handdator

Visa fullständig version : Olika åkstilar



Olle Å
2010-10-10, 18:38
Verkar som om det är tre olika stilar som dominerar. Den första stilen sitter ju åkaren som en räka sedd från sidan. Hur känns det efter 60-70 mil ?
Den andra är ju mera upprätt och körs av touringåkaren och de på offroadhojar. De klarar ju utan vidare 100 mil på en dag.
Den tredje framåtlutande, körs av sporthojsåkaren. Tycker det vekar jobbigt i längden. Kanske jag har fel.

erkagn
2010-10-10, 18:50
Den upprätta körstilen är säkert bekvämast i längden. Customkörstilen med fötterna framåt som jag gillar är inte så bekväm som den ser ut om man kör en längre sträcka. Den tredje sportiga körstilen gillar jag inte och skulle inte tro den är så bekväm heller...

Hasselman
2010-10-10, 21:57
Den framåtlutade sporthojstilen ÄR bekväm om man har tillräcklig hastighet så att det bildas bra luftkudde under bröstet på föraren. Man kan även lösa det med att ha inbyggd kudde mellan bröstkorg och byxlinningen :cool:
Själv föredrar jag och min trasiga rygg att sitta upprätt som på häst på asfalt eller stå framåtlutad över fågelpinnen på grusvägar.

GeCe
2010-10-10, 22:30
Grabben åker sporthoj men han vill inte gärna åka några längre sträckor än kanske 10 mil med lite paus och han är dessutom relativt vältränad då hann sysslar med boxning också. Och jag vill inte inte ens provköra skiten han åker på då jag inte vill sitta i fosterställning då jag kör.

Hasselman
2010-10-10, 23:16
Problemet med sporthojar ur min synvinkel är just att det är svårt att kunna köra tillräckligt fort på vägarna i Sverige för att de ska vara bekväma. På bana är det en helt annan sak, då klänker man ju runt hojen mest hela tiden och körningen är inte avsedd att vara bekväm. Det är en sgolik tur det finns så många sorters hojar när det finns så många sorters knuttar.

Jonas
2010-10-10, 23:39
Själv kör jag glidare, men sitter rak i ryggen. Har vissa ryggproblem, men sitter lika bekvämt på min nuvarande Kawa som på min förra BMW r1150RT. Och ryggen liksom rumpan klarar sig utan problem. Man sitter riktigt gott på en Classic Tourer. Rekommenderas för den som vill köra långturer, men som ändå vill ha en custom. :)

Nina
2010-10-11, 06:23
Jag sitter mer upprätt, men på Streeten är jag lite mer lutad framåt. Där har jag kommit underfund med att den bör jag köra med benen och magen, annars lutar jag för mycket på armarna och blir trött fort. Det tror jag är det som sker med sporthojar och tiden det tar att köra dem. Jag har dock inte testat Streeten under långfärd än men kommer jag bara ihåg att köra med ben och mage så vilas armar och axlar från min tyngd. Annars kan jag sitta länge på de övriga utan problem. =)

Mavve65
2010-10-11, 07:45
Runt 80-90 har min Honda riktigt bekväm körställning påga luftmotståndet (luftkudden som bildas), men i stadstrafik så får man köra med magstöd. Lätt att luta sig för mycket på styret och dra upp axlarn. Har sett att en del som kör street, byter styre till crosstyre . Borde kanske ge en bekvämare körställning, eller så är det bara för utseendetsskull:hmmmm2: Eller så kanske man kan höja styret:confused:

Molgan
2010-10-11, 08:56
Upprätt är absolut bekvämast i längden, man kan sitta avslappnat, det är lätt att ändra ställning och man kan tillochmed ställa sig upp och gymnastisera samtidigt som man kör. Har iofs höjt upp styret på Teneren så man sitter mer som på en chopper med aphängare, har funderat på att sätta framflyttade fotpinnar så kan man smyga in i custom-kortegerna utan att märkas. :cool:

Körde ju en lång runda förra sommaren framåtlutat, gick rätt så bra men krävde en pruttkudde (airhawk) pga den stenhårda sadeln på SV'n. Etapperna blev inte längre än 25 mil då tanken inte tillät mycke mer men på en dag kunde man hinna med en 60-70 mil utan stress. Var mest mot slutet när man blev trött och slarvade med sittställningen som man började hänga på styret och blev sur mellan skulderbladen.

