handdator

Visa fullständig version : Hjälmfråga (livslängd)



Mange
2010-09-23, 17:51
Jag har en Shoei "Nobby Ueda" hjälm från -94 som är riktigt skön och fortfarande sitter kanonfint. Den har ju dock några år på nacken och frågan är om jag egentligen borde köpa en ny hjälm. Det bär dock emot för den är ju så snygg (rosa och gult och många andra fina färger) och den har blivit väl omhändertagen. hmmm.....

pewa
2010-09-23, 19:02
Bra fråga, fick höra av försäljaren att man bör byta var femte år.. men det var ju en försäljare som sagt ;)

Är det plast eller glas-/kolfiber?

Nilsson
2010-09-23, 19:30
en hjälm räknas som färskvara , jag byter vart annat år men det e nog så att de håller längre,den sista är en e kevlar ,den väger ca 500gr mindre än en vanlig hjälm

Mange
2010-09-23, 22:13
Bra fråga, fick höra av försäljaren att man bör byta var femte år.. men det var ju en försäljare som sagt ;)

Är det plast eller glas-/kolfiber?

Glas/kolfiber, vart femte år låter ofta, då får man ju springa till mc-affären för jämnan:)

engström67
2010-09-24, 19:12
Glas/kolfiber, vart femte år låter ofta, då får man ju springa till mc-affären för jämnan:)

Det gör väl ingenting,var femte år är väl inte så ofta:flute:Då kan man ju passa på att byta hoj,för det kommer ju bättre maskiner hela tiden:).

Mr.Peter
2010-09-24, 20:12
Min hjälm fyller 20 år nästa gång.

Har inte tänkt skrota den på länge än.:)

Mc-Bosse
2010-09-24, 21:44
Färskvara? Vad är det som blir dåligt med tiden i en hjälm?

Freda
2010-09-24, 23:50
Färskvara? Vad är det som blir dåligt med tiden i en hjälm?

Den luktar illa :D

Nee skämtåsido all plast bryts ner av solljus uvljus.... så 5 år är väl för att vara på den säkra sidan.

oban
2010-09-25, 00:40
Färskvara? Vad är det som blir dåligt med tiden i en hjälm?

Designen... det kommer ju nya mönster hela tiden, klart man måste hänga med :rock:

men gör man inte det så hänger nog hjälmarna med längre än försäljarna säger ;)

NeXTer
2010-09-25, 10:28
Fem år skulle jag nog säga är en lämplig ålder att sikta på. Plaster åldras med tiden och deras egenskaper förändras.

Dessutom sker det ju en del utveckling både material- och säkerhetsmässigt också, en tjugo år gammal hjälm skulle knappast komma igenom de tester som krävs för att en hjälm ska bli godkänd idag ens när den var ny.

Lägg då till att materialen åldrats och både skalet och frigoliten blivit spröda med tiden och du har en hjälm som troligen väger åtminstone ett par hekto mer än en modern hjälm och antingen inte deformeras på rätt sätt eller till och med kan spricka om det vill sig illa. Är den istället för hård kan man också få effekten att huvudet studsar omkring som en ping-pong-boll vilket inte är helt nyttigt för nacken.

Visst kan man köra omkring med gamla prylar om man vill det, men man bör åtminstone hålla sig ā jour med utvecklingen så att man vet vad man eventuellt går miste om.

RobbeS
2010-09-25, 12:52
På jobbet byts skyddhjälmarna ut vart femte år ungefär. Skyddsvästarna av kevlar byts också ut med fem till sex års intervall. Anledningen ska vara att materialen åldras och förlorar sin skyddseffekt.

Mange
2010-09-25, 13:58
Den luktar illa :D

Nee skämtåsido all plast bryts ner av solljus uvljus.... så 5 år är väl för att vara på den säkra sidan.

