handdator

Visa fullständig version : Sista turen för i höst



erkagn
2010-10-02, 13:38
I dag tog jag och brorsan och körde en sväng på några mil. Jag njöt av varje sekund på min fina hoj. Men det var lite småkyligt... Mötte en hoj och sen såg jag några andra hojar som jag mötte när jag körde bil idag.

Så mest troligt var detta sista turen för i år. Nu är det bara längta till våren. Det blir ju luft och buller på första servicen.

Coax
2010-10-02, 14:22
Japps idag var det lite kyligt.
Men sista turen va det inte!
:D

erkagn
2010-10-02, 14:26
Är de många här som kör långt in i oktober? Förra året ställde jag bort min dåvarande hoj i mitten av september.

nippe
2010-10-02, 14:31
märkte idag att bilen börjat droppa oroande mycket olja så det kanske blir att köra mc ett tag till... oavsätt kyla och väder...

erkagn
2010-10-02, 15:08
märkte idag att bilen börjat droppa oroande mycket olja så det kanske blir att köra mc ett tag till... oavsätt kyla och väder...

Inte skoj när bilen krånglar.

Chappy
2010-10-02, 22:42
Många av mina polare tycker jag blir lite tjatig, men jag kan inte låta bli att skryta om mina eluppvärmda handskar och underställ, när det börjar klagas om hojåkning och kyla. Helt superbt. Om någon tänker skaffa dylika så snåla inte in på termostatinställninge utan köp med separata vred för hanskar o ställ. Annars kan stället bli för varmt o hanskarna för kalla. Kostar några lappar,men välinvesterade.

Hasselman
2010-10-03, 00:28
Jag har kört året om i princip sen jag började köra hoj, förut i 08-området och sedan återfallet 2000 i Kronoberg (Småland). Senaste investeringen för att förlänga säsongen var styrmuffar från Biltema och prostatagrill från Wunderlich. Förra vintern var det nära jag beställde skidor till hojen. Jag kör visserligen inte ALLA dagar i ALLA väder men är det inte ishalka går det bra. Denna vinter ska jag testa Heidenau's K60 M+S (Mud und Snow). Ett och annat extremnedlägg :cool: lär det nog bli men hittills har jag sluppit personskador och "bara" behövt sälja en hoj till försäkringsbolaget.

Molgan
2010-10-03, 02:42
Jag lär köra tills det blir dax att byta till dubbat, så hojsäsongen är 365 dagar om året. =)

MrFluke
2010-10-03, 10:10
Drog en sväng till Fagersta på gumman på pallen, 30 mil lite drygt. Behagligt och skönt på väg dit. Snorkallt och mindre behagligt på väg hem.. fast det är ändå skönt på nåt vis hehe. Kommer nog bara köra en eller två veckor till, beror lite på hur vädret blir.

Notorious Frepps
2010-10-10, 19:17
Tog sista längre turen igår, riktigt mysigt.:) Ska köra till jobbet imorgon sen åker jag och ställer in den för säsongen. Kommer sakna den.:(

erkagn
2010-10-10, 19:27
Tog sista längre turen igår, riktigt mysigt.:) Ska köra till jobbet imorgon sen åker jag och ställer in den för säsongen. Kommer sakna den.:(


Ja, nu blir de en lång väntan tills våren. Här i Umeå var de soligt o fint idag om det inte hade blåst så hemskt.

Olle Å
2010-10-10, 20:00
Jag tycker faktiskt synd om er norrlänningar som har så kort varm tid att åka hoj, men ni har ju desto längre, förhoppningsvis riktig vinter utas en jäkla massa snöblask som inte är bra för något. Med en torr vinter med snö och is är ju faktiskt jättekul att åka hoj. Tänk att kunna åka ut på sjöisen med dubbdäck och lagom med snö en solig vinterdag och ha kaffe och smörgås med sig. Toppen. Det var ett par år sedan det gick att köra på isen under fina förhållanden, så hoppas vi kan det även här i mellansverige denna vinter.

