handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp med batteriet...



Scarlett
2010-10-17, 18:01
:o
Detta är en smula pinsamt, men när jag tog ur mitt batteri från min hoj för att ladda det var det inga problem som helst med detta, inte heller laddningen av det som sådan.
Men nu när jag skulle återigen sättaa dit batteriet blev jag något nollställd och en smula fundersam hur skruvarna egentligen ska sitta, för att det ska vara på korrekt vis..

Alltså jag vet exakt vilka skruvar som ska sitta vart, men det är just om jag skruvat fast dem 'ordentligt' så att säga.

Jag har bifogat en bild för att vara lite tydligare (ursäkta för dålig kvalitè, jag har bara paint) och min fråga är nu om mutterdelen nertill (rödmarkerad i bild) och skruven (blåmarkerad i bild) ska sitta löst från batteriet efter att jag skruvat ihop dessa två.

Jag kommer nämligen inte ihåg när jag skruvade loss dessa delar från batteriet om de satt helt "stumt fast" i batteriet så man inte kunde röra dem alls från deras ställe, eller om det var så att man kunde rucka på dem genom att man typ kan lyfta lite på skruvhuvudet så att den lilla mutterdelen "hänger med" undertill.
Är detta korrekt, ska det va så?? :confused:

Hoppas nån vet och kommer ihåg, vore väldigt tacksam för hjälp.

Jåke
2010-10-17, 18:10
Nej, de ska inte sitta löst. Skruv/mutter ska dras åt, dock inte för kung och fosterland, så att kabeln sitter fast.

Scarlett
2010-10-17, 18:13
Ja, det kändes en aning ologiskt att det skulle vara ett "glapp" där emellan, så vad har jag gjort för fel isf? Nåt måste jag ha satt fast galet iom att den inte blir fast fastskruvad så att säga.

Jåke
2010-10-17, 18:18
Ja, det kändes en aning ologiskt att det skulle vara ett "glapp" där emellan, så vad har jag gjort för fel isf? Nåt måste jag ha satt fast galet iom att den inte blir fast fastskruvad så att säga.
Lossa skruvarna igen och var noga när du skruvar dem igen, så att du inte drar mutterna snett på gängorna. Du ska kunna dra åt den med fingrarna så långt att det inte finns glapp.

Scarlett
2010-10-17, 18:30
Lossa skruvarna igen och var noga när du skruvar dem igen, så att du inte drar mutterna snett på gängorna. Du ska kunna dra åt den med fingrarna så långt att det inte finns glapp.

Okej, jag provade några gånger innan, men jag ska ge det ett försök till. Men det känns nästan som om det fattas nåt(?) iom att det blir som det blir.
Usch, det här borde vara busenkelt, så jag fattar varför det inte vill sitta. :(
Tack förresten för snabbt svar.

Jåke
2010-10-17, 18:38
Men det känns nästan som om det fattas nåt(?) iom att det blir som det blir.
Usch, det här borde vara busenkelt, så jag fattar varför det inte vill sitta. :(
Kolla att inte skruven är för lång?

triumphtobbe
2010-10-17, 18:52
Hej, ett bra tips när man mekar. Använd digitalkameran! Fota efterhand som arbetet går framåt.
Ibland kan det bli uppehåll i mekandet för att man väntar på mtrl och så. Det är lätt som tusan att man glömmer hur sakerna satt monterade efter tre veckor eller mera!

Ha det bra.

Tobbe.

akems
2010-10-17, 19:18
Tittar jag på bilden är den blåa skruven på + polen,+ är alltid röd-Har du förväxlat skruvarna?

Jan-Olov
2010-10-17, 19:29
Kolla att du inte fått fatt i fel skruvar, som till en kåpa eller liknande. Kabelskorna måste sitta stumt mot polen annars får du problem. Jag har också vid ett tillfälle blandat skruvarna. Ett tipps när du skruvar i hop batteriet använd polfett så slipper du oxid i framtiden.

Nilsson
2010-10-17, 19:56
tror bara du dragit skruvarna snett , men det e ingen fara kör in och köp nya skruvar dessa är ju inte vanliga skruvar så de är mjukare och ganska enkla att dra sönder gängerna på,

Guzzi-Leif
2010-10-18, 23:31
Saknas det inte brickor då?

Scarlett
2010-10-22, 12:00
Saknas det inte brickor då?

Vad är det för nåt?
Bifoga gärna en bild om möjlighet finns på en sådan.

//Scarlett

Linnex
2010-10-22, 12:42
Muttern löper inne i polen. När du skruvar kommer muttern att vandra upp till den når toppen eller vad man nu skall säga. Skruvskallen skall ligga kloss ann mot polen och muttern kloss an på andra sidan. Då skall det inte kunna finnas något glapp.
Går skruvspetsen i botten på polen utan att skruvskallen ligger kloss ann så är det en för lång skruv och då felaktig.
Vandrar inte muttern upp så är det något fel. Antingen snedragit eller gängfel.

Scarlett
2010-10-25, 16:50
Muttern löper inne i polen. När du skruvar kommer muttern att vandra upp till den når toppen eller vad man nu skall säga. Skruvskallen skall ligga kloss ann mot polen och muttern kloss an på andra sidan. Då skall det inte kunna finnas något glapp.
Går skruvspetsen i botten på polen utan att skruvskallen ligger kloss ann så är det en för lång skruv och då felaktig.
Vandrar inte muttern upp så är det något fel. Antingen snedragit eller gängfel.

Då har jag gjort rätt då! Skönt! :)
Tack för en vädligt bra och pedagogisk förklaring, uppskattar när man är tydlig för sådana okunniga som jag. :o
Tack igen allihopa!! :)

Mats Liifv
2010-10-25, 21:25
Fick du till det till slut?

Scarlett
2010-11-25, 17:39
Ja då, alla tiders! :)

DearHunter
2010-11-25, 17:44
Man måste förstå att batterier trilskas ibland och gör motstånd för att de inte ska ha tråkigt.


Inget motstånd - ingen spänning :D

Effekten av detta blir att man får kraft och fart...

(nu är jag på Zådandär skämthumör igen...Lorry...öh jag menar Sorry.... :D)

Gösta
2010-12-14, 19:34
Kan det vara så ,att på batteripolen finns en sexkantig försänkning som passar muttern Har sett det på en del batteripoler, och då gäller det att man lägger in muttern där i försänkningen, konstruktionen är väl gjort för att underlätta , att man bara ska behöva hålla fast muttern genom att sätta fingret lite lätt mot muttern och när skruven tagit gäng, ska man inte behöva bry sig om muttern mera, bara att dra fast skruven. Men är det så att du upplever sladden som löst sittande efter att du dragit fast skruven kan det ju bero på att en skruv av opassande modell blivit ditsatt. Det kan ju kompenseras med en bricka eller en passande skruv .Det här är lite förskola som alla måste gå igenom. Ta det lungt, jobba med bra belysning, studera skruven, eventuella skador ska man normalt se på en så pass stor skruv