handdator

Visa fullständig version : Bänkörning på ny hoj!



erkagn
2010-10-08, 07:09
Jag väntar tills första servicen med att sätta dit luftfilter, power commander och sliponpipor på min nya hoj. Tyckte inte om tanken att plåga den i bänkkörning med noll mil på mätarn utan resonerar att det är bättre göra det med en inkörd hoj.

Men ser ju att firman bänkkör sina demohojar med luft och buller direkt. Och de ville först att jag oxå skulle montera dit det direkt.

Är jag överdrivet försiktig av mig, eller skulle ni resonera likadant?

GeCe
2010-10-08, 12:35
Jag väntar tills första servicen med att sätta dit luftfilter, power commander och sliponpipor på min nya hoj. Tyckte inte om tanken att plåga den i bänkkörning med noll mil på mätarn utan resonerar att det är bättre göra det med en inkörd hoj.

Men ser ju att firman bänkkör sina demohojar med luft och buller direkt. Och de ville först att jag oxå skulle montera dit det direkt.

Är jag överdrivet försiktig av mig, eller skulle ni resonera likadant?


Vad som är rätt och riktigt vetenskapligt är nog svårt att med säkerhet sia om för mig men jag skulle nog resonera likadant som du även om den lilla stunden de bänkar hojen kanske inte skadar. Men kan ju tänka mig att det blir mer rättvisande värden om hojen är inkörd först. Det kan ju inte vara fel att resonera som du gör iallafall tycker jag.

erkagn
2010-10-08, 12:42
Ja, siffrorna blir nog mera rättvisande då hojen har lossnat efter inkörningsperioden.

engström67
2010-10-08, 22:00
Varför skall du bänka den för då?Ska du ha mera effekt så hjälper inte det.Har då jämt bytt buller på mina hojar utan powercomander och bänkning,men det kanske inte funkar med hd?

Jan-Olov
2010-10-08, 22:17
Är det inte bättre att lägga pengarna på andra tillbehör som ryggstöd och vettiga väskor. Lägg resten av slantarna på bensin.

GeCe
2010-10-08, 22:18
Bänkar man inte för att kolla att allt blir rätt inställt efter de nya förhållande som blir för luft, ändrat motstånd med annan pipa och Power C. :confused:

Chappy
2010-10-08, 22:53
Är det inte bättre att lägga pengarna på andra tillbehör som ryggstöd och vettiga väskor. Lägg resten av slantarna på bensin.

Det är en hel del jag tycker kunde vara bättre på min Sportster, men gubbsitsen med ryggstödet från Mustang var helt klart en bättre investering än 140cc extra och supertrapp-pipan.

Freda
2010-10-09, 04:41
Har en bror som har egen bänk och firma, han har bromsat motorer åt race å skogstroll i 20 år.
Att "bänka" / bromsa en motor gör man för att få ut bästa möjliga effekt / ekonomi med de grejor man har monterade och man kör ALLTID in motorn i bänken om man är seriös, att börja bromsa en nymonterad motor med nya grejer är idioti.

GeCe
2010-10-09, 11:34
Har en bror som har egen bänk och firma, han har bromsat motorer åt race å skogstroll i 20 år.
Att "bänka" / bromsa en motor gör man för att få ut bästa möjliga effekt / ekonomi med de grejor man har monterade och man kör ALLTID in motorn i bänken om man är seriös, att börja bromsa en nymonterad motor med nya grejer är idioti.


Tack för att du redde ut begreppen! :)

erkagn
2010-10-09, 16:27
Anledningen att man sätter luft och buller och sen bänkkör hd:s är att de är strypta från fabrik. Har läst nånstans att de stora twinarna (ej sporter) till och med mår dåligt av strypningen.

GeCe
2010-10-09, 22:23
Anledningen att man sätter luft och buller och sen bänkkör hd:s är att de är strypta från fabrik. Har läst nånstans att de stora twinarna (ej sporter) till och med mår dåligt av strypningen.

Om du menar att de strypt luftgenomströmningen med flit genom motorn förstår jag att det påverkar motorn negativt och du vill öppna upp.

Freda
2010-10-10, 01:51
För att klargöra ytterligare då, med "nya" grejer menar jag naturligtvis vitala rörliga delar som sas behöver "slitas in" så om motorn redan är inkörd och man tex ändrar avgasrör förgasare mm så behöver den inte köras in, bara varmköras innan man bromsar. Och det kan finnas många hästar att tjäna om motorn är långtifrån optimerad med de nya delarna.

erkagn
2010-10-10, 07:06
Om du menar att de strypt luftgenomströmningen med flit genom motorn förstår jag att det påverkar motorn negativt och du vill öppna upp.