Hasselman
2010-10-10, 21:50
Man kan ju förlänga säsongen med styrmuffar här i söder och med skidor på hojen där det blir vitvinter. Själv har jag satt på muffarna och fortsätter att njuta. Jag för också en kamp med min plånbok om hurvida jag ska beställa skidor till min lilla italienska gastarbeiter, eller har den blivit naturaliserad tysk sedan man flyttade tillverkningen till Berlin 1999? Jag hoppas plånboken förlorar och att vi får en lika fin vinter som den förra :dancing:

Molgan
2010-10-11, 08:40
Tänk att kunna åka ut på sjöisen med dubbdäck och lagom med snö en solig vinterdag och ha kaffe och smörgås med sig. Toppen. Det var ett par år sedan det gick att köra på isen under fina förhållanden, så hoppas vi kan det även här i mellansverige denna vinter.
Ja det är härligt. Förra vintern bodde jag mitt inne i stan (utan garage) så det var lite körigt att få ut hojen på isen, blev inte så ofta som jag önskat. Nu bor jag (med garage!) ett stenkast från isar och skoterleder så jag hoppas på fint före den här vintern, både här och för er söderut. =)

Mats Liifv
2010-10-11, 12:58
Tog, förmodligen, säsongens sista tur när jag körde Äppeltouring med BMW-klubben. En numera åttaårig tradition som avslutar landsvägssäsongen för många av oss.

Skrev om dagen på bloggen!

Mavve65
2010-10-11, 13:35
Jag hade som mål att köra oktober ut, men i morse var det +1 en grad. :mad: Tar emot att ställa in den för säsongen eftersom det är min första säsong på 25 år.
Men det som blir spiken i kistan är nog att jag ramlade i motionsspåret i helgen och fick en fraktur på revbenen:bawling: det gör ont att bara tvätta mc:n

Mats Liifv
2010-10-11, 14:25
Men det som blir spiken i kistan är nog att jag ramlade i motionsspåret i helgen och fick en fraktur på revbenen:bawling: det gör ont att bara tvätta mc:nLär nog inte bli så mycket motionerat den närmsta tiden kan jag tro. Har gjort samma sak ett par gånger. Man är inte kaxig....undviker gärna att skratta, hosta eller nysa. Kan bara önska god bättring!

lindor
2010-10-11, 19:38
Tog en tur i höstsolen.
En knappt timmas tur runt Skövde, strålande sol och runt 8 grader varmt.
Underbara färger i naturen.

Med underställ och fodrade mc-kläder tillsammans med värme i handtagen var det inte det minsta kallt.
Jag ser fram emot ytterligare några liknande turer innan cykeln får åka in i garaget.

Olle Å
2010-10-11, 21:37
Jag hade som mål att köra oktober ut, men i morse var det +1 en grad. :mad: Tar emot att ställa in den för säsongen eftersom det är min första säsong på 25 år.
Men det som blir spiken i kistan är nog att jag ramlade i motionsspåret i helgen och fick en fraktur på revbenen:bawling: det gör ont att bara tvätta mc:n

Du skall veta att det bara gör ont i 6 veckor och så är det hela över till nästa gång. Du skall hålla dig på hojen och inte flänga runt i skogen. Kolla vad Mats skrev om vad du skall avhålla dig från.

Ove
2010-10-11, 21:45
Men det som blir spiken i kistan är nog att jag ramlade i motionsspåret i helgen och fick en fraktur på revbenen:bawling: det gör ont att bara tvätta mc:n

:eek: AJ! Men det är att avhålla sig från sånt som smärtar för mycket - typ tvätta hoj och nysa. Hosta och skratta kan man göra om man försiktigt trycker emot med en kudde.
Med lite tur räcker det med tre veckor ont men det är den andra som är värst. :bawling:

Mavve65
2010-10-12, 12:37
Ja, det blir säkert några veckor med med värktabletter och softande....lovar också att
lyda det mycket goda rådet om att hålla mig till mc-åkande i fortsättningen, det är ju uppenbart mindre farligt och mycket roligare också:rock:

kenneth
2010-10-12, 19:57
Tog, förmodligen, säsongens sista tur när jag körde Äppeltouring med BMW-klubben. En numera åttaårig tradition som avslutar landsvägssäsongen för många av oss.

