handdator

Visa fullständig version : Nyare motorcykel



Beppe
2010-10-15, 10:44
Hej allihopa.

jag lyckades som sagt ta kortet sent in på hösten, med min Kawasaki z 750 -1982.
Den har ju varit riktigt trevlig för ändamålet, det skulle ju dock vara roligt att skaffa en annan cykel till våren.

Nu är jag precis klar med mina studier, har ett lärarjobb fram till vår sidan, och har således rätt mycket i studieskulder och inte alltför fett på bankboken...

Vad skulle ni tipsa om för cykel för ca 30 000 kr?

Jag gillar ju stilen på den jag har nu, har kollat lite på liknande, men finns det någon sån där cykel som är tämligen välbehållen, något nyare än mitten 90talet blir det väl inte antar jag...

erkagn
2010-10-15, 10:46
Honda CB 750 från 90-talet kanske? Eller kawa Zephyr som fanns i olika motorstorlekar. Men dem kanske är dyrare än så.

Olle Å
2010-10-15, 11:53
Om du inte är för kort i rocken , men vill åka nästan överallt på alla slags vägar, så köp en Honda Varadero eller försök få tag i en Honda Africa Twin.

erkagn
2010-10-15, 12:03
Yamaha XJ 900 är ju en prisvärd och bra hoj oxå

BIG1
2010-10-15, 22:05
Kawa GPZ 900, några år nyare än din. Den jag provade var nog strypt till 100 hästar tror jag. Satte mig på med viss skeptisism. Jag gillar ju inte sportiga hojar. Kunde förvånat konstatera att allting stämde. Lättkörd, bra komfort. Tom kåpan funkade. En stark och skön motor. Inte alls surrig och larvig som den nyare 600 jag testat.

GeCe
2010-10-16, 04:44
Det finns nästan hur mycket som helst där ute att välja på och för 30 000 kan du få en riktigt fin hoj. Kolla gärna dock att det finns servicebok som är ifylld.
Finns väl knappast något trevligare för en biker att spana in och provköra hojar inför köp.

Finns ju som redan nämts en del retrohojar från 90-talet som påminner om den du har men provkör gärna en Honda Transalp från sent 90-tal eller början av 2000-tal som är en förhållandevis smidig allroundhoj/offroadhoj jämfört med andra hojar i det segmentet som tillåter bekväm körning även på grusvägar och som inte begränsar vägvalet på samma sätt som en "vanlig" landsvägshoj gör. Transalpen är känd som en pålitlig och driftsäker hoj som de flesta Honda är och är billig i drift och försäkring och måttlig i bränsleförbrukning. Hojen drivs av en pålitlig W-twin med mjuk och trevlig motor-karaktär på c:a 50 hk men har man inte alltför bråttom så går det utmärkt med ev. passagerare också.
Lycka till!

Jåke
2010-10-17, 15:19
Hej allihopa.

Vad skulle ni tipsa om för cykel för ca 30 000 kr?

Jag gillar ju stilen på den jag har nu, har kollat lite på liknande, men finns det någon sån där cykel som är tämligen välbehållen, något nyare än mitten 90talet blir det väl inte antar jag...
Hej själv!

Samma stil som Z750, då kan du få en hoj från början på 2000-talet faktiskt. Runt 01-03 beroende på, några tips kan kanske vara:

Honda CB750 -03: http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_CB_750_30085955.htm?ca=10&w=3
Yamaha FZS600 -03: http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_FZS_600_ENDAST_900_MIL_FRI_FRAKT_28080498.h tm?ca=10&w=3
Honda VFR 750 -94: http://www.blocket.se/goteborg/Vfr_750_f_30079056.htm?ca=10&w=3
Yamaha TDM850 98-02: http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_TDM_850_29986199.htm?ca=10&w=3
Suzuki Bandit 1200 -98: http://www.blocket.se/uppsala/Fin_Suzuki_Bandit_1200_29950120.htm?ca=10&w=3

Vill du ha en mer personlig hoj finns det också, detta är ganska slätstrukna alternativ med undantag av TDM. Men då får du oftast räkna med lite mer skruvande också :)

triumphtobbe
2010-10-17, 19:01
Hallå, jag hade en Suzuki gsx-f 750 som första hoj. Den kostade 30.000 och var klart värd det tycker jag. Min hoj var från 2000 och var pigg och trevlig med sina 100 Hp. Jag sålde den för att den hade gått nästan 6000 mil.Men det var aldrig ngt fel på den och den startade direkt efter vintern. Hade den inte haft så många mil så hade jag nog haft kvar den ännu.

