handdator

Visa fullständig version : Provkört två ögonstenar idag!



Motormannen
2010-10-08, 14:08
Honda ST1100 vs BMW R1150 RT!

Hondans motor är helt och hållet sagolik och komforten upplevde jag som hög, bekväm att köra och faktiskt inte så klumpig i låga hastigheter. Nackdelen ska väl vara turbulensen som skapas pga rutan och att den känns lite platsig.

BMWns motor tilltalade mig inte lika mycket, skarpare och nästan lite obehagligt motorljud och att den tiltar åt höger kändes märkligt. Man satt mycket lägre i sadeln men den ska vara ställbar enligt försäljaren, annorlunda körställning än på Hondan. BMWs små finesser som ställbar sadel och ruta, ABS som standard och eluttag för GPS, mobiltelefon m.m var det som höjde betyget från mig. Skönt att kunna ställa rutan under färd och på så sätt nästan få bort all turbulens i högsta läget.

BMWns växellåda var rena skrammellådan jämfört med Hondans, skrammel och klonk mest hela tiden.

Summa summarum, sätt Hondas V4 i BMW R1150 RTs kropp och det är min drömmaskin!

Står mellan någon av dessa inför våren 2011!

erkagn
2010-10-08, 14:32
En annan hoj som är värd att tänka på är ju Yamaha FJR 1300. Den har oxå elektriskt ställbar ruta.

Motormannen
2010-10-08, 15:16
Priset hindrar väl dock? Kan sträcka mig upp till ca 65 000 kr. :-)

Mats Liifv
2010-10-08, 15:22
För min del skulle jag tveklöst välja Hondan. Har kört 10.000 mil med olika Boxermodeller men föredrar som sagt Hondan. En närmast oslagbar långfärdskomfort, låg bränsleförbrukning, billig försäkring och ett rimligt inköpspris. Inte mycket mer att önska sig...

Motormannen
2010-10-08, 19:49
Mm, tufft val!

Ska förhoppningsvis få möjlighet att provköra några fler modeller men dessa två har fastnat i mina tankar helt klart. Kan ju faktiskt vara ett dåligt exemplar jag fick köra av BMWn också, den hade trots allt gått nästan 7000 mil och var ganska tilltuffsad på sina ställen i karossen.

ABS är ett krav, radio och annat lull-lull är ju ett önskemål man har då haha! :)

GeCe
2010-10-08, 22:07
Det där med turbulens på Hondan finns ju botemedel emot som MRA-ruta t.ex. Skulle tveklöst välja en Honda för kvaliteten. Har dock själv en Suzuki GSX 1400 med liten vindruta som är en dröm att köra långt med tack vare motorn och komforten.

Guzzi-Leif
2010-10-08, 23:42
Klonket i BMW-lådan kan du stryka som nackdel, man lär sig snabbt att växla ljudlöst 97% av gångerna.
Tiltandet känns bara när du står stilla - vad än andra säger, påverkar det inte körningen alls.
Sedan är det förstås en smaksak vad man tycker om - välj med hjärtat.

erkagn
2010-10-09, 19:14
Det finns ju BMW-touringhojar med 4:a oxå om man inte gillar boxern. Kanske du skulle provköra en sådan. Eller är dem i dyrare prisklass?

erkagn
2010-10-09, 19:24
Denna BMW med 4:a var ju inte så dyr
http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_K1200LT_obs_72500_28543983.htm?ca=2&w=3

Mats Liifv
2010-10-09, 22:06
Denna BMW med 4:a var ju inte så dyr
http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_K1200LT_obs_72500_28543983.htm?ca=2&w=3Mycket prisvärd skulle jag säga! Kräver dock en erfaren förare för att komma till sin rätt. Väger fyrahundra kilo fulltankad så det är en del att hantera. Efter några mils körning har man vant sig och den är som vilken hoj som helst att köra, bara ganska så mycket bekvämare. Ska bli kul att testa den på en riktig långkörning i sommar. Har inte kört den mer än 85 mil på en dag så här långt. Kändes dock hur bra som helst så det blir nog en sträckkörning från Hamburg även denna sommar. Var en lek på Pannan och den här lär inte vara sämre....