Skrev om dagen på bloggen!

Då kan väl jag passa på att tillägga att det var en trevlig tur med bra väder
och trevliga hojåkare. Kul att det var så välordnat så att man kunde njuta
hela tiden

Phaedre
2010-10-12, 20:05
Min man hade uppkörning idag.... nu sitter han på aktuen. I någon form trasig axel och inget körkort. Surt! Det blir med tanke på ev.skador förmodligen ingen ny uppkörning i år. :mad:
På tal om sista turen...

erkagn
2010-10-13, 04:58
Min man hade uppkörning idag.... nu sitter han på aktuen. I någon form trasig axel och inget körkort. Surt! Det blir med tanke på ev.skador förmodligen ingen ny uppkörning i år. :mad:
På tal om sista turen...

Oj, det var illa. Var det bromsprovet som gick fel?

Hoppas skadorna läker fort och att han inte tappar sugen. Nästa år får han ta nya tag.

Mats Liifv
2010-10-13, 07:29
Min man hade uppkörning idag.... nu sitter han på aktuen. I någon form trasig axel och inget körkort. Surt! Det blir med tanke på ev.skador förmodligen ingen ny uppkörning i år. :mad:
På tal om sista turen...Verkligen tråkigt!

Var det något speciellt med underlaget eftersom dom var tre som åkte omkull, om jag förstått det rätt? Blir till att läka ihop och komma igen till nästa år, med ännu mer bromsträning. Just bromsning är det svåraste momentet i hojkörning. Det är många, många som delat Kais öde med en omkullkörning. Var det förresten med någon skolhoj eller var det med din hoj Phaedre?

Mats Liifv
2010-10-13, 07:30
Då kan väl jag passa på att tillägga att det var en trevlig tur med bra väder
och trevliga hojåkare. Kul att det var så välordnat så att man kunde njuta
hela tidenKul att det var någon härifrån som var med, förutom jag. Känner igen hojen i din avatar och kommer ihåg att det var en sådan med i asfaltsgruppen!

erkagn
2010-10-13, 10:11
Verkligen tråkigt!

Var det något speciellt med underlaget eftersom dom var tre som åkte omkull, om jag förstått det rätt? Blir till att läka ihop och komma igen till nästa år, med ännu mer bromsträning. Just bromsning är det svåraste momentet i hojkörning. Det är många, många som delat Kais öde med en omkullkörning. Var det förresten med någon skolhoj eller var det med din hoj Phaedre?

Brukar inte de flesta skol-hojar vara utrustade med ABS?

Mats Liifv
2010-10-13, 11:51
Brukar inte de flesta skol-hojar vara utrustade med ABS?Ingen aning för min del. Tog körkort för trettiofem år sedan, som privatist. Vet inte alls hur det funkar idag på skolorna. Om man lär sig köra med ABS och sedan kör en hoj utan kan det gå illa. Har sett ett exempel på det...slutade i ett dammoln med en skrapad hoj och förare. :thumpdown:

erkagn
2010-10-13, 12:05
Ingen aning för min del. Tog körkort för trettiofem år sedan, som privatist. Vet inte alls hur det funkar idag på skolorna. Om man lär sig köra med ABS och sedan kör en hoj utan kan det gå illa. Har sett ett exempel på det...slutade i ett dammoln med en skrapad hoj och förare. :thumpdown:

Jo, jag tog oxå mc-kortet för drygt 30 år sen. Men tycks ha läst om att de flesta har abs på körskolorna nu för tiden.

nippe
2010-10-13, 13:34
Brukar inte de flesta skol-hojar vara utrustade med ABS?

där jag tog kortet så hade dom det, även på risk2an fanns det ABS..

tycker att det var en nackdel att aldrig ha kört utan ABS när man för första gången skulle köra sin egen hoj... fick ju aldrig öva bromsning utan ABS under kontrollerade former...

erkagn
2010-10-13, 14:13
där jag tog kortet så hade dom det, även på risk2an fanns det ABS..

tycker att det var en nackdel att aldrig ha kört utan ABS när man för första gången skulle köra sin egen hoj... fick ju aldrig öva bromsning utan ABS under kontrollerade former...

