handdator

Visa fullständig version : Synligheten är avgörande.



Olle Å
2010-09-27, 21:05
Hände mig idag då jag skulle köra ut på E45:an. Från vänster kom en liten röd bil på lagom avstånd , så jag lätt kunde köra ut. Vägen går lite uppåt så jag såg inte med detsamma en scootermc mellan mig och bilen. Scootern och föraren hade exakt samma färg som vägbanan och försvann visuellt. Hade varken varselväst eller ljuset tänt.
Några minuter senare såg jag en mötande cyklist som var klädd i varselfärgade arbetskläder. Tala om motpoler.

räven
2010-09-27, 21:24
Jag upplever att jag syns bättre å får mer respekt i trafiken med väst. Har västen sen blå text på ryggen blir bakifrån kommande mer försiktiga.

erkagn
2010-09-28, 06:38
Jag har en väst som tyvärr aldrig blivit använd. Men nästa år ska jag försöka va duktigare använda den.

gunther
2010-09-28, 07:23
Kör med väst hela tiden sedan jag började pendla till jobbet. Märkte en tydlig skillnad i trafiken i samband med att folk kom tillbaka från semestern. Köpte faktiskt en ny igår som har dragkedja istället för kardborreband som stängning. Plus att den sitter lite tightare och fladdrar mindre.

Mavve65
2010-09-28, 11:14
Jag köpte två gula reflexer (band med kardborre) på Lidl som jag fäst på armarna. De har lysdioder som blinkar med rött sken (eller fast sken) om man så önskar.
Det blinkar som en julgran när jag kör hem på Essingeleden på kvällen från jobbet, men det syn bra!:D
Har även sett en sådan väst på någon nätbutik som har lysdioder i västen.

Linnex
2010-09-30, 07:43
Jag kör med bifogad jacka. Nu har jag bara haft mitt kort drygt ett år och har inte för många mil bakom mig. Men jag måste säga att jag har inte en gång känt att andra trafikanter inte har uppmärksammat mig.

Vad jag däremot tycker är riktig obehagligt är att nästan alltid när jag är ute och kör så det någon jä... bilist som skall upp i röven på en. Och skulle man då behöva bromsa så blir det att göra flugorna sällskap som frontfigur :(

Jonas76
2010-09-30, 11:08
Väst eller inte väst, det kommer alltid att finnas såna som vill köra över mig och dig. Exempel: Färdtjänstbuss står och väntar på grönt för att köra RAKT fram på huddingevägen, jag ska svänga av höger till glömstavägen. Färdtjänstbuss tycker plötsligt att han inte vill köra rakt fram längre utan kör över heldraget och kastar sig framför mig då det var grönt för högersväng. Han tittar till och med rakt på mig och ser uppenbarligen att jag kommer där men väljer att köra ändå. Nu hann jag sakta ner i tid och släppte han...kontentan då, färgglad väst hade nog inte hjälp mig om jag inte vart lite vaken där.

Jag kör utan väst och kommer att fortsätta göra det.

Motormannen
2010-09-30, 12:04
Väst eller inte väst, det kommer alltid att finnas såna som vill köra över mig och dig. Exempel: Färdtjänstbuss står och väntar på grönt för att köra RAKT fram på huddingevägen, jag ska svänga av höger till glömstavägen. Färdtjänstbuss tycker plötsligt att han inte vill köra rakt fram längre utan kör över heldraget och kastar sig framför mig då det var grönt för högersväng. Han tittar till och med rakt på mig och ser uppenbarligen att jag kommer där men väljer att köra ändå. Nu hann jag sakta ner i tid och släppte han...kontentan då, färgglad väst hade nog inte hjälp mig om jag inte vart lite vaken där.

Jag kör utan väst och kommer att fortsätta göra det.

Ifrågasatt förarens kompetens? Javisst, hövligt men bestämt med betoning på BESTÄMT!

J*vla rikspuckon det finns i trafiken alltså. Redan under mina första turer så var det självklart att en Volvo-kärring skulle häva sig ut framför mig när hon hade väjningsplikt och jag skulle rakt fram i en T-korsning! :mad:

Olle Å
2010-10-01, 19:49
Frånsett alla argument hit eller dit så syns en varselväst i de flesta lägen bäst. Den kan dessutom vara ett avgörande argument i en tvist i ett trafikmål.

räven
2010-10-01, 21:38
Varselväst behöver inte vara tråkig, sätt lite text på den vet ja.

