handdator

Visa fullständig version : Höstkörningar



Olle Å
2010-10-05, 18:39
Nu börjar ju en härlig tid då vi får ha alla fina grusvägar för oss själva. Både turister, mygg och bärplockare har försvunnit. Vilka otroligt fina färger man kan se och för att inte tala om vad vyerna blir mycket vidare då löven trillar ner.

Ingemar
2010-10-05, 18:57
Håller med det är en ren fröjd att tuffa fram i naturen nu. Dessutom slipper man vara genomsvett vid hemkomsten. Vi får tro att vi har många fina härliga höstdagar framför oss ännu.

nippe
2010-10-05, 19:06
tog en sväng efter jobbet idag men fick börja med att åka till handelsboden och köpa varmare hanskar.
sen blev det lite gruskörning tills det helt plötsligt blev myr och det blev ett rejält styrkepass att vända cykeln... men det var skoj ändå...

räven
2010-10-05, 20:50
Hos mig är det ju över +10 på dagen,vilket inte betyder riktig höst än. Vet inte om det varit någon frostnatt som ger färger. Kört ganska mycket både grus å asfalt.

nippe
2010-10-05, 21:22
Hos mig är det ju över +10 på dagen,vilket inte betyder riktig höst än. Vet inte om det varit någon frostnatt som ger färger. Kört ganska mycket både grus å asfalt.

jo vi har fortfarande +10 på dagarna här också men några mornar har man fått skrapa bilen...

Ove
2010-10-05, 21:33
:):):) Bara jätteskönt att köra nu och väldigt lite knott. Bara enstaka insekter av större format som klingar till i hjälmen ibland. Cirka 40 mil de två senaste dagarna i blandad körning och med fejkade ärenden hit och dit.

lindor
2010-10-05, 22:24
Hej alla!

Som alldeles nybliven MC-kortägare startar min säsong imorgon, i och med att jag åker och hämtar min cykel i Trollhättan.
Ser fram emot en fin månad innan hösten och vintern slår till allt för hårt för att man ska våga sig ut på två hjul.

Bennie Bleking
2010-10-05, 22:32
imorgon onsdag den 6 oktober kör vi till Tingsryd.
Börjes räkmacka hägrar.
Klockan 11.00 från JetaLasses i Sölvesborg
Vi fiskar upp folk vid Kärringhejan i Hemsjö 11.45 cirka....

Beräknad framkomst i Tingsryd: 13.00

erkagn
2010-10-06, 06:01
Hej alla!

Som alldeles nybliven MC-kortägare startar min säsong imorgon, i och med att jag åker och hämtar min cykel i Trollhättan.
Ser fram emot en fin månad innan hösten och vintern slår till allt för hårt för att man ska våga sig ut på två hjul.

Välkommen till detta forum! Och grattis till körkortet och till hojen. Hoppas du hinner få många sköna mil i höst.

Nina
2010-10-06, 06:12
Välkommen Lindor, se bara upp med blöta löv, de kan vara förrädiska. Även högar av barr kan vara hala men hoppas turen hem blir skön och bra. :)

Nu ska min Street Triple R stå över vintern, däremot får Scramblern köras lite mer nu, den har varit lite lidande sen jag köpte Streeten…

räven
2010-10-06, 10:50
imorgon onsdag den 6 oktober kör vi till Tingsryd.
Börjes räkmacka hägrar.
Klockan 11.00 från JetaLasses i Sölvesborg
Vi fiskar upp folk vid Kärringhejan i Hemsjö 11.45 cirka....

Beräknad framkomst i Tingsryd: 13.00

Tyvärr har jag läkarundersökning.annars hade jag mött upp.

