handdator

Visa fullständig version : Körkortsförnyelse? (Blåljusomkörningar)



Olle Å
2010-10-04, 07:59
Såg häromdagen en mcförare som framförde sin hoj mitt i vägbanan i lugnan ro. Bakom ligger en ambulans under utryckning med sirener och blåljus. Tät mötande trafik, men till slut lyckades ambulansen sticka fram nosen varvid mcföraren fick en liten chock.

Mats Liifv
2010-10-04, 08:31
Såg häromdagen en mcförare som framförde sin hoj mitt i vägbanan i lugnan ro. Bakom ligger en ambulans under utryckning med sirener och blåljus. Tät mötande trafik, men till slut lyckades ambulansen sticka fram nosen varvid mcföraren fick en liten chock.Han eller hon måtte varit både blind och döv. Kan inte förstå hur man kan missa sirener och blåljus annars....:hmmmm2:

Olle Å
2010-10-04, 16:45
Han eller hon måtte varit både blind och döv. Kan inte förstå hur man kan missa sirener och blåljus annars....:hmmmm2:

Juat därför ställer jag frågan.

Figurehead
2010-10-04, 17:01
Olle, eftersom du bor i Borgvik har du säkert läst i tidningen om killen som förlorade sitt körkort för att han gasade när en ambulans behövde fram.
Kan nästa sätta en hundring på att killen/tjejen i fråga var antingen livrädd för att åka dit, eller sjukt principfast och tänkte att ingen jävel skall kunna sätta dit henne för fortkörning... Tråkigt, men det finns många som tänker så här i krokarna.
Misstänker nästan att det var en kollega till mig som körde faktiskt. Såg du vad det var för cykel?

RobbeS
2010-10-04, 17:45
Olle, eftersom du bor i Borgvik har du säkert läst i tidningen om killen som förlorade sitt körkort för att han gasade när en ambulans behövde fram.
Kan nästa sätta en hundring på att killen/tjejen i fråga var antingen livrädd för att åka dit, eller sjukt principfast och tänkte att ingen jävel skall kunna sätta dit henne för fortkörning... Tråkigt, men det finns många som tänker så här i krokarna.
Misstänker nästan att det var en kollega till mig som körde faktiskt. Såg du vad det var för cykel?

Varför ska man gasa på? Räcker det nuförtiden inte med att hålla av åt höger och släppa förbi ambulansen? Tyvärr finns det idioter som tar alla chanser dom får att "gasa på" och passar på då ett utryckningsfordon vill förbi. Dom och bromsarna är de värsta trafikanter man stöter på under utryckningskörningen. Gasarna försvårar för utryckningsfordon istället för att hjälpa. Ni vet väl att de enfiliga körfälten på vägar som har mitträcken är byggda för två personbilar i bredd just med tanke på utryckningsfordon. Så går man tillräckligt ut till höger kan en ambulans eller polisbil passera. Dock ej brandbil av lastbilsmodell.

Så för att göra det enkelt. Håll ut till höger, gasa inte och bromsa inte kraftigt utan håll en jämn hastighet. Vid 2-1 vägar håll ut till höger så långt det går på den enfiliga delen så tar sig ambulansen förbi, vågar ni inte håll en rimlig hastighet, 90-110, fram till den tvåfiliga delen men BROMSA inte och dra inte på utav bara hvte heller!!!!!. Vid den tvåfiliga delen håll lagstadgad hastighet men GASA eller BROMSA inte.

Figurehead
2010-10-04, 22:45
Bortsett från den uppenbara lagöverträdelsen, varför skall man inte gasa om det ligger en ambulans bredvid? Tror nog många hellre lägger sig i 120-130 tills det blir dubbelfiligt än att slicka vägkanten för att släppa förbi.

RobbeS
2010-10-05, 07:44
Bortsett från den uppenbara lagöverträdelsen, varför skall man inte gasa om det ligger en ambulans bredvid? Tror nog många hellre lägger sig i 120-130 tills det blir dubbelfiligt än att slicka vägkanten för att släppa förbi.

För att det är svårt att som utryckningsförare planera körningen. Håller alla andra trafikanter lagstadgad hastighet eller lägre beslutar man själv som utryckningsförare när hur och om man ska köra förbi. En som gasar ska ju dessutom också bromsa när han/hon kommer till tvåfiligt och då blir det oftast en tvärnit. En gasare hjälper inte till det minsta..... Det är ju inte frågan om vad många hellre gör utan vad som är smidigast och det är att hålla ut så långt det går på en enfilig väg.
Sen ska man också komma ihåg att utryckningshastighet för en ambulans är kanske 130-140 på en fin väg då det viktigaste är att ambulansen kommer fram. Är det patient i ambulansen så är den troligtvis lägre då vård ska kunna ske under färd. Men håller man till höger så är ju problemet löst...