Molgan
2010-10-02, 01:07
Har inget emot västar, men bemödar mig inte med att trä på en själv då jag inte tror den hjälper. Problemet med att bilister inte uppmärksammar hojar är i min mening inte visuellt utan mentalt. En ofokuserad bilsts varseblivning är reducerad till att endast registrera hot, tex bilar eller långtradare. Hojar passar inte in i hotbilden. Prova att åka runt viftandes med en K-pist eller åk spritt språngande naken, då lär tillome gamla Agda med gråstarr lägga märke till er. =)

Olle Å
2010-10-02, 12:20
Är du 60+, så kan Räven fixa fram mycket fina sådana.

Mc-Bosse
2010-10-02, 14:36
En ofokuserad bilsts varseblivning är reducerad till att endast registrera hot, tex bilar eller långtradare. Hojar passar inte in i hotbilden.

Precis!

GeCe
2010-10-02, 19:18
Har inget emot västar, men bemödar mig inte med att trä på en själv då jag inte tror den hjälper. Problemet med att bilister inte uppmärksammar hojar är i min mening inte visuellt utan mentalt. En ofokuserad bilsts varseblivning är reducerad till att endast registrera hot, tex bilar eller långtradare. Hojar passar inte in i hotbilden. Prova att åka runt viftandes med en K-pist eller åk spritt språngande naken, då lär tillome gamla Agda med gråstarr lägga märke till er. =)


Har hört mer än tillräckligt många uttalanden och reaktioner från yrkeschafförer, övriga trafikanter uppmuntrade tillrop vad man syns bra, poliser och mina egna erfarenheter som alla går ut på att en motorcyklist syns bättre med varselväst.

Förstår inte vad nackdelen skulle vara med att bära varselväst då min sitter kvar på jackan hela tiden och är inte till besvär på något sätt.

Olle Å
2010-10-02, 20:22
Misstänker att det i själva verket handlar om FÅFÄNGA att inte ta på sig en varselväst.

erkagn
2010-10-02, 20:25
Misstänker att det i själva verket handlar om FÅFÄNGA att inte ta på sig en varselväst.


Tror du har rätt. Skulle misstänka att de som har minsta västanvändandet är de som kör customhojar och dem som kör sporthojar. I de bägge kategorierna misstänker jag det finns en hel del som är måna om en tuff attityd. Men det är ju bara min teori, vad tror ni?

Linnex
2010-10-02, 20:51
Jag är fullständigt övetygad om att hade vi satt varselvästar på rådjur och älgar så hade hade viltolyckorna minskat dramatiskt. Oberoende om vi ser en älg som ett hot eller ej....

erkagn
2010-10-02, 20:53
Jag är fullständigt övetygad om att hade vi satt varselvästar på rådjur och älgar så hade hade viltolyckorna minskat dramatiskt. Oberoende om vi ser en älg som ett hot eller ej....

Jo, såg dem satt GPS-sändare på en del älgar i forskningssyfte. Tänk om alla hade det och det hela var kopplat till nå varningssystem :cool:

Molgan
2010-10-03, 02:35
Har hört mer än tillräckligt många uttalanden och reaktioner från yrkeschafförer, övriga trafikanter uppmuntrade tillrop vad man syns bra, poliser och mina egna erfarenheter som alla går ut på att en motorcyklist syns bättre med varselväst.

Förstår inte vad nackdelen skulle vara med att bära varselväst då min sitter kvar på jackan hela tiden och är inte till besvär på något sätt.
Jag tror inte du läste mitt inlägg, som du citerade, tillräckligt noggrant.

Ove
2010-10-03, 08:24
Jag tycker att varselvästen fungerar bra där andra trafikanter ser mig på längre avstånd än annars, men...

Den bilist som fick mig på fall i Askersund häromsistens såg mig tidigt men registrerade inte att det var hon som skulle lämna företräde. Hade jag däremot kommit med stor hejans lastbil hade hon nog varit mera på tå än när det bara var en MC.

