handdator

Visa fullständig version : K&N Luftfilter



triumphtobbe
2010-10-17, 18:44
Hallå på er! Jag tänkte bestycka min Triumph med ett K&N luftfilter.
Hur fungerar det igentligen, jag har även en Staintune ljud-dämpare, öppen utan
db-killer. Överfräckt ljud faktiskt. Efter installationen av K&N filter så ska jag lämna in hojen på Triumph center för en korrekt mappning. Som den går idag är hojen felmappad, beroende på den öppna ljuddämparen. Detta märks tydligt genom att hojen gör små avgasknallar när man släpper på gasen och växlar ner när man rullar fram mot tex en kurva.
Enligt tillverkaren Staintune ska den dämparen tillföra hojen 7 HK, om den är rätt mappad vill säga.
K&N luftfilter ger väl också 5-10 HK ?
Är det någon som har såna filter på hojarna? Hur funkar det för er?

Tobbe.

.955i.

erkagn
2010-10-17, 19:10
Har läst och hört att om man både byter ljuddämpare och luftfilter så är mappning ett måste annars går hojen för magert och kan ta skada av det. För att kunna mappa så använder man en Power Commander som gör att man kan programmera hur fett hojen ska gå vid olika varvtal när man bänkkör den.

Mats Liifv
2010-10-17, 20:05
Redovisa gärna vilka förbättringar du uppnår med dina åtgärder. Tillverkarna brukar ha en förmåga att vara en aning överdrivna i sina beskrivningar av effektökningarna man ska uppnå. Blir intressant att få svart på vitt om de verkliga förbättringar som uppnås!

Bytte själv till ett K&N luftfilter och Remus avgassytem på min BMW 1100 GS. Kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad förutom på ljudet, vilket var mitt primära mål. Gjordes ingen mätning före och efter. Inga justeringar skulle till enligt de båda tillverkarna av luftfilter och avgassystem. Gissar att den största vinsten låg i viktreduceringen och att katalysatorn försvann.

engström67
2010-10-17, 21:42
Redovisa gärna vilka förbättringar du uppnår med dina åtgärder. Tillverkarna brukar ha en förmåga att vara en aning överdrivna i sina beskrivningar av effektökningarna man ska uppnå. Blir intressant att få svart på vitt om de verkliga förbättringar som uppnås!

Bytte själv till ett K&N luftfilter och Remus avgassytem på min BMW 1100 GS. Kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad förutom på ljudet, vilket var mitt primära mål. Gjordes ingen mätning före och efter. Inga justeringar skulle till enligt de båda tillverkarna av luftfilter och avgassystem. Gissar att den största vinsten låg i viktreduceringen och att katalysatorn försvann.

Håller med dig,byter man dämpare så behövs ingen mappning,men byter man filter så bör man göra det påstår man.Avgasknallar blir det oavsett när man sätter på öppna dämpare,det är ju knallar som en ljuddämpare tar bort.Min fjr jag hade smattrade som sjutton vid gasavslag,men min kawa gtr smattrade ingenting:confused: superteneren smäller väldigt lite.Det öppna systemet ändrar ju flödet men moderna insprutningsmotorer anpassar sig efter detta.

klaus
2010-10-18, 02:25
Bytte till K&N filter och 3" avgassystem (det gamla var 2,5")
Detta skulle ge 80 hästar till, inga ytterligare åtgärder,har ju datastyrd bränsleinsprutning
Den stora fördelen med K&N är att man behöver aldrig byta,bara tvätta,samt att den har avsevärt bättre flöde,gillar den verkligen
Och avgassystemet funkar fint med,suverent ljud :D

triumphtobbe
2010-10-21, 22:13
Nu har jag beställt filtret av Sulas mc, de var billigast med filter just till Triumph.
Allt annat mtrl är också inköpt för servicearbetet. Det finns en möjlighet att jag ska ut med hojen nästa helg om det blir väder. Sen påbörjas jobbet. Resultatet blir spännande och så har man något att se fram mot i vår.
Jag berättar hur det blev sen.

Tobbe.

engström67
2010-10-22, 19:37
Bytte till K&N filter och 3" avgassystem (det gamla var 2,5")
Detta skulle ge 80 hästar till, inga ytterligare åtgärder,har ju datastyrd bränsleinsprutning
Den stora fördelen med K&N är att man behöver aldrig byta,bara tvätta,samt att den har avsevärt bättre flöde,gillar den verkligen
Och avgassystemet funkar fint med,suverent ljud :D

80 hästar till??? ja man brukar ju tro detta bara för det blir ett annat ljud:)

triumphtobbe
2010-10-22, 20:38
80 hästar till??? ja man brukar ju tro detta bara för det blir ett annat ljud:)

Det stämmer säkert! En normal hoj ger ett filter max 10 hästar och lägger man på ett bra blås så hamnar man någonstans runt 15 hästar tror jag.
Men det är lite mer hästar att spela med på en BOSSHOSS vad har den, 450 Hästar i grund utförande?