Alla andra sa att det luktade friskt när vi var ute och körde, jag fattade ingenting, luktade ju lika illa som alltid:D

Hjälmen i fråga var hightech på sin tid och när jag vägde den idag så stod vågen på
1212g. Svårt att hitta en lika lätt hjälm idag, men samtidigt är jag ju medveten om att tekniken går framåt. Pratade med en hjälmåterförsäljare och han kunde inte säga vad skillnaden på min och en ny var, argumentet vikt höll inte och enligt honom skulle komposithjälmar inte åldras lika mkt som plast. Men han ville ändå att jag skulle ha en ny hjälm för säkerhets skull.

Jag kan ju säga att jag lär behöva en så säker hjälm som möjligt om jag kommer hem med en ny hjälm också, speciellt nu när frun kollar in nya möbler:eek:

Mats Liifv
2010-09-25, 23:12
Mange, har du kollat frigoliten i hjälmen?

Risken finns att den kan vara i ett helt annat skick än vad du tror....

Mange
2010-09-26, 10:30
Mange, har du kollat frigoliten i hjälmen?

Risken finns att den kan vara i ett helt annat skick än vad du tror....

Ja, hjälmen är förmodligen inte i det skick som jag vill att den ska vara. Förmodligen är det bäst att investera i en ny hjälm. Det får bli en "hjul-klapp" till mig själv.

Duke
2012-03-29, 07:40
Tre år max, sedan byter jag. Att tumma på säkerheten för att spara en slant är ren idioti.

Mats Liifv
2012-03-29, 11:06
Tre år max, sedan byter jag. Att tumma på säkerheten för att spara en slant är ren idioti.Kan bara instämma! Vid den tidpunkten brukar det vara dags för ett byte, som jag ser det. Används rätt många timmar under ett år om man kör 1.500 till 2.000 mil/år...

klaus
2012-03-29, 13:56
en följdfråga
om man förvarar hjälmen svalt i en mörk garderåb,oanvänd, hur länge håller den då?
Har 6 hjälmar men bara en huvud, så vissa av dom blir liggandes länge innan deras tur kommer (olika färger för olika tillfällen :)) Hur länge har återfölsäljaren hjälmen liggande innan han blir tvungen att plocka bort den?

Ove
2012-03-29, 17:04
en följdfråga
om man förvarar hjälmen svalt i en mörk garderåb,oanvänd, hur länge håller den då?
Har 6 hjälmar men bara en huvud, så vissa av dom blir liggandes länge innan deras tur kommer (olika färger för olika tillfällen :)) Hur länge har återfölsäljaren hjälmen liggande innan han blir tvungen att plocka bort den?

:D Jag (OBS! jag) tror att du kan med den förvaringen kan betrakta dom som lika säkra som när dom var nya tills dom kan ställas ut på museum om några hundra år. Den farligaste fienden mot materialen är ljus och slitage. Plast torkar inte ut som naturmateral som blir sköra av den anledningen. :)

V Saarela
2012-03-29, 17:15
Det beror ju en hel del på vad för material det är. En sk "plasthjälm" som vi flesta har(rena plasthjälmar finns väl inte i stort sett idag, men nån slags komposittjosanblandning) har väl en hållbarhet på 3-4 år. En "glasfiberhjälm" typ Arai har en livslängd på ca 5-6 år.

Förmodligen säkerhetsgränser och man kan kanske rucka på gränserna med ett eller två år?

Ganska intressant det där med hur dom förvaras.(tänkte nu på butik) Är inte säker, men har för mig att det är lite som med däck, tar man ut dom och använder dom i solljus osv så är det då åldringsprosessen börjar. Då vet jag ju inte om det är ett påhitt från leverantörer med "gamla" hjälmar. Dock så tror jag att det ligger lite sanning i det.

Pfaff
2012-03-29, 18:05
Ingen lär kunna svara precist på frågan, handlar väl om användning, skötsel, förvaring osv. Samt kvalite, gissningsvis.
Själv byter jag hjälm när jag börjar misstro hjälmens säkerhet. Men det har alltid gått bra att sälja den gamla hjälmen vidare, dock med lite dåligt samvete...:o
Det finns människor därute som litar på sin tur, märkligt nog.

