handdator

Visa fullständig version : Förgasar- rengöring ?



rbud
2010-10-04, 16:05
Fick tips om två medel som ska vara bra att göra rent förgasare med.
Om man vill slippa skruva isär allting...
Seafoam och CRC carbcleaner.
Problemet är att dom verkar omöjliga att hitta jnånstans.
Vet nån nån som säljer dom ?
Eller har andra tips om rengöring på kemisk väg ?
Har hört både det ena och det andra-
tex kontaktspray in i avrinningsnippeln...
eller tvättsprit 75 %...
eller diesel...?
Nån som vågat prova ?
Stig

erkagn
2010-10-04, 16:08
är ingen expert, men skulle inte den billigaste lösningen vara att tanka i en skvällt etanol i bensintanken. Inte 100% men kanske 30% eller nåt sånt...

rbud
2010-10-04, 16:16
Jo, tänkte ungefär nåt sånt-
men genvägar brukar bli senvägar-
och det kanske kommer surt efter bara för att man är lat...
Bokstavligen surt kanske hehe !
Finns det inga nackdelar ?
Har ju faktiskt hela vintern på mej att skruva annars.
Men dom två jag nämnde lär ska vara nåt slags undermedel-
men du vet- mycket snack å lite verkstad....brukar det vara...

erkagn
2010-10-04, 16:24
Risken med att tanka etanol är väl att den inte startar ifall man tankar i för mycket. Hoppas det finns nån här som vet var man hittar nåt av de dära undermedlen.

rbud
2010-10-04, 16:25
PS
Haken är att jag är nybörjare- på gamla dar-
ungefär 40 år sen jag höll på med motorer sist.
Och då var det mopeder.
Så risken är att skruvar jag isär förgasare så får jag inte ihop dom igen...
Å andra sidan måste man ju lära sej nångång-
och det finns ju ett bra forum om man kör fast !
Men vad händer om man slår etanolen direkt i förgasarna ?

erkagn
2010-10-04, 16:32
Ja, jag skulle nog inte heller våga ge mig på skruva sönder nå förgasare. Men tror inte det är så dum ide att slå etanolen direkt i förgasarna, då är den mera koncentrerad och rengör bättre. Sen om den inte startar direkt så kommer ju ändå bensin efter ett tag när du nöter på startmotorn.

Ett tips om du ändå ger dig på att meka med förgasarna är att köpa en Haynes mekhandbok. Där står ju i steg för steg hur man gör olika reparationer.

DearHunter
2010-10-04, 18:16
Duell och oljebaren har förgasarrengöring. Även mekonomen....

Jag har använt det på en av mina hojar och det löste problemet utan att jag behövde skruva loss allt. :banana:

rbud
2010-10-04, 18:24
Okidoke !
Var på Mekonomen Segeltorp idag men just dom tar bara hem på beställning-
typiskt...
Kommer du ihåg fabrikatet du använde ?

Ove
2010-10-04, 18:42
Okidoke !
Var på Mekonomen Segeltorp idag men just dom tar bara hem på beställning-
typiskt...
Kommer du ihåg fabrikatet du använde ?

:confused: Jag brukar köpa sån där soppa på Shellmacken, prova där. ;)

GeCe
2010-10-04, 22:13
:confused: Jag brukar köpa sån där soppa på Shellmacken, prova där. ;)

Mekonomen eller någon annan välsorterad butik brukar ha Omegas insprutnings/förgasarrengörare som jag har mycket goda erfarenheter av. Lite dyrare men funkar betydligt bättre än billigare mackalternativ.

DearHunter
2010-10-04, 22:46
Jag använder mig av motorex förgasarrengöring.

http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=en

Rena rama förgasarlavemanget..... :D

Figurehead
2010-10-05, 10:56
Har iofs aldrig skruvat med en MC-förgasare, hur stor är skillnaden med en bilförgasare? För en sån är ju inga större problem att skruva isär och göra ren, även för en amatör. Gäller bara att hålla koll så inte nån fjäder el. dyl. sprätter iväg. Men som sagt, en MC-förgasare kanske är värre?

Ove
2010-10-05, 11:43
:hmmmm2: Förgasarna i sig självt är väl inget större problem, men det är som regel minst två och där är haken som gör att jag inte ger mig på dom. Dom ska alltså synkas tillsammans och då fordras nog lite utrustning och kunnande för att det ska bli bra. :hmmmm2:

GeCe
2010-10-06, 12:37
Har iofs aldrig skruvat med en MC-förgasare, hur stor är skillnaden med en bilförgasare? För en sån är ju inga större problem att skruva isär och göra ren, även för en amatör. Gäller bara att hålla koll så inte nån fjäder el. dyl. sprätter iväg. Men som sagt, en MC-förgasare kanske är värre?

Är ingen expert precis men plockade ned förgasarna på en radfyra för 20 år sedan och det var inga större problem annat än att det är ett pillgöra som tar tid. Sedan går det åt några genomskinliga plastslangar för att synka dem. Finns säkert beskrivet på nätet någonstans eller ev. i verksatdshandboken till hojen.

DearHunter
2010-10-06, 14:00
Inga problem att göra det själv. Om hojen är gammal så se till att beställa slitdelar (packningar, nålar) och byt. Rengör även alla filter. Jag brukar även göra rent tanken.

Här har Du en hel del tips hur man kommer billigt undan:

http://globalcxglvtwins.hostingdelivered.com/viewtopic.php?f=6&t=140

Du kan även investera i en ultraljudsrengöringsapparat av lite kraftigare modell kostar 3-5 kkr, om Du vill va' ball och impa på alla forumister. Du kan även göra rent brillorna och farfars tandproteser med den har jag hört. Eddie Murphys vita leende kan slänga sig i väggen vid jämförelse :D :banana:


Att synka är en bagatell, om Du nu skulle behöva göra det. Se bara till att förgasarna och filtren än rena samt att ventilspelet och bränsleblandningen är ok. Jag använder:

http://www.carbtune.com/


Lycka till !