Jo, det är anledningen och inte för att få massor med buller. De rouch-pipor jag kommer sätta på är inte så väldans högljudda eller jag menar det finns de som låter mycket värre.

GeCe
2010-10-10, 11:11
För att klargöra ytterligare då, med "nya" grejer menar jag naturligtvis vitala rörliga delar som sas behöver "slitas in" så om motorn redan är inkörd och man tex ändrar avgasrör förgasare mm så behöver den inte köras in, bara varmköras innan man bromsar. Och det kan finnas många hästar att tjäna om motorn är långtifrån optimerad med de nya delarna.

Vi förstod nog det!
Men att köra in en hoj i bänk vad är vitsen med det! Kan man efterlikna den inkörning som rekommenderas på en liten stund i en bänk och till vilken kostnad?

En inkörning ska ju göras utan att segdra en hoj och med varierande belastningar vid varierande varvtal och i början inte för höga. Och gör man det själv så är det gratis!

Tillhör dem som tror att en inkörning ska ske försiktigt för att få lång hållbarhet på grejorna!
Tror inte på hårdkörning från första km.

erkagn
2010-10-10, 11:16
Vi förstod nog det!
Men att köra in en hoj i bänk vad är vitsen med det! Kan man efterlikna den inkörning som rekommenderas på en liten stund i en bänk och till vilken kostnad?

En inkörning ska ju göras utan att segdra en hoj och med varierande belastningar vid varierande varvtal och i början inte för höga. Och gör man det själv så är det gratis!

Tillhör dem som tror att en inkörning ska ske försiktigt för att få lång hållbarhet på grejorna!
Tror inte på hårdkörning från första km.

Jo, jag håller med. Försöker variera hastighet och växel och varken tokvarva eller segdra.

engström67
2010-10-10, 18:11
Jo, jag håller med. Försöker variera hastighet och växel och varken tokvarva eller segdra.

Det lustiga med det hela är ju att motorerna är bänkkörda från fabrik:)

GeCe
2010-10-10, 18:23
Det lustiga med det hela är ju att motorerna är bänkkörda från fabrik:)

Jo, men det är väl ändå mest för att kolla att grejorna funkar och kanske slipa bort de värsta "ojämheterna". Varför skrivs det annars om inkörning i instruktionsböckerna?
:confused:

Freda
2010-10-10, 19:08
Nja det här med inkörning av "gamla" skolan.... förr var det nog så att passningen mellan de olika delarna va ganska grov och därför krävdes en varsammare inkörning där man framförallt inte kör motorn "tokvarm" med dagens motorer är det helt andra toleranser och helt andra material så en ny motor körs in på i stort sett samma varvtal i 2 - 4 tim allt annat är bortkastad tid :P
Och tokvarva GÖR MAN INTE! under den tiden....

GeCe
2010-10-10, 22:39
Nog ett intressant och riktigt påpekande! Men vad som är bortkastad tid kan nog diskuteras och man kan ju känna tillfredsställelse att köra in själv också och spara en slant för en bänkning är väl inte gratis.

engström67
2010-10-11, 19:13
Nog ett intressant och riktigt påpekande! Men vad som är bortkastad tid kan nog diskuteras och man kan ju känna tillfredsställelse att köra in själv också och spara en slant för en bänkning är väl inte gratis.

Nää det kostar en del,men jag förstår inte varför man ska bänka hojen?bortkastade pengar tycker jag,ska man ha ut mera effekt så måste man ju göra större ingrepp i motorn.Sedan är det ju många som tror att man lär bänka hojen bara för att man byter avgassystem,har då aldrig gjort på mina hojar,funkar kanon ändå.:D

GeCe
2010-10-11, 19:56
Bänkar man inte för att efter byte av luftfilter och pipa samverka detta med insprutning/förgasare ( munstycken ) för att få motorn att funka optimalt?

erkagn
2010-10-11, 20:12
Bänkar man inte för att efter byte av luftfilter och pipa samverka detta med insprutning/förgasare ( munstycken ) för att få motorn att funka optimalt?

Jo, och med Power commander så bänkar man för att ställa in den optimalt på olika varvtalsområden.

erkagn
2011-05-12, 21:03
Så hära ser mina Rusch-pipor ut. Hojen går märkbart bättre med power commander, luftfilter och pipor. Dem skall bänkköra den vid första service.


http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=2598

Mats Liifv
2011-05-12, 21:54
Så hära ser mina Rusch-pipor ut. Hojen går märkbart bättre med power commander, luftfilter och pipor. Dem skall bänkköra den vid första service.


http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=2598

Snygg hoj du har!:rock:

erkagn
2011-05-12, 22:00
Ja, den är verkligen fin. Känns som jag fått tag i den finaste färgkombinationen. Fast idag fick jag låna en 883 Low medans min var på verkstad och den var fin den oxå med vitt och orange.