handdator

Visa fullständig version : Vinterturer



Olle Å
2010-10-13, 11:57
Går i väntans tider på att det blir väder för vinterturena igen. Blev ju lite dåligt förra vintern eftersom det var ju tidvis så jäkla kallt. Med skaplig utrustning, så klarar man ju lite kyla galant. Undrar just hur scooterförarna gör när det är ner mot 25-?

Molgan
2010-10-13, 12:55
Det är bara att klä på sig och se till att man har handtagsvärmare. Största problemet som jag tycker är vad man ska ha på huvudet, tycker crosshjälm och facemask är det som funkar bäst. Kallaste jag åkt var i -42, en nära-döden-upplevelse. Visiret sprack av kylan, när jag kom hem fick jag värma fodret i hjälmen med en hårtork för att få av hjälmen, och när cirkulationen kom tillbaka i händerna upptäckte jag att jag hade sår på alla knogar som blödde. Sen tror jag minsann jag svimmade av en stund.

Mats Liifv
2010-10-13, 14:53
Undrar vad den verkliga tempen var i fartvinden om det var -42 grader annars....?

Nina
2010-10-13, 18:46
Undrar vad den verkliga tempen var i fartvinden om det var -42 grader annars....?

Om tempen ligger runt 0°C blir det i fartvinden runt -10°C vet jag. Fast jag vet inte hur man räknar för övriga temperaturer, kanske finns nån tabell på nätet?

…jag går också i väntans tider här, nu vaknade jag till liv under de senaste dagarna. :D

Nina
2010-10-13, 18:49
Kom att tänka på att i våras grämde jag mig så hårt över att snön smälte bort och våren kom i rask takt att jag satt och sneglade på hus i Norrbotten, måste förlänga den roligare säsongen på något vis. ;)

Hasselman
2010-10-13, 22:30
Jag har precis satt på vinterdäcken men ser inte så mycket fram mot smålandsvintern, det blir mest slask här nere. Jah vill ju har RIKTIG vinteråka, med skidor på. Just nu söker jag aktivt jobb längre norrut och för en kamp mellan vettet och plånboken på ena sidan och "vill ha" på andra sidan. "Vill ha" gäller skidor till hojen.
Däcken jag satt på är Heidenau K60 Snow, vi får se hur de funkar till slasket. För några år sedan körde jag med Sirac på en BMW R1150GS och tyckte de funkade hyfsat t.o.m på nysnö runt nollan. Det var inget supergrep men jag tog mig helskinnad från A-B i lungt tempo. Visst lade jag hojen den vintern (2003/2004) också, men inte när jag körde. Jag skulle stanna på busshållplats för att fixa imman på visiret. När jag satte ned foten fick jag inget fäste med stöveln utan gled iväg så att hojen lade sig på cylindern. Fast detta skulle väl hört till en annan tråd. D.v.s pinsamma läggningar ;), eller däcktråden.

Hasselman
2010-12-04, 16:04
Då har man gett sig in på en ny touringvariant, nämligen Vintertouring.
Körde från Lessebo på tisdag morgon 30/11 i -17 graders kyla med lätt snöfall. Målet för resan var Touringbutiken i Djurmo.
Körningen gick bra. Största problemet var min egen feghet. Vågade jag inte gasa ut baken ville framhjulet ploga med obehaglig känsla av att få en "low sider". Jag saknar verkligen att ha skidor på hojen.
Första stoppet blev MC-Guiden i Vetlanda där jag köpte hantagsvärmeelement att sätta i stövlarna. Det blev så varmt att jag nästan fick brännskador.
Nästa stopp blev Pizzeria Hawai i Tranås. Inget att rekomendera men jag blev inte sjuk iallafall.
Av bara farten körde jag 46 mil denna dag. Visst bet kylan i kinderna men det var fullt körbart. Rätt go känsla att se bilisternas undrande blickar när jag passerade dem.
Visst undrade jag ibland själv också var gränsen går mellan entusiasm och dårskap när jag på onsdagen fick se termometern utanför vandrarhemmet i Strömsholm. Det var -23 kl. 8 på morgonen.
Onsdag körde jag bara 2 mil till Hallstahammar. Torsdag hittade jag en underbar berg-och-dalvbaneägväg från Söderbärke över Vikmanshyttan till Säter. Äntligen vågade jag gasa ut baken så att framhjulet styrde. Det är en vansinnig känsla att köra 80-90 km/h med bredsladd på snöiga skogsvägar i strålande solsken &-20 gradig kyla och bli svettig. Vansinnigt rolig känsla.
Turen slutade i Djurmo. Efter lite snack med Touringbutiken körde jag till Borlänge där jag övernattade på ett mycket knuttevänligt STF-vandrarhem. Fredagens resa gick tillbaka till Hallstahammar. Den körningen var , om möjligt, ännu roligare. Bilisterna hade problem med väglaget men det hade inte jag. Det var många fågelholkar när jag körde om i snömodden. Heidenau K60 Snow med Kold Kutter dubbar funkar bra. Om man inte gasar för mycket så dubbarna lossnar. Det var dessutom riktigt skönt att köra i mildvädret med bara -9 graders kyla. Garanterat fritt från insekter på glasögonen och inte blev man blöt av regnet heller.
I veckan beställer jag skidor till hojen. Finns en smed i Yllesta som kan göra skidor och fästen åt mig.
Men man undrar ju, "Var går gränsen mellan entusiasm och dårskap?"

Till Räven. Du borde prova på vinterkörning med förvuxen moppe. Man mår så bra av att köra. :dancing:

räven
2010-12-04, 18:24
Kul att du berättar Hasselman, men jag är vuxen nu (60+) med vinternöjen att sitta i garaget på hojen å höra hur det sprakar i vedpannan. Om du kört några mil från Djurmo norrut till Gagnef, kunde du träffat Hans Rönnegård med skidor på sin 1200GS från samma smed. Men han är bara 50+. Mins dock från ungdommen när man isolerade med smålandsposten under kläderna, Sk. tratt för ansiktet, sälmuttor på händerna. Näää, inga mer sådana strapatser.