Ja, det är dumt. Det är också synd att dagens ungdom som tar bilkörkort inte får lära sig köra bil med bakhjulsdrift och utan antisladd. Sen så sätter de sig kanske i en gammal Volvo 740 eller BMW och sladdar i diket i första halkan.

gunther
2010-10-13, 14:36
Jag tog lappen på Jarla i år och där finns inte ett spår av ABS. Har själv bromsat omkull mig en gång på en av deras maskiner, så nu vet jag hur man inte ska göra i alla fall. Sen har jag ju själv gått och köpt en båge med just ABS, kan jag få den livlinan så vill jag ha det. Kunskapen om hur man inte ska göra går ju att återanvända. =)

kenneth
2010-10-13, 19:10
Kul att det var någon härifrån som var med, förutom jag. Känner igen hojen i din avatar och kommer ihåg att det var en sådan med i asfaltsgruppen!

Jo jag platsade ju inte direkt i grusgänget. :-) Skönt att dom hade en lite lugnare
asfaltsgrupp för oss som inte har så bråttom. Det blev en väldigt långt ringlande
grupp.Men alla väntade så lydigt på varandra vid varje vägskäl. Trevligt!

Mats Liifv
2010-10-13, 21:48
Jo jag platsade ju inte direkt i grusgänget. :-) Skönt att dom hade en lite lugnare
asfaltsgrupp för oss som inte har så bråttom. Det blev en väldigt långt ringlande
grupp.Men alla väntade så lydigt på varandra vid varje vägskäl. Trevligt!Den snabba gruppen kan vara väl snabb, i alla fall för mig. Vet inte om man körde öppen grupp eller dansk modell. Den danska tycker jag är klockren. Man ställer den som ligger närmast ledaren vid korsningen och sedan inväntar han siste man som han lägger sig framför. Blir ett jättebra flyt och man behöver inte vänta. En del har av någon anledning ett motstånd mot detta och vill hellre ställa sig och vänta vid varje tveksam korsning. Gissar att ni körde den öppna varianten....

kenneth
2010-10-13, 22:30
Den snabba gruppen kan vara väl snabb, i alla fall för mig. Vet inte om man körde öppen grupp eller dansk modell. Den danska tycker jag är klockren. Man ställer den som ligger närmast ledaren vid korsningen och sedan inväntar han siste man som han lägger sig framför. Blir ett jättebra flyt och man behöver inte vänta. En del har av någon anledning ett motstånd mot detta och vill hellre ställa sig och vänta vid varje tveksam korsning. Gissar att ni körde den öppna varianten....

Jo det låter som det var den "öppna" varianten. Kan väl hålla med om att det
var lite väl lång väntan på svansen ibland. Jag låg väl som sjätte hoj och vi
kom väl lite före hela svansen hela tiden. Angående den snabba gruppen så
är den nog lite för snabb för mig :-)

erkagn
2010-10-14, 12:44
Nu snöar och blåser det här.

Olle Å
2010-10-14, 17:44
Nu snöar och blåser det här.

Då är det på tiden att du skaffar dig en lämplig hoj för det vädret och det fina underlag som blir med lite kyla.

erkagn
2010-10-14, 18:23
Då är det på tiden att du skaffar dig en lämplig hoj för det vädret och det fina underlag som blir med lite kyla.

Jo, en lätt och billig offroad vore inte dumt. T ex en XT 125 eller XL 125, eller nåt sånt...

Molgan
2010-10-15, 09:52
Har legat sånt där vitt på marken sen i förrgår kväll här, fick panikbyta till vinterdäck på bilen innan jag åkte till jobbet igår. Tvivlar på att det är här för att stanna. Hoppas ändå, för då slipper jag kratta gräsmattan. :flute:

Tips till erkagn: Yamaha WR250R (http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/videor/video/2/Yamaha-WR250R---Test---fastbikes-se)

erkagn
2010-10-15, 10:22
Ja, i går var de lite kaos även här i Västerbotten för många hade inte bytt däck.

Coax
2010-10-15, 14:38
hmm här är det 10 grader och sol.

