handdator

Visa fullständig version : Överrepresenterade hojmärken här?



erkagn
2010-10-08, 06:52
Har funderat lite på att det här på forumet (i alla fall bland de mest aktiva) finns en stor andel BMW-, Triump-ägare. Ja kankse även möjligen HD-ägare. Är det för att vi har högre medelålder, eller kanske bara en slump?

DearHunter
2010-10-08, 10:32
Har funderat lite på att det här på forumet (i alla fall bland de mest aktiva) finns en stor andel BMW-, Triump-ägare. Ja kankse även möjligen HD-ägare. Är det för att vi har högre medelålder, eller kanske bara en slump?

Nja... två toerier. En seriös och en oseriös. Välj själv :D:

1) Folk som kör lite lugnare och har andra preferenser vid val av hoj söker sig inte till tex olika sporthojsforum där man diskuterar om gammelfarmor kan ta över försäkringen på en hoj med 250 hk. Man har med andra ord inte samma intressen. Man hittar istället hit där vi har en mer spridd och blandad kompott. Sporthojar domineras av japanska märken. Den lite mer ''mogne'' hojåkaren vill ha annat än en plastraket och väljer ngt udda. Och det är ju fina hojar vi pratar om.

2) Japanska hojar krånglar inte lika ofta och man behöver således inte logga in för att be om hjälp. Och då syns man inte ... :aetsch: ;)

erkagn
2010-10-08, 15:48
Nja... två toerier. En seriös och en oseriös. Välj själv :D:

1) Folk som kör lite lugnare och har andra preferenser vid val av hoj söker sig inte till tex olika sporthojsforum där man diskuterar om gammelfarmor kan ta över försäkringen på en hoj med 250 hk. Man har med andra ord inte samma intressen. Man hittar istället hit där vi har en mer spridd och blandad kompott. Sporthojar domineras av japanska märken. Den lite mer ''mogne'' hojåkaren vill ha annat än en plastraket och väljer ngt udda. Och det är ju fina hojar vi pratar om.

2) Japanska hojar krånglar inte lika ofta och man behöver således inte logga in för att be om hjälp. Och då syns man inte ... :aetsch: ;)

Tror nog mest på alternativ 1. :)

GeCe
2010-10-08, 21:55
Tror nog mest på alternativ 1. :)

Alternativ 1.

Har själv 3 cyklar, två retrohojar och en gubbracer även om de är Japs! :banana:

Gawriel
2010-10-09, 06:14
har/har haft 4 japsar, 2 custom, en 80-tal sport o en 80-tal brukshoj och så den östtyska MZ-n

Olle Å
2010-10-09, 16:48
Ja, ja, ni har väl hört uttrycket Köp en Japs och kör och var glad, köp HD och var glad om du kan köra.
BMW undantagna.

erkagn
2010-10-09, 16:52
Ja, ja, ni har väl hört uttrycket Köp en Japs och kör och var glad, köp HD och var glad om du kan köra.
BMW undantagna.

Min första HD, har hört att dem förbättrat kvaliteten. Men har bara hunnit köra 10 mil så svårt uttala sig. Men anledningen till jag köpte ny av årsmodell 2008 är för 4 års garanti. Senare årsmodeller har bara 2 års...

Sepe
2010-10-09, 17:33
Det är bara snack att HD skulle vara sämre än andra hojar. Kör man med HD som R1 är det solklart att den går sönder.

erkagn
2010-10-09, 18:50
Det är bara snack att HD skulle vara sämre än andra hojar. Kör man med HD som R1 är det solklart att den går sönder.

Jag hade kvalitetsproblem med min Dragstar 1100 som jag hade innan Yamaha 950:n. Och min kompis bytte bort sin Warrior eftersom den var ett måndagsexemplar, så även japanska hojar kan ha sina brister.

Jo, man kör ju en HD på ett helt annat sätt än en sportmaskin. Såg test i tidningen Motorad där de kört en HD många tusen mil och den visade knappt några tecken på slitage.