Ove
2012-03-29, 18:29
Det beror ju en hel del på vad för material det är. En sk "plasthjälm" som vi flesta har(rena plasthjälmar finns väl inte i stort sett idag, men nån slags komposittjosanblandning) har väl en hållbarhet på 3-4 år. En "glasfiberhjälm" typ Arai har en livslängd på ca 5-6 år.

Förmodligen säkerhetsgränser och man kan kanske rucka på gränserna med ett eller två år?

Ganska intressant det där med hur dom förvaras.(tänkte nu på butik) Är inte säker, men har för mig att det är lite som med däck, tar man ut dom och använder dom i solljus osv så är det då åldringsprosessen börjar. Då vet jag ju inte om det är ett påhitt från leverantörer med "gamla" hjälmar. Dock så tror jag att det ligger lite sanning i det.

:) Glasfigerarmerad plast som hamnar ute i naturen har en nedbrytningstid på 20.000 år enligt uppgift jag tagit del av. Hur man klockat detta vet jag inte men kanske ändå något att tro på. En hjälm som förvaras utomhus i sol, regn och frost blir nog skörare i skalet inom dom tidsramarna som oftast anges. Men är det någon som vill sätta en sån utehjälm på skallen?

Komposit kan vara lite lurigare än ren polyester. Det framgår sällan vad som ingår i blandningarna. Hemligt antar jag?

Jan-Olov
2012-03-29, 19:34
Det beror ju en hel del på vad för material det är. En sk "plasthjälm" som vi flesta har(rena plasthjälmar finns väl inte i stort sett idag, men nån slags komposittjosanblandning) har väl en hållbarhet på 3-4 år. En "glasfiberhjälm" typ Arai har en livslängd på ca 5-6 år.

Förmodligen säkerhetsgränser och man kan kanske rucka på gränserna med ett eller två år?

Ganska intressant det där med hur dom förvaras.(tänkte nu på butik) Är inte säker, men har för mig att det är lite som med däck, tar man ut dom och använder dom i solljus osv så är det då åldringsprosessen börjar. Då vet jag ju inte om det är ett påhitt från leverantörer med "gamla" hjälmar. Dock så tror jag att det ligger lite sanning i det.

Jag tror nog som du, samt hur vet vi att hjälmen jag köper är helt färsk den har legat på lager hos tillverkaren grossisten handlaren, skulle den då börja åldras bara för att jag har köpt den. Det är när hjälmen börja användas.

engström67
2012-03-29, 19:40
Jag har då haft min schubert S1 i 5år och tänker absolut inte byta ut den ännu,är i nyskick och fyller garanterat sin funktion ännu:).Tror ju knappast det skiljer på liv och död mot en ny.:)Vid en riktigt hård smäll mot skallen så är det ju inte huvet som går sönder i hjälmen utan hjärnan som går sönder i huvet.

lasrberglund
2012-03-29, 19:46
Borde det inte någon inom branchen ha testat och jämfört hjärmarna vid olika åldrar/slitage? Vi svenska älskar ju att testa allt. Om inte annat så har väl tyskarna gjort det?

RobbeS
2012-03-29, 19:53
Jag tror inte att en hjälm i gott skick som är 6 år gammal är så mycket sämre än en som är tre år. En som däremot är två år och skadad ska nog bytas ut på en gång. Om hjälmfabrikanternas rekommendationer var så viktiga av säkerhetsskäl så skulle dom knappast sälja ut hjälmar som inte är färska utan skrota dom på en gång. Deras rekommendationer beror nog mer på viljan att sälja mer än säkerhet.

Fem sex år är nog knappast något problem med rätt skötsel speciellt då dom oftast bara används halva året.

V Saarela
2012-03-29, 19:59
Jag tror nog som du, samt hur vet vi att hjälmen jag köper är helt färsk den har legat på lager hos tillverkaren grossisten handlaren, skulle den då börja åldras bara för att jag har köpt den. Det är när hjälmen börja användas.

Jag undrar om inte dom faktiskt har börjar med nån slags datummärkning nu på hjälmarna? Märkningen sitter då förmodligen på remmen.