Har haft många incidenter där bilister anser att dom har företräde gentemot MC pga att dom kör bil. Dom har svårt att inse att jag på MC är lika många som han i bilen och kanske har lika bråttom. :mad:

Mc-Bosse
2010-10-03, 08:36
Bilister är blinda i vissa lägen. Som jag kan tolka Molgans inlägg; det är reptilhjärnan som kommer fram ibland. Och då är det överlevnad som gäller och då finns inte en mc i hotbilden. Vissa är så okoncentrerade på grund av nervositet för att det är för mycket information att ta in i trafiksituationen, mobiltelefonsamtal eller jäkt av allehanda slag så de helt enkelt missar att se.

Det ser inte ens ens stor gul buss som är 15 meter lång och har en frontarea på 2,50 x 3,50 meter och kommer körande i 70 km/ tim. Och detta i en korsning (Lundalänken/Spelmansvägen i Lund) som har totalt fri sikt och där bilisten har stopplikt. Vad har det fått göra i bussgatan för att få korsningen säkrare? En avgränsad bussgata endast för bussar som har 70 km/ tim har fått 30 km/ tim från 100 meter innan korsningen för bussen bara för att bilister är blinda. Bussgatan ifråga är till för att bussen ska ta sig fort och smidigt in till Lund men hela konceptet faller när hastigheten sänks.

Jag har känslan av att ibland kör bilister också bara rätt ut framför en buss fast det ser den. Troligtvis för att de vet att en yrkeschaufför har koll och kör på ett sådant sätt att han hinner bromsa och ju vill undvika en kollision. Alla ursäkter verkar användas för att spara några sekunder.

Som sagt: bilister kan vara blinda och då hjälper inte någon färg, klädesplagg eller annat. Jo jag är fullständigt övertygad om detta efter 27 år bakom bussratten.

engström67
2010-10-03, 16:44
Bilister är blinda i vissa lägen. Som jag kan tolka Molgans inlägg; det är reptilhjärnan som kommer fram ibland. Och då är det överlevnad som gäller och då finns inte en mc i hotbilden. Vissa är så okoncentrerade på grund av nervositet för att det är för mycket information att ta in i trafiksituationen, mobiltelefonsamtal eller jäkt av allehanda slag så de helt enkelt missar att se.

Det ser inte ens ens stor gul buss som är 15 meter lång och har en frontarea på 2,50 x 3,50 meter och kommer körande i 70 km/ tim. Och detta i en korsning (Lundalänken/Spelmansvägen i Lund) som har totalt fri sikt och där bilisten har stopplikt. Vad har det fått göra i bussgatan för att få korsningen säkrare? En avgränsad bussgata endast för bussar som har 70 km/ tim har fått 30 km/ tim från 100 meter innan korsningen för bussen bara för att bilister är blinda. Bussgatan ifråga är till för att bussen ska ta sig fort och smidigt in till Lund men hela konceptet faller när hastigheten sänks.

Jag har känslan av att ibland kör bilister också bara rätt ut framför en buss fast det ser den. Troligtvis för att de vet att en yrkeschaufför har koll och kör på ett sådant sätt att han hinner bromsa och ju vill undvika en kollision. Alla ursäkter verkar användas för att spara några sekunder.

Som sagt: bilister kan vara blinda och då hjälper inte någon färg, klädesplagg eller annat. Jo jag är fullständigt övertygad om detta efter 27 år bakom bussratten.

Håller med dig,du har helt rätt man ser en hel del när man jobbar i trafiken,22år bakom ratten i tradare.Tyvärr så finns det ju rötägg bland oss med,men få:hello:

GeCe
2010-10-03, 17:08
Jag tror inte du läste mitt inlägg, som du citerade, tillräckligt noggrant.

Citat:
Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
Har inget emot västar, men bemödar mig inte med att trä på en själv då jag inte tror den hjälper. Problemet med att bilister inte uppmärksammar hojar är i min mening inte visuellt utan mentalt. En ofokuserad bilsts varseblivning är reducerad till att endast registrera hot, tex bilar eller långtradare. Hojar passar inte in i hotbilden. Prova att åka runt viftandes med en K-pist eller åk spritt språngande naken, då lär tillome gamla Agda med gråstarr lägga märke till er. =)
Slut Citat.


Visst läste jag och registrerade vad du skrev men har svårt att ta det på större allvar utan betraktrar det mest som ett försök till dålig undanflykt från din sida för att inte använda varselväst.

Det händer säkert i trafiken att "trafikanter", obs att jag skriver trafikanter, och där ingår mc-folk också som får hjärnsläpp eller mental störning eller är ofokuserade eller kalla det vad du vill och gör vansinninga grejer som att köra utan att se sig för och en olycka är ett faktum.

