handdator

Visa fullständig version : Dieselmotorcykel



Ove
2010-10-17, 22:29
:) Lyssna lite på den här hojen, det är ett motorljud som t.o. m. jag skulle stå ut med ett tag. Mysigt dieselknackande istället för tordön ifrån en custom med raka rör - skillnad dä! :D


http://www.youtube.com/watch?v=5x6t3dH-FgY

Finns det någon på detta forumet som kör dieselhoj?

räven
2010-10-18, 09:12
Jaha, sålde min BM Viktor för 30 år sedan.

Ove
2010-10-18, 10:25
Jaha, sålde min BM Viktor för 30 år sedan.

:hmmmm2: Kanske hade varit liiiite tung att hänga in den motorn i BMW-ramen. Men vilket vrid! :rofl:

Ove
2010-10-18, 10:31
:) En liten filmsnutt till. Ser egentligen bara ett problem - växel och broms sitter på "fel" sida som på gamla engelska maskiner. På den här filmen låter maskinen som det gjorde förr när hojarna lät gott utan att väsnas. Skulle lätt kunna tänka mig en men dom finns väl inte i "sekondhandversion" som är det som kan vara aktuellt för min del.

http://www.youtube.com/watch?v=FyC12ngx3NI

pewa
2010-10-19, 01:35
Här har du en schysst dieselhoj: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=723

Olle Å
2010-10-19, 08:22
Har hört talas om att Royal Enfield replicor med dieseldrift tillverkas fortfarande i Indien

Ove
2010-10-19, 14:03
Har hört talas om att Royal Enfield replicor med dieseldrift tillverkas fortfarande i Indien

:) Helt rätt! Har tittat lite på dom indiska men den som verkar smidigast är dom RE som får sin dieselmotor i Tyskland.

Det finns några som tillverkar Mc med dieslar men dom har en tendens att bli storklumpar ála Neander och det är knappast för oss som har lite för vana att "köra" horisontellt ibland. :rolleyes: :D

Det finns en engelsman, Ernie Dorsett, som gör en del läckra maskiner. Verkar mest vara "one off", kanske han även gör kortare serier.
Länk: www.dieselbike.net/Dorsett/Dorsett.htm ·

räven
2010-10-19, 17:09
En elmotor som klarar sig upp till Vänern, över Kännastubba. Tyst å fin, lånar eluttag av kompisar. Kanske vore något.

Ove
2010-10-19, 21:28
En elmotor som klarar sig upp till Vänern, över Kännastubba. Tyst å fin, lånar eluttag av kompisar. Kanske vore något.

:D Jo, tyst och fint och kunna lyssna på fåglarna. Gäller bara än så länge att ha rätt placerade kompisar som dessutom har kaffe och bulle till hands för det tar ju en stund att ladda. Billigt förstås, kompisarna betalar elräkningen. :p

Tror att dieseln kommer på andra plats när det gäller driftekonomin. Dels drar den tydligen hälften mot en bensinmotor och dom som finns att få tag på har inte samma olja i motor och växellåda vilket minskar behovet att byta stup i ett som på vanliga hojarna.

Jag tror att det skulle vara något att satsa på i en framtid men vi knuttar är ganska svåra när det gäller att satsa på något som avviker från gängse standard. Vi har våra "grupperingar", offroad, sport, touring, och custom i stort sett och det skall helst inte avvika från mallen. Men det är klart - individualister finns - tack och lov. :D

Olle Å
2010-10-20, 08:34
Men du Räven, om du skaffar en hoj med elmotor och har med dig en liten besindriven generator, så kan du ju åka hur långt som helst. Då är det ju bara att slå upp tältet då strömmen är slut i batteriet och koppla på generatorn.

GeCe
2010-10-20, 18:43
EN Royal Enfield med Diesel-motor om den inte är obekväm i vanlig landsvägfart på långturen vore läckert. Dä är ju dumt att ha bråttom!