Ove
2010-10-05, 08:30
Om det är enkelfil och vajerräck på båda sidor ligger jag kvar mitt i filen. Kommer ambulans eller brandbil ifatt ökar jag om jag har möjlighet. Oftast finns det en möjlighet att köra av på mitten av en längre enfilssträcka för att släppa förbi. Polisbil får bara vänta för dom beter sig ofta rätt illa under sina färder och jag är lite trött på deras körsätt. (:mad:)

Kanske ska tillägga att där det finns möjlighet ser jag till att bara släppa fram, men så gör jag med alla som verkar ha mera bråttom än vad jag har så det är naturligt.

Mats Liifv
2010-10-05, 08:35
För min del har jag alltid saktat ner och hållit så långt till höger....eller vänster i något fall som det bara varit möjligt, för att släppa förbi utryckningsfordon. Försöker vara tydlig med min avsikt för att underlätta planeringen för den som kör ambulansen eller vad det nu kan vara.
En del blir helt blockerade och vet inte vad de ska göra när en stor brandbil med brölande sirener dyker upp i backspegeln. Kan se det då och då i Stockholm. Föraren blir helt paralyserad och står bara kvar, istället för att köra upp på trottoaren eller liknande. Betydligt bättre med en personbil på trottoaren än en brandbil.... Tycker dock att det stora flertalet verkligen gör vad de kan för att hjälpa till att lämna fri väg, i alla fall i Stockholm.

engström67
2010-10-05, 08:57
Jag tycker det är rätt logiskt hur man skall göra när det kommer ett utryckningsfordon i hög fart.Har dom bara signal,ljus på så släpper jag förbi dom,händer ju ofta att dom ej har signal,ljus på,men ändå verkar ha bråttom,då behandlar jag dom som alla andra genom att aldrig köra på vägrenen:D

Mavve65
2010-10-05, 12:41
Mej veterligen har polis och utryckningsfordon en policy att inte dra på sirener i tätbebyggt område, om det inte verkligen behövs. Så kommer ett utryckningsfordon i fullfart, så flyttar jag mig ändå.

räven
2010-10-05, 13:50
Jag har funderat på 2 till 1 vägar,räcken båda sidor, tillåten för långsamgående fordon, typ skördetröska,entreprenadfordon. Utryckningsfordon har inte en chans att komma förbi. Hur har Trafikverket tänkt här? Jag vill inte ligga i ambulansen med hjärtsnörp å inte komma fram.

GeCe
2010-10-05, 21:40
Jag har funderat på 2 till 1 vägar,räcken båda sidor, tillåten för långsamgående fordon, typ skördetröska,entreprenadfordon. Utryckningsfordon har inte en chans att komma förbi. Hur har Trafikverket tänkt här? Jag vill inte ligga i ambulansen med hjärtsnörp å inte komma fram.

Trafikverket har nog inte tänkt så långt kanske.
Men händer en olycka vid en sådan väg och en ambulans t.ex behöver komma fram till en olyckplats vid vajerväg som är blockerad av fordon ska det gå att lyfta upp stolparna för räcket. En sådan olycka hände i mina krokar för ett par år sedan mitt i smällkalla vintern men då funkade det inte för stolparna var fastfrusna. Lite off Topic från ditt inlägg men ändå.
Men man blir förvånad ibland när man ser vilka fordon som kan ge sig ut på vajervägarna. Båttransporter, traktorer, skogsmaskiner ja gud vet allt samtidigt som man vet att det finns andra vägar att köra på vid sidan om. Man undrar ibland viken kroppsdel människor tänker med!

Olle Å
2010-10-06, 07:57
Ämnet har väl spårat ur lite igen, men det är ju kul att skribenter inte tänker i raka banor.:)
Tanken med tråden var ju vad mcföraren anser om att förnya körkortet med ett enkelt teoriprov och ett enkelt manöverprov vid exvis 65 år.
Vi vet ju att både syn, hörsel, reaktionsförmågan och kanske balansen förändras med stigande ålder hos de flesta.
Har ju sett en hel del skrämmande företeelser av både vithåriga damer och herrar i den bilburna trafiken.

Ove
2010-10-06, 09:02
:hmmmm2: Nej, ´tycker väl inte att generell körkortsomtagning vore en bra idé. I så fall skulle det gälla hela karriären med omtagning vart 10 -15 år från start.

Däremot tycker jag att läkare skulle ha anmälningsplikt när det gäller åkommor som gör körning osäker, tillfälligt eller kroniskt.

Tillfälligt om man har ex.vis starr och väntar på operation. Då kan det vara en del som kör omkring utan att se värst mycket.

Kroniska åkommor som demens borde ge indragning av kortet med kort handläggningstid. (Se Gibsons blogg)

Chappy
2010-10-06, 09:38
På grund av subjektivitet hos både manöverbedömmare och läkare tycker jag inte heller att en körkortsomtagning vore en bra lösning. Däremot är det väl helt klart att sjukdomar som gör att man är en olämplig motorcyklist ökar med åldern. Därmed inte sagt att + 60 klubben är en samling trafikfaror.

erkagn
2010-10-06, 10:02
Skulle nog mera tro att överlag så är det större andel olycksbenägna förare bland yngre med nytaget körkort och sportigare hoj än bland gamlingar som tuffar runt på glidarhoj.

räven
2010-10-06, 10:59
Skulle nog mera tro att överlag så är det större andel olycksbenägna förare bland yngre med nytaget körkort och sportigare hoj än bland gamlingar som tuffar runt på glidarhoj.