Mats Liifv
2010-10-11, 12:34
Tusan vet om inte stående körning på min grushoj är lika bekväm som många touringhojars upprätta körställning....kör man på rätt sätt är det väldigt lite belastande för kroppen!

Ove
2010-10-11, 13:52
:) Jo det är viktigt att man kan variera körställningen, men...

Ramlade på ett videoklipp:http://video.se.msn.com/watch/video/insane-scooter-tricks/1jjlklv0i

Kanske att ta i ...?

Mats Liifv
2010-10-11, 14:21
:) Jo det är viktigt att man kan variera körställningen, men...

Ramlade på ett videoklipp:http://video.se.msn.com/watch/video/insane-scooter-tricks/1jjlklv0i

Kanske att ta i ...?Snacka om skicklig hojåkare med avslappnad åkstil....:eek:

Scorpio
2010-10-11, 16:00
Jag brukar själv dela upp motorcyklar i tre kategorier: Luta framåt-hoj, sitta rakt upp-hoj , och luta bakåt-hoj. Jag tror de flesta förstår hur jag menar.

Vilken som är bekvämast är nog inte så enkelt att svara på att man kategoriskt kan säga att den ena typen av hoj är bättre än den andra. Det beror i hög grad på vem man är/vad man har för kroppstyp, att alla hojmodeller är olika även om de tillhör samma kategori av hoj, samt vad det tänkta användningsområdet är. Men man kan nog i alla fall säga att en Honda Gold Wing generellt är svårslagen i ren bekvämlighet, oavsett kroppstyp och användningsområde. Och att Ducati 916-998 generellt är svårslagen i andra änden av skalan..

Därmed inte sagt att alla sitta rakt upp-hojar alltid är överlägsna alla andra i ren bekvämlighet. Eller att alla luta framåt-hojar alltid har den sämsta bekvämligheten.

För maximal bekvämlighet får man helt enkelt välja en hojmodell som passar den egna kroppen och det tänkta användningsområdet.

Mange
2010-10-11, 16:58
Tja, jag har personligen svårt för custom-hojar (luta bakåt). Jag tycker man säckar ihop lite och ryggen tar mkt stryk efter ett tag. Jag har kört en del r-hojar och vissa av dem har faktiskt en rätt ok körställning. Min förra zzr 1100 kunde man sluka många mil med som förare men passageraren hade då alldeles för skarp benvinkling. Skönaste hojen jag kört är utan tvekan "fassans" Panna men min CB 1300 är också riktigt skön, enligt mig.

Olle Å
2010-10-11, 21:41
Den sk. "räkstilen" måste ju vara rena fördärvet för ryggen om vägen är lite guppig. Eller?

Mats Liifv
2010-10-11, 21:45
Den sk. "räkstilen" måste ju vara rena fördärvet för ryggen om vägen är lite guppig. Eller?Vi "grusare" gör det gärna stående, inga problem med rygg etc. enbart vilsamt. Kör varenda meter på grusväg på det sättet....har nog blivit runt tvåhundra mil rena grusvägar i år!

Maestro
2010-10-11, 22:14
Framåtlutat är inte så farligt men det kräver en del fart för att vara bekvämt i och med att fartvinden hjälper till att stödja överkroppen. Man lutar sig alltså mot fartvinden som håller en uppe.

GeCe
2010-10-11, 22:29
Framåtlutat är inte så farligt men det kräver en del fart för att vara bekvämt i och med att fartvinden hjälper till att stödja överkroppen. Man lutar sig alltså mot fartvinden som håller en uppe.

Men åker man på krokiga vägar med inte så hög hastighet blir det jobbigt. Grabben har en sån där racer man sitter i fosterställning på. Han säger att det kan bli jobbigt trots att han är vältränad pga boxningen.
Själv vill jag inte ens provköra skiten han åker på pga en trasig axel. Custom och räkstuket funkar inte heller tyvärr då ryggen säger ifrån efter någon km. Därför åker jag retro/touring/allround - hoj.