Sen rekommenderar dom ju, att tappar man hjälmen i backen så ska man byta ut den. Tror jag skulle få köpa en ny varje månad? :)


:) Glasfigerarmerad plast som hamnar ute i naturen har en nedbrytningstid på 20.000 år enligt uppgift jag tagit del av. Hur man klockat detta vet jag inte men kanske ändå något att tro på. En hjälm som förvaras utomhus i sol, regn och frost blir nog skörare i skalet inom dom tidsramarna som oftast anges. Men är det någon som vill sätta en sån utehjälm på skallen?

Komposit kan vara lite lurigare än ren polyester. Det framgår sällan vad som ingår i blandningarna. Hemligt antar jag?

Nu blir man ju förvirrad av alla material som finns i hjälmarna. Finns det rena komposithjälmar och plasthjälmar. Är inte dom en blandning av enbart dessa material?

Sen ska man ju faktiskt inte glömma bort inredning och innermaterialet. Nästan lika viktigt när man vurpar vad gäller stötdämpning osv.

Ove
2012-03-29, 20:20
Nu blir man ju förvirrad av alla material som finns i hjälmarna. Finns det rena komposithjälmar och plasthjälmar. Är inte dom en blandning av enbart dessa material?

Sen ska man ju faktiskt inte glömma bort inredning och innermaterialet. Nästan lika viktigt när man vurpar vad gäller stötdämpning osv.

:hmmmm2: Jodu! Förvirringen är stor även hos mig. Glasfiber och poyester är ju också en komposit egentligen. Men det kan vara andra plaster och fibermaterial som kolfiber eller växtfiber som används och eftersom det inte resovisas ..?

Inredningen består väl numera i dom flesta hjälmarna av frigolit av samma typ och tillverkning som ligger i lådan till nya TV;n. Råkar man trampa på en sån bit så blir den mjuk och samma sak händer med frigoliten i hjälmen om den får en hård smäll eller kläms till för att förbättra passformen. Slitage som gör att den blir mjuk eller smular = kasserad hjälm. Övrig inredning och hakremmen gäller samma - slitet = kassation.

Om jag körde speedway eller cross eller liknande skulle nog inte hjälmen överleva säsongen men om jag bara körde typ ett par hundra mil /år och använde buff över håret konsekvent skulle jag inte tveka att använda hjälmen 20 år. ;)

Mr.Peter
2012-03-29, 20:25
Lita inte för mycket på hjälmarna,vid en rejäl smäll knäcker man nacken först.

Olle Å
2012-03-29, 20:37
Försäkringsbolagen tar inga risker. Har fått två nya hjälmar av Länsförsäkringar, dock den ena med självrisk på 1500. Bägge var väl 4-5 år gamla.:)
Att tappa hjälmen i backen gör väl inget, men har man slagit i skallen ordentligt, så är det nog bäst att byta hjälmen.:mad:

V Saarela
2012-03-29, 20:49
:hmmmm2: Jodu! Förvirringen är stor även hos mig. Glasfiber och poyester är ju också en komposit egentligen. Men det kan vara andra plaster och fibermaterial som kolfiber eller växtfiber som används och eftersom det inte resovisas ..?

Inredningen består väl numera i dom flesta hjälmarna av frigolit av samma typ och tillverkning som ligger i lådan till nya TV;n. Råkar man trampa på en sån bit så blir den mjuk och samma sak händer med frigoliten i hjälmen om den får en hård smäll eller kläms till för att förbättra passformen. Slitage som gör att den blir mjuk eller smular = kasserad hjälm. Övrig inredning och hakremmen gäller samma - slitet = kassation.