Olle Å
2010-10-15, 20:17
hmm här är det 10 grader och sol.


Lite väl tidigt att lägga av då, men snart börjar ju de första vinterturerna här i mellansverige eftersom de nog har börjat i Umeå.

Hasselman
2010-10-15, 21:51
Än är det lite höst kvar. Det var fint här i Kronoberg idag men det bet lite i kinderna i morse. Jag tog crosshjälmen och glömde neoprenmasken imorse. När det är -3,9*C funkar inte mitt pinlockvisir i Shoei-integralhjälmen så värst vidare bra. Men crosshjälm med goggles och neoprenmask är OK, om man kommer ihåg att sätta på sig masken.
Sen på eftermiddagen fick man svettas med foder i Rukka-stället när kvicksilvret pressades upp i +11,7*C av höstsolen.

Phaedre
2010-10-16, 00:36
Oj, det var illa. Var det bromsprovet som gick fel?
Hoppas skadorna läker fort och att han inte tappar sugen. Nästa år får han ta nya tag.


Verkligen tråkigt!
Var det något speciellt med underlaget eftersom dom var tre som åkte omkull, om jag förstått det rätt? Blir till att läka ihop och komma igen till nästa år, med ännu mer bromsträning. Just bromsning är det svåraste momentet i hojkörning. Det är många, många som delat Kais öde med en omkullkörning. Var det förresten med någon skolhoj eller var det med din hoj Phaedre?

Jo, det verkar ha varit någor med underlaget eftersom en annan förrättare på plats berättade att Kai var tredje man att få släpp på samma ställe. Det var manöverbanan i 50. Just där man bromsar ner inför att svänga runt. Han körde skolhojen och inte min pärla som tur är. Fazern är ju "bara" på 600cc så den räcker ju inte till för uppkörningen.

Hojarna som de har på körskolan är CB750, ingen ABS. Vilket jag kan tycka är helt ok. Det är väl bra att lära sig att köra utan och sedan bekanta sig med hjälpsystemen. Tänkte på något nån annan skrev här i tråden om bakhjulsdrivet. När jag tog bilkortet var bilskolebilen förstås framhjulsdriven men efter det har jag bara kört bakhjulsdrivet (och 4-hjulsdrivet). Vill inte ha något annat! I min BMW finns hjälpsystemen men nog är det roligt i alla fall! Fick lite släpp idag i kurva med alldeles för mycket grus på asfalten. Jag garvade men var samtidigt lättad över att jag hade 4 hjul på fordonet! :p

Ove
2010-10-16, 08:01
Jo, det verkar ha varit någor med underlaget eftersom en annan förrättare på plats berättade att Kai var tredje man att få släpp på samma ställe. Det var manöverbanan i 50. Just där man bromsar ner inför att svänga runt. Han körde skolhojen och inte min pärla som tur är. Fazern är ju "bara" på 600cc så den räcker ju inte till för uppkörningen.:p

:eek: Det var nog det som kan hända på asfalt om höstarna, det blir någon beläggning av mossa, lavar eller alger av något slag som inte syns men är skithal. Jag har råkat ut för det rätt många gånger på lågtrafikerade vägar. Det kan bli knepiga släpp, men det vanligaste är nog att när jag kör ut på vägen blir det en burn out när jag drar på som vanligt. Alltså närmast kanten.

Antar att övningsbanan inte används hela dagarna så det kan vara en förklaring. :hmmmm2:

Olle Å
2010-10-16, 08:22
Glöm inte bort "svarthalkan" bara. Jag märkte inte av den vid en händelse för några år sedan på motorvägen utanför Grums då det tvärsläppte vid en omkörning. Hojen och jag gled ganska långt på vägen, men utan något annat än lite repor trots att farten var nog runt 90 .
5-6 grader - nu på morgonen. Eventuellt en tur senare. Min Nolanhjälm klarar -12 innan det blir problem i den med imma.

Jan-Olov
2010-10-30, 17:22
I dag blev det äntligen till en runda, jag har varit förkyld snart en månad och tidigare har det varit skitväder när jag har haft möjlighet. Det blev en sex sju mil men det var jättegott att äntigen komma ut en runda. Det var lite svalt om låren men ingen fara, till och med solen tittade fram. Jag får se om det var sista för året men det är bara vädret som styr det.

