handdator

Visa fullständig version : Vinterbil



Nina
2010-10-20, 13:56
Mina nya dubbdäck på fälg passar inte nya hundkojan, de passade gamla hundkojan men på nya är bromsoken herrejössesstora. Och så vill jag inte ha stenskott på nya bilen… Lösningen blev en Opel Vectra -99:a som gått drygt 14000 mil för 22.000 kr. :dancing:
Lite småpyssel som byta olja, filter, tändstift etc väntar. Den går lite ryckigt vid körning men verkar ha fått stå mycket, sen ett år tillbaka har den totalt rullat 660 mil… Kanske stiften inte är bytta som de ska i tid, nåja. En dykning under huven får ge svar på det. Dock går den hur stadigt som helst, känns som ny i fjädring och allt annat i övrigt.

erkagn
2010-10-20, 14:32
Inte illa ju!

Mats Liifv
2010-10-20, 14:43
Rätt pris att betala för en bil. Värdeminskning etc. är ju försumbara faktorer.

Värre då när man handlar nytt....om man inte behåller bilen under många år.

Nina
2010-10-20, 16:27
Jag får sälja dubbhjulen, trodde de skulle passa. "MINI som MINI" men tji fick jag. Tänkte inte på att det var skillnad mellan modellernas bromsok. Och så vill jag inte ha stenskott det första jag får på hundkojan direkt...
Opeln blir bra som vinterbil, finns en pytteliten rostblomma på dörren men är i övrigt fin och hel inuti. Allt funkar samt att den har motor- och kupevärmare. Och vinterhjul följde med, ringde på en Saab 900 - 96:a för 26 500 kr och hade gått drygt 9000 mil men hon lämnade inte med vinterhjulen så den fick vara. Den får duga den här, allt funkar och hela bilen känns som vore ny när man kör, utan glapp etc. Förutom att den rycker lite när den blivit varm men kan bero på att den stått still mycket som gammalt bränsle, usla tändstift, nån trasig tändkabel kanske...

Nina
2010-10-21, 06:07
Hupp… Tempen går inte upp i bilen, misstanke finns att termostaten står på vid gavel hela tiden. Till den här modellen finns tre olika termostater, en utan givare, en med 1 givare och så en dyrare variant med 2 givare på ca 980 kr. Gissa vilken termostat bilen ska ha? ;)
I helgen som kommer blir det service på bilen: byte av olja + filter, skifta hjul, tändstift + övrigt inom tändsystemet, byte av termostat med mera. Nuvarande olja blev bytt för 960 mil sedan så den har skötts om även om man förbisett andra detaljer som byta torkarblad i tid innan de ritar en hel del ränder på rutan hela tiden… Faktiskt skoj med en gammal bil igen, har ju bara haft sprillans nya senaste åren. :)

Nina
2010-10-21, 06:23
Faktiskt så har jag vuxit upp i Oplar. Första bilen pappa köpte på slutet av 50-talet/början av 60-talet var en Opel Kapitän, den pratade mina föräldrar länge och väl om genom åren. Tror nog den var deras ögonsten. Sen blev det fler Oplar i familjen under ca 30 års tid, som flera Opel Rekord (både röda och ljusgula), 1 st Admiral vilken togs med hit till Sverige för att senare bytas till annan Opel. Inte förrän jag var vuxen bytte han märke, till en Volvo vilken han körde med under flera år. Som pensionär körde han en Fiat men större delen av hans liv var det Opel i olika kulörer och modeller. Precis som jag har MINI och Triumph som mina favoritmärken så hade han Opel som sitt favoritmärke. Varför han bytte till Volvo vet jag inte och ingen frågade heller, kanske han ville prova något annat eller tröttnade han helt enkelt på Opel.

Volvon fick jag låna när jag hade tagit körkort. När brorsan lånade den fick pappa tillbaka den med tom tank. Och skitig. Jag fick tjata i början för att få låna den för han trodde att även jag var en gnidare. Men; jag tankade alltid i det jag kört upp och fyllde på lite extra med nån kvarts tank. Vid ett tillfälle tyckte jag att bilen ryckte och gick dåligt så jag bytte tändstift och tändkablar samt rotor och fördelarlock. Oj vad den gick fint sen! Vid ett annat tillfälle byttes även olja + filter. Rätt som det var stod en blank och polerad Volvo på parkeringen, då hade jag tvättat och putsat upp den. Han lånade mer än gärna ut bilen till mig av nån anledning. :rolleyes: