handdator

Visa fullständig version : Valutakurser



erkagn
2010-10-14, 12:12
Såg i Allt om MC att de japanska hojarna missgynnades medans de europiska gynnades av de olika valutakurserna. Yenen är visst dyr.

Är det förklaringen varför BMW och Triumph blivit populärare på japsens bekostnad? Eller kanske det är att folk börjat uppskatta europiska hojar...

HD borde ju oxå gynnas av det hela. Men de är ju ganska dyra sen förut.

Bennie Bleking
2010-10-14, 15:31
Tror inte valutakurserna har så stor betydelse i konsumentledet.
Nästan alla affärer görs ju i dollar oberoende av stat och land.
Har dock inte kollat prisbilden så noga.
Däremot att nämnda märken kan ha blivit mer attraktiva,
beroende på god PR eller nya modeller som tilltalat marknaden.
det tror jag kan vara orsaken till framgången.

DearHunter
2010-10-14, 15:36
Nja!

En del av produktionen sker i låglöneländer för att pressa priserna. BMW tex tillverkar vissa motorer i Kina och Taiwan. Konkurrensen är stenhård.

Det är ingen större priskillnad mellan hojarna idag. Vill man komma billigt undan så köper man en bil ;)

Smirnoff
2010-10-14, 23:05
Prylar tillverkade i länder med väldigt mycket större export än import blir dyrare när dollarn är låg. Det är därför både Kina och Japan just nu håller på att trixa med sina valutor för att få ner värdet på dem i förhållande till dollarn... Detta är inte bra för den globala ekonomin vilket i sin tur resulterar i hot från bla USA om strafftullar...

Mavve65
2010-10-15, 09:02
Det verkar som mc är billigare i utlandet. jag har läst att när det gäller Scootrar så blir priset i sverige dyrare för att det är så små volymer som säljs. kan detta gälla mc-också:confused:. Vissa bilmärken som Ford Mustang, som är en bruksbil i USA är en lyxbil här i Sverige, vilket gör att prisåslaget är enormt:banghead:

erkagn
2010-10-15, 09:36
Det verkar som mc är billigare i utlandet. jag har läst att när det gäller Scootrar så blir priset i sverige dyrare för att det är så små volymer som säljs. kan detta gälla mc-också:confused:. Vissa bilmärken som Ford Mustang, som är en bruksbil i USA är en lyxbil här i Sverige, vilket gör att prisåslaget är enormt:banghead:

Har hört att till och med Volvo är dyrare i Sverige än i USA.

Tror nog de är samma med hd-hojarna:eek:

Mavve65
2010-10-15, 11:07
Ja, en Volvo XC90 räknas som bruksbil i USA, men här är det en lyxsuv! Frågan är om det skulle löna sig att importera en mc (eller bil för den delen) kanske blir enklare nu när bilprovningen är avreglerad?

Varför ska det vara så dyrt i Sverige? undrar vad en Honda kostar i japan- halva priset säkert. verkar också som om begagnade mc är billigare utomlands.

Mr.Peter
2010-10-15, 14:02
Det verkar som mc är billigare i utlandet.

Tror de är dubbelt så dyra i Danmark?

Mats Liifv
2010-10-15, 14:23
Här (http://www.mobile.de) kan den intresserade kolla priserna i Tyskland!

Coax
2010-10-15, 14:33
Jag vet en kille som köpte en kawasaki 1700 på ebay i usa och gjorde en förtjänst på 30000:- när alla avgifter var betalda.
Importerar man själv från usa så spelar dollarkursen väldigt stor roll.