handdator

Visa fullständig version : Minnen



Nina
2007-07-25, 15:39
Såg ett par filmer på Youtube med terrängfordon. Jag har varit hemvärnskvinna och kört försvarets alla fordon som finns (utom mc förstås), från små personbilar till minibussar och upp till lastbilar. De som var mest roliga var de största fordonen (terrängbil 40, automatväxlade) på 6 hjul. Jo, terrängbil 20 med som också har 6 hjul, de har manuell låda. Jag trodde aldrig det kunde vara så kul att leka i lera, jag har fnyst åt grabbarna förut och tyckt de borde växa upp, alla som sysslade med sånt här. Sen hamnar jag själv inom hemvärnet sittandes i en terrängbil och i en redig lerpöl ända upp till fönstren och bara skrattar bakom ratten. Så kul det är!! Hela bilskrället lutade så hemskt åt sidan att jag trodde den skulle välta men icke. Den tog mig så fint igenom hela rasket. ;D

De stora kan man också köra i skog och terräng, då är det så lyxigt att man har automatlåda. Nä, faktum är att man måste koppla om lådan om man ska köra i skogen. Så precis som med manuella terrängfordon så kör man inte fort igenom utan väldigt långsamt. Så man behöver inte växla i en manuellt växlad bil faktiskt. Det roligaste jag visste var att klättra över stooora stenbumlingar, bara slå på diffbroms och så klättrar man över dom sakta. (Diffbroms använder man enbart om man ska över hinder, inte annars.)

Jag har sett många köpa terränggående bilar och så far man ut i nåt sandtag. Där ska det laddas på för fullt, gärna i 110 km/tim om det går. Och så står de nästan vid toppen och kommer inte en enda cm till. Bilen börjar gräva ner sig och de måste stanna. När de sen tänker att de måste börja om så rullar de ner och så bromsas det… :o
Sist jag såg en kille göra så slog bilen runt. Bara tippade runt.
Man ska absolut inte röra bromsen! Peta i backen och KÖR ner bilen, annars gräver hjulen ner sig och den spårar.
Om man kör långsamt så kommer man upp men med en himla fart stannar bilen nästan vid toppen.

Så här ska det se ut (http://www.youtube.com/watch?v=qSNn8WWIEP8&mode=related&search=)
…men inte så här (http://www.youtube.com/watch?v=X-P5DWScg08&NR=1)


I brist på annat att skriva om. ;)