Ingemar
2010-10-30, 18:24
Även jag kom äntligen ut på en sväng igen :p Tror nog det finns hopp om fler turer innan snöslasket kommer. Ensam hojåkare var jag inte heller utan såg flera stycken på min färd.
Dryga 10 + så frös gjorde jag inte. :)

lindor
2010-10-30, 19:34
Jag tog min sista tur för året igår.
Lite mulet men runt 10 grader varmt.

Passade på att köra ett par extra mil på väg till firman som ser efter min kompis över vintern.

Olle Å
2010-10-30, 20:19
En fin hösttur idag i ganska fint väder med lite solglimtar och 9-10 grader varmt, från södra Värmland neråt Sjötorpstrakten med lite guidning av Ove där. Fick väl ihop ca 37 mil i allafall. De mindre asfaltvägarna var ju lite luriga här och var med en massa hala löv.

Phaedre
2010-10-31, 13:12
Jag tog min sista tur för året igår.
Lite mulet men runt 10 grader varmt.

Passade på att köra ett par extra mil på väg till firman som ser efter min kompis över vintern.

Sov gott "kompis"! :)

DearHunter
2010-10-31, 13:14
Jag vägrar ge upp. Så fort influensan (host-snörvel-host) har lagt sig så tar jag mig en tur.. :)

Chappy
2010-11-02, 12:33
Det naturliga och ursprungliga är alltid det bästa.
Leta upp en lugn plats. Bakom utedasset brukar fungera för min del.
Skruva ur alla lampor o slacka vajrarna.
Töm bensintanken. (sparas till nästa år) Fyll på med lite olivolja o skaka hojen.
Att tömma ur luften ur däcken är ingen ide´. Den pyser ut ändå.
Nu är det bara att ösa över med löven du så mödosamt har krattat ihop från gräsmattan o gångar.
Det blir nog vår igen...snyft

DearHunter
2010-11-02, 13:35
Det naturliga och ursprungliga är alltid det bästa.
Leta upp en lugn plats. Bakom utedasset brukar fungera för min del.
Skruva ur alla lampor o slacka vajrarna.
Töm bensintanken. (sparas till nästa år) Fyll på med lite olivolja o skaka hojen.
Att tömma ur luften ur däcken är ingen ide´. Den pyser ut ändå.
Nu är det bara att ösa över med löven du så mödosamt har krattat ihop från gräsmattan o gångar.
Det blir nog vår igen...snyft



App-app-app.. :eek:


Nu höll Du nästan på att lura de stackars forumisterna.

Självklart så ska batteriet laddas med miljövänlig grön-el till våren. Annars så är risken stor att man inte klarar besiktningens avgaskrav. :hello:

Sedan så känner jag flera som skiftar bromsbeläggen: vänster-höger och tvärtom dvs bakåt - framåt. Se även till att vända på backspeglarna då och då under vintern så att de inte rinner ut i snön. Glas är ju en vätska.. :cheers:

Chappy
2010-11-02, 23:14
Hoppla hoppla my dear Hunter
Nu ska vi inte sätta oss på för höga pållar och förutsätta att övriga forumister är idioter eller Malmöiter. Därför tyckte jag inte att jag behövde komma med pekpinnar om det mest elementära i hur man övervintrar hojen. Det vet väl varje moppeunge att man måste vända på backspeglarna då och då.

Olle Å
2010-11-04, 22:53
Hoppla hoppla my dear Hunter
Nu ska vi inte sätta oss på för höga pållar och förutsätta att övriga forumister är idioter eller Malmöiter. Därför tyckte jag inte att jag behövde komma med pekpinnar om det mest elementära i hur man övervintrar hojen. Det vet väl varje moppeunge att man måste vända på backspeglarna då och då.