erkagn
2010-10-10, 07:10
Mycket prisvärd skulle jag säga! Kräver dock en erfaren förare för att komma till sin rätt. Väger fyrahundra kilo fulltankad så det är en del att hantera. Efter några mils körning har man vant sig och den är som vilken hoj som helst att köra, bara ganska så mycket bekvämare. Ska bli kul att testa den på en riktig långkörning i sommar. Har inte kört den mer än 85 mil på en dag så här långt. Kändes dock hur bra som helst så det blir nog en sträckkörning från Hamburg även denna sommar. Var en lek på Pannan och den här lär inte vara sämre....

Ja, du har ju en sådan. Så härligt det måste vara att kunna åka på långtur. Tror inte jag skulle må så bra i kroppen att köra så långt på min lilla Sporster :p

Motormannen
2010-10-10, 12:40
Frågan är om K1200 LT inte är lite mer som att köra buss än t.ex Pannan? Dvs ingen riktig motorcykelkänsla? :S

Annars är det riktigt snygg och har allt lull-lull man kan tänka sig verkar det som, inte så fasligt dyr egentligen för att vara BMWs flaggskepp! :)

Motormannen
2010-10-10, 14:22
Vad kan skatt och försäkring kosta för så pass stora motorcyklar som ST1100, R1150 RT och K1200 LT? Jag är 87a och bosatt i Stockholms län, men har tankar att flytta ut på landsbyggden igen.

Vill inte betala mer än vad jag gör för bilen alltså ca 800 kr/mån i helförsäkring!

erkagn
2010-10-10, 14:28
BMW brukar ha billiga försäkringar. Och även Honda har väl en rätt så billig märkesförsäkring.

Mats Liifv
2010-10-10, 21:28
Vad kan skatt och försäkring kosta för så pass stora motorcyklar som ST1100, R1150 RT och K1200 LT? Jag är 87a och bosatt i Stockholms län, men har tankar att flytta ut på landsbyggden igen.

Vill inte betala mer än vad jag gör för bilen alltså ca 800 kr/mån i helförsäkring!
Vill minnas att jag betalar runt 3.500:- för BMWs märkesförsäkring hos IF. Ungefär samma gällde Pannan när jag hade den. Tror att den var någon hundralapp dyrare på årsbasis.

Mats Liifv
2010-10-10, 21:35
Frågan är om K1200 LT inte är lite mer som att köra buss än t.ex Pannan? Dvs ingen riktig motorcykelkänsla? :S

Annars är det riktigt snygg och har allt lull-lull man kan tänka sig verkar det som, inte så fasligt dyr egentligen för att vara BMWs flaggskepp! :)
Skulle inte alls vilja jämföra det med att köra buss, snarare som att köra en BMW bil ur exempelvis 5-serien. Stora, tunga men ruskigt bekväma att köra. Synnerligen enkla att manövrera, även i låg fart. Krypkörning är inga som helst problem med en LT eller Guldvinge heller för den delen.

Motormannen
2010-10-11, 19:57
Låter ju inte så farligt, ändå!

Service och reparation, då? BMW har jag hört ska vara dyrare än t.ex Honda?

erkagn
2010-10-28, 05:49
Det finns ju stora glidarhojar som är bekväma oxå, typ Yamaha Stratoliner, Suzuki 1600/1800 Classic, Kawa 1600/1700 med flera...

GeCe
2010-10-28, 20:44
I senaste numret av "Mc-nytt" 10.10 finns ett kort test av Suzuki GSX 1400 där jag skriver under på på allt utom att att mitt ex. inte rycker på låga varv. Mitt ex. är gubbkörd huvudsakligen av en och samma ägare i 7 år om det kan ha någon betydelse och service boken fullt ifylld.

Tog bort de andra inläggen jag skrivit om GSX:en eftersom de tydligen var ointressanta och utan kommentarer. Uppenbart passar jag inte in i denna som jag tycker glassiga sajt och slutar nu på hojen.