Tobbe.

Beppe
2010-10-17, 20:17
Det finns ju mycket tufft där ute.
Även om man kollar i de billigare delarna av marknaden.

Är det någon som har någon erfarenhet av Yamaha TRX 850?
Jag har hört att den ska vara rätt rolig, hyffsat klipp och framförallt att man kan ha den till lite vad som helst, även om det kanske är en sporttourer främst?

Suzuki SV 650, skulle det kunna vara något? Tyvärr finns det ju alldeles för mycket modeller, samt att det går åt för mycket tid att sitta och smådrömma framför blocket =)

erkagn
2010-10-17, 21:20
Suzuki SV 650 är en skoj och charmig hoj har jag hört. Härlig karaktär med v-twin oxå som ger motorn hyfsat bottendrag trots den "lilla" cylindervolymen. :-)

RobbeS
2010-10-17, 21:54
Lägger du på några tusenlappar kan du säkert få en fin Honda VFR 800 från slutet på 90 talet. Fina hojar som är roliga men även bekväma långfärdshojar.

Mats Liifv
2010-10-17, 21:55
Suzuki SV 650, skulle det kunna vara något? Tyvärr finns det ju alldeles för mycket modeller, samt att det går åt för mycket tid att sitta och smådrömma framför blocket =)En ganska liten hoj, rent fysiskt. Molgan körde en så´n under en säsong och kan säkert ge en recension...Skulle nog för egen del satsa på en VFR 750/800 för dom pengarna.

Jåke
2010-10-18, 18:34
Är det någon som har någon erfarenhet av Yamaha TRX 850?
Jag har hört att den ska vara rätt rolig, hyffsat klipp och framförallt att man kan ha den till lite vad som helst, även om det kanske är en sporttourer främst?
Ja, både jag och min sambo har haft en varsin TRX. Det är definitivt ingen sporttourer, även om kortare personer hellre åker långt på den än den mindre och klenare SV650.

Relativt gammal konstruktion som varit med ett tag, men det gör också hojen pålitlig och framförallt billig. Plättlätt att uppgradera med nya bromsar och liknande då ganska mycket från YZF600, tidiga R6 och R1 passar. ;)
Ger en underbar ljudupplevelse då den i princip har samma gång som en Ducati i motorn, med ojämn tändföljd. Med rätt inställd fjädring (en av de lite svagare punkterna, speciellt fram) en riktig sleeper på bana kapabel till körning i klass med nyare hojar.

Högt växlad original och varvar ganska lite vid laglig körning, vilket ger en avslappnad körning, dock med märkbara twinvibrationer. Motorn härstammar från slutet av 80-talet och dåtidens grusvärsting Super Tenere 750. De allra flesta exemplar drar en del olja, således inget att vara rädd för utan beror på felaktiga materialval från Yamaha vid konstuktionen. ThunderAce och tidiga R1 har samma problem då de faktiskt tillhör samma Genesis motorfamilj med 5 ventiler per cylinder.
En annan svag punkt är emulsionsrören i förgasarna. De slits och speciellt mycket på Dynojet-exemplar. Original är bättre där, men om det inte är bytt vid 5000 mil är det hög tid. Yttrar sig i att hojen går ovilligt på låga varv och ryker svart. Ganska lätt åtgärdat.

Finns säkert mer att påtala, men det finns andra hojar att fundera över åxå. TRX är iallafall den egna hoj jag haft roligast på de senaste 6 åren, med undantag av min nuvarande Tuono! :)

...faktiskt så rolig att jag ordnade en bandag bara för TRX & TDM 2006: http://picasaweb.google.com/trxcorse/ThunderDay2006#

Beppe
2010-10-20, 21:03
Aha.

Trxen verkar ju vara en hoj som många uppskattar.
Det är alltså ett ganska bra val i den där prisklassen antar jag? Något speciellt man bör tänka på, dvs någon service eller något som måste bytas i motorn vid något visst miltal eller liknande som kan kosta skjortan?

SV 650 är alltså klenare? De verkar ju att gå hitta för ganska vettiga priser oxå? Eller är det en sämre båge? Utseendemässigt tycker jag att det är ganska lika. Skulle det gå att göra en kortare tur ut i europa på dessa cyklar? Naturligtvis är jag medveten om att det går att åka på precis vad somhelst, men ska man på semester så vill man ju inte att det ska vara en pina...

En annan cykel, som jag antar är en utveckling av den 80talare jag nu har är kawasaki zr-7? Skulle det kunna vara något eller är det något att glömma?