Mavve65
2010-10-06, 12:36
Välkommen till forumet.
Ser att du kör en BMW F800R, som är en modell jag sneglat lite på som eftertr'dare till min Honda. kanske den funkar till lättare gruskörning också:hmmmm2:
Börjar inse att jag egentligen skulle behöva en mer allround mc som inkluderar gruskörning också.
Djävulen i mig :evil: vill ändå ha en mer sportig körställning, än den upprätta som förknippas med off-road.;)
Två mc vore ju förstår idealet, men iväntan på lottovinst så :banghead:

Ove
2010-10-06, 17:22
Hej alla!

Som alldeles nybliven MC-kortägare startar min säsong imorgon, i och med att jag åker och hämtar min cykel i Trollhättan.
Ser fram emot en fin månad innan hösten och vintern slår till allt för hårt för att man ska våga sig ut på två hjul.

:shakehands: Hej och välkommen! Ser att vi har "hemmarevir" som går omlott så det kan hända att vi ses på vägarna.
Du har fått varningar om löv och sånt och jag kan tillägga att under resten av säsongen från nu kan det bli en hal beläggning av lavar eller något på asfalten på lågtrafikerade vägar. Syns inte, men känns när man kommer på dom stråken. :eek:

lindor
2010-10-06, 18:00
Hej!

Tack för alla glada tillrop.
BMW F800R körde jag på körskolan och tyckte den var trevligt så jag slog till på ett demoex på BIKE i Trollhättan.
Det kommer inte att bli någon lång säsong, men nu när man har lappen så vill man ju i alla fall åka ett par dagar innan man ställer in cykeln i väntan på en tidig vår.

Halkan lär komma snabbt med alla löv och annat otyg som finns på vägarna så här års.

Olle Å
2010-10-07, 20:58
Hej!

Tack för alla glada tillrop.
BMW F800R körde jag på körskolan och tyckte den var trevligt så jag slog till på ett demoex på BIKE i Trollhättan.
Det kommer inte att bli någon lång säsong, men nu när man har lappen så vill man ju i alla fall åka ett par dagar innan man ställer in cykeln i väntan på en tidig vår.

Halkan lär komma snabbt med alla löv och annat otyg som finns på vägarna så här års.

Hej Lindor. Med en BMW 800 tar faktiskt inte säsongen slut någon gång, oavsett vad förståsigpåare säger. Se bara till att ha rätt däckutrustning.

lindor
2010-10-07, 22:00
Hej Lindor. Med en BMW 800 tar faktiskt inte säsongen slut någon gång, oavsett vad förståsigpåare säger. Se bara till att ha rätt däckutrustning.

Nej så är det väl, men den ska få bo inne i vinter.
Några veckor till tänker jag åka i alla fall.

erkagn
2010-10-08, 06:45
Brorsan har en 800 R. Väldans trevlig och körglad hoj.

lindor
2010-10-08, 11:04
Brorsan har en 800 R. Väldans trevlig och körglad hoj.

Ja, jag kan bara hålla med om det.
Känns som om jag har gjort ett bra val av första cykel.

Nästa sommar ska den testas ordentligt på en längre semestertur.
Får se då hur den funkar som touringmaskin med full packning.

erkagn
2010-10-08, 12:32
Ja, jag kan bara hålla med om det.
Känns som om jag har gjort ett bra val av första cykel.

Nästa sommar ska den testas ordentligt på en längre semestertur.
Får se då hur den funkar som touringmaskin med full packning.

Ska du hänga på ett par lösa sadelväskor över sadeln, eller hur tänker du packa? Det finns ju pakethållare att köpa till oxå.

lindor
2010-10-08, 14:00
Ska du hänga på ett par lösa sadelväskor över sadeln, eller hur tänker du packa? Det finns ju pakethållare att köpa till oxå.

Har inte funderat så mycket på det.
Men en pakethållare får det nog bli.
Sedan vet jag inte om jag ska satsa på nån stor väska/packrulle, eller om det blir sidoväskor.

Är ju helt ny när det gäller sånt så ska nog ta hjälp än erfarna touringåkare här inne för att få lite tips om vad som är bäst.