Men han märker nog inte större skillnad på 80 hp än vad vi vanliga dödliga märker med 15hp.

Tobbe

engström67
2010-10-22, 20:44
Det stämmer säkert! En normal hoj ger ett filter max 10 hästar och lägger man på ett bra blås så hamnar man någonstans runt 15 hästar tror jag.
Men det är lite mer hästar att spela med på en BOSSHOSS vad har den, 450 Hästar i grund utförande?

Men han märker nog inte större skillnad på 80 hp än vad vi vanliga dödliga märker med 15hp.

Tobbe
10hk med bara filter,hur många hk utan filter då
kör den i bänk med kn och pipor så får du se hur många hästar det blir:D jag oc en kompis var till rr,racing,kompisen skulle byta blås på sin varadero,powercomander,kn filter.killen som utförde jobbet sysslar med trimmning av hojar,han hade bla,en hayabusa med 600hk=han vet vad han håller på med.Han lade ner cirka en timme på varaderon,resultat 0hk +men linjärare botten vrid.Han berättade att det kom racenissar som bytt både filter och blås,och hojarna gick som tusan tyckte dom,men efter bänkkörning så visade det sig att det var helt fel.

Intruder
2010-10-22, 23:00
Ne de tror ja vad ja vill på engström67
En Svensk motor får du ut flera kusar med bara optimeiring eller va det heter

engström67
2010-10-22, 23:25
Ne de tror ja vad ja vill på engström67
En Svensk motor får du ut flera kusar med bara optimeiring eller va det heter

Ok men nu var detta en japansk motor.En svensk motor??jodå det går att optimera dom,vi har gjort det med motorerna på tradarna vi har och det ger inga hästar.När man optimerar motorn så är det så att tillverkarna har,vi säg imellan 1-10 på vad som är optimalt innan motorn lämnas ut,så kurvan kan ligga lite upp och ned,bara den ligger där imellan dåär den godkänd.När dom optimerar spisen så lägger dom alla värden på topp,men det ger inga hk.Men om du inte tror på detta angående min kompis varadero så må det så vara,men jag såg själv på skärmen när den gick i bänken,men det kanske var fel på den,vad vet jag:rolleyes:

Hamre
2010-10-23, 00:09
Men det vet väl alla att bara det väsnas lite mer så e hojen trimmad.:adore::adore:

Olle Å
2010-10-23, 09:18
För ca 8 år sedan hade jag problem med att ha grabben bakpå min Honda Dominator, Den var lite för klen på högsta växeln.
Tog då av ljuddämparna och öppnade upp dem invändigt, fick då ett bättre genomblås samt ett dovare ljud. Satte i samma veva dit ett K&N filter och gick upp två steg på förgasarmunstyckena. Det blev en helt annan hoj med ett märkbart bättre vrid och högre toppfart. Men för att sänka det höga varvet vid 100 knutar så satte jag dit ett kugg större framdrev och sänkte varvet med 500 u/m vid 100 km/h.
Kalla det för mappning eller för något annat, men det gav en mycket märkbar effekt. Bränsleförbrukningen låg då runt 0,55 l/mil

Olle Å
2010-10-23, 09:19
Men det vet väl alla att bara det väsnas lite mer så e hojen trimmad.:adore::adore:

Oj vad många customhojar måste vara hårdtrimmade då!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Figurehead
2010-10-23, 09:46
Oj vad många customhojar måste vara hårdtrimmade då!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hmm, min chopper mer raka pipor borde ligga nån stans runt 150+ Hk med sin XV1000 då alltså? =) tänk om det var så ändå...

Olle Å
2010-10-24, 07:50
Skämt åsido. En fyrtaktare har ju bäst effekt med raka rör medan en tvåtaktare skall ha ett visst motstånd. Det kan vara mycket svårt att hitta exakt rätt dämpning till dem.
Att enbart byta filter ger inte optimal effekt utan att hela kedjan måste vara med.
Alltså: Filter, större munstycke i förgasare och preppad ljuddämpare.

triumphtobbe
2010-10-24, 20:00
Jaja, vare sig det ger fler hästar eller ej. Så är ju i alla fall ljudet förändrat till det bättre hoppas jag. Ett bättre vrid från mellaregister för att motorn får mer luft fortare.
Sen är det en investering kan man säga. För ett vanligt filter till min hoj kostar strax över 400 kronor. Så det räcker ju med 2 service tillfällen så har k&N filtret betalt sig.

He det gött...

Tobbe

Olle Å
2011-01-12, 08:35
K&N filter, större förgasarmunstycken, öppnare dämpare gjore en mycket märkbar effekt vilket mest märktes med passagerare. kunde också öka ett kugg på framdrevet. Däremot så ökade bensinförbrukningen något. Detta gällde en Honda Dominator.
Man måste göra alla tre stegen för att det hela ska funka. Filter, förgasare, dämpare.