Obs ingen i nuvarande 60+gänget tuffar omkring på glidarhojar. Förövrigt anser jag att dom som kör hoj är mer vakna än dom som åker.

RobbeS
2010-10-06, 11:16
:hmmmm2:
Däremot tycker jag att läkare skulle ha anmälningsplikt när det gäller åkommor som gör körning osäker, tillfälligt eller kroniskt.


Det har dom ju redan men struntar i. Dom vill visst inte "stöta" sig med patienterna.

räven
2010-10-06, 11:29
Anser oxå att läkarna har ansvar att raportera om det. Men frågan är om alla defekter som är farliga i trafiken är helt åldersrelaterade. Sker tex. ganska många självmord i trafiken. Frågan är nog ganska svår, för att inte säga tabubelagd.

Molgan
2010-10-06, 11:37
Tycker i princip det kunde vara befogat med någon slags kontroll när man kommer till åren, kanske inte en direkt uppkörning men någon slags bedömning av lämplighet. Tror dock det blir knepigt att utföra i praktiken, vad ska man ha för bedömningsgrunder?

Man ser ju även folk med hårfärgen kvar bete sig så att man undrar hur i h*****e dom lyckats skaffa sig körkort. Tror det finns mer att hämta i den gruppen vg att göra våra vägar säkrare.

Minns när min morfar, som varit yrkeschaufför större delen av livet och bodde så till att de var väldigt beroende av bil (mormor saknade körkort), en dag bestämde sig för att det var färdigkört och skänkte bilen till min bror. Tufft beslut att ta. För många krävs det nog en incident för att poletten ska trilla ner, i min morfars fall var det att han kört vilse i byn där han bott i 75 år. =)

nippe
2010-10-06, 12:18
Tycker i princip det kunde vara befogat med någon slags kontroll när man kommer till åren, kanske inte en direkt uppkörning men någon slags bedömning av lämplighet. Tror dock det blir knepigt att utföra i praktiken, vad ska man ha för bedömningsgrunder?


Tror man skulle komma långt med att tex var 10år ha ett syntest för att få behålla kortet. dom sista åren innan farfar dog så var han ju nästan blind men körde endå...

sen om det även skulle vara bra med ett enklare uppfräschningsprov för att tex upplysa om alla nya vägmärken och vilka regler som gäller i rondeller just den veckan kan ju diskuteras men jag märkte ju själv hur mycket nytt det kommit sen bilkortet togs för 12 år sen...

Mavve65
2010-10-06, 12:21
Jag tror det blir för dyrt att göra nya prov, det är ju 100000 tals som har körkort. Med omprov m.m. skulle kostnaderna bli gigantiska, och byråkartin enorm. Frågan är om problemet är så stort egentligen. Hur många gamla kör farligt, egentligen?? Borde finnas någon forskning på detta, kanske...

nippe
2010-10-06, 13:12
Jag tror det blir för dyrt att göra nya prov, det är ju 100000 tals som har körkort. Med omprov m.m. skulle kostnaderna bli gigantiska, och byråkartin enorm. Frågan är om problemet är så stort egentligen. Hur många gamla kör farligt, egentligen?? Borde finnas någon forskning på detta, kanske...

jag tror det skulle funka... skulle inte behöva vara något stort prov och var 10år är inte ofta... jag skulle lätt kunna betala 300kr/10år i ett litet prov eller lektion med vad som gäller...

tror nog att det är många som är på vägarna som inte borde vara där... blev påkörd bakifrån när jag väntade på att få köra in i en rondell för några år sen. gubben som var 79 eller något sånt körde bara rakt på som om varken rondell eller andra bilar fanns...

Mavve65
2010-10-06, 13:43
Innan man tar till så drastiska lösningar som total kontroll av alla, så kommer här två förslag till andra lösningar;
1.
Man kunde i första hand kräva mer av läkarna som är de som i första hand bedömer sina patienter. Kanske skulle det vara bättre om de som blev anmälda av sina läkare var de som fick göra ett test,
innan man gick så långt som att dra in körkortet. Då kanske man skulle kunna fånga in personer i riskzonen på ett tidigt stadium. På så sätt skulle man fånga in en klar riskgrupp, utan att alla behövde göra ett test..
2.
En annan riskgrupp är ju de som aldrig kör sina fordon eller kör mer sällan. Kanske skulle alla ha krav på sig att köra ett vistt antal mil per år, som det är för att få flyga flyplan. De som inte gjorde det skulle få göra ett test.

klippanbiker
2010-10-06, 17:49
Ni vet väl att de enfiliga körfälten på vägar som har mitträcken är byggda för två personbilar i bredd just med tanke på utryckningsfordon. Så går man tillräckligt ut till höger kan en ambulans eller polisbil passera.

isåfall har ni väldigt breda vägar däruppe för här får du knappt plats med en bil och en mc sidan om varandra utan att speglarna slår till varandra.