Har sett att BMW har en del bra sakert, som väskor och sådant även om det verkar kosta en del.

Mange
2010-10-09, 19:14
Blev cirka 30 solo-mil på fina småvägar här i skåne idag. Passade på att fika och dricka kaffe:eating: på lite olika ställen. Perfekt väder var det också.

erkagn
2010-10-09, 19:17
Blev cirka 30 solo-mil på fina småvägar här i skåne idag. Passade på att fika och dricka kaffe:eating: på lite olika ställen. Perfekt väder var det också.

Så härligt! Ni har bra mycket längre säsong i Skåna.

Bennie Bleking
2010-10-09, 19:26
Vi drog norrut
Gemla Station väster om Växjö.
Räkmacka 42:-
http://www.gemlastation.se/
27 mil totalt med 1 mil grusväg på grund av felnavigering:eek:

erkagn
2010-10-09, 19:29
Vi drog norrut
Gemla Station väster om Växjö.
Räkmacka 42:-
http://www.gemlastation.se/
27 mil totalt med 1 mil grusväg på grund av felnavigering:eek:

De var billig räkmacka och mysigt fik. Härligt ni tar så pass långa turer.

Olle Å
2010-10-10, 08:38
En sväng norr om Karlstad igår. Lite grådaskigt väder till en början, men sedan finare. Grusvägarna ganska luriga med som ett halt slem på vissa ställen genom skogspartier, för att inte tala om hala löv.

räven
2010-10-10, 10:11
Vi drog norrut
Gemla Station väster om Växjö.
Räkmacka 42:-
http://www.gemlastation.se/
27 mil totalt med 1 mil grusväg på grund av felnavigering:eek:

Har man öppnat kaféet igen i Gemla, varit stängt ett tag?

räven
2010-10-10, 10:13
Regnvåta löv är inte att leka med, så ta det lugnt å kolla färgprakten.

Mange
2010-10-16, 19:37
Solsken idag så en runda på 15mil var på sin plats men måste säga att idag var det lite kallt, börjar att bli dags att ställa in asfaltsslukarn för året:(. Kanske skulle man börja kolla efter nån vinterhoj? hmmm.... hur lägger man fram det på ett snyggt sätt på hemmafronten?:)

Olle Å
2010-10-17, 08:24
Solsken idag så en runda på 15mil var på sin plats men måste säga att idag var det lite kallt, börjar att bli dags att ställa in asfaltsslukarn för året:(. Kanske skulle man börja kolla efter nån vinterhoj? hmmm.... hur lägger man fram det på ett snyggt sätt på hemmafronten?:)

Det är ju en baggis. Byt till en som du kan använda och ha glädje av året runt.:flute:

räven
2010-10-17, 10:36
Blir sol men kyligt, se om jag hinner köra något?

Phaedre
2010-10-17, 16:12
Hej alla!

Som alldeles nybliven MC-kortägare startar min säsong imorgon, i och med att jag åker och hämtar min cykel i Trollhättan.
Ser fram emot en fin månad innan hösten och vintern slår till allt för hårt för att man ska våga sig ut på två hjul.

Grattis och välkommen till forumet!

Hasselman
2010-10-21, 21:55
Nu har jag testat vinterdäcken (Heidenu K60 Snow). Precis som varje torsdag hade vi kvällsfika på mc-klubben och dit "måste" man ju köra med hojen :D. Det gick bättre än väntat trots att det låg ca 10 cm blötsnö på grusvägarna och vid flera ställen hade ungbjörkarna bildat tunnlar över vägen då de tyngts ned av snön som fastnat på oavlövade grenar. Den som påstår att jag är galen som kör i detta väder, har nog alldeles rätt. När jag körde hem fick jag sällskap av en vacker Tjusar-August fullmåne från en kristallklar himmel. Lite halt var det nog på de frusna asfaltvägarna.