Om jag körde speedway eller cross eller liknande skulle nog inte hjälmen överleva säsongen men om jag bara körde typ ett par hundra mil /år och använde buff över håret konsekvent skulle jag inte tveka att använda hjälmen 20 år. ;)


Ja, sorry missförstånd....självklart är ju allt i princip frigolit. Tänker nu mer på hjälmens uppbyggnad invändigt och utåt. En kamrat som jag respekterar kunskapen hos sa skämtsamt(fast på allvar) en gång: - "Det finns bara två hjälmar man kan ha, en ny Arai eller en begad Arai"
Jag köpte hjälmar av billigare märke förr eftersom jag tog död på inredningen i fom av utnötning och.....jah, har du luktat i en fem år gammal svettinpyrd hjälm :)

Hade en liten period med några duttningar i backen, en gång vinter när bakbromsen frös på en Suka 250, en gång på vintern mitt på Kungsgatan i Luleå med en Varadero samt en gång på Motoparkbanan i södra Finland på en Kawa 636. Alla dessa gånger duttade jag i backen och var borta/avsvimmad några sekunder. Helty enkelt pga studseffekten.

Sen dess har jag köpt Arai-hjälmar(jo, fast jag har ju flera andra märken också). Hjälmarnas uppbyggnad i lager är så att den ger en stötdämpande effekt. Läste nånstans att dom skrotar mest hjälmar av alla vid tillverkningen(efter test)

Neeh, man ska nog ändå vara försiktig med vad man har på skallen?

pewa
2012-03-29, 20:51
Tråd rensad

Uppenbarligen har det uppstått något tjafs mellan en eller flera medlemmar. Ni är alla vuxna och förstod förhoppningsvis uppmaningen om att alla sådana diskussioner tas via PM.

Forumet är öppet för alla och tyvärr kommer inte alla överens, sånt är livet. Försöka vara större än så, undvik att skriva ut personliga åsikter om varandra även om ni har sådana. Och håll er till ämnet.

Pfaff
2012-03-29, 21:55
Ja, sorry missförstånd....självklart är ju allt i princip frigolit. Tänker nu mer på hjälmens uppbyggnad invändigt och utåt. En kamrat som jag respekterar kunskapen hos sa skämtsamt(fast på allvar) en gång: - "Det finns bara två hjälmar man kan ha, en ny Arai eller en begad Arai"
Jag köpte hjälmar av billigare märke förr eftersom jag tog död på inredningen i fom av utnötning och.....jah, har du luktat i en fem år gammal svettinpyrd hjälm :)

Hade en liten period med några duttningar i backen, en gång vinter när bakbromsen frös på en Suka 250, en gång på vintern mitt på Kungsgatan i Luleå med en Varadero samt en gång på Motoparkbanan i södra Finland på en Kawa 636. Alla dessa gånger duttade jag i backen och var borta/avsvimmad några sekunder. Helty enkelt pga studseffekten.

Sen dess har jag köpt Arai-hjälmar(jo, fast jag har ju flera andra märken också). Hjälmarnas uppbyggnad i lager är så att den ger en stötdämpande effekt. Läste nånstans att dom skrotar mest hjälmar av alla vid tillverkningen(efter test)

Neeh, man ska nog ändå vara försiktig med vad man har på skallen?




Det verkar lite övertro att lita på ett märke bara för att det är dyrt. Arai har inte gjort särskild bra ifrån sig i test, i synnerhet om man väger in most bang for the bucks.

Kolla lite på SHARP, som är ett oberoende, statligt engelskt institut för just hjälmtest.

http://sharp.direct.gov.uk/home

Däremot kan just din Arai-modell vara den som sitter bäst på din skalle, och det har sannerligen också ett högt värde.

V Saarela
2012-03-30, 05:33
Det verkar lite övertro att lita på ett märke bara för att det är dyrt. Arai har inte gjort särskild bra ifrån sig i test, i synnerhet om man väger in most bang for the bucks.

Kolla lite på SHARP, som är ett oberoende, statligt engelskt institut för just hjälmtest.

http://sharp.direct.gov.uk/home

Däremot kan just din Arai-modell vara den som sitter bäst på din skalle, och det har sannerligen också ett högt värde.

Jo, dom testerna har jag sett och man undrar ju.... :) För några år sen låg ju Nolan riktigt riktigt risigt till efter ett test.
Arai är ju annars en ganska bullrig hjälm, i första hand förmodligen gjorda för sporthojskillar som märker inte värst mycket av bullret i +200. Desto dyrare Arai, desto bullrigare. Dock så sitter den på mitt huvud som smäck.