Men hur ofta händer sådana idiot-grejor. När jag är ute och kör tycker jag nog de flesta beter sig som man ska och visar förväntad hänsyn annat hör till undantagen. Kan ju bero lite på hur man uppträder själv också och min erfarenhet säger mig när det är mycket trafik att följer man trafikrytmen, håller avstånd och försöker göra sig så synlig man bara kan innan manövrar funkar det bra. Har gjort det hittills för min del iallafall. Sen som Ove påpekade så visst har man större respekt för en lastbil eller en buss för den är så stor och påtaglig. Men det vet vi ju om och är en sak man som motorcyklist måste ta hänsyn till och man brukar ju säga att som mc-förare måste man tänka för flera i trafiken och betrakta varje bilist som en potentiell älg. Det är inte alla gånger det funkar med att hävda sina rättigheter ibland hjälper det med lite ödmjukhet också och själv visa hänsyn.

Men det här resonemanget tycker jag inte på något sätt skulle vara en anledning till att inte bära varselväst, tvärtom.
Någon påpekade här i ett annat inlägg som jag tycker var vettigt om man skulle bli inblandad i en olycka så kan det väl inte vara någon nackdel för motorcyklistens "sak" att ha burit varselväst. Bara ytterliggare anledning till att använda varselväst, eller?

Det ÄR inte ofarligt att köra motorcykel det ska gudarna veta. Och jag säger som en bekant som är polis och köpte grannans mc och åkte ut och blev påkörd av en ofokuserad bilist i en vägkorsning och är idag förlamad och sitter i rullstol. Han säger bara att det får man räkna med när man kör motorcykel. Det var hans kommentar efter olyckan. Om det skulle hjälpt med varselväst den gången vet jag inte men varselväst fanns inte på den tiden. Men idag finns det och jag kan inte se någon anledning till att inte använda den men så är jag ju väldigt fåfäng med hur jag klär mig också.

DearHunter
2010-10-03, 23:58
Sunt förnuft vad gäller val av färg på fordonet/mc-stället och dessutom halvljus även på dagtid minskar nog riskerna. Det är därför vi har varsel/halvjus på bilarna. För den som undrar om färgvalet har betydelse:


http://campusglobal.com/muarc/reports/muarc263.pdf

Sedan att det finns en och annan som har +48 i dioptrier och en hörselnedsättning med 97 dB mellan 20 och 20 kHz och av den anledningen försöker sms:a i en korsning att han/hon glömt hörapparaten och glasögonen på spisen gör det naturligtvis spännande även för utryckningspersonalen... :eek::eek:

DearHunter
2010-10-04, 00:41
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=15976&iPage=3

ha, ha... :D

Chappy
2010-10-04, 04:57
Aha! Färja till Åland!

Molgan
2010-10-04, 13:07
Visst läste jag och registrerade vad du skrev men har svårt att ta det på större allvar utan betraktrar det mest som ett försök till dålig undanflykt från din sida för att inte använda varselväst.Undanflykt? Jag känner inget behov av att ursäkta mitt klädval.


Det händer säkert i trafiken att "trafikanter", obs att jag skriver trafikanter, och där ingår mc-folk också som får hjärnsläpp eller mental störning eller är ofokuserade eller kalla det vad du vill och gör vansinninga grejer som att köra utan att se sig för och en olycka är ett faktum.

Men hur ofta händer sådana idiot-grejor.
Det var inte bara idiot-grejorna jag menade, jag menar alla tillbud där bilister påstår att de inte "såg" motorcyklisten, när de tex påbörjade en vänstersväng trots att de hade all möjlighet i världen att se och reagera. En reflexväst hjälper inte i de fallen enligt min åsikt.


Men det här resonemanget tycker jag inte på något sätt skulle vara en anledning till att inte bära varselväst, tvärtom.
Jag har inte argumenterat för att man inte ska använda varselväst, det är väl upp till var och en. Jag tror inte det har någon betydelse för säkerheten men jag stör mig inte på att andra har den på. Tråden handlar om synlighet så jag ville bara nämna min åsikt, diskussionen om det här brukar fö vara lite onyanserad; "alla ska ha varselväst och har man inte det så är man dum". Det handlar inte alltid om fåfänga eller okunskap. Nu kör vi vidare med eller utan reflexväst. :shakehands: :)