handdator

Visa fullständig version : Hej då, valpen



Nina
2010-09-24, 05:32
Valpen kissade blod förra fredagen och jag fick en akuttid till veterinären. Lite prover togs och man hittade urinsten i urinblåsan. Hittas stenar där är det oftast fel på levern, njurarna såg bra ut men hans levervärden var för höga. Så han fick lite antibiotika och jag noterade att han blev piggare, fick ännu bättre aptit även om den inte var dålig innan och han började sova om nätterna. Annars sov han nån enstaka natt och resten av nätterna vandrade han runt, i början antog jag det var för att vi var nya, huset luktade annorlunda, att allt var nytt för honom men efter en tid funderade jag att han måste ha sovit i bur så som han vandrar runt på natten. Det var det att han hade ont! I övrigt uppvisade han inga synliga symptom som misstänkt trötthet för han lekte och for runt som en valp brukar göra. Han kissade som han skulle, han åt med aptit och han verkade helt normal.

I onsdags var jag tillbaka med honom igen, han skulle inte äta mat på morgonen och helst inte kissa före besöket så att de hade en urinblåsa fylld med urin som de kan ta prover ur. De tog också blodprover före och efter mat för att se hur levern arbetar. I går ringde veterinären och hade inga goda meddelanden att delge mig, hans lever är för dålig. Han har något som heter Porta-cava-shunt, det är om en ven går på utsidan av levern så går blodet där istället för igenom levern och renas. Hans blod renas inte och går ut tillbaka i kroppen och detta bildar kristaller som hamnar i urinblåsan och klumpar ihop sig till stenar. Stenen som är där i blåsan är stor så han måste opereras men då kommer problemet tillbaka om några månader igen och en ny operation göras och så vidare. Att ha svängdörr och klippkort hos veterinären är inget liv för en hund så jag tog det smärtsamma beslutet att han får somna in under nästa vecka. Det vore djurplågeri att hålla honom kvar i livet.

Detta trodde de var en medfödd åkomma, någon släkting i hans stamtavla har denna åkomma och har blivit avlad på som då fört detta vidare och så fick valpen det.

Sov gott, Lill-Prinsen och tack för din underbara men korta tid hos oss.

erkagn
2010-09-24, 05:38
Ett klokt beslut, även om det är sorgligt.

Nina
2010-09-24, 10:38
Ja det är en tung dag i dag, jag går bara runt och bölar. I morse tänkte jag att jag tar mina hundar på en tidigare runda så slipper jag möta nån granne, jag hade absolut ingen lust att prata med nån över huvudtaget. På den här rundan brast allt, det sjönk in i dag och vilket beslut jag måste ta för hans bästa. Och mitt i jag bölar som bäst, vad ser jag då komma emot mig om inte grannfrun? Nu var hon också ute tidigare än annars! Så jag vände mig om och gick åt andra hållet, jag hade ingen lust att prata med nån alls. Jag får förklara varför jag agerat så lite senare när jag känner mig bättre till mods.
Så det är en tung dag i dag, det är säkert bättre i morgon, man får ha sina dagar när man gråter och vill vara ifred.

erkagn
2010-09-24, 10:40
Ja, man måste ju få sörja. Djuren är ju familjemedlemmar de oxå.

Mats Liifv
2010-09-24, 14:17
Alltid tunga beslut att ta, men man får se till djurets bästa.

För min del kan sorgen vara jämförbar med den man känner för en människa som gått bort. För mig är djuren familjemedlemmar i allra högsta grad.

Ove
2010-09-24, 16:32
Alltid tunga beslut att ta, men man får se till djurets bästa.

För min del kan sorgen vara jämförbar med den man känner för en människa som gått bort. För mig är djuren familjemedlemmar i allra högsta grad.

:( Instämmer helt. Jättejobbigt, men djur kan inte berätta när dom har ont och då är det bättre att dom får somna in innan det blir för plågsamt för dom. Men som sagt ... jobbigt är det :(

Mc-Bosse
2010-09-24, 17:45
Jag tröstar mig med att det är tur att jag finns och kan bestämma så min fyrfota vän inte behöver lida i onödan.

Ger en viss tröst faktiskt för mig själv

Kimmo
2010-09-27, 10:51
Bävar för dessa dagar då de ska tas bort då vi har 4 katter och 1 hund. Dessa är lika mycket
familjemedlemmar som de 2 benta.