Vi har ju alla olika skallformar. För mig så trycker Nolan vid örona, Shoei vid pannan. Det tråkiga är ju att man märker ju ibland sånt först efter typ 50 mils körning.

Nu har det ju på senaste året kommit en massa andra "glasfiberhjälmar" med bra pris.

Ove
2012-03-30, 08:00
:hmmmm2: Frigolit i hjälmen anser jag är ett ganska dåligt material - gasfyllda täta celler. När den få en smäll brister cellerna och dämpar lite men ger återstuds pga att gasen komprimerats och kommer inte ut ur biten. Kanske skulle det fungera att perforera frigolitsjoket med gaskanaler?

Det finns material sen länge som tar upp stötar på ett helt annat, trögare sätt. Problemet är bara att dom väger för mycket. Det finns mycke som kan göras för att förbättra hjälmarnas inredning men för tillfället verkar inte något större hända. :confused:

Mats Liifv
2012-03-30, 12:53
Här (http://www.araihelmet-europe.com/2010/why-arai/arai-technology/rigid-of-soft-outershell/) kan man läsa om olika ytterskal och deras olika egenskaper. Sen är det bara att dra sina egna slutsatser om vilket material man vill ha i ytterskalet på hjälmen. Mitt val är att inte använda hjälmar i Polykarbonat. Har testat att släppa hjälmar av olika material i ett betonggolv. Det var rent förvånande vilken skillnad i egenskaper det var på de olika materialen när de träffade golvet. Polykarbonaten studsar rejält medan andra hjälmar inte gör det, utan skalet tar upp smällen.

Kret
2012-03-30, 23:04
En bra länk om hjälmar
http://www.mcpoolen.se/clothes/allmant/hjalmar.html

Men hittar ingenting om livslängd på kolfiberskal. Någon som vet något om det?

Duke
2012-03-31, 05:06
Men hittar ingenting om livslängd på kolfiberskal. Någon som vet något om det?

Finns mig veterligen inget renodlat kolfiberskal utan det är blandmaterial (komposit) där upp emot 60% består av kolfiber så 5-6 år bör det hålla. Personligen så byter jag hjälm oftare, går högst 3 år mellan mina byten.

Kret
2012-03-31, 09:46
Har detta på min hjälm
"Lightweigt Carbon shell (AVIATION QUALITY 3K WOVEN CARBON)"

Duke
2012-03-31, 12:22
Har detta på min hjälm
"Lightweigt Carbon shell (AVIATION QUALITY 3K WOVEN CARBON)"

Låt mig gissa, du använder en hjälm från Marushin?

Visst är det kolfiber i hjälmen men att kalla det för kolfiberskal när det endast är en laminering som agerar armeringsmaterial över Marushins egenutvecklade glasfiberkompositmaterial X2F Stonefiber är att ta i. Sedan, med tanke på att 3k kolfiber bara väger 160g per m2, är det inte så mycket av hjälmens vikt på 1050g som består av kolfiber.

Använder själv uteslutande deras hjälmar men man måste se mellan allt försäljningssnack oavsett tillverkare. Misstolka mig inte, Marushin vinner inte tester efter tester för att man gör dåliga hjälmar. Det jag säger är att jag anser det vara rent försäljningssnack och även lite fulspel när man kallar en glasfiberhjälm för kolfiberhjälm.

Kret
2012-04-14, 01:16
Att det enbart är kolfiber utan en blandning av deras glasfiberkomposit vet jag redan. Men undrar mer ifall kolfiber förlänger livslängden.

Sen angående plast och hållbarhet. Man ska inte blanda in halveringstid med livslängden på en hjälm. Plast blir poröst av uv-ljus och vid flitigt användande behåller den de skyddande egenskaperna i 2-3 år. En hjälm (t.ex. en för skogsbruk) ska kunna klämmas ihop med full kraft och böjas, spricker eller är hård ska den kasseras.


Sent from my iPhone using Tapatalk