne säg att hä jär som behaggelit.

engström67
2011-12-03, 02:50
Åsit vo i vejt, men döm som håva pråove ne säg att hä jär som behaggelit.

:):):)

räven
2011-12-03, 09:18
Sladria framänna pau smålänske puckelpist ä elänne

engström67
2011-12-03, 11:38
Sladria framänna pau smålänske puckelpist ä elänne

nä då min yamma går som tåget oavsett väg:D

StenT
2012-05-04, 21:28
Nu har även jag kommit till skott, blev en 800, en vit en, bl.a på grund av att jag upplevde att ergonomin passar mig bättre. Jämfört med 800XC Har tidigare haft 1200GS.
Kommer att använda den mest på asfalt, har fler däckvarianter att välja på då det är 19" fram.
Motorn och chassit är det som imponerar mest, den trivs kanon på krokiga smala vägar :)
Kompletterat med c-stöd. handt-v, handskydd, justerb. kopplings o h-bromsgrepp, hugger,
framskärmsför, Arrow slipon.
Inkörningen är avklarad idag, mycket nöjd och glad.
Avrostningen avklarad, knixkörningarna börjar, Dolomiterna står på önskelistan.
Stortrivs,vad mer önska:)
Ni som har haft era Tiger:s längre och har hunnit avverka fler mil, skriv gärna och berätta om era erfarenheter.
StenT