Bästa sättet för vinterförvaring är ju att tömma tanken, tappa ur oljan, släppa ur luften. Och framför allt hissa upp hojen i taket så bibehåller du fjädringen intakt och slipper att få ovala däck. Man skall byta luften helt varje vår för att luftmolekylerna förlora spänsten så småningom. Därför har en del börjat fylla däcken med gas i stället.
Jag hade en Dominator för några år sedan, den jäkeln vände speglarna själv ibland. Anledningen till att man skall vända speglarna är att glas är faktiskt lite plastiskt och flyter lite grann neråt, vilket visar sig i att spegelbilden blir lite fel, men rättar sig vid en vändning.

DearHunter
2010-11-04, 23:06
Hörde talas om en som även skiftade polerna i batteriet, generatorn och startmotorn. Tydligen så fördubblar man livslängden på alltihopa, trodde han. Han specialbeställde speglar och lampor från Australien bland annat.

Tyvärr så blev han påkörd när han svängde vänster och hojen blinkade höger...

Manneman
2010-11-08, 14:26
Ställde hojen igår, inte kul alls blev dock lite lättare av att jag körde en sväng innan jag ställde den och höll på att frysa ihjäl.
Nu står den på altanen så att jag kan gå och titta/sitta på den när livet känns tungt under denna svarta, kalla och blöta årstiden.

Hasselman
2010-11-08, 19:07
Idag är det knappt så kvicksilvret (får man skriva det för alla miljömuppar?) orkar över noll. Ska jag ta mig nånstans är det den förvuxna moppen (citat Räven) som gäller. Idag är det träningsdag så jag måste till dojon om det ska bli tränat karate idag. Frågan inställer sig, när övergår höstturerna i vinterturer? styrs det av temperaturen eller nederbörden :hmmmm2:. Det fnykte lite vita flingor tidigare på dagen när jag var ute med Viveca Sten i skogen.
Fast behovskörning kanske inte räknas som en "tur" även om jag njuter av varenda meter. :rock:

Resan t.o.r Emmaboda igår kväll (10/11) var knappast en njutning. Lützen dimma, regn med insllag av snö, svidande ögon och visiret nedkletat av grus som framhjulet kastat framåt och fartvinden kastat tillbaka i ansiktet. Men vad gör det, efter sådana körningar kan man skänka en tanke till sommarens soliga utflykter som man minns med glädje.

räven
2010-11-09, 12:16
Burr, är lite frusen. Hojturerna bytts mot stunder hos vedpannan, Svullna moppar har sina fördelar beroende på väglag, så det va inget förnedrande i det uttrycket.

Hasselman
2010-11-09, 12:40
Svullna moppar har sina fördelar beroende på väglag

Just igår fick du så rätt. Sammanpackad sand i hjulspåren på frusna grusvägar blir extremt snoooorhalt :rolleyes: när det regnat på dem, tur det oftast finns en mittsträng med lösgrus att hämta lite fäste i. När jag körde till Emmaboda kring 19 var det halt på asfalten men bra fäste på gruset, två timmar senare var det tvärtom.


så det va inget förnedrande i det uttrycket.

Det förstår jag väl, du är bara avundsjuk att jag har nåt att köra med trots väglaget ;)

nippe
2010-11-16, 00:31
Ja nu har jag haft min sista tur för i år och det var nog det halaste jag varit med om... det var tur att det var knappa kilometern men det var kändes lite som snö-speedway ibland...

Ove
2010-11-19, 09:25
:thumpdown: Ser mörkt ut för mera köra i år. Var ner till värmen i Spanien för en vecka sen och skaffade lite inspiration. Men väl hemma ett par minusgrader på blöta vägar och snön ryker i luften av o till. Skit alltså! :bawling:

Nåja! får väl foga mig och vara nöjd med småturer när solen råkar titta fram ibland. :rolleyes:

Olle Å
2010-11-19, 09:43
:thumpdown: Ser mörkt ut för mera köra i år. Var ner till värmen i Spanien för en vecka sen och skaffade lite inspiration. Men väl hemma ett par minusgrader på blöta vägar och snön ryker i luften av o till. Skit alltså! :bawling:

Nåja! får väl foga mig och vara nöjd med småturer när solen råkar titta fram ibland. :rolleyes:

Jag väntar på att vägarna skall bli snötäckta och då bättre farbara utan massa blöta och kladd.