handdator

Visa fullständig version : Fästa tygmärke



erkagn
2010-10-01, 15:55
Har fått ett fint tygmärke av en kompis som jag funderar fästa på min skinnjacka. Nå större slöjdexpert är jag inte, så att sy känns inte så skoj. Kan man limma fast det? Och i så fall med vilken typ av lim?:confused:

nippe
2010-10-01, 16:30
Blir nästan alltid bättre att sy. Inte så jobbigt är det häller...

erkagn
2010-10-01, 16:33
Blir nästan alltid bättre att sy. Inte så jobbigt är det häller...

Jo, jag misstänkte nästan det. Får ta de nå gång när man har god tid på sig och skaffa fram bra nål och nå björntråd.

Jonas
2010-10-01, 17:17
Jag ska också sätta mig att sy på några Vulcan-märken. Men det får bli ett vinterprojekt. Har inte sytt sedan jag gick i mellanstadiet för 35 år sedan. Jo, som fartygsvärd har jag sytt ett och annat ögonbryn också. Det är väl ungefär samma sak, så det ska nog gå bra. Gäller bara att få det rakt... Särskilt det stora ryggmärket (Vingen). :)

Freda
2010-10-01, 19:13
Dubbelhäftande lim eller häftapparat då?

RobbeS
2010-10-01, 19:24
Lämna in märket och jackan till en sömmerska eller någon som renoverar möbler. Garanterat bättre resultat och väl värt ett par hundringar. Att limma är väl bra ett tag men sen börjar det att släppa och då har limmet påverkat lädret.

Jonas
2010-10-01, 21:05
Lämna in märket och jackan till en sömmerska eller någon som renoverar möbler. Garanterat bättre resultat och väl värt ett par hundringar. Att limma är väl bra ett tag men sen börjar det att släppa och då har limmet påverkat lädret.

Hm, kanske det är bäst att lämna bort jobbet till någon som vet vad det handlar om. Men man vil ju klara själv...;)

leffa
2010-10-01, 22:24
en skomakare borde kunna sy fast märken i läder

Peo
2010-10-01, 22:29
Om ni ska ge er på att sy i skinn så skaffa då en nål som är gjord för att sy i skinn med.
Med en vanlig synål kommer ni nog fundera på att skänka bort skiten innan ni är klara :)
En riktig nål för att sy i skinn med heter skärnål och är suverän att sy i skinn med.

780615
2010-10-02, 16:22
Om jag är modern med en GoreTex jacka då? vill ju inte att jag punkterar och det börjar läcka in?
Alla tips välkomna.

Jonas
2010-10-02, 16:30
Om ni ska ge er på att sy i skinn så skaffa då en nål som är gjord för att sy i skinn med.
Med en vanlig synål kommer ni nog fundera på att skänka bort skiten innan ni är klara :)
En riktig nål för att sy i skinn med heter skärnål och är suverän att sy i skinn med.

Tack för tips. Ska införskaffa en sådan nål. :)

Mc-Bosse
2010-10-02, 17:19
Mitt företag Swebus har bytt namn till Nobina. Tygmärken men Nobina har vi fått som ska strykas fast på jackan över Swebus men de lossnar allt som oftast. Jag använde superlim och nu lossnar de aldrig!

Hamre
2010-10-02, 18:50
Textillim håller lika bra som att sy. Lagar alltid mina snickarbyxor med det.

erkagn
2010-10-03, 16:06
Hittade ett textillim på ICA Maxi som heter Dana textillim. Testade det igår och det verkar funka bra.

erkagn
2010-10-03, 16:16
Om jag är modern med en GoreTex jacka då? vill ju inte att jag punkterar och det börjar läcka in?
Alla tips välkomna.

På en GoreTex-jacka skulle jag nog prova limma. Men känns ju inte så skoj det heller om det skulle förstöra materialet.

nippe
2010-10-04, 13:53
Hittade ett textillim på ICA Maxi som heter Dana textillim. Testade det igår och det verkar funka bra.

det textillim som jag av erfanehet tycker är bäst är en röd tub som jag inte kommer ihåg namnet på (köpt på ica maxi). Dock är det väldigt viktigt att man gör som instruktionerna. och det sitter mycket bättre om man utsätter det för tryck medans det torkar...

erkagn
2010-10-04, 13:54
det textillim som jag av erfanehet tycker är bäst är en röd tub som jag inte kommer ihåg namnet på (köpt på ica maxi). Dock är det väldigt viktigt att man gör som instruktionerna. och det sitter mycket bättre om man utsätter det för tryck medans det torkar...

Jag hade det över natten under tryck.