handdator

Visa fullständig version : Motorcykelbud?



Motormannen
2010-10-09, 14:26
Undrar lite hur det skulle vara att arbeta som motorcykelbud, någon som har insikt och kan berätta lite?

Vilka är de största företagen som använder motorcykelbud?

Krävs egen hoj?

Kör de hoj även under vinterhalvåret eller är det bil som gäller då?

Mats Liifv
2010-10-09, 14:52
Undrar lite hur det skulle vara att arbeta som motorcykelbud, någon som har insikt och kan berätta lite?

Vilka är de största företagen som använder motorcykelbud?

Krävs egen hoj?

Kör de hoj även under vinterhalvåret eller är det bil som gäller då?

Dom kör definitivt under vinterhalvåret, i varje fall i Stockholm! Hojar från BRING brukar jag ofta se i Stockholm. Dom kör Yamaha XTZ 660 Teneré.

Vet att budkillarna tidigare var egna företagare och inte anställda av budfirman. Har ingen aning om samma förhållanden råder idag.

erkagn
2010-10-09, 19:13
Det måste väl vara ett tufft jobb att köra i alla väder och väglag samt i tuff tätortstrafik.

Olle Å
2010-10-09, 20:09
Antar att det gäller visst dubbförbud även för hojar? Annar är det ju bildubb som gäller.

erkagn
2010-10-09, 20:33
Antar att det gäller visst dubbförbud även för hojar? Annar är det ju bildubb som gäller.

Ja, inte skoj för dem när det är förbud för dubb på vissa gator i vissa städer.

Ove
2010-10-10, 13:29
Antar att det gäller visst dubbförbud även för hojar? Annar är det ju bildubb som gäller.

:hmmmm2: Hr för mig att dubbförbud och vinterdäckstvång bara gäller personbil och lätt lastbil? :confused:

Hasselman
2010-10-10, 21:43
När jag jobbade på MC-Budet i början av 90-talet var vi största budfirman i Stockholm (och Sverige) med mc-bud. Vi hade 70 fordon varav hälften mc. Av våra mc-bud var ca hälften sk. lejåkare (egen firma) och hälften anställda. De flesta körde utan dubbar på vintern för det blev så halt annars. Jodå, du läste rätt, det blev för halt på asfalten med dubbarna och när det någon enstaka gång var så mycket is att dubbarna skulle gjort nytta var dubbarna så nedslitna, av asfalten att de inte gjorde någon nytta längre. De gick oftast att hitta fäste där det var djupare modd och snö mellan bilarnas hjulspår så det var sak samma ifall man hade dubbat eller inte.
Att köra bud på mc var inget karriäryrke men det fanns några som kört 4-5 år, de övriga jobbade maximalt ett år. Vi hade en personalomsättning på 150-175 % men relativt få olyckor. De flesta jobbae ett kort tag medan de studerade.
Fast visst går det att göra karriär som mc-bud. Två av grundarna av Mc-Budet arbetar idag i ledningen för Bring, Thomas Tscherning (koncernchef) och Nicolas Öreby (hödare inom ekonomi). Bägge började som mc-bud hos Mc-Budets föregångare Valles Blixtbud. Själv jobbade jag något år som marknadschef på Mc-Budet men i min arbetsplatsintroduktion ingick att även köra bud med mc.