handdator

Visa fullständig version : Viltolyckor och ansvar



Olle Å
2010-09-25, 09:20
Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
Blir jag jagad nu???????????

GeCe
2010-09-25, 11:42
Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
Blir jag jagad nu???????????

I Örebro län har vi redan haft massvis med viltolyckor, mest med rådjur men även älg. Över tusen olyckor i Örebro län bara i år redan! :eek:
Var ute igår kväll och körde hem i mörker och det var påtagligt vad lungt trafiken gick på vissa utsatta ställen som är kända vilttillhåll. Men vargar vill vi inte ha, helst inga alls men däremot mer jakt på framför allt på rådjur och älg.

engström67
2010-09-25, 18:20
Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
Blir jag jagad nu???????????

Tycker int man kan skylla på jägarna.Då skyller jag mer på förarna,som är blinda:rock:

DearHunter
2010-09-25, 18:43
Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
Blir jag jagad nu???????????

Eller snarare djuraktivisterna som hindrar jägarna från att hålla nere viltstammarna på ett kontrollerat sätt, viket ju varg och lo inte gör..

Mats Liifv
2010-09-25, 19:50
En stor älgtjur stod mitt på grusvägen idag när jag ledde en grupp i de Uppländska skogarna. Dessbättre hade han väntat med att ställa sig där mellan gruppen som åkte några minuter före och oss. Om han bara klivit upp, som dom brukar göra, är man ofta chanslös. Höll en rimlig fart och hann stanna så att han i lugn och ro kunde fortsätta sin avbrutna skogspromenad.... :thefinger:

Ove
2010-09-25, 19:57
Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
Blir jag jagad nu???????????

:rolleyes: Nejdå Olle. Du blir inte jagad. Inte älgarna heller för tilldelningen till jaktlagen bara minskar för det finns tydligen för lite älg i skogen. Dom har väl flyttat ut på vägarna istället.

Rådjur finns heller inget överflöd av i mina trakter. Kanske beror det på att dom lodjur (som inte finns?) har skattat stammen hårt. Rävjakt verkar gått ur modet och räven tar ju också en massa rådjurskid.

Dom djur som jag oroar mig mest för ute på vägen är hjort och svin. men dom finns inte i mina jaktmarker så jag kan inte hjälpa till att minska stammarna. :rolleyes:

Mange
2010-09-26, 10:40
Jag var ute och körde i urskogarna här i skåne i går och precis efter en lång härligt svepande kurva sprang ett gäng vildsvin ut på vägen:eek:. Det var nära att jag hjälpte jägarna att hålla nere vildsvinsstammen men det gick fint. Besviken dock på att det inte blev vildsvinsstek till middag:eating:

Ove
2010-09-26, 12:15
Besviken dock på att det inte blev vildsvinsstek till middag:eating:

:) Tycker inte du ska vara besviken på det. Den steken hade nog blivit onödigt dyr. För resten är det såsen som är godast! :eating:

Mange
2010-09-26, 14:15
:) Tycker inte du ska vara besviken på det. Den steken hade nog blivit onödigt dyr. För resten är det såsen som är godast! :eating:

:Dhaha det har du rätt i. Jag ska festa med sås o potäter istället o vara glad över att jag inte prickade svinet denna gång.

Mavve65
2010-09-27, 08:25
Älgjakt i kombination med folk som är ute i naturen som exempelvis svampplockare stressar också viltet.
Har själv krockat med en älg för många år sedan, fast då körde jag en Volvo 245. Bilen fick bärgas bort och älgen nödslaktas med kniv.

Någon jägare sa en gång, att om folk visste hur mycket vilt det finns i naturen skulle de köra betydligt saktare!

Mats Liifv
2010-09-27, 11:09
Någon jägare sa en gång, att om folk visste hur mycket vilt det finns i naturen skulle de köra betydligt saktare! Många, många som skulle behöva tänka på det. Är glad att älgen från i lördags redan stod på vägen när vi kom. Hade varit mycket värre om han bara klivit upp. Räckte bra att bli påhoppad av ett rådjur på 40 kilo. En tio gånger tyngre älg är inte att leka med....

Olle Å
2010-09-27, 20:55
Hur skall man göra om man råkar köra på och skada en griskulting som skriker? Om man samtidigt går omkull och blir liggande, blir man då middag????????

räven
2010-09-27, 21:19
Bra fråga Olle, meningarna går isär av sk. experter. Så gör ert bästa för att få slippa veta sanningen.

Mange
2010-09-27, 21:29
Hur skall man göra om man råkar köra på och skada en griskulting som skriker? Om man samtidigt går omkull och blir liggande, blir man då middag????????

Förmodligen:eek:

räven
2010-10-03, 20:17
I dag hände en viltolyck ganska nära mig. Mc krock med älg. Föraren dog, pass. svårt skadad.

Ove
2010-10-03, 20:31
I dag hände en viltolyck ganska nära mig. Mc krock med älg. Föraren dog, pass. svårt skadad.

:( Läste om det i nyheterna på Blocket. Tråkigt när det går så illa. :(

GeCe
2010-10-05, 21:49
I dag hände en viltolyck ganska nära mig. Mc krock med älg. Föraren dog, pass. svårt skadad.

Sorgligt att läsa. Blir lite påtagbart när det händer så nära också!