handdator

Visa fullständig version : Sveriges bästa hojfik?



780615
2010-10-02, 16:15
Som rubriken säger vart ska man bege sig för det bästa kaffet? godaste räkmackan osv..?
Planerar 2011. och är det värt besväret är ju inte mil ett hinder utan en belöning.

erkagn
2010-10-02, 20:35
I Bygdsiljum här i Västerbotten finns ett bra fik som heter Westmans. I somras bjöd de på gratis kaffe till hojåkare samt mycket humana priser på fikat. Det är ett fint gammalt fik med gammal inredning och uteservering mot sjön. De har påfåglar där oxå. Men det ligger ju en bit ifrån Sörmland. Hoppas du får tips på fik närmare dig.

GeländeSport
2010-10-02, 20:39
Wallins Café, Katthammarsvik på Gotland eller Espegards Konditori i Ljugarn på samma ö.

engström67
2010-10-02, 20:40
Som rubriken säger vart ska man bege sig för det bästa kaffet? godaste räkmackan osv..?
Planerar 2011. och är det värt besväret är ju inte mil ett hinder utan en belöning.

Torsångs cafe i dalarna är ett populärt hojfik,även båtar,till och med ångbåtar lägger till vid fiket.Riktigt goda räkmackor är dom kända för,med räksallad hästkörv och ägg mums:)

Gibson
2010-10-02, 21:01
Som rubriken säger vart ska man bege sig för det bästa kaffet? godaste räkmackan osv..?
Planerar 2011. och är det värt besväret är ju inte mil ett hinder utan en belöning.

Oscarshäll Vid Getå, populärt knuttefik.

GeCe
2010-10-02, 22:33
Torsångs cafe i dalarna är ett populärt hojfik,även båtar,till och med ångbåtar lägger till vid fiket.Riktigt goda räkmackor är dom kända för,med räksallad hästkörv och ägg mums:)

Har testat fiket och mackan och den är väl värd ett besök. Ligger ju i vackra omgivningar också.
:)

Olle Å
2010-12-28, 17:33
Ni har ett fint fik som ligger i Värmskog vid sjön Värmeln i södra Värmland.:dancing:
Blev en hel massa värme här vilket behövs i vinterkylan.
Finns både fina grusvägar som ansluter hit och även krokiga asfaltvägar.

Hamre
2010-12-28, 18:31
Som rubriken säger vart ska man bege sig för det bästa kaffet? godaste räkmackan osv..?
Planerar 2011. och är det värt besväret är ju inte mil ett hinder utan en belöning.

Räkmacka skall ätas på Västkusten, helst på Smögenbrygga. Men det ska ske före eller efter invasionen av turister!!!!

Mats Liifv
2010-12-28, 22:27
Café Rosenhill mellan Södertälje och Tungelsta eller Café Våfflan i Sigtuna brukar jag besöka åtskilliga gånger per år. Båda ställena har bra mat och i Sigtuna även en bra utsikt över Mälaren. Rekommenderas för den som är i närheten.

Molgan
2010-12-29, 10:33
Fick en guidad tur av Mats till Rosenhill och kan intyga att det är ett excellent hojfik. =) Ruter café i Boden är annars ett sjysst ställe, superfika. Termometern visa just nu -29,5 så ni får kanske vänta ett tag innan ni hoppar upp på hojarna och åker dit.

leffa
2010-12-29, 10:42
håller nog rosenhill som bästa cafe än så länge

Ove
2010-12-29, 11:52
:) Om ni tar en sväng i sydöstra Värmland så finns Kaffebönan i Åtorp. Inte största mackan eller så, men prisvärt och framför allt så j-a mysigt. Stannar alltid där när jag är åt det hållet. :rock:

:) Håller också med Olle om att Värmskog är värt en omväg. :)

:eek: Höll på att glömma!! Utsikten vid Hellekis. Västra sidan av Kinnekulle. Jättegott fika och vidunderlig utsikt över Vänern med Djurö skärgård i norr och Kållandsö i väster. Klara dagar ser man Dalsland vid horisonten. :) Om jag är hungrig tar jag lunchbuffén på högkullen och då är utsikten österut ifrån Kinnekulle...... . Det gäller att sprida sin hunger!;):rolleyes::D

Phaedre
2010-12-29, 15:33
Själv håller jag som ett av de bättre fiken 'Uffe på berget' i utkanten av Godby, typ mitt på Åland. Det allra bästa är utsikten men kaffe och en glass slinker ner när man är där.

Men allra bäst är Pettas i Geta, norra Åland! Ekologiskt och hembakat. Bästa personalen (Karin och Uffe)och en härlig precis lagom vildvuxen trädgård.
Desutom bara ett par km från vår stuga! :)
Hemsida: http://home.aland.net/m04571/ och på Facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=221730786588

Figurehead
2010-12-29, 15:50
Ni har ett fint fik som ligger i Värmskog vid sjön Värmeln i södra Värmland.:dancing:
Blev en hel massa värme här vilket behövs i vinterkylan.
Finns både fina grusvägar som ansluter hit och även krokiga asfaltvägar.

Kan varmt rekommendera Café Liljenäs i Värmskog. Vackert beläget precis vid sjön, gigantiska räkmackor och fina, slingriga vägar.

MEHall
2010-12-29, 19:13
Jorkas Isle of man club i Svartå ;)
Bästa köttbullemackan i trakten!! :D ;) :cheers::beer:
Och hur mycket Kaffe som helst! ;) :cool:


:bath: